Klasa 5a – Tydzień 8

Piątek 08. 05.

Matematyka

Temat: Pole figury. Kwadrat i prostokąt.
1. Zapiszcie proszę pod tematem lekcji: Pola figur mierzymy w milimetrach kwadratowych (mm²), centymetrach kwadratowych (cm²), metrach kwadratowych (m²) itd.
2. Obejrzyjcie proszę filmy:
3. Zapiszcie proszę wzór na:
pole prostokąta P= a*b
pole kwadratu  P=a*a=a²
Pamiętajcie o tym aby zawsze zamieniać tak   długości boków aby zawsze były wyrażone w jednakowej jednostce ( np. wszystkie w centymetrach itp.).
4. Obwód figury geometrycznej to suma długości wszystkich jej boków np obwód prostokąta o bokach 2cm i 5cm wynosi 14 cm bo 5cm+5cm+2cm+2cm=14cm
5. Wykonaj następujące zadania:
zad.1 Oblicz pole prostokąta o bokach 3cm i 5cm.
zad.2 Oblicz pole kwadratu o boku 6m.
zad.3 Oblicz pole prostokąta o bokach 2dm i 7 cm.
zad.4 Oblicz pole i obwód prostokąta o bokach 6mm i 3 cm.
Pamiętajcie  o jednostkach długości i zapisaniu odpowiedzi.
Rozwiązane zadania prześlijcie na mój adres ania.diagnoza@tlen.pl

Muzyka

Temat: Zaproszenie do tańca.

 1.       Zapisz notatkę do zeszytu:

Taniec od wieków stanowi rodzaj ulubionej rozrywki człowieka. Nie tylko dostarcza ogromnej przyjemności, ale również zbliża ludzi i wyraża ich uczucia. Pochodzenie i charakter tańców bywa bardzo różny. Istnieją tańce ludowe, dworskie, narodowe, artystyczne i towarzyskie.

2.       Moda taneczna zmieniała się wraz z upływającymi wiekami.

              W dawnych czasach tańczono np. menuety.

Obejrzyj materiał:

https://www.youtube.com/watch?v=epmG43H9D98

3.       Dziś królują tańce towarzyskie takie jak: walc wiedeński, walc angielski, tango, fokstrot, passo doble, rumba, salsa, samba, cza–cza.

Obejrzyj materiał :

https://www.youtube.com/watch?v=l1Gg63vqO2g

Waszym dzisiejszym zadaniem jest opisać cza-czę. Informacje na temat tego tańca znajdziecie w podręczniku na str. 106 . Wszelkie prace wysyłajcie na adres smolnik.muzyka@gmail.com  podpisując się zawsze imieniem, nazwiskiem oraz klasą.

Język polski

Temat: Heros, czyli mitologiczny superbohater – mit o Heraklesie.

 

  1. Otwórz podręcznik na s. 222, przeczytaj ramkę „Kilka słów o lekturze”, a następnie Mit o Heraklesie. Zapoznaj się również z ramką „Ciekawostka” ze s. 225.
  2. W zeszycie wykonaj zadanie. Możesz je wydrukować i wkleić lub przepisać.

Wpisz poszczególne hasła w odpowiednich miejscach, tak aby powstał plan wydarzeń zgodny z mitem o Heraklesie. W razie wątpliwości skorzystaj z treści mitu.

•zabicie hydry lernejskiej,

•oczyszczenie stajni króla Augiasza,

•Bohaterskie czyny.

•Zabicie najbliższych w ataku szału.

•Próba Zeusa uczynienia syna nieśmiertelnym przez wypicie mleka Hery.

