Klasa 4 – Tydzień 13

Środa 10. 06.

Język polski

Temat: Spotkanie z bohaterami komiksu ,, Kajko i Kokosz. Szkoła latania”.
Dziś krótko scharakteryzujemy bohaterów komiksu.
1.       Zapiszcie notatkę w zeszycie. Możecie też wydrukować i wkleić do zeszytu.
Mirmił: wódz Mirmiłowa, jest zazwyczaj pogodny, choć czasem dopadają go czarne myśli; jego żona Lubawa bardzo o niego dba i stara się wybić mu z głowy niemądre pomysły.
Łamignat: Mieszkał w małej drewnianej chatce ze swoją żoną Jagą; Łamignat myślał, że jest słaby, jak niemowlę, jednak to nieprawda; myślał, że ,, magiczna” fujarka mu pomoże; zawodowo okrada bogatych, a łupy rozdaje biednym.
Czarownica Jaga: była czarownicą oraz żoną Łamignata; pomagała Mirmiłowi nauczyć się latać; dała Łamignatowi ,, magiczną” fujarkę; miała szpaka Gdasia i mieszkała w drewnianej chacie; potrafi latać na miotle i przygotowywać magiczne eliksiry.
Kokosz: ciągle szuka czegoś do jedzenia; jest bardzo silny, ale tchórzliwy; podobnie jak Kajko i Mirmił lubił podróżować.
Kajko: oznacza się sprytem, odwagą i rozsądkiem, często ratuje przyjaciela z kłopotów; bardzo często pomagał Mirmiłowi i Lubawie, lecz częściej przebywał z Kokoszem; pomagał ludziom; zapisał Mirmiła do Szkoły Latania; bardzo lubił podróże z Mirmiłem i Kokoszem.
Hegemon: wódz zbójcerzy; nieustannie planuje napad na Mirmiłowo i kradzież cennych łupów.
Gdaś: był szpakiem czarownicy Jagi; informował Jagę o wszystkim, co widział w zasięgu lotu,np.: gdy napadli na Łamignata i zabrali mu ,, magiczną” fujarkę.
2.       Napiszcie w zeszycie, z którym z bohaterów chciałbyś/abyś się zaprzyjaźnić i dlaczego?

Matematyka

Temat: Koła i okręgi

Dzisiaj dowiesz się jaka jest różnica między kołem i okręgiem i poćwiczysz rysowanie okręgów.

1.Zapisz temat w zeszycie i przygotuj cyrkiel – przyrząd do rysowania okręgów.
2.Obejrzyj lekcję https://www.youtube.com/watch?v=Z7blY8CZW-8
3.Otwórz podręcznik na str. 43 i przerysuj pod tematem drugi rysunek, tam gdzie jest zaznaczony środek, promień i średnica.
4.W zeszycie ćwiczeń wykonaj ćwiczenia na str. 94 i 95.

Historia

Temat: Pokojowa rewolucja „Solidarności”.

  1. Na początek sprawdź, czy dobrze wykonałeś zadania z ostatniej lekcji: 23-uzupełniona karta-pracy
  2. Dziś dowiesz się, jak upadł w Polsce komunizm.
  3. Na początek przypomnij sobie postać Jana Pawła II i obejrzyj film: https://www.youtube.com/watch?v=nt93woCzel4
  4. Otwórz podręcznik na s. 155. Przeczytaj cały temat. Szczególną uwagę zwróć na zdjęcia i podpisy pod nimi.
  5. Obejrzyj film o bohaterach „Solidarności”: https://www.youtube.com/watch?v=SUBo7U2Tzqs
  6. Otwórz kartę pracy 26-karta-pracy i wykonaj zadania. Wydrukuj i wklej lub wpisz zadania do zeszytu jako notatkę z lekcji.

Plastyka

Temat: Nasze wakacyjne marzenia.
1. Dzisiaj oraz na następnej lekcji chciałabym, abyście wykonali pracę plastyczną dotyczącą Waszych wakacyjnych marzeń. Przygotujcie kartkę bloku A3 oraz wybrane przez Was narzędzia (mogą to być farby, pastele, pisaki, plastelina, kredki, itp.) i dzisiaj zaprojektujcie Wasze prace, a na następnej lekcji będziemy je kończyć. Przedstawcie Wasze najskrytsze marzenia, jak chcielibyście spędzić wakacje.
Powodzenia!

