Klasa 5a – Tydzień 4

Środa 08. 04

Technika

Temat: Ćwiczymy pismo techniczne. 
1. Zapisz temat w zeszycie, a następnie pod tematem zapisz pismem technicznym: SZKOŁA PODSTAWOWA IM. JANA PAWŁA II W CHWARSTNICY.
2. Proszę postaraj się, nie spiesz się i patrz na wzór liter podczas pisania. Pamiętaj również, że uczymy się pisać tylko duże litery – nie używaj małych liter pisanych. 
3. Wyślij do mnie e-mailem zdjęcie Twojego napisu. Jeżeli nie wysłałeś/aś jeszcze pracy sprzed tygodnia, to przypominam, że należy to zrobić.
Pozdrawiam serdecznie! 
Matematyka 
Temat: Mnożenie ułamków.
1. Zapiszcie proszę pod tematem:
Aby pomnożyć dwa ułamki zwykłe należy pomnożyć licznik przez licznik, a mianownik przez mianownik np.:
1/2 * 1/5= 1/10 ( w liczniku 1 razy 1 to jest 1, w mianowniku 2 razy 5 to jest 10)
2. Obejrzycie proszę filmy
3. W nagrodę za Waszą ciężką pracę możecie pobawić się i uwolnić zajączka 🙂
 Miłej zabawy :)))
Biologia
Temat: Budowa i różnorodność grzybów.
1. Zapiszcie proszę pod tematem :
Cechy charakterystyczne grzybów:
a) w komórkach mają więcej niż jedno jądro komórkowe,
b) ściana komórkowa zbudowana jest z chityny,
c) są cudzożywne,
d) ciało grzybów to grzybnia, jest  zbudowana z cienkich nitek (strzępek),
e) grzyby jednokomórkowe to np.drożdże, pleśniak biały
f) grzyby wielokomórkowe to np. borowik, podgrzybek itp.
2. Narysujcie proszę grzyba wielokomórkowego i opiszcie jego budowę ( podręcznik str.82 )
3. Poszukajcie informacji o pędzlaku ( co wytwarza ten grzyb ?) Odpowiedź proszę prześlijcie na mój adres
ania.diagnoza@tlen.pl Wystarczy napisać w wiadomości e-mail bez żadnych załączników 🙂
Życzę Wam zdrowych i pogodnych Świąt Wielkanocnych 🙂

Język polski

Temat: Wielkanoc tuż tuż…

W tym roku Wielkanoc będzie inna niż zwykle, co nie znaczy, że mniej radosna. Dziś zajrzymy do wiersza Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego i zobaczymy, komu Wielkanoc przynosi radość.

  1. Otwórz podręcznik na s. 333 i przeczytaj głośno wiersz „Wróbla Wielkanoc”.
  2. W zeszycie odpowiedz na zad. 1 i 2. Odpowiadaj pełnymi zdaniami.
  3. Przepisz notatkę do zeszytu, uzupełniając luki.

Wiersz „Wróbla Wielkanoc” zbudowany jest z … strof. Każda z nich liczy … wersy. W pierwsze strofie występują rymy …………… abab. W utworze występują epitety, np. …………………………………………… .

  1. Zastanów się nad zad. 3.
  2. Pobierz kartę pisanka gramatyczna i pomaluj ją zgodnie z instrukcją.
  3. Rozwiąż wielkanocną krzyżówkę: wielkanocna krzyżówka

 

Radosnych i spokojnych Świąt Wielkanocnych!

Wtorek 07. 04.

Język niemiecki

Temat: Ostern – Wielkanoc.
1. Zapisz temat lekcji, a następnie przepisz słówka z załączonego obrazka Ostern – jeżeli masz ochotę możesz je również narysować, jeśli nie, to napisz tłumaczenia.
2. Wykonaj następujące ćwiczenia:
3. Wir wünschen euch Frohe Ostern! Frau Ania und Frau Wiola 😉
Plastyka 
Temat: Ozdoby wiosenne i wielkanocne.
1. Przejrzyj załączone filmiki i wybierz, którą ozdobę wiosenną lub wielkanocną chcesz wykonać (dostosuj swój wybór do materiałów, jakie posiadasz w domu). A może masz jeszcze inny pomysł i chcesz go zrealizować? Proszę bardzo 🙂
Twoje zadanie polega na wykonaniu wybranej przez Ciebie jednej ozdoby, wykonaniu jej zdjęcia oraz wysłaniu go do mnie e-mailem. Powodzenia!
Matematyka
Temat: Ułamek liczby.
1. Zapiszcie proszę pod tematem lekcji:
Aby obliczyć ułamek danej liczby, można pomnożyć ułamek przez tę liczbę np.:
2/3 liczby 6 to inaczej 6 razy po 2/3 czyli 2/3*6 lub 6*2/3
2. Obejrzyjcie proszę film i wszystko będzie jasne :))
3. Zróbcie proszę zadanie 2 str.74 w zeszycie ćwiczeń (kto ma chęci może zrobić pozostałe ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń).
4. Bardzo proszę o przysłanie mi odpowiedzi do zadań (czy już umiem str. 173, dodatkowe 7 ze str.171 i 10 ze str.172 ) przez osoby, które jeszcze tego nie zrobiły.

