Klasa 5a – Tydzień 11

Piątek 29. 05.

Matematyka

Temat: Kalendarz.
1. Obejrzyjcie proszę film:
2. Zapiszcie proszę pod tematem: Rok składa się z 12 miesięcy. Rok dzielimy na 4 kwartały. W każdym kwartale są 3 miesiące. Rok ma 365 dni. Rok przestępny ma 366 dni (występuje co 4 lata, lata przestępne to 2020, 2024,2028…)
3. Obejrzyjcie proszę jeszcze jeden film:
4. Zapiszcie proszę: Co 7 dni mamy ten sam dzień tygodnia.
Znajdują się tutaj różne ćwiczenia związane z obliczeniami kalendarzowymi. Zróbcie proszę ćwiczenie 1,2 i 8. Musicie za pomocą myszki przeciągnąć i upuścić odpowiedzi w odpowiednim miejscu. Na końcu zadania jest przycisk sprawdź, dzięki któremu zobaczycie czy zrobiliście dobrze zadanie.

Muzyka

Temat: Piękno muzyki Stanisława Moniuszki.

 

Poznamy dziś postać Stanisława Moniuszki. Jest to kompozytor bardzo ważny dla Polski, a na dzisiejszej  lekcji dowiemy się dlaczego 🙂

 1. Zapisz do zeszytu:

Stanisław Moniuszko (1819-1872) jest najwybitniejszym – po Chopinie- twórcą polskiego stylu narodowego w muzyce XIX wieku.

2. Lata, w których żył Moniuszko, to trudny okres w historii Polski. Zaborcy niszczyli dzieła naszej kultury narodowej, zamykali teatry, a wszystkie utwory poddawali ostrej cenzurze (kontroli).

 3. Zapisz do zeszytu:

Moniuszko jako wielki patriota postanowił za wszelką cenę popularyzować ojczystą muzykę. Jednym ze sposobów dotarcia do rodaków było wydanie serii zeszytów zawierających zbiory polskich pieśni do śpiewania w domu, wydanych pod wspólnym tytułem Śpiewnik domowy. Kompozytor pisał muzykę do tekstów wybitnych artystów, takich jak Adam Mickiewicz, Józef Ignacy Kraszewski. Powstało 12 takich zeszytów (6 wydano jeszcze za życia kompozytora, a 6 już po jego śmierci).

 

Najbardziej znane pieśni to :

– Dziad i baba

https://www.youtube.com/watch?v=_8KEPnmo2m0

– Krakowiaczek

https://www.youtube.com/watch?v=0bufBwJ3Jzk

– Pieśń wieczorna

https://www.youtube.com/watch?v=g6yeFlnD6LY

– Prząśniczka

https://www.youtube.com/watch?v=ikNv3Qh4B6Q

Pieśń Prząśniczka jest tak bardzo popularna, iż sięgają po nią różni artyści. Posłuchajcie jej w wersji rockowej 🙂

https://www.youtube.com/watch?v=gr3v9v4xcCU

– Kozak

– Świtezianka

– Chochlik

– Znasz-li ten kraj  

 

Oto poznaliście pierwszy z powodów, dla których stawiamy Moniuszkę zaraz po Chopinie. Na następnej lekcji poznamy kolejny.

Każdy Polak powinien znać pieśń pt. Prząśniczka (zapytajcie rodziców bądź dziadków – na pewno ją znają!) stąd zachęcam Was gorąco do śpiewu. Tekst jest w podręcznikach na str.115.

 

Język polski

Temat: Jaką funkcję pełni przydawka?

