Klasa 5a – Tydzień 10

Piątek 22. 05.

Matematyka

Temat: Różne jednostki pola.
1. Sprawdźcie proszę ćwiczenia ze środy:
Ćw.1 str.119
P=1cm·2cm         P=10mm·20mm
P=2cm²                P=200mm²
więc 2cm²=200mm²
Ćw.2 str.119
1cm=10mm                    1dm=10cm                 1m=100cm
1cm²=100mm²                1dm²=100cm²            1m²=10000cm²
2. Zamienimy razem jednostki:
a) 24m² zamienimy na cm²
1m²=10000cm² czyli musimy pomnożyć 24 przez 10000
24·10000=240000cm²
b) 6cm² zamienimy na mm²
1cm²=100mm² czyli musimy pomnożyć 6 przez 100
6·100=600mm²
3. W podręczniku na str.78 są tabelki z różnymi jednostkami.                                                                             Zróbcie proszę zad.1 poziom A lub poziom B ( sami wybierzcie sobie poziom, który chcecie zrobić i wybierzcie sobie pięć dowolnych przykładów). Pamiętajcie o sprawdzeniu odpowiedzi na końcu podręcznika.
Kto będzie chciał to może poćwiczyć zamianę jednostek po wejściu na załączoną stronę
 Jeżeli ktoś czegoś nie rozumie to proszę pytać. Pomogę 🙂

Muzyka

Temat: Pokochać operę. Wielkie dzieła na wielkich scenach.

 1. Zapisz notatkę do zeszytu (wytłuszczony druk):

Opera to widowisko muzyczno- sceniczne, w którym akcja przekazywana jest za pomocą śpiewu i muzyki instrumentalnej.

Każda opera o czymś opowiada. Zatem najpierw musi powstać owo „opowiadanie”. Ta treść opery to libretto operowe.

libretto operowe – treść opery

Operę poprzedza uwertura. Jest to wstęp, mający za zadanie wprowadzić słuchacza w nastrój dzieła.

Pierwotnie miała ona też za zadanie uciszyć publiczność, która niestety nie zawsze zachowywała się kulturalnie.

Opracowaniem ruchu scenicznego zajmuje się choreograf.

2. Opery pisało wielu kompozytorów.

Do czołowych twórców opery należą:

– Wolfgang Amadeusz Mozart

– Giuseppe Verdi

– Gioacchino Puccini

 

W Polsce:

– Karol Kurpiński

– Stanisław Moniuszko

Innym ważnym elementem opery jest aria.

aria – popisowa pieśń solowa (tutaj każdy z głosów popisuje się swoimi umiejętnościami).

Mam nadzieję, że pamiętacie jakie są podstawowe rodzaje głosów ludzkich, ale przypomnę 🙂

Rodzaje głosów:

1) sopran – wysoki głos żeński

2) alt – niski głos żeński

3) tenor- wysoki głos męski

4) bas- niski głos męski

 Obejrzyj materiał: (przykładów muzycznych nie musisz słuchać w całości)

– W. A. Mozart  Uwertura do opery” Czarodziejski flet”

https://www.youtube.com/watch?v=s2Gedb05J5M

– W. A. Mozart aria Figara z opery ” Wesele Figara”

https://www.youtube.com/watch?v=aJIpVj_YkNo

Jeżeli odpisujecie do mnie, piszcie na adres  smolnik.muzyka@gmail.com,  podpisując się zawsze imieniem i nazwiskiem oraz klasą.

Nie wszyscy z Was rozliczyli się z poprzednich prac. W przyszłym tygodniu muszę już wystawić ocenę niedostateczną w przypadku ich  braku.

Język polski

Temat: Szafa – granica między Narnią a światem rzeczywistym.

Dziś zaczynamy pracę z lekturą – powieścią C. S. Lewisa „Opowieści z Narnii. Lew, Czarownica i stara szafa”.

Odkryjmy sekrety Narnii – fantastycznej krainy, której losy wiążą się z pradawnymi przepowiedniami. Wraz z bohaterami powieści znajdziemy się w magicznym świecie zamieszkałym przez niezwykłe istoty. Przeżyjemy pasjonujące przygody, poznamy sposoby walki ze złem oraz uświadomimy sobie, czym jest poświęcenie swego życia dla ratowania kogoś innego.

