Klasa 4 – Tydzień 8

Piątek 08. 05.

Muzyka

Temat: Wiosenne melodie.

Dzisiejszy temat związany jest ściśle z obecną porą roku. To chyba najpiękniejszy czas- choć w tym roku nieco trudny dla nas wszystkich. Spójrzcie jak wszystko budzi się do życia. Na pewno to zauważyliście! I na pewno słyszycie , jak przepięknie śpiewają ptaki. Cieszmy się tym czasem mimo wszystko 🙂

1.       Przedstawię Wam teraz fragmenty dwóch wierszy, a Wy spróbujcie się zabawić i ułóżcie do nich melodię 🙂

List do jaskółki

Kochana Jaskółeczko!

Wracaj do nas z daleka!

Puste gniazdo pod dachem

Dawno na ciebie czeka…

Helena Bechlerowa

 Idzie wiosna

Jak to miło i radośnie

poczuć wiosny tchnienie

 i z podziwem patrzeć wkoło,

jak świat zielenieje…

Jadwiga Koczanowska

2.       A teraz słuchając utworów o tematyce wiosennej, narysujcie w zeszycie Wasze wyobrażenie wiosny 🙂

Miłej pracy!

– Johann Strauss „Odgłosy wiosny”

https://www.youtube.com/watch?v=3_iZNMsUqDw&t=47s

– Antonio Vivaldi „Koncert E-dur z cyklu Cztery pory roku”

https://www.youtube.com/watch?v=4L4LEJ51SV0

Jeżeli odpisujecie do mnie, proszę byście podpisywali się zawsze imieniem i nazwiskiem oraz klasą na adres smolnik.muzyka@gmail.com.

Język polski

Temat: Jak rozpoznać podmiot i orzeczenie?
Dziś na lekcji poznacie dwie najważniejsze części zdania, czyli podmiot i orzeczenie.  Wszystkich części zdania jest pięć.
1.       Obejrzyjcie bardzo  krótki film na stronie https://www.youtube.com/watch?v=OlkAcjmJ7i8
2.       Wejdźcie na stronę https://www.youtube.com/watch?v=G-l1qpf9Tgs i wysłuchajcie objaśnienia lekcji w sposób bardzo zrozumiały.
3.       Przepiszcie kolorem do zeszytu Nową wiadomość ze str. 281 w podręczniku.
4.       Czas na ćwiczenie. Wykonajcie zad. 2 str. 281 w podręczniku.
5.       Otwórzcie zeszyt ćwiczeń i wykonajcie ćw. 1,2,3 str.40. Chętni uczniowie mogą wykonać ćw. 5 str. 41.

Matematyka

Temat: Dodawanie ułamków dziesiętnych

Na dzisiejszej lekcji przypomnisz sobie, jak dodajemy liczby sposobem pisemnym i dowiesz się jak dodajemy liczby z przecinkiem.

1.Zapisz temat w zeszycie.
2.Obejrzyj filmik https://www.youtube.com/watch?v=14vMyird3vo, a następnie przepisz do zeszytu Zapamiętaj z końcówki filmu.
3.Kliknij teraz ten link https://www.youtube.com/watch?v=naQBOLaRBeY , oglądając go przepisuj do zeszytu przykłady omawiane w tym filmie.
4.Zapisz w zeszycie: W dodawaniu pisemnym trzeba zapisywać jedności pod jednościami, dziesiątki pod dziesiątkami itd. Trzeba o tym pamiętać także w wypadku ułamków dziesiętnych. Przy takim zapisie przecinek znajduje się pod przecinkiem. W razie potrzeby dopisujemy odpowiednią ilość zer.
5.W zeszycie ćwiczeń wykonaj ćw.1, 2, 3 i 4 na str. 129.

Czwartek 07. 05.

Język niemiecki

Witam Was serdecznie,

dzisiejszy temat lekcji brzmi: Rozwiązywanie zadań.

 

  1. Otwórzcie podręczniki na stronie 60. Przeczytajcie polecenie zadania 3 i zapiszcie w zeszycie pięć mini dialogów, które dotyczą samopoczucia przedstawionych osób. Zwróćcie uwagę na ich miny. (Podając odpowiedzi możecie posiłkować się słówkami z lekcji z 30.04., zad. 2) Dwa pierwsze dialogi zrobiłam dla przykładu (dialogów nie musicie tłumaczyć):

Dialog nr 1

▀ Guten Tag, Herr Meier. Wie geht’s Ihnen?  – Dzień dobry panie Meier. Jak się pan miewa? /Co słychać?