Pobierz plik: przydawka

Historia

Zapisz temat i punkty w zeszycie.
Temat – Osiągnięcia Kazimierza Wielkiego       (czytaj 189-192)
1.W całym kraju zostaje wprowadzona ta sama jednostka monetarna – srebrny grosz.
2. Założył – lokacja (sposób zakładania wsi i miast) około 100 miast i 1000 wsi.
3. Budował zamki i mury obronne (wszystko bardzo kosztowne).
4.Ujednolicił prawo – wydając statuty praw.
5. Założył w 1364 r. Akademię Krakowską.
6. Zjazd monarchów w Krakowie w 1364r.  – uczta u Wierzynka. Wydarzenie takiej rangi to zjazd gnieźnieński w 1000 roku.
7. Śmierć króla w 1370 roku, brak męskiego potomka.
8. Dynastię Piastów zapoczątkował Mieszko I (966r.), zakończył K. Wielki w 1370 roku. Dynastia trwała ok. 400 lat.

Czwartek 28. 05.

Informatyka

Temat: Zapoznajemy się z programem Scratch

Dzisiaj poznasz pierwsze środowisko programowania, które umożliwia tworzenie programów
w języku Scratch.

1.Obejrzyj i wysłuchaj lekcję https://www.youtube.com/watch?v=xAcY3t3KdRI
2.Wejdź na stronę www.scratch.mit.edu  i kliknij przycisk Stwórz (w lekcji pokazany jest przycisk Wypróbuj), aby zacząć pracę w programie.
3.Zacznij przygodę ze Scratchem, zobacz jak można zmienić Duszka i Scenę, pamiętaj, że zawsze możesz wrócić do lekcji (link).

Język niemiecki

Dzień dobry,

dzisiejszy temat lekcji brzmi: Pory roku i miesiące.

  1. Na początek zapiszcie proszę w zeszycie nazwy miesięcy oraz pór roku:

der Monat – miesiąc,  l.mn. die Monate

JANUAR

FEBRUAR

MÄRZ

APRIL

DER                  MAI

JUNI

JULI

AUGUST

SEPTEMBER

OKTOBER

NOVEMBER

DEZEMBER

 

die Jahreszeit – pora roku, l.mn. die Jahreszeiten

FRÜHLING

DER                SOMMER

HERBST

WINTER

Zwróćcie uwagę, że wszystkie pory roku oraz miesiące są rodzaju męskiego.

  1. Zapiszcie teraz krótką notatkę:

Przed porami roku oraz miesiącami wstawiamy przyimek „im” (in +dem), na przykład:

im Sommer – latem

im Herbst – jesienią

im Dezember – w grudniu

im Juni – w czerwcu

  1. Otwórzcie teraz proszę podręcznik na stronie 61 i rozwiążcie zadanie 10. Odpowiedzi zapiszcie do zeszytu w formie tabelki, jak poniżej. Podałam już jedno rozwiązanie oraz przetłumaczyłam wyrazy, których możecie nie zrozumieć.

beginnen – zaczynać

wieder – znowu

feiern – świętować

statt|finden – odbywać się

1 2 3 4 5
a

 

  1. Na zakończenie wykonajcie proszę załączoną kartę pracy. Klasa 5
  2. Rozwiązania proszę przesyłać do 04.06.2020r. Proszę pilnować terminu, gdyż nie przesłanie rozwiązań do tego dnia, skutkuje oceną niedostateczną!