Wtorek 09. 06.

Informatyka

Temat: Korzystamy z przeglądarki internetowej

1.Przeglądarka internetowa to program, który służy do przeglądania stron internetowych. Znane przeglądarki, to: Google Chrome, Mozilla Firefox, Opera, Internet Explorer, Microsoft Edge.
2.Uruchom przeglądarkę internetową i wpisz sieciaki.pl. Przejrzyj tę stronę. Następnie wejdź na stronę Wikipedii i wpisz szukane hasło: tyranozaur – przeczytaj informacje o nim.
2.Do wyszukiwania informacji w internecie służy też wyszukiwarka internetowa, np. Google. Wyszukiwarka przeszukuje wszystkie strony internetowe i wybiera te, które zawierają podane przez nas słowo.
3.Korzystając z przeglądarki wyszukaj strony internetowe zawierające słowo tyranozaur. Sprawdź, na ilu stronach WWW pojawiło się to słowo. Następnie sprawdź, jak wygląda obraz Słoneczniki i kto go namalował.
4.Wpisz teraz adres mapy.google.pl i w polu wyszukiwania wpisz miejscowość lub miejsce, które chcesz zobaczyć, np. Rzym Koloseum i naciśnij przycisk Przeszukaj mapy lub klawisz Enter.

Przyroda

Temat: Ochrona przyrody

Dzień dobry,

podczas lekcji poznasz różnorodne formy ochrony przyrody.

  1. Pierwsze prawa chroniące niektóre gatunki zwierząt i roślin wprowadzono w Polsce już w XI w.

W 1934 r. ogłoszono pierwszą w naszym kraju ustawę o ochronie przyrody.

  1. Formy ochrony przyrody ustanowione w Polsce: ze względu ze względu na wartości przyrodnicze, historyczne i kulturowe,” na wartości przyrodnicze, historyczne i kulturowe,
  • park narodowy – obszar o powierzchni powyżej 1000 hektarów, na którym chroniona jest cała przyroda
  • park krajobrazowy – obszar podlegający częściowej ochronie. Na jego obszarze nie wolno prowadzić działalności zmieniającej krajobraz.
  • rezerwat przyrody – niewielki obszar chroniony zachowany w stanie pierwotnym lub bardzo mało zmienionym przez człowieka
  • pomnik przyrody – element przyrody ożywionej lub nieożywionej mający niepowtarzalne walory. Może to być bardzo stare drzewo, skały o oryginalnych kształtach, jaskinie, aleje drzew, wodospady. Przykładem jest dąb „Bartek”.
  • ochrona gatunkowa roślin i zwierząt.
  1. Najbliższym parkiem narodowym jest Woliński Park Narodowy, w którym żyją m.in. orły bieliki i żubry. Turyści mogą podziwiać klifowe wybrzeże i wydmy, na których rosną rzadkie gatunki roślin.
  2. Najbliższym parkiem krajobrazowym jest Park Krajobrazowy „Dolina Dolnej Odry” – perełka przyrodnicza Polski i Europy. Jest to największe torfowisko w Europie Zachodniej i Środkowej z niespotykanymi gatunkami roślin i zwierząt w innych dolinach wielkich rzek.

Na terenie parku utworzono rezerwaty, w których ścisłej ochronie podlegają stanowiska roślinne lub gatunki zwierząt, np.:

  • „Kurowskie Błota” – kolonia czapli siwej,
  • „Kanał Kwiatowy” – gatunki roślin wodnych m.in. salwinia pływająca, grzybień biały,
  • „Klucki Ostrów” – ochrona całej wyspy wraz z koloniami kaczek, wróblowatych, mew śmieszek,
  • „Wzgórze Widokowe nad Międzyodrzem” – krajobraz z roślinnością stepową.

Zachęcam Was do wycieczek w to urokliwe miejsce, w którym możemy pospacerować trasami turystycznymi, zorganizować wyprawę kajakową, czy po prostu posiedzieć i odpocząć podziwiając niespotykane w najbliższej okolicy krajobrazy.

