Klasa 5a – Tydzień 3

Piątek 03. 04

Język polski

Temat: Świat przedstawiony w noweli Bolesława Prusa „Katarynka”

Dziś zaczynamy pracę z lekturą. Mam nadzieję, że przeczytałeś „Katarynkę” i bez problemu poradzisz sobie z testem. Rozwiąż oba krótkie testy z podanych stron i jeśli masz ochotę, pochwal się wynikiem.

https://www.quizme.pl/q/lektury-szkolne/katarynka-test

https://opracowania.pl/testy/jezyk-polski/katarynka-b-prus,tid,827

Jeśli jeszcze nie przeczytałeś lektury, masz wciąż szansę – tekst do czytania i słuchania jest tu: https://lektury.gov.pl/lektura/katarynka

Teraz otwórz kartę pracy: katarynka świat przedstawiony Możesz ją wydrukować i wkleić do zeszytu lub przepisać.

 

Historia

Proszę przeanalizować tabelkę na stronie 140 „Skutki chrztu Polski”. Aby poszerzyć zagadnienie można przeczytać strony 139-141. Zeszyt ćwiczeń – ćwiczenie 2 strona 59. Niczego mi nie przesyłacie  – jak na razie.

 

Matematyka
Temat: Mnożenie ułamka przez liczbę naturalną.
 1. Chciałabym sprawdzić jak potraficie dodawać i odejmować ułamki o różnych mianownikach. Zróbcie proszę czy już umiem ze str.173 w podręczniku. Osoby chętne proszę o zrobienie dodatkowo zad. 7 str.171 lub 10 str.172.
Odpowiedzi prześlijcie mi w e-mailu. Nie musicie robić zdjęć. Wystarczy napisać np.
Zad I
a) 1/2 ( ukośnik to kreska ułamkowa).
 2. Zeskanujcie proszę kod QR ze str.74 w ćwiczeniu ( za pomocą telefonu z aplikacją do odczytywania kodów lub wpiszcie kod M5PSH9 na stronie internetowej docwiczenia.pl). Obejrzyjcie film i spróbujcie zrozumieć na czym polega mnożenie ułamka przez liczbę naturalną. W przyszłym tygodniu będziemy się tym zajmować.

 

Muzyka

Temat : Muzyczne niespodzianki.

1. Zapisz notatkę do zeszytu:

Zdarza się, że kompozytorzy zaskakują słuchaczy ciekawymi pomysłami, które zapisują się w literaturze muzycznej jako dzieła z „muzycznymi niespodziankami”.

2. Przeczytaj w podręczniku tekst ze str. 95-97. Dowiesz się o utworach, w których kompozytorzy zastosowali ciekawe rozwiązania. Przepisz tytuły utworów do zeszytu.

  • J.Haydn „Symfonia fis-moll nr 45  Pożegnalna”

Obejrzyj materiał

https://www.youtube.com/watch?v=3DM1eJxUT8k

  • J.Strauss „Polka kowadło”

Obejrzyj materiał :

https://www.youtube.com/watch?v=iqb2op0IqE4

  • Leroy Anderson „Maszyna do pisania”

Obejrzyj materiał:

https://www.youtube.com/watch?v=g2LJ1i7222c

  • J.Haydn „Symfonia z uderzeniem w kocioł” (lub „Symfonia z niespodzianką”)

Obejrzyj materiał :

https://www.youtube.com/watch?v=ucP3mYBhbB4

Kiedy już wrócimy do szkoły, opowiem Wam ciekawą anegdotę, jak to się stało, że Haydn napisał ten utwór. Przypomnijcie mi!

Zdrowych, spokojnych Świąt Wielkanocnych!

 

 