Geografia

Witam Was serdecznie
Przesyłam kolejny temat i notatkę do niego.Tradycyjnie proszę temat i notatkę przepisać do zeszytu i przeczytać w podręczniku str. 127, 128 i 129.
Temat: KRAJOBRAZ PUSTYNI GORĄCEJ.
1. Krajobraz pustyń gorących występuje w strefie klimatów zwrotnikowych w typie klimatu kontynentalnym suchym.
2. Najwięcej pustyń gorących występuje w Afryce ( Sahara – największa pustynia świata), w Australii i płd-zach Azji (Półwysep Arabski) popatrzcie na mapkę na str. 127
3. Cechy klimatu zwrotnikowego suchego:
    a) przez cały rok jest klimatyczne lato
    b) średnia temperatura najcieplejszych miesięcy dochodzi do 35 st. C
    c) bardzo duże dobowe amplitudy temperatury ( w dzień do 50 st.C, a w nocy nawet poniżej 0 st.C )
    d) bardzo niskie opady lub całkowity ich brak
popatrzcie na klimatogram na str. 127 obok mapki
4. Wyróżniamy trzy rodzaje pustyń:
    a) piaszczyste (występują tam wydmy)
    b) żwirowe
    c) kamieniste ( występują grzyby skalne)
popatrzcie na ilustracje na str. 128.
5. Roślinność jest bardzo uboga: np tamaryszek, opuncja, a w oazach palmy.
6. Zwierzęta pustyń: wielbłądy, fenki, skoczki pustynne, skorpiony.
7. Pustynie są prawie bezludne. Żyją tam nieliczne plemiona koczownicze, które zajmują się hodowla wielbłądów, owiec i kóz.
POZDRAWIAM SERDECZNIE.

Wychowanie fizyczne

Temat: Rosnę i rozwijam się.
Pobierz plik: Rosnę i rozwijam się

Środa 27. 05.

Język polski

Temat: „Opowieści z Narnii” jako powieść fantasy.

Na początek sprawdź, czy dobrze wykonałeś wczorajsze zadania.

Klucz odpowiedzi:

  • walczyć jak lew – walczyć bardzo odważnie, zaciekle, nieustępliwie
  • lwie serce – wielkie męstwo, wielka odwaga
  • odważny jak lew – o kimś bardzo odważnym
  • lew się w kimś budzi – o kimś, kto nagle nabrał niezwykłej odwagi
  • silny jak lew – o kimś bardzo silnym
  • lwi pazur – wielki talent
Bohater Prezent od Świętego Mikołaja Uzasadnienie
Piotr Tarcza i miecz Mają wkrótce służyć w walce
Zuzanna Łuk z kołczanem strzał, mały róg Łuk nigdy nie chybia, można go użyć tylko w wielkiej potrzebie; użycie rogu zawsze sprowadzi pomoc
Łucja Buteleczka z lekiem, sztylet Lek leczy wszelkie rany; sztylet tylko do obrony własnej w największym niebezpieczeństwie
Pan Bóbr Nowa tama Stara tama przeciekała
Pani Bobrowa Maszyna do szycia Została zniszczona

 

Powieść „Lew, czarownica i stara szafa” należy do literatury fantastycznej, do gatunku fantasy. Odmianę tę charakteryzuje występowanie magicznych i innych nadprzyrodzonych form, motywów jako pierwszorzędnego składnika fabuły, myśli przewodniej, czasu, miejsca akcji, postaci i okoliczności zdarzeń.

W powieści Lewisa głównym miejscem akcji jest fantastyczna kraina Narnia rządząca się innymi zasadami niż świat ziemski. Trafić tam można przez starą wielką szafę, która stoi na pograniczu dwóch światów.

Występują tam fantastyczne postaci: czarownica, fauny, driady, karły, Władca-Zza-Morza, zaś zwierzęta, jak w wielu baśniach, posiadają zdolność mowy. Psychologia wszystkich postaci, ich motywacje i zachowania są przedstawione realistycznie — dotyczy to także bohaterów o pochodzeniu mitycznym i baśniowym.

Mamy także do czynienia magicznymi przedmiotami, takimi jak czarodziejska różdżka, dzięki której można zamieniać żyjące organizmy w kamień, Kamienny Stół, róg przywołujący pomoc, czy magiczna mikstura uzdrawiająca ciężko rannych.

Narnia rządzi się swoimi Prawami, którym wszyscy znajdujący się w niej podlegają. To wielkie czary z zamierzchłych czasów oraz największe czary sprzed początków czasu. Zasad tych mnie może złamać nawet Wielki Lew. Świat w Narnii jest także fikcyjny, baśniowy, zupełnie nie wiąże się z ziemskim czasem. Pory roku za sprawą działania zaklęcia przestają się zmieniać i panuje tam wieczna zima.