Na początek test z treści lektury. Wejdź na stronę https://wordwall.net/pl/resource/349441/lew-czarownica-i-stara-szafa

rozwiąż test i przyślij mi swój wynik. Zrób to koniecznie jeszcze dziś, czyli w piątek 22. 05.

 

Powieść C. S. Lewisa „Lew, czarownica i stara szafa” należy do nurtu literatury dziecięcej i ukazała się w 1950 roku. Opowiada o przenikaniu się dwóch światów – rzeczywistego i baśniowej Narnii. Granicą między tymi światami jest szafa – stoi ona w domu Profesora w angielskiej wsi. Po stronie Narnii granicę wyznacza latarnia.

W utworze możemy więc wyróżnić dwie sfery czasowe – realną i fantastyczną. Czas rzeczywisty to okres II wojny światowej, rok 1940, kiedy odbywały się niemieckie naloty na stolicę Anglii – Londyn.

Z kolei czas fantastyczny towarzyszy wydarzeniom w Narnii. Biegnie on zupełnie inaczej niż czas realny, jest czasem baśniowym. Gdy rodzeństwo po wielu latach wraca do domu Profesora, okazuje się, że w świecie rzeczywistym czas się zatrzymał i wracają w tym samym momencie, w którym przekroczyli granicę do Narnii.

Miejscem akcji powieści jest wieś, która – jak czytamy – oddalona jest od stacji kolejowej o dziewięć mil, a od poczty o dwie mile. Dzieci przybywają do zabytkowego domu starego profesora Kirke. Fantastycznym miejscem wydarzeń jest równoległy świat Narnii. To górzysta kraina pokryta puszczą i przylegająca do morza.

Zapisz w zeszycie temat lekcji i notatkę.

Świat przedstawiony w utworze:

  1. Czas akcji – w świecie rzeczywistym: II wojna światowa; w Narnii – czas baśniowy, magiczny, można go zatrzymać (jest ciągle zima).
  2. Miejsce akcji – Anglia (w świecie rzeczywistym) i Narnia (baśniowa kraina po drugiej stronie szafy).
  3. Narrator – 3-osobowy, nie uczestniczy w wydarzeniach; wszechwiedzący – zna myśli i uczucia bohaterów; zwraca się wprost do czytelnika, np. „Opowiem wam o tym, co im się przydarzyło.”, „chyba nie będzie dla was niespodzianką”, „A teraz chcielibyście się na pewno dowiedzieć, co się stało z Edmundem.”
  4. Bohaterowie:

Do zeszytu wpisz dwie uzupełnione tabele.

Bohaterowie realistyczni

Bohaterowie fantastyczni

 

 

 

W ramce są zapisane wszystkie istoty z Narnii sprzyjające Białej Czarownicy albo Aslanowi. Zapisz każdą postać w odpowiedniej kolumnie tabeli.

nimfy leśne, wilkołaki, duchy drzew, nimfy wodne, olbrzym Grzmotołup, państwo Bobrowie, ghule, zmory, ifryty, orki, harpie, małpoludy, upiory, centaury, ogry, byk z głową mężczyzny, karzeł, leopardy, jednorożce, wilk Maugrim, wilki, jelenie, minotaury, srożyce, wiedźmy, widma, pelikany, orły, drozd, wielki pies, lew, faun Tumnus, lud spod muchomora, Święty Mikołaj, wiewiórki, lis, satyry, krasnale

 

Zwolennicy Białej Czarownicy

Zwolennicy Aslana

   

Mam nadzieję, że sobie poradziłeś! Kolejne lekcje to także praca z lekturą.

 

Historia

Temat lekcji – Zjednoczona Polska – część II  (184,185)
Zapisz temat i punkt w zeszycie.
1.Królowie z dynastii Piastów: B. Chrobry (koronacja-1025), Mieszko II  (1025),   Bolesław Śmiały (1076), Przemysł II(1295), Wacław II(1300), Władysław Łokietek (1320), Kazimierz Wielki(1333).
Teraz przeanalizuj mapę strona 185. Otwórz zeszyt ćwiczeń strona 79 i wykonaj zadanie 3.
Jeżeli chcesz utrwalić wiadomości na podany temat to obejrzyj lekcję historii
(jeżeli miałbyś problem z otwarciem strony to wpisz w przeglądarkę:
TVP lekcja  historii klasa V 11.05.20).

Czwartek 21. 05.

Informatyka

Temat: Wstawiamy do tekstu tabelę

Na dzisiejszej lekcji dowiesz się, jak wstawić tabelę w edytorze tekstu i jak ją można zmieniać.

