Klasa 5a – Tydzień 2

Piątek 27. 03 

Matematyka

Temat: Dodawanie i odejmowanie ułamków o tych samych mianownikach.
W dalszym ciągu ćwiczymy dodawanie i odejmowanie ułamków o tych samych mianownikach. Proszę zróbcie zadania z zeszytu ćwiczeń str. 68-70. Każdy niech zrobi tyle ile chce czyli co najmniej jedno 🙂
Bardzo proszę dajcie mi znać jeżeli któreś zadanie jest niejasne. Postaram się pomóc 🙂
Mój adres ania.diagnoza@tlen.pl, od poniedziałku do piątku w godzinach 10-12.

Język polski

Temat: Na grzyby!

Proszę pobrać kartę pracy: na grzyby i postępować wg instrukcji. Kartę pracy można wydrukować i wkleić do zeszytu, można także przepisać temat i ćwiczenia.

 

Muzyka

Temat : Raz durowo, raz molowo.

Zapisz notatkę do zeszytu:

Utwory skomponowane w tonacji durowej brzmią wesoło. Nazwy tonacji durowych zapisujemy wielką literą np. C-dur, G-dur.

Utwory skomponowane w tonacjach molowych brzmią smutno. Nazwy tonacji durowych zapisujemy małą literą np. c-moll, g-moll.

Posłuchajcie teraz piosenki :

https://www.youtube.com/watch?v=eB6RGNMlie8

Udało się Wam usłyszeć jakąś różnicę między zwrotką a refrenem? Mam nadzieję, że tak:) Otóż zwrotka była smutna – a więc w tonacji molowej, natomiast refren był wesoły – czyli skomponowany w tonacji durowej.

Wszystkie piosenki, utwory, które słyszycie, że są wesołe, utrzymane są w tonacjach durowych, a te smutne – w tonacjach molowych.

Czwartek 26. 03

Geografia

Witam serdecznie moich drogich uczniów z klasy 5a. Ostatni temat, który Wam przesłałem, czyli „Kontynenty i oceny” zamyka mały dział. Proponuję zatem mały sprawdzian w formie karty pracy.  Na stronach 99 i 100 w podręczniku jest karta pracy „Sprawdź się”. Najpierw zapiszcie odpowiedzi na te sześć poleceń w zeszycie, a później prześlijcie mi te odpowiedzi na moją pocztę. Macie na to cały tydzień do następnego piątku, czyli do 3 kwietnia.
Jak to ma wyglądać?
Przyślijcie same odpowiedzi np. w zadaniu 1
1 – i tylko literkę odpowiedzi A, B lub D
W zadaniu 2 tylko litery zdań prawdziwych
W zadaniu 3 przy każdym punkcie piszecie czy jest to półkula wschodnia czy zachodnia oraz północna czy południowa.
W zadaniu 4 wystarczy dopasować tylko numer kontynentu z mapki do literki z jego nazwą
W zadaniu 5 piszecie A – nazwa kontynentu, później B I C
W zadaniu 6 po literce np. A – zapisujecie jedno nazwisko z podanych niżej w podręczniku (do tego zadania trzeba przeczytać rozdział w podręczniku „Pierwsze podróże geograficzne” na stronach 91 – 97).
Wychodzi do opracowania jedno zadanie dziennie. Pozdrawiam i życzę powodzenia.
Uważajcie na wirusa!

 

Informatyka

Temat: Sposoby otaczania obrazu tekstem

1.Otwórz stronęhttps://www.youtube.com/watch?v=mwEMn6baarM i obejrzyj film.
2. W podręczniku na str. 105 – 106 znajdziesz również ten temat, przeczytaj go
3. Spróbuj wykonać ćw. 2 na str.106, punkty 1 – 3. Jeśli Ci się uda, wyślij swoją pracę na moją pocztę, a ja ją ocenię. Powodzenia.
4.Ocena celująca jest za pięć warzyw; za jedno warzywo – ocena dopuszczająca. Proszę, aby każdy uczeń coś zrobił.
5.Czekam na prace do 3 kwietnia.