Czwartek 02. 04

Język niemiecki

Temat: Utrwalenie wiadomości. Kl. V, 02.04.2020r.
Geografia
Witajcie!
Przesyłam Wam następny temat i notatkę do niego. Proszę przepisać notatkę do zeszytu i przeczytać w podręczniku str. 102 i 103. ( na razie bez ramki „Elementy klimatogramu”)
Temat: POGODA I KLIMAT.
1.Pogoda i klimat składają się z tych samych elementów. Najważniejsze to:
   a) temperatura powietrza
   b) ciśnienie atmosferyczne
   c) opady atmosferyczne ( deszcz, mżawka, śnieg, grad)
   d) siła i kierunek wiatru
   e) zachmurzenie
   f) wilgotność powietrza
   g) osady atmosferyczne ( np. rosa, szron)
   h) inne zjawiska atmosferyczne ( np. mgła, burza)
2. Pogoda jest to aktualny (czyli danego dnia i o danej godzinie) stan zjawisk atmosferycznych (wymienione w pkt. 1) w danym miejscu.
3. Klimat jest to średni, powtarzający się przebieg pogody na danym obszarze w ciągu ostatnich 30 lat.
4. Czynniki klimatotwórcze (czyli zjawiska od których zależą cechy klimatu na danych obszarze)
    a) szerokość geograficzna ( im dalej od równika tym zimniej) – sprawdźcie na mapce str. 106
    b) wysokość nad poziomem morza ( im wyżej tym zimniej)
    c) oddalenie od mórz i oceanów ( im dalej od mórz i oceanów lata są cieplejsze, zimy mroźniejsze, a opady niższe)
    d) ukształtowanie terenu ( np. przebieg pasm górskich – w górach są wyższe opady)
    e) prądy morskie ( ciepłe prądy morskie podnoszą temperaturę i opady, a zimne prądy odwrotnie)
    f) działalność człowieka ( np. efekt cieplarniany)
ZADANIE DLA CHĘTNYCH (NIEOBOWIĄZKOWE) Kto ma ochotę, może wybrać sobie dwa lub trzy elementy pogody (te z pkt. 1) i w kilku zdaniach (dosłownie kilku, proszę bez referatów na 2 strony)  je opisać. Jak się je mierzy, jakimi przyrządami, w jakich jednostkach, według jakich zasad. Kto opisze, może mi przysłać do oceny.
Pozdrawiam serdecznie.
Wychowanie fizyczne
Temat: Bieg na 100m-poznaj ciekawostki i rekordy.
Informatyka

Temat: Wstawiamy do tekstu cliparty.

Clip Art  (clipart) może oznaczać dowolny obraz wykorzystywany do celów ilustracyjnych. Zazwyczaj obrazy te są rysowane ręcznie lub cyfrowo w uproszczonym stylu, co umożliwia szeroki zakres zastosowań.
1.Wpisz w wyszukiwarce słowo clipart i wejdź na grafikę. Obejrzyj dostępne tam cliparty.
2.Wejdź na strony https://www.youtube.com/watch?v=0Qkxm1vUAF0,
https://www.youtube.com/watch?v=dnFbDnqAJVE, obejrzyj te filmy
(pokazane jest w nich wstawianie clipartów na slajdach, ale można je wstawiać też w edytorach tekstu, np. Word).
3.Jeśli masz program Word, spróbuj wstawić jakiś wybrany clipart i pobaw się trochę, zmieniając go.
UWAGA:
4.Czekam na Wasze prace z poprzedniego tygodnia (nie dotyczy uczniów, którzy wykonali zadanie)  Chyba nie chcecie otrzymać ocen niedostatecznych?

 

Środa 01. 04

Język polski

Temat: Bogactwo języka – o przysłowiach.

  1. Przeczytaj z podręcznika tekst „Przysłowiowa Polska” ze s. 186.
  2. Na podstawie tekstu uzupełnij zdanie.

Źródłem przysłów są: (4) ………………………………………………………………, …………………………………………………, ……………………………………… oraz ………………………… .

  1. Wpisz do zeszytu informację, czym jest przysłowie (Nowa wiadomość, s. 186).
  2. Wykonaj w zeszycie z. 3 i 5 ze s. 187. Jeśli będziesz miał wątpliwości, poszukaj rozwiązania w internecie lub napisz do mnie.
  3. Obejrzyj film https://www.youtube.com/watch?v=QMcG5_MYM24
  4. Otwórz stronę https://epodreczniki.pl/a/nie-tylko-dla-pracusiow/DLLYOuSLJ i wykonaj ćwiczenia: 2, 3, 4, 5, 6, 10. Są to ćwiczenia interaktywne, więc możesz je od razu sprawdzić. Próbuj do skutku.
  5. Powodzenia!
Biologia
 Temat: Koronawirus- co powinniśmy o nim wiedzieć?                                                                                       
1. Bardzo proszę wejdźcie na stronę  https://m.youtube.com/watch?v=H0mx90NbvuM  Po zapoznaniu się z filmem napiszcie w kilku punktach co możemy zrobić aby ilość zakażeń koronawirusem była jak najmniejsza.
2. Kolejny film, który dla Was znalazłam pokazuje jak bakterie i wirusy mogą przenosić się poprzez przedmioty. Zobaczcie sami.
Matematyka
Temat: Dodawanie i odejmowanie ułamków o różnych mianownikach.
 W celu utrwaleni zdobytej wiedzy zróbcie proszę ćwiczenia z zeszytu ćwiczeń str.71-73. Każdy robi tyle ile chce czyli co najmniej  jedno zadanie:)
Na następną lekcję przygotuję Wam zestaw przykładów, które będziecie wszyscy rozwiązywać na ocenę.
Bardzo proszę o informację czy wszystko rozumiecie, czy coś jest niejasne.
Technika
Temat: Ćwiczymy pismo techniczne.
1. Zapisz temat w zeszycie, a następnie pod tematem zapisz pismem technicznym: imię, nazwisko, klasa, technika, np. Jan Kowalski, klasa 5, Technika.
2. Proszę postaraj się, nie spiesz się i patrz na wzór liter podczas pisania.
3. Wyślij do mnie e-mailem zdjęcie Twojego napisu.
Pozdrawiam serdecznie! 