  • Sehr gut. Danke. – Bardzo dobrze. Dziękuję.

Dialog nr 2

▀ Guten Tag, Frau Schulz. Wie geht’s Ihnen?  – Dzień dobry pani Schulz. Jak się pani miewa? /Co słychać?

  • Nicht so gut. Danke. – Nie za dobrze. Dziękuję.
  1. Przechodzimy teraz do zeszytu ćwiczeń. Wykonajcie proszę zadanie 2 na stronie 43.
  2. Otwórzcie ponownie podręcznik na stronie 60 i wykonajcie zadanie 5. W rozwiązaniu pomoże Wam słownictwo z poniedziałku. Odpowiedzi musicie zapisać do zeszytu, np.:

eine Tasse Tee – filiżanka herbaty

Powodzenia!

 

Język polski

 Temat: Zło dobrem zwyciężaj!
 
Dziś na lekcji przeczytacie fragment powieści ,,Pojedynek”, kolejnej z serii ,,Magiczne drzewo”, opowiadająca o przygodach trojga przyjaciół oraz gadającego psa Budynia. Zachęcam do przeczytania wszystkich serii tej powieści, które znajdują się w szkolnej bibliotece. 
Wejdź na stronę https://www.youtube.com/watch?v=TSCijttYSvI a dowiesz się o czym jest ta książka.
1.       Otwórzcie podręcznik na str. 264 i przeczytajcie kilka słów o tym fragmencie tekstu, a następnie przeczytajcie ,, Magiczne drzewo. Pojedynek”.
2.       Zastanów się nad zad.1 str. 267.
3.       W zeszycie wykonajcie pisemnie zad 2 str. 267.
4.       Odpowiedz pisemnie(4-5 zdań) w zeszycie na pytanie: ,, Czy zło można zwyciężyć dobrem?” Prześlij mi odpowiedź na to pytanie. 
5.       Napisz, co oznaczają powiedzenia:
a) Nie czyń drugiemu, co tobie niemiłe.
b)  Jak ty komu, tak on tobie.

Wychowanie fizyczne

Temat: Podstawy aerobiku-łączenie kilku kroków w układ.

Podstawy aerobiku IV

Środa 06. 05.

Język polski

Temat: Wielka czy mała litera, zawsze dobrze wybieraj.
Dziś w dalszym ciągu ćwiczymy ortografię.
1.       Wejdź na stronę :
Obejrzyj film( ćw.1)
 Wykonaj  i sprawdź ćwiczenia 2,3,5,6. Chętni uczniowie mogą wykonać jeszcze ćwiczenie 7.

Matematyka

Temat: Ułamki dziesiętne – co już umiemy?

Na dzisiejszej lekcji podsumujemy dotychczasowe wiadomości  z ułamków dziesiętnych

1.Rozwiąż podane karty pracy i wyślij na mój adres do piątku (08. 05)

kartkowka-1-klasa-4

kartkowka-2-klasa-4

Historia

Temat: Powstanie styczniowe.

  1. Na początek obejrzyj krótki film o powstaniu styczniowym https://www.youtube.com/watch?v=Wc4szyACY8Q
  2. Teraz otwórz podręcznik na s.116 i przeczytaj cały temat wraz z ilustracjami i podpisami pod nimi oraz analizą mapy.
  3. Zapisz notatkę do zeszytu:

Po III rozbiorze w 1795 roku Polska zniknęła z mapy Europy na 123 lata – aż do 1918 r.

W tym czasie Polacy kilkakrotnie walczyli o odzyskanie niepodległości. Jednym z takich wydarzeń było powstanie styczniowe.

Powstanie styczniowe wybuchło w 1863 r. i trwało ponad rok – do jesieni 1864 r.

Jego dyktatorem (dowódcą) został Romuald Traugutt.

W trakcie powstania styczniowego na ziemiach polskich istniało tajne państwo z Rządem Narodowym na czele.

