Klasa 5a – Tydzień 13

Środa 10. 06.

Język polski

Temat: Jak łączą się wyrazy w zdaniu?

Otwórz plik: Jak łączą się wyrazy w zdaniu

Matematyka

Temat: Siatki prostopadłościanów.
2. Zapiszcie proszę pod tematem:  Siatka prostopadłościanu powstaje przez „rozcięcie” niektórych krawędzi tej bryły tak, aby dało się rozłożyć ściany na płaszczyźnie.
4. Zróbcie proszę ćwiczenie 1 i 7 w epodręczniku. Pamiętajcie o sprawdzeniu odpowiedzi.

Biologia

Temat: Nagonasienne.
2. Zapiszcie proszę notatkę do zeszytu (znajduje się na ostatnim slajdzie).

Technika

Temat: Konserwacja żywności.
1. Dzisiaj poznamy podstawowe metody konserwacji żywności.
2. Zapisz temat lekcji, otwórz podręcznik na str. 72 i przeczytaj podpunkt „Konserwacja żywności”. Następnie zapoznaj się z podanymi w podręczniku metodami na obrazku pod tekstem, który przeczytałeś.
3. Zapisz notatkę w zeszycie:
Metody konserwacji żywności:
1. chemiczne – solenie, słodzenie, marynowanie, wędzenie
2. fizyczne – pasteryzacja, sterylizacja, chłodzenie, mrożenie, suszenie, liofilizacja
3. biologiczne – kiszenie.
4. Wykonaj w zeszycie ćwiczenie 3 z podręcznika na str. 73.

Wtorek 09. 06.

Język niemiecki

Dzień dobry,

dzisiejszy temat lekcji brzmi: Zaproszenie.

 

Na dzisiejszej lekcji nauczycie się formułować zaproszenie w języku niemieckim.

  1. Napiszcie w zeszycie odmianę czasownika „einladen”. Jest to czasownik rozdzielnie złożony.

ein|laden – zapraszać

l.poj. l.mn.
ich lade ein wir laden ein
du lädst ein ihr ladet ein
er,sie, es lädt ein sie, sie laden ein

 

Przykłady użycia:

Ich lade dich zum Geburtstag ein.  – Zapraszam ciebie na urodziny.

Wen lädst du ein? – Kogo zapraszasz?

Wir laden unsere Oma ein. – Zapraszamy naszą babcię.

  1. Napiszcie teraz w zeszycie słownictwo, które jest niezbędne do rozwiązania dzisiejszego zadania.

beginnen- zaczynać

ein bisschen- trochę

früher – wcześniej

helfen – pomagać

auch – też

bei – u

Bring! – Przynieś!

Etwas – coś

z.B (skrót od „zum Beispiel”) – na przykład

sich freuen – cieszyć się

Sei! – Bądź !

pünktlich – punktualnie

mit|bringen – przynosić ze sobą

Back! – Upiecz!

der Apfelstrudel- strudel jabłkowy

 

  1. Napiszcie proszę następnie odmianę czasownika modalnego „ sollen”.

sollen- mieć powinność

l.poj. l.mn.
ich soll wir sollen
du sollst ihr sollt
er, sie,es soll Sie, sie sollen

 

Przykłady użycia:

Karin soll pünktlich sein. – Karin powinna być punktualnie.

Soll ich etwas mitbringen? – Czy powinienem przynieść coś ze sobą?

  1. Otwórzcie teraz proszę podręczniki na stronie 69 i przeczytajcie tekst zaproszenia z zadania 9.

Rozwiążcie tylko polecenie a!

  1. Przechodzimy teraz do zadania 10 na stronie 70. Rozwiązanie zapiszcie w zeszycie.
  2. Otwórzcie następnie ćwiczenia na stronie 60 i rozwiążcie zadanie 6.
  3. Na zakończenie rozwiążcie zadanie 10 na stronie 62 w zeszycie ćwiczeń.

Język polski

Temat: Pisownia „nie” z różnymi częściami mowy.

Otwórz plik: Pisownia nie z różnymi częściami mowy

Plastyka

Temat: Sztuka średniowiecza.
1. Na ostatnich lekcjach poznaliśmy sztukę antyku, a dzisiaj przechodzimy do kolejnej epoki – średniowiecza.
2. Na początku bardzo proszę, abyście przeczytali ten temat tutaj: https://flipbooki.mac.pl/szkola-podstawowa/klasa-6/plastyka-podr/mobile/index.html#p=25 (str. 22-26).
3. Następnie zapraszam do obejrzenia krótkiego filmu z podsumowaniem oraz przykładami stylu gotyckiego i romańskiego: https://www.youtube.com/watch?v=TehdTAU6Ggc
4. Na następnej lekcji zrobimy krótką notatkę podsumowującą dzisiejszy temat.
Pozdrawiam Was serdecznie!