 

Wychowanie fizyczne

Dzień dobry!
Temat: Żonglerka piłeczkami-czyli trening mózgu i ciała.
Bardzo proszę o zapoznanie się z tekstem oraz filmikami. Jeśli masz ochotę i chęci zapraszam do nauki żonglerki i życzę powodzenia i wytrwałości.
Żonglerka – rodzaj aktywności fizycznej. Najbardziej rozpoznawalną formą jest wielokrotne, powtarzalne podrzucanie przedmiotów w powietrze i ponowne ich chwytanie.
Do nauki żonglerki możesz wykorzystać piłeczki ,kłębki wełny, woreczki, chusty, skarpetki lub gazety zwinięte w kształcie kuli itp.
Zalety żonglerki:
usprawnia naszą sprawność manualną i mięśnie, aktywuje obie półkule mózgu, poprawia koncentrację oraz refleks, rozwija poczucie rytmu, a także wpływa pozytywnie na naszą koordynację ruchową i zręczność.
Filmy pokazowe:
https://www.youtube.com/watch?v=QaPAqN3Hj64

oraz

Język niemiecki

Dzień dobry,

zapisz proszę temat lekcji: Jak wygląda twój tygodniowy plan zajęć?

1. Otwórz proszę podręcznik na stronie 34 i zapoznaj się z zadaniem 9. Przeanalizuj co robisz w ciągu tygodnia na podstawie czynności, które podane są pod tabelą.

2. Przerysuj tabelę do zeszytu, zaznacz rubryki odpowiednimi kolorami. Zapisz proszę również następujące zdania do zeszytu i przetłumacz je na język polski. Pierwsze zdanie przetłumaczyłam dla przykładu.

Aktivitäten – czynności

Ich schlafe. – Śpię.

Ich frühstücke. ……………….

Ich bin in der Schule. …………………………

Ich esse zu Mittag/Abend. …………………………..

Ich mache Hausaufgaben . ………………………..

Ich sehe fern ……………………………

Ich treibe Sport………………………

Ich spiele Computer…………………………….

Ich lese ein Buch………………………………..

Ich höre Musik…………………………….

 

Środa 25. 03.

Technika

Temat: Ćwiczymy pismo techniczne.
1. Proszę, uzupełnij karty pracy pismem technicznym do literki „Z” – pamiętaj o staranności i precyzji. 

Język polski

Temat: Grzeczność zawsze w cenie!

Proszę pobrać kartę pracy: Grzeczność zawsze w cenie i postępować wg instrukcji. Kartę pracy można wydrukować i wkleić do zeszytu, można także przepisać temat i ćwiczenia. Odpowiedź na zadanie 4 proszę przesłać na mój adres mailowy.

Biologia
Temat: Różnorodność protistów.
Podręcznik strona 75-80.
 Bardzo proszę zapiszcie notatkę pod tematem: Protisty występują we wszystkich miejscach na Ziemi (woda, wilgotne środowisko lądowe, są pasożytami żyjącymi na zewnątrz i we wnętrzu organizmów ).
Podział protistów:
-jednokomórkowe (pantofelek,euglena),
-wielokomórkowe (listownica).
Choroby wywoływane przez protisty:
-malaria
-toksoplazmoza.
Zadanie dla wszystkich: napisz proszę w jaki sposób można się zarazić malarią i toksoplazmozą oraz jak zapobiegać.
Zadanie dla chętnych (czas nieograniczony): proszę zrobić model pantofelka,eugleny lub listownicy ( oczywiście można zrobić jeden model a jak ktoś chce to nawet trzy:))). Możecie zrobić podobnie jak robiliście modele komórek ale jeżeli nie macie potrzebnych materiałów to możecie wykonać rysunek na kartce z pełnym opisem 🙂
Jeżeli coś jest nie jasne to proszę pytać. Odpowiem od poniedziałku do piątku w godzinach 10-12.
Matematyka
Temat: Dodawanie i odejmowanie ułamków o tych samych mianownikach.
 Bardzo proszę aby chętne osoby wysłały na mojego e-maila rozwiązane ćwiczenia ze stron 65-67( będę      sprawdzać tak jak to robiłam na lekcjach, czyli tyle zadań sprawdzam ile mi udostępnicie :))
Proszę zapiszcie notatkę pod tematem lekcji: Jeśli ułamki mają takie same mianowniki, to obliczamy sumę lub różnicę liczników,a mianownik pozostawiamy bez zmian np. 4/6+1/6=5/6  ,    7/10-3/10=4/10
 W zeszycie ćwiczeń (str. 68 przy temacie lekcji ) znajduje się kod , który można zeskanować telefonem (ściągając odpowiednią aplikacje QR Scaner) lub wpisując kod na stronie docwiczenia.pl. Znajduje się tutaj animacja objaśniająca naszą lekcję.
Bardzo proszę zróbcie Zad.1 str.163 w podręczniku (każdy z Was robi tyle poziomów ile chce, czyli co najmniej jeden :))
Jeżeli coś jest nie jasne to proszę pytać. Odpowiem od poniedziałku do piątku w godzinach 10-12.

