Klasa 4 – Tydzień 9

Piątek 15. 05.

Historia

Proszę, pamiętajcie, że dziś to ostatni dzień na odesłanie sprawdzianu na annamaskiewicz@wp.pl. Kto nie odeśle w terminie, będzie musiał poprawiać ocenę niedostateczną.

Muzyka

Temat: Muzyczne baśnie.

1. Zapisz notatkę:

Kompozytorzy często charakteryzują bohaterów muzycznych baśni za pomocą dźwięków płynących z wybranych instrumentów. 

2. Dziś poznamy kilka przykładów (do zeszytów przepiszcie tylko tytuły).

–  Piotr Czajkowski „Śpiąca królewna”

Piotra Czajkowskiego poznaliśmy w klasie 4, gdy omawialiśmy jego balet ” Dziadek do orzechów”. Tym razem przyszła kolej na kolejny balet – Śpiąca królewna. Tytułową bohaterką jest księżniczka Aurora, która na skutek czaru złej wróżki, po ukłuciu się wrzecionem, zasnęła wraz z całym dworem na 100 lat. Na szczęście dobra Wróżka Bzu, sprowadziła do pałacu księcia, który pocałunkiem obudził dziewczynę. Wszystko skończyło się szczęśliwie. Książę pojął Aurorę za żonę 🙂

Obejrzyj materiał:

https://www.youtube.com/watch?v=7fkVHUJN1PI

https://www.youtube.com/watch?v=C7ocJ5BQQKk

Możesz jeszcze obejrzeć:

https://www.youtube.com/watch?v=4bHvPx9wgOk

– „Akademia Pana Kleksa”

Akademia Pana Kleksa to baśniowa opowieść, której akcja rozgrywa się w szkole profesora Ambrożego Kleksa oraz w kilku innych niezwykłych miejscach. Tytułowy bohater jest nauczycielem i czarodziejem wprowadzającym dzieci w niezwykły świat fantazji i magii. Piosenki z tego widowiska są wielkimi dziecięcymi przebojami.

Obejrzyj materiał:

https://www.youtube.com/watch?v=C7ocJ5BQQKk

Zaśpiewaj słynną piosenkę z Akademii Pana Kleksa, której tekst znajdziesz w załączniku:

https://www.youtube.com/watch?v=C7ocJ5BQQKk

3. W załączniku znajdziecie również informacje o opowieści symfonicznej pt.  Piotruś i wilk Sergiusza Prokofiewa. Pobierz plik: Klasa 4 SP Chwarstnica – 15.05.2020

Waszym zadaniem będzie opisanie tej opowieści. Termin: 22 maja br.

W wolnej chwili możesz obejrzeć materiał:

https://www.youtube.com/watch?v=b4ZmbXhFqOM

Jeżeli odpisujecie do mnie, proszę byście podpisywali się zawsze imieniem i nazwiskiem oraz klasą na adres smolnik.muzyka@gmail.com.

Język polski

Temat: O pożytkach płynących z posiadania kota.
Dziś będziecie pracować z tekstem i dowiecie się, co to jest antonim.
1.       Przeczytajcie tekst na str. 278 ,, Praktyczny pan” w podręczniku.
2.       Ułóż i zapisz w zeszycie dwa pytania do tekstu.
3.       Wykonaj pisemnie w zeszycie zad. 2 str. 280.
4.       Zapisz kolorem w zeszycie
antonim –  wyraz o znaczeniu przeciwstawnym
np.: wyrazem przeciwstawnym do słowa strach jest odwaga;
5.       Dopasuj wyrazy przeciwstawne do podanych wyrazów. Wybierz właściwe słowa z podanych niżej.
późny- …………………
siła – ……………………..
spokojny- …………………….
krótki- ………………………….
głęboko – ……………………
Słowa do wyboru: słabość, zdenerwowany, płytko, wczesny, długi;
Zadanie zapisz w zeszycie.

Matematyka

Temat: Dodawanie i odejmowanie ułamków dziesiętnych – utrwalenie.

1.W zeszycie ćwiczeń na str.130 wykonaj ćw. 5, 6 i 7 (8 dla chętnych), a na str. 132 ćw. 7 (8 dla chętnych). Jeżeli ktoś nie zrobił poprzednich ćwiczeń, to proszę je uzupełnić.
2.Rozwiąż kartę pracy i przyślij mi na ocenę do 19. 05. (wybierz grupę, którą chcesz)

Pobierz plik: kartkowka-dod.odejm.uł. dzies.-5-klasa-4

 

Czwartek 14. 05.

Historia

Proszę, pamiętajcie o odesłaniu wczorajszego sprawdzianu na annamaskiewicz@wp.pl

Język niemiecki

Witam Was serdecznie,

dzisiejszy temat lekcji brzmi: Rozwiązywanie zadań.