Tabela składa się z poziomych wierszy i pionowych kolumn. Pojedyncze pole w tabeli to komórka.

1.Obejrzyj lekcję https://www.youtube.com/watch?v=2lmXOxJand4.
2.Jeśli masz program Word, poćwicz wstawianie tabeli ( w podręczniku ten temat jest na str. 120) oraz jej zmienianie.
3.Osoby chętne mogą przysłać mi wykonaną przez siebie tabelę. Możecie posłużyć się przykładami
z podręcznika (str.121, 122) lub zaprojektować inną, według własnego pomysłu.

Język niemiecki

Witam Was serdecznie,

dzisiejszy temat lekcji brzmi: Wprowadzenie do rozdziału VI.

  1. Zapiszcie proszę w zeszycie poniższą notatkę wraz z przykładami.

Do określenia miejsca służą w języku niemieckim  następujące przyimki:

an – nad

in – w, do

nach – do

Jeśli mówimy o podróżowaniu w jakieś miejsce, wówczas w odniesieniu do państw, miast, kontynentów i krain geograficznych, występujących bez rodzajnika używamy przyimka nach (do). Na przykład:

nach Deutschland – do Niemiec (państwo),

nach Paris – do Paryża (miasto),

nach Amerika – do Ameryki (kontynent),

nach Norddeutschland – do północnych Niemiec (region).

Jeśli są one z rodzajnikiem (die USA, die Tȕrkei, die Alpen, der Himalaya, die Schweiz, die Tatra), wówczas używamy „in” (do). Na przykład:

in die Schweiz – do Szwajcarii,

in die USA – do Stanów Zjednoczonych,

in die Alpen – w Alpy,

in  die Tȕrkei – do Turcji.

Możemy także użyć przyimka „an” (nad) gdy mówimy o wodzie. Na przykład:

– an die Ostsee – nad Morze Bałtyckie,

– an die Nordsee – nad Morze Północne,

– an den Bodensee – nad jezioro Bodeńskie.

Po czasowniku fahren (jechać ) przyimek łączy się z rzeczownikiem w bierniku (der Akkusativ)!

Dlatego mówimy na przykład „an den Bodensee”.

rodzajnik określony w bierniku (der Bodensee zmieniło się na den Bodensee)

Przyimki te w połączeniu z rodzajnikiem określonym w  bierniku (der Akkusativ) ulegają ściągnięciu:

an das = ans

in das = ins

  1. Nauczcie się proszę podanych przykładów miejsc na pamięć.

Geografia

Dzień dobry, witajcie!
Przesyłam kolejny temat wraz z notatką do niego. Proszę przepisać temat i notatkę do zeszytu, a w podręczniku przeczytajcie str. 123-126.
Temat: KRAJOBRAZ STEPÓW.
1. Krajobraz stepów występuje w strefie klimatów umiarkowanych w typie klimatu kontynentalnego suchego.
2. Główne obszary występowania stepów to południowo-wschodnia Europa, środkowa Azja, środkowa część Ameryki Północnej i południowa Ameryki Południowej. W Ameryce Północnej stepy nazywamy prerią, a w Ameryce Południowej pampą.
popatrzcie na mapę świata na str. 123
3. Cechy klimatu stepów:
    a) występowanie wszystkich klimatycznych pór roku
    b) mroźne zimy
    c) duża roczna amplituda temperatury (do 40 st. C)
    d) niskie opady (do 300 mm rocznie)
popatrzcie na klimatogram na str. 123 obok mapki
4. Step jest krajobrazem trawiastym ( nie rosną tam drzewa). Roślinność to różne gatunki traw (np. ostnica) i roślin zielnych.
5. Zwierzęta stepów: bizony, suhaki, bobaki, dropy, chomiki, myszy, lisy, kojoty.
6. Obecnie bardzo duża część stepów zamieniona została na pola uprawne dzięki występowaniu bardzo żyznych gleb – czarnoziemów. Uprawa zbóż, bawełny, soi. Rozwija się również hodowla zwierząt (konie, owce, wielbłądy)
Kilka osób ma zaległe zadanie do zrobienia – z klimatem.
POZDRAWIAM WSZYSTKICH SERDECZNIE

Wychowanie fizyczne

Temat: Kompetentny sędzia. Podstawy gestykulacji i sygnalizacji sędziego. Piłka ręczna.

