Klasa 5a – Tydzień 14

Piątek 19. 06.

Matematyka

Temat: Objętość prostopadłościanu.
2. Zapiszcie proszę pod tematem:
Objętość prostopadłościanu obliczamy, mnożąc jego trzy wymiary, czyli długości trzech krawędzi wychodzących z jednego wierzchołka. Objętość bryły oznaczamy literą V.
 V=a·b·c
Objętość sześcianu obliczamy dokładnie tak samo.
V=a·a·a=a³ ( sześcian ma wszystkie krawędzie jednakowej długości)
3. Zrobimy razem zadania:
zad.1
Oblicz objętość prostopadłościanu o wysokości 7 cm, którego podstawą jest kwadrat o boku 5 cm.
Podstawiamy do wzoru:
 V=a·b·c=5·5·7=175[cm³]
                 ↑
  ( w podstawie jest kwadrat, czyli wszystkie krawędzie podstawy są takie same)
Odp.: Objętość prostopadłościanu wynosi 175 cm³.
zad.2
Oblicz objętość sześcianu o krawędzi 3 dm.
Podstawiamy do wzoru:
V=a·a·a=a³
V=3·3·3=3³=27dm³=27 litrów
Odp.: Objętość prostopadłościanu wynosi 27 dm³.
Zróbcie proszę ćwiczenie 3 i 7 w epodręczniku. Pamiętajcie o sprawdzeniu odpowiedzi poprzez  przycisk „pokaż rozwiązanie”.

Muzyka

Temat: Polskie pieśni i tańce regionalne. Muzyczne pejzaże.

1.  Skarbnicą dorobku każdego narodu jest kultura ludowa, określana mianem folkloru. Na folklor składają się między innymi wytwory sztuki, pieśni, tańce, gwara, zwyczaje, obrzędy, tradycje mieszkańców wsi.

 

Popularne pieśni ludowe:

  • Ty pójdziesz górą

https://www.youtube.com/watch?v=sEHRVeiCSOs

  • Czerwone jabłuszko

https://www.youtube.com/watch?v=vub9etf5uGU

  • Cyt, cyt

https://www.youtube.com/watch?v=96QYAIaFmD4

  • W moim ogródeczku

https://www.youtube.com/watch?v=hp4endJMu1E

  • Kukułeczka

https://www.youtube.com/watch?v=gHQTyOeHbDg

2.   Artyści malarze szukając inspiracji do swoich dzieł, często wybierają się w plener. Rozkładają pod gołym niebem warsztat pracy: sztalugi, farby, pędzle i malują na płótnie roztaczające się przed ich oczami pejzaże.

Środkiem wyrazu artystycznego dla kompozytorów są dźwięki, dlatego za ich pomocą opisują piękno natury lub scenki rozgrywane w jej scenerii. Słuchając ich kompozycji oczami swojej wyobraźni możemy „ujrzeć” muzyczne obrazy.
– M.Musorgski Obrazki z wystawy
Modest Musorgski, rosyjski kompozytor, wspaniale utrwalał dźwiękami różnorodne pejzaże i scenki rozgrywane na świeżym powietrzu. W swoim dziele Obrazki z wystawy przedstawił m.in rynek w Limoges, zabawy dzieci w paryskich alejkach czy tajemniczy zamek nad jeziorem.
Obejrzyj materiał:
– Tuileries (dzielnica w centrum Paryża) z cyklu Obrazki z wystawy
– R.Schumann Sceny leśne
Robert Schumann, niemiecki kompozytor, bardzo lubił przyrodę i uważał ją za źródło artystycznego natchnienia. Kiedy znajdował się w gwarnym mieście ubolewał. Wśród jego dzieł inspirowanych naturą na uwagę zasługuje cykl dziewięciu miniatur pod wspólnym tytułem Sceny leśne opisujących muzycznie przechadzkę po lesie. Znalazły się tam takie obrazy jak:Wejście do lasu, Myśliwy na łowach, Samotny kwiat, Przyjazny pejzaż, Ptak prorokiem.
Obejrzyj materiał:
– Wejście do lasu z cyklu Sceny leśne
3. Na koniec chcę Wam zaproponować piosenkę, której tekst znajdziecie w podręczniku na str.130 a nagranie w załączniku.
Słonecznych wakacji.
Pozdrawiam.

Język polski

Temat: Ludzie radia.