•sprowadzenie łani ceryntejskiej

 

  1. Narodziny Heraklesa (syna Zeusa i królowej Alkmeny).
  2. …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
  3. Uduszenie przez Heraklesa dwóch węży nasłanych przez Herę.
  4. …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
  5. Założenie przez Heraklesa rodziny.
  6. …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
  7. Rozkaz wyroczni by udać się na służbę do króla Eurysteusa.
  8. Wykonanie 12 prac na rozkaz króla:

1) przyniesienie lwa z Nemei,

2) …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

3) …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

4) pokonanie dzika z Arkadii,

5) …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

  1. Teraz wejdź na stronę https://wordwall.net/pl/resource/450052/polski/mit-o-herkulesie i rozwiąż test. Wynik prześlij mi dziś 08. 05., żeby mieć wolny weekend.
  2. Oto kilka frazeologizmów związanych z Heraklesem lub jego odpowiednikiem w mitologii Rzymian – Herkulesem. Niestety, wymieszały się znaczenia. Dopasuj przenośne znaczenie do frazeologizmów i zapisz je poprawnie w zeszycie. Jeśli będziesz miał wątpliwości, pisz. Razem znajdziemy rozwiązanie.
Frazeologizm Znaczenie
praca herkulesowa sprawa, rzecz zaniedbana, zapuszczona, którą trzeba nadludzkim wysiłkiem doprowadzić do porządku
hydra coś, co sprawia najwyższe cierpienie, męczarnie, od których nie ma w życiu ucieczki
herkules praca, której wykonanie przekracza ludzkie siły
szata (suknia, koszula) Dejaniry siłacz, atleta, mocarz, osiłek
stajnia Augiasza zło, nieszczęście trudne do pokonania, wciąż na nowo się odradzające

Historia

Bardzo przepraszam za poniedziałkową lekcję, którą kazałam obejrzeć w telewizji. Od poniedziałku (4.05.2020) TVP zmieniła  „plan lekcji”, lekcja historii jest o 10.00, powtórka o 13.00. Jeszcze raz bardzo przepraszam i jak to byście odpowiedzieli – nie ma tematu.

Temat dzisiejszej lekcji – Rozbicie dzielnicowe Polski

Proszę zapisać w zeszycie punkty.

1.Rozpad Polski  na księstwa po śmierci Bolesława Krzywoustego, które trwa od 1138r. do XIIIW. (patrz mapa strona 163, nie ucz się imion synów Bolesława ani kto co dostał, popatrz na podział Polski i na dzielnice senioralne).

  1. Najstarszy syn B. Krzywoustego – Władysław Wygnaniec, po śmierci ojca zostaje seniorem dynastii Piastów, jednak bracia nie uznają jego władzy. (czytaj strona 166)
  2. Utracone ziemie: Pomorze Zachodnie, Śląsk (który popadł w zależność od Czech), ziemia lubuska (jeden z książąt oddał ją Niemcom w zamian za pomoc wojskową przeciwko bratu, z którym wojował), ziemia chełmińska (oddana Krzyżakom). (patrz mapa strona 168. Kolor zielony – Pomorze Zachodnie, ziemia lubuska, ziemia chełmińska (jest jeszcze  Drohiczyn, ale zwróć uwagę, że leży on poza granicami naszego państwa) te ziemie utraciliśmy. Pisałam jeszcze, że utraciliśmy Śląsk. To dlaczego nie zaznaczono go kolorem zielonym????  Bo jeszcze wciąż przynależał do Polski, ale „rządzili” nim Czesi.
  3. Zakon Krzyżacki założony przez Niemców. Krzyżaków do Polski sprowadził Konrad Mazowiecki (wnuk B. Krzywoustego) w 1126r. chciał aby Krzyżacy pomogli mu w walkach z Prusami. Oddał im ziemię chełmińską we władanie. (czytaj strona 168 i 169)

Teraz wykonaj ćwiczenie 2 i 3 strona 71 (zeszyt ćwiczeń), na górze tej strony napisz swoje imię i nazwisko i odeślij do mnie w tym samym dniu (czyli jest to piątek). Prace nie nadesłane w piątek uznaję za niewykonane.

 

 

 

 

Czwartek 07. 05.

Informatyka

Temat: Dyplom lub zaproszenie – kontynuacja pracy

Na dzisiejszej lekcji w dalszym ciągu pracujemy nad dyplomem lub zaproszeniem.

Język niemiecki

Dzień dobry,

dzisiejszy temat lekcji brzmi: Zaimek dzierżawczy w mianowniku.