Środa 20. 05.

Język polski

Pamiętajcie, że tylko jeszcze dziś jest czas na odesłanie odpowiedzi do zadań z utrwalenia wiadomości z mitów.

Abyście mogli spokojnie odesłać odpowiedzi, lekturę zaczniemy w piątek, a dziś porozmawiamy o prasie.

Temat: Spotkanie z prasą.

  1. Otwórz podręcznik na s. 271 i głośno przeczytaj informacje na temat prasy.
  2. Na podstawie ramki „Nowa wiadomość” zrób w zeszycie notatkę, która będzie zawierała podział prasy na gazety i czasopisma oraz rodzaje prasy. Nie przepisuj całych ramek – wybierz najważniejsze informacje.
  3. Zobacz film, jak powstaje gazeta: https://www.youtube.com/watch?v=XUx7dK47Gls
  4. Na s. 272 i 273 w podręczniku znajduje się infografika, przedstawiająca osoby zaangażowane w proces tworzenia gazety. Zapoznaj się z informacjami.
  5. Wykonaj ćwiczenia:

https://learningapps.org/11364693

https://learningapps.org/9309642

Pamiętaj, żeby je sprawdzić. Jeśli popełniłeś błąd, wykonaj ponownie.

  1. Zapoznaj się z „Nową wiadomością” na s. 274 w podręczniku – Jak zbudowany jest artykuł prasowy, a następnie przeanalizuj poniższe zdjęcie.

Matematyka

Temat: Różne jednostki pola.
1. Poznaliście już wszystkie przewidziane w kl.V wzory na pola figur. Do tych tematów wrócimy w klasie VI.
Dzisiaj zajmiemy się zamianą jednostek pola ( ten temat też będziemy omawiać w klasie szóstej).
2. W naszych zadaniach pojawiały się różne jednostki pola np. cm², dm²,m²,itd.
 1 cm² to pole kwadratu o boku 1cm,
 1dm² to pole kwadratu o boku 1 dm,
  1m² to pole kwadratu o boku 1m, itd.
3. Zapiszcie proszę pod tematem:
 1dm=10cm ale 1dm²=100cm² ( bo 10·10=100)
 1cm=10mm ale 1cm²=100mm² (bo 10·10=100)
 1m=100cm ale 1m²=10000cm² (bo 100·100=10000)
  1 a (ar)= 100m²
  1ha (hektar) = 100a = 10000m²
5. Zróbcie proszę ćw. 1 i 2 na str. 119 w zeszycie ćwiczeń. Nie przysyłajcie do mnie odpowiedzi, w piątek podam Wam rozwiązania.

Biologia

Temat: Liść -wytwórnia pokarmu.
1. Obejrzyjcie proszę prezentację wykonaną przez p.Katarzynę Dostatnią:
2. Na podstawie prezentacji lub podręcznika str.106-109 zróbcie proszę kartę pracy-liść: karta pracy-liść. Odpowiedzi proszę przysłać na mój adres ania.diagnoza@tlen.pl Karta jest w pliku Word, więc możecie uzupełnić ją i wysłać jako załącznik do maila. Możecie, również napisać w mailu np. Zad.1 P,F,F. Na wykonanie karty macie cały tydzień 🙂

Technika

Temat: Piramida zdrowego żywienia.
 
1. Dzisiaj dowiemy się, czym jest piramida zdrowego żywienia.
2. Najpierw obejrzyj krótki filmik: https://www.youtube.com/watch?v=tRfdknaK7Kw, a następnie zapisz temat lekcji, otwórz podręcznik na stronie 67 i wykonaj pisemnie w zeszycie ćwiczenie 5 (przepisz całą jego treść do zeszytu).
3. Teraz obejrzyj kolejny filmik: https://www.youtube.com/watch?v=jgJOS26G1wY – zapamiętaj, że poza żywieniem dla naszego zdrowia bardzo ważna jest codzienna aktywność fizyczna, dlatego, jak już pewnie zobaczyłeś w podręczniku, została ona zamieszczona na samym dole piramidy. Łącznie z dobrze zbilansowanym żywieniem pozwala zapobiec rozwojowi bardzo niebezpiecznej dla naszego zdrowia zarówno nadwagi, jak i otyłości.
4. Zadanie dla chętnych: wykonaj piramidę zdrowego żywienia z produktów, jakie posiadasz w domu – oczywiście produkty muszą być umieszczone na odpowiednim piętrze i być zdrowe (w załączniku zamieszczam przykłady takich piramid), zrób jej zdjęcie i wyślij do mnie e-mailem. Udanej zabawy 🙂

Wtorek 19. 05.