Wtorek 31. 03

Plastyka

Temat: Płaskorzeźba.
2. Dla osób chętnych: wykonaj medal z plasteliny i stwórz na nim płaskorzeźbę. Jeśli podejmiesz się wykonania pracy, zrób jej zdjęcie i wyślij je do mnie e-mailem.
Matematyka 
Temat: Dodawanie i odejmowanie ułamków o różnych mianownikach.
Bardzo proszę wejdźcie na stronę
Zamieszczone tutaj filmy wyjaśniają w jaki sposób dodajemy i odejmujemy ułamki o różnych mianownikach.
Zróbcie proszę zadanie 1 ze strony 169 w podręczniku. Każdy wybiera oczywiście ilość poziomów do zrobienia (co najmniej jeden :))) Proszę nie przysyłać do mnie odpowiedzi, ponieważ teraz sprawdzicie się sami. Odpowiedzi są na końcu podręcznika.
Bardzo proszę dajcie mi znać jeżeli coś jest niejasne. Postaram się pomóc 🙂
Mój adres ania.diagnoza@tlen.pl, od poniedziałku do piątku w godzinach 10-12.

Język polski

Temat: Opisujemy krajobraz.

Dziś zredagujesz opis krajobrazu, ale na początek uporządkujemy wiedzę.

  1. Wejdź na stronę https://prezi.com/uso_lauyzytp/opis-krajobrazu/ i zapoznaj się z prezentacją.
  2. Teraz otwórz zeszyt ćwiczeń na s. 125 i wykonaj zad. 4 i 5.
  3. Otwórz podręcznik na s. 172, wybierz jedną z fotografii i zredaguj w zeszycie jej opis. Pamiętaj o 3 akapitach i poprawnym rozmieszczeniu elementów w każdym akapicie. Opis krajobrazu przyślij mi na pocztę elektroniczną do czwartku 02. 04. 2020r.
  4. Powodzenia!

 

Język niemiecki

Temat: Podsumowanie rozdziału IV

Dzień dobry uczniowie,

na dzisiejszą lekcję zaplanowałam kilka zadań, dzięki którym utrwalimy wiadomości z rozdziału IV.

1. Otwórz proszę podręcznik na stronie 35 i wykonaj zadanie 13. Na pytania odpowiadaj proszę całymi zdaniami, tak jak w przykładzie poniżej:

Spielt Sebastian am Donnerstag Basketball? – Nein, er spielt am Donnerstag Basketball nicht.

2. Wykonaj następnie zadanie 14 ze strony 36 w podręczniku. Całe zdania wg polecenia musisz przepisać do zeszytu.

3. Jako ostatnie polecenie wykonaj zadanie 15 ze strony 36 w podręczniku. Rozwiązanie również zapisz w zeszycie. Wszystkie rozwiązania powyższych zadań wyślij na moją pocztę e-mail do 03.04. Informuję, że zadania te są na ocenę. Gdybyś miał jakiekolwiek wątpliwości, napisz proszę do mnie.

Poniedziałek 30. 03

Język polski

Temat: Jak opisać krajobraz?

Dziś nauczymy się, jak opisać krajobraz i wykonamy kilka ćwiczeń stylistycznych. Na kolejnej lekcji zredagujecie opis krajobrazu.