 

Język polski

Temat: Słownik: zawsze pod ręką.

Dziś usystematyzujemy wiedzę na temat najpopularniejszych słowników: ortograficznego i języka polskiego.

  1. Wejdź na stronę https://epodreczniki.pl/a/slownik-zawsze-pod-reka/D1DpZGTG0.
  2. Zadania 4 i 12 zapisz w zeszycie.
  3. Zadania 2, 3, 5, 6, 7, 8 i 13 wykonaj na stronie. Nie zapomnij sprawdzić swoich odpowiedzi.

 

Poniedziałek 06. 04.

Język polski

Temat: „Katarynka” Bolesława Prusa jako nowela.

 

Poznaliśmy już dzieje bohaterów noweli Bolesława Prusa. Dziś dowiesz się, co to jest nowela i jak ten gatunek realizowany jest w utworze „Katarynka”.

Na początek obejrzyj sobie dwa krótkie filmiki, żeby zobaczyć, jak wygląda katarynka i w jaki sposób się na niej gra. W drugim filmiku zwróć uwagę, jaki ptak towarzyszy kataryniarzowi.

https://www.youtube.com/watch?v=eHL74VLwKss&t=9s

https://www.youtube.com/watch?v=8Mx0Y87uHgk

Zapisz do zeszytu poniższy tekst, uzupełniając wyrazy odpowiednimi głoskami. Jeżeli masz wątpliwości, zajrzyj do słownika ortograficznego, np. https://sjp.pwn.pl/so/on-line;4480749.html

Katarynka jest (rz/ż) p…enośnym (ę/en) instrum…tem (ó/u) m…zycznym do indywidualnego muzykowania. Jej (ch/h) me…anizm umieszczony jest w drewnianej (ó/u) ob.…dowie, niekiedy bogato zdobionej malowaniem lub intarsją. (ch/h) Me…anizm ten jest (ch/h) uru…amiany za pomocą (en/ę) r…cznej korby. (rz/ż) Katarynia…e nosili (rz/ż) tak…e ze sobą małpki lub (ó/u) pap…gi, które (ą/on) wyci…gały karteczki z (ó/u) (rz/ż) wr……bami.

Teraz otwórz podręcznik na s. 258 i zapisz w zeszycie, co to jest nowela, punkt kulminacyjny i puenta („Nowa wiadomość”).

Zastanów się, czy utwór Bolesława Prusa spełnia te warunki? Co jest punktem kulminacyjnym? Jaka będzie puenta?

Zapisz wniosek w zeszycie:

„Katarynka” jest nowelą, gdyż:

  • jest jednowątkowa (przemiana pana Tomasza pod wpływem kalectwa dziewczynki i dźwięków katarynki),
  • występuje niewielu bohaterów,
  • istotną rolę pełni katarynka – instrument, który niespodziewanie zmieni życie pana Tomasza i da nadzieję na zmianę losu biednej, ociemniałej dziewczynki,
  • punktem kulminacyjnym jest pojawienie się kataryniarza na zakazanym podwórzu,
  • puenta to zaskakujące zachowanie pana Tomasza, który postanawia pomóc dziecku i znaleźć okulistę.

 

Historia

Dzisiaj na kanale TVP HISTORIA, oglądamy lekcję historii. Kto przegapi może jeszcze obejrzeć powtórkę o 15.30 (kanał ten sam). Robimy krótką notatkę dotyczącą obejrzanej lekcji. Życzę Wam zdrowych, wesołych Świąt Wielkanocnych.

 

Matematyka

Temat: Mnożenie ułamka przez liczbę naturalną. 

  1. Zapiszcie proszę pod tematem lekcji: Aby pomnożyć liczbę naturalną przez ułamek należy pomnożyć licznik ułamka przez liczbę naturalną, mianownik pozostaje bez zmian np.:

5*3/4=15/4 (gwiazdka to znak mnożenia, ukośnik to kreska ułamkowa)

Podczas mnożenia możemy skracać np.:

3*7/9 ( 3*7 będzie w liczniku a 9 w mianowniku czyli mogę skrócić (podzielić) 3 i 9 przez 3)=7/3=2 i 1/3

Jeżeli mnożę liczbę naturalną przez liczbę mieszaną(np.2 całe i 4/5) to zamieniam liczbę mieszaną na ułamek niewłaściwy np.:

3*2 i 4/5= 3*14/5=42/5=8 i 2/5

  1. Obejrzyjcie film znajdujący się na stronie https://pistacja.tv/film/mat00173-mnozenie-ulamkow-przez-liczby-naturalne?playlist=311. Wszystko zostało tutaj dokładnie wyjaśnione.
  2. Zróbcie proszę zad.1 str. 178 w podręczniku. Każdy robi tyle poziomów ile chce ( czyli co najmniej jeden :))

Bardzo proszę dajcie mi znać jeżeli coś jest niejasne. Postaram się pomóc 🙂

 

Wychowanie fizyczne

Temat: Skok w dal sposobem naturalnym.

Skok w dal