Język niemiecki

Dzień dobry,

dzisiejszy temat lekcji brzmi: Czytanie ze zrozumieniem.

  1. Otwórzcie proszę podręcznik na str. 55. Przeczytajcie tekst dotyczący dwóch bliźniaczek i ich zainteresowań. Następnie zapoznajcie się z czterema ogłoszeniami umieszczonymi pod tekstem. Zdecydujcie, który kurs pasuje do Anny, a który do Mii. Rozwiązanie zapiszcie w zeszycie. Poniżej napisałam słówka, których do tej pory nie poznaliśmy. Przepiszcie je również do zeszytu.

die Zwillingsschwestern – bliźniaczki

stundenlang – godzinami

ganz gut – całkiem dobrze

die Lieblingsspeise – ulubiona potrawa

denn – ponieważ

Chętne osoby mogą tekst ten przetłumaczyć na dodatkową ocenę. Proszę nie posiłkować się tłumaczem google, ponieważ tekst ten jest bardzo łatwy. Tłumaczenie proszę przesyłać jako treść E-maila do 25.05.2020r.

  1. Przechodzimy teraz do zadania 27 na stronie 56. W zadaniu tym mamy opisane czynności, do których wykonywania musimy napisać, czego potrzebujemy. Pamiętajcie, że po czasowniku „brauchen”( potrzebować) rzeczownik występuje w bierniku. Zdań w zeszycie nie musicie tłumaczyć. Na przykład:

Ich will eine Radtour machen. – Chcę wybrać się na wycieczkę rowerową.

Ich brauche ein Fahrrad. – Potrzebuję roweru.

Pozostało Wam pięć zdań do napisania. Poniżej wyrażenia, których możecie nie zrozumieć:

in den Bergen klettern – wspinać się w górach

morgen – jutro

  1. Przeczytajcie następnie polecenie zadania 28 na tej samej stronie. Rozwiązanie zadania zapiszcie w zeszycie.
  2. Na zakończenie wykonajcie zadanie 29. Poniżej trzy kategorie z tłumaczeniem, do których musicie przyporządkować wyrazy. Tabelkę przerysujcie do zeszytu. Powodzenia!
Sportartikel ( artykuły sportowe) Kleidung (ubranie) Verschiedenes (inne)
der Roller die Badehose der MP3-Player

 

Język polski

Temat: Czy znam mity? Utrwalenie wiadomości.

Dzisiejsza lekcja jest na ocenę. Postaraj się jak najlepiej wykonać zadania.

  1. Otwórz podręcznik na s. 240 i zapoznaj się z mapą myśli i z pojęciami omawianymi ostatnio. Zauważ, że przy podanych zagadnieniach są podane numery stron, żeby łatwo móc znaleźć te pojęcia w podręczniku.
  2. Zapoznaj się z tekstem „Słownik kultury antycznej” na s. 241. Pod tekstem na tej i na kolejnej stronie znajduje się 13 poleceń. Wykonaj 12 zadań. Zapisz odpowiedzi w zeszycie lub w pliku Word lub bezpośrednio w treści maila i wyślij mi je – ocenię Twoją pracę.
  3. Na wykonanie zadań masz dwa dni, więc odeślij mi je najpóźniej w środę 20. 05.
  4. Może motywacją dla Ciebie będzie wystawianie w przyszłym tygodniu przewidywanych ocen rocznych.
  5. Pracuj z podręcznikiem. Powodzenia!

 

Plastyka

Temat: Styl w sztuce antyku.
1. Dzisiaj poznacie sztukę antyku, a dokładniej architekturę.
2. Przeczytajcie cały temat w e-podręczniku (str. 6-11) https://flipbooki.mac.pl/szkola-podstawowa/klasa-6/plastyka-podr/mobile/index.html#p=9.
3. Zapiszcie temat w zeszycie i przepiszcie notatkę z załącznika antyk, zawierającą najważniejsze pojęcia dotyczące tematu.
4. Następnie przerysujcie kolumny do zeszytu, które opisaliśmy (jeżeli masz drukarkę, możesz wydrukować i wkleić obrazek do zeszytu).
Pozdrawiam Was serdecznie!