  1. Otwórzcie proszę podręcznik na str. 63. Przeczytajcie polecenie zadania 11. Rozwiązanie zapisz w zeszycie.
  2. Przechodzimy do zadania 12, na tej samej stronie. Co się pije? Odpowiedzi zapiszcie w zeszycie, nie musicie ich przetłumaczyć.

Na przykład: Ein Glas Mineralwasser. – Szklankę wody mineralnej.

  1. Wykonajcie następnie zadanie 13. Rozwiązanie zapiszcie również w zeszycie.
  2. Na zakończenie wykonajcie kartę pracy Karta pracy 4, która podlega ocenie! Rozwiązania proszę przesyłać do 21.05.2020r. Powodzenia!

Język polski

Temat: Na scenie podmiot i orzeczenie.
Na dzisiejszej lekcji nadal będziemy ćwiczyć określanie podmiotu i orzeczenia w zdaniu.
1.       Wejdźcie na stronę
Wykonaj i sprawdź zadanie 1,2,4,5 i 8.

Wychowanie fizyczne

Temat: Rola współczesnego bramkarza w piłce nożnej.

Pobierz plik: Rola bramkarza IV

Środa 13. 05.

Język polski

Temat: Podmiot i orzeczenie – szybkie przypomnienie.
Wykonaj i sprawdź ćwiczenie 1 oraz przeczytaj Zapamiętaj.
Wykonaj i sprawdź także ćwiczenie 2.
2.       Otwórz zeszyt ćwiczeń i wykonaj ćw. 4 str. 41 oraz ćw. 6,7,8 str. 42.
Chętni uczniowie mogą wykonać ćw. 13 str. 44.

Matematyka

Temat: Odejmowanie ułamków dziesiętnych – zadania

1.Otwórz podręcznik na str. 133 i wykonaj w zeszycie po dwa wybrane przykłady z zad. 1 z każdego poziomu. Następnie wykonaj ustnie zad. 2.
2.Ze str.133 – 134 rozwiąż w zeszycie trzy wybrane zadania (począwszy od zad.3).

Historia

Temat: Sprawdź się!

Dziś czeka nas podsumowanie z tematów 13-19. Przygotuj podręcznik i zeszyt.

Pobierz plik: 3-a-test-rzeczpospolita-i-jej-upadek – jest to plik w wordzie, który możesz pobrać, uzupełnić i odesłać.

Albo plik: 3-a-test-rzeczpospolita-i-jej-upadek-pdf – jest to plik, który można wydrukować, wypełnić, zrobić zdjęcie i odesłać.

Jeśli nie możesz wydrukować arkusza, zapisz na kartce SAME ODPOWIEDZI (nie przepisuj poleceń, tylko ponumeruj zadania) i wyślij zdjęcie.

Czekam na Twoje odpowiedzi 3 dni, więc najpóźniej odeślij sprawdzian w piątek 15.05., żebyś miał wolny weekend.

 

Plastyka

Temat: Piórkiem i tuszem malowane.
1. Dzisiejsza lekcja znajduje się tutaj: https://planetaplastyki.blogspot.com/2020/04/piorkiem-i-tuszem-malowane.html – przeczytaj ją całą oraz obejrzyj filmiki.
Pozdrawiam Was serdecznie!

Wtorek 12. 05.

Informatyka

Temat: Stosujemy zasady poprawnego pisania – tworzymy zaproszenie w edytorze tekstu.

1.Otwórz podręcznik na str. 103 i wykonaj zaproszenie z rys.2 (oczywiście dobrą wersję). Postaraj się
jak najdokładniej go odwzorować. Prześlij mi swoją pracę do 20 maja.

Przyroda

Temat: Wody stojące i płynące.

 

Dzień dobry,

podczas dzisiejszej lekcji nauczysz się rozpoznawać wody stojące i płynące, przedstawiać znaczenie rzeki w gospodarce i życiu człowieka oraz wyjaśniać rolę sztucznych zbiorników i kanałów.

  1. Wody występujące na powierzchni Ziemi to wody powierzchniowe, które dzieli się na:
  • morza i oceany (wody słone)
  • wody śródlądowe:
  1. wody stojące:

– jeziora

– stawy

– bagna

  1. wody płynące (cieki):

– rzeki

– potoki

– strumienie

– kanały

  1. Niektóre ze zbiorników i cieków wodnych powstały w wyniku działalności człowieka. Należą do nich:
  • stawy – hodowla ryb
  • kanały umożliwiają żeglugę między rzekami i jeziorami, stanowią ważny element odwadniania terenów podmokłych
  • zbiorniki retencyjne – chronią przed powodzią
  1. Rzeki mają bardzo duże znaczenie w gospodarce i życiu człowieka:
  • źródło wody pitnej,
  • źródło wody dla przemysłu i rolnictwa,
  • szlaki żeglugowe – transport wodny,
  • połów ryb,
  • miejsce rekreacji i odpoczynku
  • uprawianie sportu.

 

Obejrzyj krótki film o wodzie

https://www.youtube.com/watch?v=G24uX4GAjRg

Pozdrawiam!