  1. Otwórz podręcznik na s. 297 i przepisz do zeszytu obie ramki „Nowa wiadomość”.
  2. Pod definicją powieści fantasy wykonaj zad. 5/ s. 297 (przerysuj i uzupełnij tabelę).
  3. Do zeszytu przerysuj i uzupełnij krzyżówkę z załącznika: Narnia krzyżówka

Możesz ją wydrukować i wkleić.

  1. Zadanie dla chętnych: https://wordwall.net/pl/resource/777157/opowie%C5%9Bci-z-narnii-lew-czarownica-i-stara-szafa-krzy%C5%BC%C3%B3wka

lub http://pisupisu.pl/klasa5/opowiesci-z-narnii

Matematyka

Temat: Obliczenia zegarowe.
 Dzisiaj w dalszym ciągu ćwiczymy obliczenia zegarowe.
1. Zaczniemy od sprawdzenia zadań z wczorajszej lekcji:
Ćwiczenie 1 str.123
b) 3.50 lub 15.50 za dziesięć czwarta
c) 7.43 lub 19.43 za siedemnaście ósma
d) 10.57 lub 22.57 za trzy jedenasta
Ćwiczenie 3 str.123
a)
      3h          36 min
9.07 → 12.07 → 12.43            3 godziny 36 minut
b)
        2h         2min
12.23 → 14.23 → 14.25          2 godziny 2 minuty
c)
   15 min       7h
9.45 → 10.00 → 17.00          7 godzin 15 minut
d)
   15 minut    7h     12 minut
9.45 → 10.00 → 17.00 → 17.12    7 godzin 27 minut
Brawo dla osób, które zrobiły dobrze!!!
2. Teraz zrobimy razem ćwiczenie 6 na str.125 w zeszycie ćwiczeń.
Popatrzcie na tabelę. Bardzo ważna jest informacja, że przejazd pomiędzy dwiema stacjami trwa tyle samo.
Widzimy, że pociąg pomiędzy stacją w Przemyślu a Łańcutem jedzie 1 godzinę ( 4.10→5.10), pomiędzy Łańcutem a Rzeszowem 17 minut (5.10→5.27), pomiędzy Rzeszowem a Tarnowem 1 godzinę i 10 minut (5.27→6.37), pomiędzy Tarnowem a Krakowem 1 godzina i 8 minut (6.37→ 7.45). Teraz musimy zastosować te informacje w naszym rozkładzie jazdy.

Przemyśl Główny       4.10          6.12        7.58

Łańcut                       5.10           7.12        8.58
Rzeszów                    5.27           7.29        9.15
Tarnów                      6.37           8.39        10.25
Kraków Główny         7.45           9.47        11.33
3. Teraz samodzielnie proszę  zróbcie ćwiczenie 4 i 5 ze str.124 w zeszycie ćwiczeń. Same rozwiązania ( w ćw. 5 tylko godziny zakończenia) przyślijcie proszę na mój adres ania.diagnoza@tlen.pl . Osoby chętne mogą zrobić jeszcze ćwiczenie 9 na stronie 125 w zeszycie ćwiczeń.

Biologia

Temat: Mchy.
2. Na podstawie prezentacji lub podręcznika str.115-120 zróbcie proszę notatkę:
a) narysujcie mech i podpiszcie: zarodnia z zarodnikami, trzonek, ulistniona łodyżka, chwytniki,
b) napiszcie w jaki sposób człowiek wykorzystuje torf,
c) wymień 3 gatunki pospolitych mchów.
Odpowiedzi proszę do mnie nie przysyłać.