Pozdrawiam!

Wychowanie fizyczne

Temat: Badminton, kometka-sport i rekreacja.
Pobierz plik: Badminton i Kometka (1)

Matematyka

Temat: Figury symetryczne

Na dzisiejszej lekcji dowiesz się, co to są figury symetryczne i co to jest oś symetrii

1.Zapisz temat lekcji.
2.Obejrzyj wideolekcję https://www.youtube.com/watch?v=8bD_c0EVWc8 i zapisz w zeszycie Zapamiętaj  z jej końcówki (wszystko).
3.Otwórz podręcznik na str. 39 i przeanalizuj przykłady z tej strony.
4.Następnie otwórz podręcznik na str. 40 i wykonaj ustnie zad. 1, 2 i 3.
5.W zeszycie wykonaj zad. 7 i dwa wybrane przykłady z zad. 8 na str. 41.
6.Jesli będziesz mieć kłopot z zadaniami, to kliknij tu https://www.youtube.com/watch?v=m3Wgo9vBU_4. W tej lekcji nauczycielka omawia zadania
z Waszego podręcznika.
7.Dla treningu zrób ćwiczenia z zeszytu ćwiczeń na str. 92 i 93.

Poniedziałek 08. 06.

Język niemiecki

Witam Was serdecznie,

dzisiejszy temat lekcji brzmi: Sąsiedzi państwa Malin.

Na dzisiejszej lekcji poznamy przede wszystkim odmianę czasownika sprechen (mówić)

  1. Na początek napiszcie proszę w zeszycie odmianę.

sprechen – mówić

ich spreche wir sprechen
du sprichst ihr sprecht
er,sie,es spricht sie, Sie sprechen

 

Ich spreche Deutsch. – Mówię po niemiecku.

Sprichst du Englisch? – Czy mówisz po angielsku?

 

  1. Napiszcie teraz pod odmianą nowe słownictwo.

der Nachbar – sąsiad

Spanien – Hiszpania

schon – już

arbeiten – pracować

perfekt – doskonale

verkaufen – sprzedawać

spanische Spezialitäten – hiszpańskie specjały

das Leben – życie

Das Leben in Deutschland gefällt ihm. – Życie w Niemczech podoba się jemu.

aber – ale

ein wenig – trochę

im Zentrum von Augsburg – w centrum Augsburga

 

  1. Otwórzcie teraz podręcznik na stronie 73 i przeczytajcie tekst wyróżniony na niebiesko.

Następnie rozwiążcie zadanie a, b i c.

  1. W szkole poznaliście czasownik kommen – przychodzić , kommen aus – pochodzić z

Czasownik ten odmienia się regularnie. Przypomnijcie sobie proszę odmianę czasowników    regularnych. Pisaliśmy wiele przykładów odmiany tychże czasowników na lekcji. Otwórzcie ćwiczenie na tronie 59 i rozwiążcie zadanie 2 oraz 3. Powodzenia!

Język polski

Temat: Pierwsza wizyta w Mirmiłowie.
Pobierz plik klasa 4

Matematyka

Temat: Pole prostokąta – zadania

1.Otwórz podręcznik na str.159 – 160 i rozwiąż w zeszycie 6 wybranych zadań.
2.W zeszycie ćwiczeń na str. 144- 145 wykonaj ćwiczenia (ćw. 6 dla chętnych) i przyślij na mój adres.

Technika

Temat: Jak dbać o Ziemię?
1. Na dzisiejszej lekcji poznamy pojęcie recyklingu oraz dowiemy się, w jaki sposób należy segregować śmieci.
2. Na początku zapraszam Was do obejrzenia 2 krótkich filmików:
3. Teraz bardzo Was proszę, abyście otworzyli podręcznik na str. 64 i przeczytali podpunkt „Śmietnik – i co dalej?”, następnie na str. 65 podpunkt „Dlaczego warto segregować śmieci?” oraz na str. 66 „Segregowanie śmieci”.
4. Na koniec wykonajcie ćwiczenia interaktywne:
Aby sprawdzić poprawność ich wykonania, kliknij w niebieskie kółeczko w prawym dolnym rogu.
Pozdrawiam Was serdecznie!