 

Wychowanie fizyczne

Temat: Marszobieg-przezwyciężanie własnego zmęczenia.

Pobierz plik: Marszobieg kl. IV

Matematyka

Temat: Odejmowanie ułamków dziesiętnych

Na dzisiejszej lekcji przypomnisz sobie, jak odejmujemy liczby pisemnie i dowiesz się jak robimy to
z liczbami dziesiętnymi.

1.Zapisz temat w zeszycie
2.Obejrzyj lekcję https://www.youtube.com/watch?v=eiTqDtJAYOQ i przepisz pod tematem Zapamiętaj z końcówki filmu.
2.Teraz obejrzyj uważnie tą lekcję https://www.youtube.com/watch?v=jr58hkXreQQ, oglądając go przepisuj do zeszytu przykłady omawiane w tym filmie.
3.Zapisz w zeszycie: Odejmowane liczby zapisujemy zawsze tak, aby przecinek znajdował się pod przecinkiem. Jeśli trzeba, dopisujemy zera no końcu ułamka. Po wykonaniu odejmowania sprawdzamy wynik za pomocą dodawania.
4.W zeszycie ćwiczeń wykonaj ćw. 1, 2, 3, 4, 5 i 6 na str. 131 i 132.

Poniedziałek 11. 05.

Język niemiecki

Witam Was serdecznie,

dzisiejszy temat lekcji brzmi: Odmiana

  1. Zapiszcie proszę do zeszytu poniższą odmianę i obejrzyjcie krótki filmik, link poniżej:

https://www.youtube.com/watch?v=XpMmmfouqzY

 

möchten – chciałabym, chciałbym

l. poj. l.mn.
ich möchte
chciałbym
wir möchten
chcielibyśmy
du möchtest
chciabłbyś
ihr möchtet
chcielibyście
er
sie
es
möchtet
chciałby
sie
Sie
möchten
chcieliby

 

Przykłady użycia:

Möchtest du ein Glas Wasser? – Czy chciałbyś szklankę wody?

Ich möchte Cola trinken. – Chciałbym napić się Coli.

Wir möchten nach Berlin fahren. – Chcielibyśmy pojechać do Berlina.

 

  1. Otwórzcie teraz proszę ćwiczenia na stronie 46 i wykonajcie zadanie 8. Musicie wstawić odpowiednią formę czasownika möchten. Korzystajcie z odmiany w zeszycie.
  2. Na zakończenie rozwiążcie zadanie 9 w zeszycie ćwiczeń na stronie 47. Powodzenia!

Język polski

Temat: Odnaleźć spokój po stracie.
Dziś przeczytacie fragment książki ,, Bracia Lwie Serce”. Autorką tej książki jest Astrid Lindgren, szwedzka pisarka, autorka powieści dla dzieci i młodzieży. Napisała znaną Wam książkę ,,Dzieci z Bullerbyn”, a także ,,Bracia Lwie Serce” oraz ,,Ronja, córka zbójnika”. Na wniosek polskich dzieci pisarka otrzymała Order Uśmiechu.
Zachęcam Was do wysłuchania powieści na stronie https://www.youtube.com/watch?v=6XY86IAuRVQ
 Polecam obejrzenie  filmu na stronie https://www.youtube.com/watch?v=XHF3fky7i84
Przejdźmy do zadań.
1.       Przeczytajcie fragment książki ,, Bracia Lwie Serce” str. 268 w podręczniku.
2.       Zapiszcie w zeszycie zadanie 1 i 2 str. 270.
3.       Zastanówcie się nad zadaniem 3 str.270.

Matematyka

Temat: Dodawanie ułamków dziesiętnych – zadania

1.Otwórz podręcznik na str. 128 i wykonaj ustnie zad. 2
2.Następnie ze str. 128 – 129 rozwiąż w zeszycie cztery wybrane zadania (począwszy od zad.3), oprócz zad. 5.

Technika

Temat: Na skrzyżowaniu – ćwiczenia utrwalające.
1. Poznaliście już zasady, jakie obowiązują na różnych skrzyżowaniach. Dzisiaj chciałabym, abyście rozwiązali zadania dotyczące różnych typów – są to zadania z przykładowych testów na kartę rowerową.
2. https://learningapps.org/display?v=pueys61ic18 – są tu dwie gry, najpierw kliknijcie na zadania w lewy kwadracik z napisem „Skrzyżowania” i rozwiążcie wszystkie zadania, a następnie wróćcie na początek i kliknijcie w prawy kwadracik z napisem „Skrzyżowania” i rozwiążcie kolejne.
3. https://learningapps.org/display?v=pe0mkn2da18 – zadanie dotyczące znaków na skrzyżowaniu.
4. Mam nadzieję, że bez problemu potrafisz już wskazać kolejność przejazdu wszystkich pojazdów na skrzyżowaniu i na egzaminie na kartę rowerową poradzisz sobie z tymi zadaniami bezbłędnie 🙂
Pozdrawiam Was serdecznie!