Technika

Temat: Sprawdź, co jesz.
1. Na dzisiejszej lekcji dowiemy się, co kryje się w pożywieniu oraz jak czytać etykiety.
2. Na początku zapraszam Was do obejrzenia krótkiego filmu „Jak czytać etykiety?”:
3. Teraz już wiecie, co możemy znaleźć na etykietach, ale jeszcze nie wiemy, jak rozszyfrować skład danego produktu.
4. Zapisz temat lekcji i otwórz podręcznik na str. 68, przeczytaj podpunkt „Co kryje się w pożywieniu?”, a następnie obejrzyj film: https://www.youtube.com/watch?v=W2XxuuhBzec
5. Chciałabym, abyś przygotował 2 opakowania produktów, które spożywasz i lubisz i abyś sprawdził, co zawarte jest w składzie każdego z produktów. Pod tekstem w podręczniku znajdziesz tabelę, w której zostały zamieszone symbole oraz nazwy dodatków chemicznych. Przeczytaj skład i sprawdź, czy zawiera jakieś E, jeżeli tak, to odczytaj, co to takiego.
6. Wykonaj w zeszycie ćw. 3 i 4 z podręcznika na str. 69.
Pozdrawiam Was serdecznie!

Wtorek 26. 05. 

Język niemiecki

Dzień dobry,

dzisiejszy temat lekcji brzmi: Dokąd jedziesz na wakacje?

Na początek zapiszcie w zeszycie dla przypomnienia odmianę czasownika fahren oraz słówka, które dzisiaj poznamy.

fahren – jechać

l.poj. l.mn.
ich fahre wir fahren
du fährst ihr fahrt
er,sie,es fährt sie, Sie fahren

Wohin fährst du in den Sommerferien? – Dokąd jedziesz na wakacje?

Ich fahre im Sommer nach Italien. – Jadę latem do Włoch.

bleiben  – zostawać

leider – niestety

schade – szkoda

hart – ciężko

Es tut mir Leid. – Przykro mi.

das Matterhorn – szczyt w Alpach Pennińskich

wandern- wędrować

besichtigen- zwiedzać

liegen – leżeć

baden – kąpać się

besuchen – odwiedzać

  1. Otwórzcie proszę podręczniki na str. 58, przeczytajcie na głos dialog pomiędzy Stefanem i Marcusem.
  2. Następnie wykonajcie zadanie 2 na tej samej stronie. Rozwiązanie zapiszcie w zeszycie.
  3. Przechodzimy teraz do strony 59. Przeczytajcie polecenie zadania 3. Napiszcie w zeszycie w dwóch zdaniach, dokąd pojedziecie następnego lata.
  4. Na zakończenie wykonajcie zadanie 6, również w podręczniku na stronie 60. Dopasujcie karty a rozwiązanie zapiszcie w zeszycie. Poniżej jedno rozwiązanie (zdań w zeszycie nie musicie tłumaczyć):

Warum  fährst du ans Meer? – Dlaczego jedziesz nad morze?

Ich will baden. – Chcę się wykąpać.

Język polski

Temat: Aslan – dobry duch w lwiej skórze.

Na początek sprawdź, czy dobrze wykonałeś wczorajsze zadania i pobierz plik: Wyprawa do Kamiennego Stołu – klucz

Już sam tytuł powieści „Lew, Czarownica i stara szafa” mówi nam, kto w tej historii jest najważniejszy. Opisane są tutaj zmagania dobra ze złem. Dobro symbolizuje Aslan, a zło – Biała Czarownica.