Matematyka

Temat: Pole trapezu.
1. Dzisiaj poćwiczymy obliczanie pola trapezu.
2. Wejdźcie proszę na stronę Materiał do zajęć i zróbcie ćwiczenia, które się tutaj znajdują. Mam nadzieję,że uda Wam się zrobić zadania, a jeżeli będzie problem to kliknijcie na sposób rozwiązania. Miłego liczenia 🙂

Poniedziałek 18. 05. 

Matematyka

Temat: Pole trapezu.
1. Narysujcie proszę trapez ( pomoże Wam podręcznik str.70).
Zaznaczcie:
a-podstawa dolna
b-podstawa górna
h- wysokość trapezu
2. Obejrzyjcie proszę filmy :
3. Zapiszcie wzór na pole trapezu ( str.70 w podręczniku)
P=1/2· (a+b)· lub przekształcony wzór P=(a+b)·h (w liczniku) /2 (w mianowniku)
 gdzie: a, b- podstawy trapezu
           h- wysokość trapezu
4. Policzmy razem pole trapezu, którego podstawy mają 6cm i 9cm, a wysokość jest równa 8cm.
Podstawiamy do wzoru P= 1/2·(6+9)·8=1/2·15·8=60[cm²]
Odp. Pole trapezu jest równe 60 cm².
5. Zróbcie proszę zad.1 str.72 ( wybierzcie sobie jeden poziom i zróbcie z niego 3 przykłady). Pamiętajcie o sprawdzeniu na końcu podręcznika. Odpowiedzi nie przysyłajcie do mnie. W razie problemów proszę pytać 🙂
Pomogę 🙂

Język polski

Temat: Heros Herakles – pisownia ch i h.

  1. Otwórz podręcznik na s. 238 i głośno przeczytaj ramkę „Przypomnienie”.
  2. Obejrzyj dwa krótkie filmy:
  1. Do zeszytu wpisz w dowolnej formie notatkę (może być mapa myśli, może być tabelka) z zasadami pisowni ch i h.
  2. Czas na ćwiczenia:
  • 1/s.238 – wpisz do zeszytu same wyrazy i ich uzasadnienie, podkreśl ch, np.:

zmierzch – ch na końcu wyrazu

  • 2/s.238 – wpisz do zeszytu tylko rozwiązania, podkreśl ch.
  • 3/s.239 – najpierw wpisz wyrazy z ch z nawiasów, a potem dopisz wstawiony wyraz jako uzasadnienie, np. śmiech – śmieszny. Podkreśl wymieniające się głoski.
  • 4/s. 239 – Wpisz wyraźnie i czytelnie całe zdania do zeszytu.
  1. Wejdź na stronę https://dyktanda.online/app/dyktando/1487 i wykonaj dyktando. Sprawdź je koniecznie. Jeśli zrobisz błąd, wykonaj jeszcze raz. Wykonuj tyle razy, aż nie popełnisz żadnego błędu. Powodzenia!
  2. Dla chętnych – zeszyt ćwiczeń s. 78 – 81 – wybierz sobie ćwiczenia.

Historia

Temat lekcji – Zjednoczona Polska – część I  (181- 183)
Poprzednią lekcję zakończyliśmy na książętach: Henryk Brodaty i jego syn Henryk Pobożny. Była też mowa o Mongołach/ Tatarach.
Zapisz temat i punkty w zeszycie.
1.W 1295r. królem Polski (4 z kolei w dynastii Piastów), zostaje Przemysł II. Jego  panowanie trwa krótko, zaledwie kilka miesięcy, zostaje zamordowany.  (czytaj strona 181)
2. W 1300r. królem Polski (5 z kolei), zostaje Wacław II, jest on też królem Czech. Po jego śmierci krótko sprawuje władzę jego syn Wacław III ( nie jest królem), ale i on zostaje zamordowany. (czytaj strona 182)
3. Władysław Łokietek królem Polski zostaje w 1320r. podejmuje próby zjednoczenia Polski jeszcze przed koronacją:
 a) opanował Małopolskę, Kujawy i Pomorze Gdańskie;
b) zwraca się o pomoc do Krzyżaków aby pomogli mu bronić Pomorza przed Brandenburczykami;
c)  utrata Pomorza Gdańskiego – zajęli je Krzyżacy.  (czytaj strona 183)
Reszta tematu na następnej lekcji.

Wychowanie fizyczne

Temat: Pokonuję przeszkody i własne zmęczenie – marszobieg.