 

 

Wtorek 24. 03

Język polski
Temat: Zdanie a równoważnik zdania.
Lekcja https://epodreczniki.pl/a/trzymaj-reke-na-pulsie-rozpoznawaj-wypowiedzenia/D18cnZfF2 do przeczytania i przeanalizowania. Do zeszytu wpisz rozwiązanie ćwiczenia 5, zaś ćwiczenie 7 koniecznie sprawdź na stronie. Wykonuj je, aż będziesz miał wszystko dobrze.
W swoim zeszycie ćwiczeń wykonaj z.4 i z.5/ s. 40.
Dla chętnych: Rozdział w ćwiczeniach o wypowiedzeniach – s. 39 – 41.

Poniedziałek 23. 03

Język niemiecki

Nawiązując do ostatniej lekcji w zeszycie proszę wykonać następujące zadania: 12, 13, 14 oraz 15, ćwiczenia, str. 37, 38.
Pamiętaj!
der Morgen – rano,  lecz  morgen – jutro!
der Vormittag- przedpołudnie
der Mittag- południe
der Nachmittag- popołudnie
der Abend – wieczór
die Nacht – noc

 

Historia

Strona https://postaci.gwo.pl/#/ – otworzy się gra i pojawią się 3 zagadnienia: postaci, wydarzenia, czas. W zagadnieniu POSTACI odszukać: Popiel, Piast Kołodziej, Siemowit, Siemomysł, Mieszko I, Dobrawa. W zagadnieniu WYDARZENIA odszukać: Chrzest, Rządy Mieszka I. W zagadnieniu CZAS: II połowa X wieku. Zapoznać się z tematyką tych zagadnień.

 

Geografia

Temat: KONTYNENTY I OCEANY NA ZIEMI.

 

1.Powierzchnia Ziemi wynosi 510 milionów km kwadratowych.

2.Powierzchnia Ziemi dzieli się na powierzchnię wodną (71%) i lądową (21%)

3.Powierzchnia lądowa dzieli się na 7 kontynentów

– Azja

– Afryka

– Ameryka Północna

– Ameryka Południowa

– Antarktyda

– Europa

– Australia i Oceania

  1. Powierzchnia wodna dzieli się na 4 oceany

– Ocean Spokojny (Pacyfik)

– Ocean Atlantycki

– Ocean Indyjski

– Ocean Arktyczny

(wyróżnia się jeszcze Ocean Południowy ale jego status jest jeszcze nieuregulowany – nie wyznaczono dokładnych granic)

Po przepisaniu notatki do zeszytu przeczytajcie w podręczniku stronę 89. Na podstawie mapki na stronie 89 nauczcie się rozpoznawać kontynenty i oceany.

 

Wychowanie fizyczne

Rozegranie turnieju rodzinnego „Piłkarzyki na kartce”
Zasady gry: http://www.jak-to-zrobic.pl/index.php/a/3/b/11/c/49/d/145/id/952
oraz pokaz: https://www.youtube.com/watch?v=1MbjvBLkt3M

 

Język polski

Temat: Co już wiemy o wypowiedzeniach?

  1. Przeczytaj z podręcznika s. 188-189, następnie przepisz notatkę.

 

Zdania – podział ze względu na cel wypowiedzi
oznajmujące

 

np. Jestem zdrowa.

pytające

 

np. Jak się czujesz?

rozkazujące

 

np. Weź syrop!

 

 

Wypowiedzenia
Zdanie Równoważnik zdania
zawiera orzeczenie,

 

np. Na kanapie leży kot.

nie zawiera orzeczenia, ale można je wprowadzić,

np. Kot na kanapie.

 

Ćwiczenia: Na rozgrzewkę, 1/s.188, 4/s.189 wykonaj ustnie.

Ćwiczenia: 2/s.188, 3/s. 189 i 5/s.189 wykonaj w zeszycie.