  1. Pobierz kartę pracy 19-karta-pracy-, wydrukuj ją lub przepisz do zeszytu. Jeśli będziesz miał wątpliwości, czy zrobiłeś dobrze, napisz do mnie. Razem znajdziemy rozwiązanie.
  2. Zadanie dla chętnych: pobierz kartę pracy 19-tabela-porownanie-powstan-pdf, uzupełnij lub przepisz i odeślij do mnie do końca tygodnia, czyli do 08. 05.
  3. W przyszłym tygodniu napiszecie sprawdzian z tematów 13-19. Powtórzcie wiadomości, aby osiągnąć sukces!

Plastyka

Temat: Torba na ludowo.
1. Na ostatniej lekcji poznaliście sztukę ludową. Dzisiaj chciałabym, abyście wykonali prace plastyczne związane z tą tematyką.
2. Przygotuj białą kartkę A4, kolorowe pisaki i kredki, kolorowe papiery, nożyczki, klej.
3. Chciałabym, abyście wyobrazili sobie, że jesteście projektantami mody. Wasze zadanie polega na zaprojektowaniu torby zainspirowanej wzorami ludowymi.
Tutaj możecie podejrzeć różne wzory ludowe:
4. Wybierz jeden wzór, który będziesz chciał przedstawić na swojej torbie – przygotuj go z wycinanek i kolorowych papierów w takiej ilości, jak sobie zaplanujesz. Następnie narysuj kształt torby na całą kartkę (może być nieregularny i fantazyjny). Poprzyklejaj swoje wzory wg własnej kompozycji, a puste miejsca pokoloruj flamastrami i kredkami.
5. Zrób zdjęcie swojej pracy i wyślij do mnie e-mailem do przyszłego wtorku, tj. 12.05.2020r.
Powodzenia!

Wtorek 05. 05.

Informatyka

Temat: Zasady poprawnego pisania w edytorze tekstu.

Dzisiaj poznasz podstawowe zasady pisania tekstów

1.Otwórz podręcznik na str.103, przyjrzyj się rys. 2, następnie przepisz do zeszytu żółtą ramkę znajdującą się pod tematem.
2.Teraz przepisz drugą ramkę na tej stronie.
3.Otwórz teraz podręcznik na str. 104 i przeczytaj tekst na tej stronie, przeanalizuj Rys. 3 i 4 oraz przepisz żółtą ramkę z tej strony.
4.Dla poćwiczenia przepisz poprawnie w edytorze tekstu tekst z Rys. 3 lub Rys.4.

Przyroda

Temat: Na polu i na łące.

 

Dzień dobry,

Podczas dzisiejszej lekcji nauczysz się porównywać warunki panujące na łące i na polu, rozpoznawać wybrane gatunki roślin oraz zwierząt pól i łąk, wskazywać znaczenie roślin i zwierząt dla człowieka.

 

  1. Łąki to naturalne zbiorowiska trawiaste i występują na terenie niemal całej Polski. Na łąkach rośnie wiele gatunków trawi innych roślin zielnych koniczyna, groszek, mniszek, firletki, jaskry.

Na łąkach spotyka się liczne gatunki zwierząt np. pasikoniki, świerszcze, motyle, mrówki, trzmiele, pająki, żaby, ropuchy, jaszczurki, myszy, krety i zające. Gnieżdżą się tutaj kuropatwy i przepiórki, a pożywienia szukają trznadle, szczygły i myszołowy.
Niektóre łąki wykorzystywane są do wypasu takich zwierząt, jak bydło, konie, owce czy kozy. Rośliny są tu nie tylko zjadane, ale też deptane i naturalnie nawożone odchodami zwierząt. Tak wykorzystywane obszary nazywamy pastwiskami.

 

  1. Pola uprawne są wytworem działalności człowieka. Na danym fragmencie pola uprawia się każdego roku tylko jeden gatunek rośliny i najczęściej w kolejnych latach zmienia się uprawę.

Najważniejszą cechą pola jest konieczność regularnego nawożenia. Po zbiorze plonów nie ma wystarczającej ilości szczątków do wytworzenia próchnicy. Gleba staje się więc uboższa.

Do najczęściej uprawianych w Polsce roślin należą:

  • zboża: żyto, pszenica, pszenżyto, kukurydza, owies, jęczmień
  • warzywa: ziemniak, marchew, kapusta, burak ćwikłowy, burak cukrowy, seler
  • rośliny oleiste: rzepak, słonecznik, len.