Matematyka

Temat: Figury przestrzenne-bryły.
1. Przeczytajcie proszę temat w epodręczniku:
2. Zapiszcie proszę pod tematem: Wierzchołek to punkt, krawędź to odcinek a ściana to wielokąt.
Prostopadłościan to bryła, której wszystkie ściany są prostokątami ( prostopadłościan ma 6 ścian).
Sześcian to bryła, której wszystkie ściany są kwadratami (sześcian ma 6 ścian).
3. Zróbcie proszę ćwiczenie 1,2 i 7 z e-podręcznika. Pamiętajcie o sprawdzeniu swoich odpowiedzi przyciskiem pokaż rozwiązanie.

Poniedziałek 08. 06. 

Matematyka

Temat: Średnia arytmetyczna.
 1. Zróbmy razem zadanie:
Mateusz ma z matematyki trzy piątki i czwórkę. Jaka jest średnia tych ocen?
5+5+5+4=19
19 : 4 ( bo tyle jest ocen, możemy podzielić na kalkulatorze )=4,75
Odp. Średnia ocen Mateusza z matematyki to 4,75.
2. W taki sposób możecie sami policzyć swoją średnią ocen ze wszystkich przedmiotów, czyli dodajecie oceny z poszczególnych przedmiotów i dzielicie przez ilość tych przedmiotów. Wynik to jest właśnie Wasza średnia ocen.
3. Wejdźcie proszę na podane linki i poćwiczcie obliczanie średniej arytmetycznej:

Język polski

Temat: Jak używać wielokropka?

 

Dziś kolejna lekcja z zakresu interpunkcji. Porozmawiajmy o wielokropku.

  1. Otwórz podręcznik na s. 279 i wykonaj ćwiczenie na rozgrzewkę. Jest tam dialog Pani Kropki i Pana Przecinka, wprowadzający w zagadnienie.
  2. Zastanów się, kiedy stosujemy wielokropek. Udziel sobie głośno odpowiedzi. Uporządkuje to Twoje myśli.
  3. Przeczytaj głośno informację „Nowa wiadomość”. Kiedy jeszcze stosujemy wielokropek?
  4. Zapisz notatkę w zeszycie.
Wielokropek to znak interpunkcyjny składający się z trzech kropek …

Wielokropek stosujemy:

1)     gdy nie kończymy wypowiedzi z powodu emocji, np. Jestem taki szczęśliwy…

2)     gdy pomijamy fragment cytowanego tekstu – wtedy wielokropek zapisujemy w nawiasie kwadratowym […], np. „Babcia […] stawia stopę nad przepaścią krawężnika”.

(w nawiasie […] zawiera się opis babci, którego nie chcę cytować)

 

 

  1. Zapisz w zeszycie trzy dowolne wypowiedzi, w których użyjesz wielokropka.
  2. Teraz otwórz Zeszyt ćwiczeń na s. 101 i wykonaj zadania z rozdziału. Możesz pominąć zadanie z gwiazdką, ale nie jest takie trudne. Przeczytaj! Powinieneś sobie poradzić! Jeśli potrzebujesz pomocy, napisz do mnie.
  3. Wyślij do mnie zdjęcie zad. 4/ s. 102. Na Twoje odpowiedzi czekam dziś – czyli w poniedziałek 8 czerwca.
  4. Powodzenia!

Historia

Zapisz temat i punkty w zeszycie.
Unia Polski z Litwą
1. Jadwiga królem Polski.  (czytaj podręcznik strona 194 i 195)
2. Pogańska Litwa.  (czytaj podręcznik strona 195)
3. Unia Polski z Litwa zawarta w Krewie ( na Litwie) w 1385 roku. (czytaj podręcznik strona 196 i 197)
4. Zawarcie małżeństwa 12 –letniej Jadwigi z Władysławem Jagiełło (Litwin).
Koniec pisania. Teraz zapraszam do przeanalizowania mapy na stronie 195 lub w zeszycie ćwiczeń strona 85. Jak zauważyliście nazwa naszego państwa to Królestwo Polskie, które w „połączeniu” z Wielkim Księstwem Litewskim daje ogromne państwo i siłę. Teraz wykonaj ćwiczenie 4 na stronie 86 zeszyt ćwiczeń.

Wychowanie fizyczne

Temat: Tor przeszkód. Piłka nożna.