Aslan – syn Wielkiego Władcy-Zza-Morza. Jest niezwyczajnym lwem – to Wielki Lew, Pan całej puszczy i Król, bo tak o nim wyrażają się mieszkańcy Narnii. To nie Czarownica, ale on jest prawdziwym władcą Narnii, choć rzadko do niej zagląda. Mieszka gdzieś na krańcach świata. Zna wszystkie przepowiednie, prawa ustanowione przez swego przodka – Władcę-Zza-Morza oraz Wielkie Czary wyryte na krzemiennych głazach Tajemnego Wzgórza. Jego wiedza magiczna jest o wiele większa niż Czarownicy, sięga aż w bezruch i ciemność sprzed początków czasów. Dlatego, choć poświęca swe życie za Edmunda i umiera na Kamiennym Stole, Śmierć cofa swój wyrok, bowiem była to dobrowolna ofiara, która nie dopuściła się żadnej zdrady. Wskrzeszony Lew pomaga mieszkańcom i rodzeństwu Pevensie w bitwie przeciwko Białej Czarownicy. Następnie koronuje rodzeństwo na władców Narnii, po czym niepostrzeżenie znika z uczty.

Biała Czarownica – panuje w Narnii od czasu odejścia Aslana. Sama ogłosiła się Królową Narnii i Cesarzową Samotnych Wysp. Władzę zdobyła podstępem, twierdząc że pochodzi od człowieka. W Narnii wiele istot w to nie wierzy. Wiedzą, że pochodzi ona od Lilith, która twierdziła, że jest pierwszą żoną człowieka – praojca Adama. Naprawdę Lilith należy do rasy dżinnów. Ze strony ojca Biała Czarownica pochodzi od olbrzymów. Pan Bóbr jest przekonany, że w niej nie płynie ani jedna kropla prawdziwej ludzkiej krwi. Za pomocą czarów  i magicznej różdżki Biała Czarownica tyranizuje mieszkańców Narnii. Kto się sprzeciwi jej rozkazom, zostaje zamieniony na zawsze w posąg. Jej czar rzucony na krainę sprawia, że panuje tam bezustanna zima, ale nigdy nie ma świąt Bożego Narodzenia.

Wiedźma najbardziej obawia się spełnienia przepowiedni, że kiedy dwóch Synów Adama i dwie Córki Ewy zasiądą na tronach w Ker-Paravelu, nadejdzie koniec nie tylko jej panowania, ale i jej życia. Dlatego zmusza swych poddanych do tropienia, czy w Narnii nie pojawił się człowiek.

Symbolika w utworze

Lew jest symbolem siły, władzy, dobra i sprawiedliwości.

Czarownica to czarna magia, zło, podstęp.

Zima, czyli czas panowania Białej Czarownicy, kojarzy się z chłodem, brakiem życia, wegetacją, smutkiem.

Wiosna to czas, w którym pojawia się Aslan. Oznacza budzenie się do życia, rozwój, wzrost sił witalnych, radość życia, spokój.

 

Wielu dopatruje się w tym utworze symboliki chrześcijańskiej. Aslan, jak Chrystus, ofiarowuje swoje życie, by uratować człowieka i odkupić jego winy. Edmund był zdrajcą, symbolizuje grzesznika, który był we władaniu zła. Jego winy zmazuje śmierć Aslana. To on, jak Chrystus, pokonuje śmierć. Uważa się, że jest to utwór o walce dobra ze złem.

 

Czas na zadania. Odpowiedzi zapisz w zeszycie.

  1. Wyjaśnij znaczenie podanych związków frazeologicznych.
  • walczyć jak lew
  • lwie serce
  • odważny jak lew
  • lew się w kimś budzi
  • silny jak lew
  • lwi pazur

Jeśli masz problem z którymś z frazeologizmów, zajrzyj na stronę: https://fiszkoteka.pl/zestaw/128551-lwie-zwiazki-frazeologiczne

  1. Aslanowi sprzyjał Święty Mikołaj. Obdarował on rodzeństwo Pevensie i Państwo Bobrów prezentami, które miały im się przydać w przyszłości. Zapisz informacje na temat prezentów, jakie bohaterowie otrzymali od Świętego Mikołaja. Znajdziesz je w rozdziale 10 – Czary zaczynają tracić swą moc.
Bohater Prezent od Świętego Mikołaja Uzasadnienie
Piotr
Zuzanna
Łucja
Pan Bóbr
Pani Bobrowa

Powodzenia!