 

Korzystając z podręcznika do przyrody wykonaj ćwiczenia w „Zeszycie ćwiczeń”:

ćw. 1 str. 90, ćw. 4 str.91, ćw. 1 str. 92, ćw. 3 str. 93

Chętnych proszę o przysłanie odpowiedzi do piątku (8 maja).

Powodzenia!

Wychowanie fizyczne

Temat: Zestaw ćwiczeń doskonalących umiejętności techniczne z koszykówki.

Pobierz plik: PK IV

Matematyka

Temat: Zmiana ułamków – zadania

Dzisiaj poćwiczysz zamianę ułamków zwykłych na dziesiętne i odwrotnie.

1.Otwórz podręcznik na stronie 123 i pod tematem w zeszycie wykonaj zadanie 1 i 2 po trzy przykłady z każdego poziomu (Mistrz dla chętnych), a także zad. 3.
3. Ustnie wykonaj zadanie 4
4.W zeszycie ćwiczeń zrób ćwiczenia ze str. 127 i 128 ( ćw.7 dla chętnych).

Poniedziałek 04. 05.

Język niemiecki

Dzień dobry,

dzisiejszy temat lekcji brzmi: Czego się pani napije?

 

  1. Na początek zapiszcie proszę w zeszycie odmianę czasownika:

trinken – pić

l.poj. l. mn.
ich trinke wir trinken
du trinkst ihr trinkt
er/sie/es trinkt sie/Sie trinken

 

Przykłady użycie:

Was moechten Sie trinken?  – Czego chciałaby się pani/ chciałby się pan napić?

Was mochtest du trinken? –  Czego chciałbyś się napić?

Wir trinken nur Mineralwasser. – My pijemy tylko wodę mineralną.

 

  1. Następnie zapiszcie słówka:

die Flasche – butelka

die Dose – puszka

die Tasse – filiżanka

das Glas – szklanka; szkło

die Milch – mleko

der Tee – herbata

der Kaffee – kawa

das Mineralwasser – woda mineralna

das Wasser – woda

die Cola –  cola

 

Język polski

Temat: Pisownia wielką literą – państwa, regiony, miasta, dzielnice i wsie.
1.       Otwórz podręcznik na stronie 274. Przepisz kolorem do zeszytu Nową wiadomość.
2.       Ustnie wykonaj zadanie 1 na stronie 274 w podręczniku.
3.       Wykonaj w zeszycie zadanie 6 i 7 str. 276.

Matematyka

Temat: Zamiana ułamków

Na dzisiejszej lekcji dowiesz się  jak zamienić ułamek zwykły na dziesiętny

1.Zapisz temat w zeszycie
2.Obejrzyj filmik https://www.youtube.com/watch?v=b0-B2mJypUY i zapisz pod tematem Zapamiętaj z końcówki filmu.
3.Otwórz podręcznik na str. 122 i przepisz dobrą radę z zielonej ramki.
4. Poćwicz zamianę ułamków włączając link https://www.matzoo.pl/klasa4/zamiana-ulamkow-zwyklych-na-dziesietne_22_80.

Technika 

Temat: Skrzyżowania o ruchu okrężnym oraz o ruchu kierowanym sygnalizacją świetlną.
1. Dzisiaj poznamy 2 ostatnie rodzaje skrzyżowań. Zapiszcie temat lekcji, a następnie notatkę:
Skrzyżowania o ruchu okrężnym: Na niektórych skrzyżowaniach ruch odbywa się wokół ronda. Przed rondem zazwyczaj ustawiony jest znak ostrzegający o konieczności ustąpienia pierwszeństwa. Pojazd znajdujący się na skrzyżowaniu przejeżdża zatem przed tym, który dopiero zamierza na nie wjechać. Jeżeli jednak nie ma znaku ostrzegawczego, na rondzie należy postępować tak, jak na skrzyżowaniach równorzędnych.
Skrzyżowanie o ruchu kierowanym sygnalizacją świetlną: skrzyżowanie, na którym ruchem kieruje sygnalizacja świetlna.
2. Obejrzyj krótkie filmiki i zobacz, jak to wygląda:
3. Wykonaj w zeszycie ćwiczenie 5, 6 oraz SPRAWDŹ SIĘ z podręcznika na str. 56-57 oraz wyślij do mnie zdjęcie swoich rozwiązań. Pozdrawiam Was serdecznie!