  1. Otwórz podręcznik na s. 170 i przeczytaj, czym jest opis krajobrazu i z czego się składa. Przeanalizuj przydatne słownictwo – będzie Ci potrzebne do zredagowania opisu. Następnie dokładnie przeanalizuj przykładowy opis krajobrazu ze s. 171, zwracając szczególną uwagę na rozmieszczenie elementów opisu w poszczególnych akapitach.
  2. Wykonaj w zeszycie zad. 1, 2 i 3. Do zadania 1 przyda się Słownik wyrazów bliskoznacznych. Jeśli takiego nie posiadasz, skorzystaj z internetowego: https://www.synonimy.pl/. Zamiast „chmury” wpisz ten sam rzeczownik w liczbie pojedynczej, zaś zamiast zdrobnienia „strumyk” – jego wersję słownikową.
  3. Poćwicz rozpoznawanie przymiotników, korzystając z aplikacji: https://learningapps.org/1243554
  4. Otwórz teraz zeszyt ćwiczeń na s. 124 i wykonaj zad. 1, 2 i 3.
  5. Jeśli napotkasz trudności i będziesz miał z czymś problem, napisz do mnie. Poszukamy razem rozwiązania.
  6. Przyjemnej pracy!
  7. W piątek zaczniemy pracę z „Katarynką” Bolesława Prusa – naszą kolejną lekturą. Przeczytaj ją. Jeśli nie wypożyczyłeś jej z biblioteki, skorzystaj z wersji elektronicznej: https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/katarynka.html lub wysłuchaj audiobooka https://www.youtube.com/watch?v=0O-MOjeUCBw

 

Matematyka

Temat: Dodawanie i odejmowanie ułamków o różnych mianownikach.

 

Bardzo proszę zapiszcie pod tematem:

Aby dodać lub odjąć dwa ułamki o różnych mianownikach, musisz sprowadzić je do wspólnego mianownika, np. 2/9 + 1/3=2/9+3/9=5/9

(w mianowniku mamy 9 i 3 więc wystarczy rozszerzyć drugi ułamek przez 3 czyli pomnożyć licznik i mianownik przez 3)

  1. 1/3+1/4=4/12+ 3/12=7/12

(w mianowniku mamy 3 i 4 więc wspólnym mianownikiem może być 12, dlatego rozszerzamy pierwszy ułamek przez 4 a drugi ułamek przez 3)

Przeczytajcie dobrą radę ze strony 168 i 169 w podręczniku.

Temat ten będziemy kontynuować na kolejnych lekcjach.

Bardzo proszę dajcie mi znać jeżeli coś jest niejasne. Postaram się pomóc 🙂

Mój adres ania.diagnoza@tlen.pl, od poniedziałku do piątku w godzinach 10-12.

 

Historia

TEMAT: Polska za czasów Mieszka I.

 

Strona www.postaci.gwo.pl – otworzy się gra i pojawią się 3 zagadnienia: postaci, wydarzenia, czas. W zagadnieniu POSTACI  odszukać: Popiel, Piast Kołodziej, Siemowit, Siemomysł, Mieszko I, Dobrawa. W zagadnieniu WYDARZENIA odszukać: Chrzest, Rządy Mieszka I. W zagadnieniu CZAS: II połowa X wieku. Zapoznać się z tematyką tych zagadnień.

Proszę w zeszycie wypisać każdą postać, dopisać do niej to, co pasuje. np. Popiel a) książę w Gnieźnie b) myszy  c) postać legendarna itd. Zrobić tak z każdą z postaci, z każdym wydarzeniem oraz z zagadnieniem – czas. Odpowiedzieć pisemnie na pytanie – Kto to był Gall Anonim?

 

Wychowanie fizyczne

Temat: Ćwiczenia kształtujące z muzyką.

Dzień dobry. Dzisiaj proponuję Wam ćwiczenia z filmem

https://www.youtube.com/watch?v=T8jI4RnHHf0.

Mimo, że film jest w języku angielskim, nie ma problemu ze zrozumieniem, gdyż wszystkie ćwiczenia są pokazane, ilość powtórzeń jest wyświetlona. Jest też zaznaczony czas odpoczynku po każdym ćwiczeniu – Rest time. Można przy okazji powtórzyć trochę słówek angielskich lub się ich nauczyć. Jeżeli któreś ćwiczenie jest dla Ciebie za trudne, nie wykonuj go. Zachęcam również do doskonalenia ćwiczeń żonglerki zaproponowanych wam na poprzedniej lekcji. Dla chętnych mamy propozycję na ocenę : nagraj film na którym wykonujesz ćwiczenia żonglerki i wyślij na adres  twojego nauczyciela wf. Zachęcam do podjęcia wyzwania, ale też, żeby wcześniej poćwiczyć. Życzę powodzenia.