Plastyka

Temat: Wazy greckie.
1. Na ostatniej lekcji poznaliście antyczną architekturę, a dzisiaj zajmiemy się malarstwem.
2. Dzisiejsza lekcja dla Was znajduje się tutaj: https://epodreczniki.pl/a/wazy-greckie—dekorujemy-naczynia/D14UdQrH5 – przeczytajcie dokładnie cały temat, obejrzyjcie zdjęcia oraz ich podpisy oraz wykonajcie ćwiczenie 1, 2, 3, 4.

Matematyka

Temat: Obliczenia zegarowe.
1. Dzisiaj przypomnimy sobie obliczenia związane z zegarami.
2. Wejdźcie proszę na podane strony i przypomnijcie sobie jak odczytujemy godziny na zegarach:

 

 

4. Zapiszcie proszę pod tematem lekcji:
1h (godzina)=60min (minut)
1min=60s (sekund)
kwadrans to 15 minut
5. Zróbmy razem zadania:
Zad.1
Ile czasu upłynie od 9.38 do 9.53?
W związku z tym, że obliczenia są w obrębie jednej godziny to wystarczy odjąć minuty.
53-38=15
Odp. Upłynie 15 minut.
Zad.2
Ile czasu upłynie od 9.38 do 11.04?
W tym przypadku najlepiej będzie jak sobie wszystko rozpiszemy:
    22min      1h         4 min
9.38 → 10.00 →11.00 →11.04
22min+1h+4min=1h26min
Odp. Upłynie 1 godzina i 26 minut.
6. Zróbcie proszę ćwiczenie 1 i 3 na str.123 w zeszycie ćwiczeń. Odpowiedzi proszę nie przysyłać. Jutro podam Wam rozwiązanie.

Poniedziałek 25. 05. 

Matematyka

Temat: Jednostki pola i ich zamiana.
 1. Dzisiaj w dalszym ciągu poćwiczymy zamianę jednostek pola.
 2. Przeczytajcie proszę lekcję w epodręczniku https://epodreczniki.pl/a/jednostki-pola-i-ich-zamiana/D16q6Zgo6
2. Zróbcie proszę ćwiczenie 4,6,7 i 8 w epodręczniku. Pamiętajcie aby zawsze sprawdzić swoje odpowiedzi.

Język polski

Temat: Co wydarzyło się w Narnii?

Pobierz plik: Co wydarzyło się w Narnii

Historia

Zapisz temat i punkty w zeszycie.
Temat – Polska Kazimierza Wielkiego
1.Kazimierz Wielki ostatni król z dynastii Piastów koronowany w 1333r po śmierci ojca W. Łokietka.
2.Sytuacja Polski  (czytaj strona 186)
a) niebezpieczni Krzyżacy- w 1333r. upływa termin rozejmu z nimi zawartego
b) król Czech rości pretensje do tronu polskiego
c) napady na Polskę ze strony Brandenburgii oraz pogańskiej Litwy
d) Polska osłabiona i niejednolita.   (czytaj strona 186)
3.Rządy króla  (czytaj strona 187)
a) unika wojen z silniejszymi przeciwnikami
b) stara się odzyskać utracone ziemie – sam dogaduje się z Krzyżakami, zawiera pokój wieczysty w Kaliszu w 1343 r. przez co odzyskał Kujawy, a Pomorze Gdańskie otrzymali jako „wieczystą jałmużnę”, przez co król mógł kiedyś zażądać jego zwrotu
c) przyłączenie do Polski Rusi Halickiej oraz części Mazowsza.
Koniec pisania. Teraz przeanalizuj mapę na str. 188 (popatrz też 190 str.) sprawdź czy to o czym wyżej pisaliśmy ma swoje odzwierciedlenie na mapie.

Wychowanie fizyczne

Temat: Strzały – uderzenie piłki prostym podbiciem. Piłka nożna.