  1. Radio to jeden ze środków masowego przekazu, tzw. mediów. Środki masowego przekazu, mass media, media to środki społecznego komunikowania o szerokim zasięgu, czyli prasa, radio, telewizja, Internet.
  2. Zastanów się, w jakiej kolejności pojawiały się te wynalazki, a następnie wykonaj ćwiczenie.

https://learningapps.org/1135491

Poprawne rozwiązanie wpisz do zeszytu.

  1. Obejrzyj film – Komu zawdzięczamy radio? https://www.youtube.com/watch?v=JLsW_u6UsaU
  2. Teraz otwórz podręcznik na s. 312 i zapoznaj się z informacjami na temat ludzi, tworzących radio.
  3. Sprawdź, czy zrozumiałeś informacje i rozwiąż dwa ćwiczenia.

https://learningapps.org/4662269

https://wordwall.net/pl/resource/2779209/ludzie-radia-nowa-era-kl-v-beata

  1. Z podręcznika ze s. 314 wpisz do zeszytu „Nową wiadomość”.
  2. Zapoznaj się z informacjami z ramki pod zadaniem 5.
  3. Na koniec obejrzyj krótkie filmiki.

Jak się robi radio? https://www.youtube.com/watch?v=ZSxifCLrdA8

Jak wygląda praca w stacji radiowej? https://www.youtube.com/watch?v=FYXpjWSH35E

 

Historia

Zapisz temat i punkty w zeszycie.
Temat – Bitwa pod Grunwaldem      (czytaj 203-205)
1. Państwo zakonne- Krzyżacy, potęgą XIVw. Stolica państwa – Malbork. (odszukaj na mapie Malbork – str.205)
2. 15 lipca 1410r. bitwa pod Grunwaldem. Złamanie krzyżackiej potęgi. (odszukaj na mapie Grunwald – str.205)
3. Wielka wojna (1409- 1411)
a) pierwszy pokój toruński. Pomorze Gdańskie nadal w rękach Krzyżaków. Krzyżacy płacą Polsce ogromne odszkodowanie wojenne.

Wtorek 16. 06. – Czwartek 18. 06.

Egzamin ósmoklasisty

Poniedziałek 15. 06.

Matematyka

Temat: Objętość i pojemność.
2. Zapiszcie proszę pod tematem: Objętość (pojemność) bryły to ilość miejsca w przestrzeni zajmowanego przez bryłę.
Objętość mierzymy w milimetrach sześciennych (mm³), centymetrach sześciennych (cm³), litrach (l) i mililitrach (ml).
1dm³=1litr
1cm³=1 mililitr
Jeżeli mamy kartonik soku o pojemności 0,2 litra to znaczy, że mieści się w nim sok o objętości 0,2 litra.
3. Przeczytajcie proszę dobrą radę ze strony 146 w podręczniku.
4. Zróbcie proszę zad.4 ze str. 147 w podręczniku i zad.6 ze str. 148 w podręczniku. Pamiętajcie o sprawdzeniu odpowiedzi na końcu podręcznika.

Język polski

Temat: Jak napisać dedykację?

  1. Otwórz podręcznik na s. 298 i przeczytaj głośno, co to jest dedykacja, jak napisać dedykację i przydatne słowa.
  2. Przeanalizuj przykładową dedykację (jest w ramce pod niebieskim wykresem).
  3. W zeszycie zapisz notatkę.
Dedykacja to krótki tekst informujący o tym, komu ofiarowujemy prezent.

Dedykacja musi odpowiadać na pytania:

– komu? – trzeba podać adresata dedykacji,

– co? – przedmiot dedykacji, np. książka,

– z jakiej okazji? – powód dedykacji, np. urodziny,

– kto? – autor dedykacji (ten, który daje prezent),

– gdzie? – miejsce

– kiedy? – data

 

  1. Wykonaj ustnie z. 1/ s. 298. Pojawiają się tam nieoficjalne sformułowania, które nie mogą się pojawić w oficjalnej dedykacji.
  2. Otwórz zeszyt ćwiczeń na s. 135 i wykonaj zadania: 1 i 2/ s. 135 oraz 3 i 4/ s. 136.
  3. W zeszycie zapisz dedykację, wykonując z. 2/ s. 298. Wyślij mi jej zdjęcie. Termin: 16.06.
  4. Zadanie dla chętnych – w zeszycie ćwiczeń wykonaj z. 5/ s. 136.

Historia

Proszę obejrzeć lekcję historii, która dotyczy ostatniego tematu-  Unia Polski z Litwą.  Będzie to podsumowanie zdobytych wcześniej  wiadomości.

Wychowanie fizyczne

Temat: Rzut piłeczką palantową.