  1. Przerysujcie do zeszytu poniższą tabelkę, w której umieściłam zaimek dzierżawczy w mianowniku.
Zaimek osobowy Zaimek dzierżawczy przed rzeczownikiem r.męskiego Zaimek dzierżawczy przed rzeczownikiem r.żeńskiego Zaimek dzierżawczy przed rzeczownikiem r.nijakiego Zaimek dzierżawczy przed rzeczownikiem w l. mn.
ich mein  Roller meine Uhr mein Fahrrad meine Skier
du dein  Roller deine Uhr dein Fahrrad deine Skier
er sein Roller seine Uhr sein Farrad seine Skier
sie ihr Roller ihre Uhr ihr Fahrrad ihre Skier
es sein Roller seine Uhr sein Fahrrad seine Skier
wir unser Roller unsere Uhr unser Fahrrad unsere Skier
ihr euer Roller eure Uhr euer Fahrrad eure Skier
sie ihr Roller ihre Uhr ihr Fahrrad ihre Skier
Sie Ihr Roller Ihre Uhr Ihr Fahrrad Ihre Skier

Obejrzyjcie proszę krótki filmik, dzięki któremu przećwiczycie wymowę i lepiej zrozumiecie dzisiejszy temat. Obejrzyjcie na dzień dzisiejszy tylko przez 3 min. i 46sek.

https://www.youtube.com/watch?v=v8rmxZmhzMI

Jak zdążyliście zapewne zauważyć zaimki dzierżawcze występują przed rzeczownikiem na miejscu rodzajnika. Na przykład:

Mein Roller. – Moja hulajnoga.

Deine Uhr. – Twój zegarek.

Sein Fahrrad. – Jego rower.

Ihre Sporttasche. – Jej/ich/pana/ pani/państwa   torba sportowa.

Unser Hund. – Nasz pies.

  1. Przeczytajcie na głos w podręczniku na stronie 51 dialog Markusa z Tiną w zadaniu 18. Mam nadzieję, że cały dialog zrozumieliście.
  2. Wykonajcie teraz zadanie 19 uzupełniając luki. Tekst zapiszcie do zeszytu.
  3. Na zakończenie wykonajcie dwa zadania, 16 i 17 w ćwiczeniach na stronie 47. Sprawdzajcie jakiego rodzaju jest rzeczownik przed którym stoi zaimek dzierżawczy. Poniżej zrobiłam dla obu zadań po jeszcze jednym przykładzie. Zdań nie musicie tłumaczyć w ćwiczeniach.

Zad. 16

– Ist das dein Handy? – Czy to jest twój telefon komórkowy?

– Ja, das ist mein Handy. Tak, to jest mój telefon komórkowy.

Zad. 17

Das ist seine Kapuzenjacke. – To jest jego kurtka z kapturem.

Geografia

Dzień dobry!
Przesyłam kolejny temat i notatkę do niego. Przepiszcie temat i notatkę do zeszytu i przeczytajcie w podręczniku strony 117 – 119.
Temat: KRAJOBRAZ LASÓW LIŚCIASTYCH I MIESZANYCH.
1. Lasy liściaste i mieszane rosną w strefie klimatu umiarkowanego w typie klimatu morskiego i przejściowego. Krajobraz ten występuje na obszarze zachodniej i środkowej Europy, zachodniej i wschodniej części Stanów Zjednoczonych w Ameryce Północnej, wschodnich Chinach i Japonii.
    POLSKA LEŻY W TYM KRAJOBRAZIE.
( popatrzcie na mapę świata na stronie 117 )
2. Cechy klimatu umiarkowanego:
    a) występowanie wszystkich klimatycznych pór roku
    b) średnie temperatury najchłodniejszego i najcieplejszego miesiąca wahają się od -10C do +20C
    c) średnie opady ( 300 – 1000 mm)
3. Warstwy lasów liściastych i mieszanych:
    a) ściółka (szczątki roślin i zwierząt)
    b) runo leśne ( niskie rośliny, borówki, grzyby)
    c) podszyt ( krzewy i młode drzewa)
    d) drzewa do 40 m wysokości ( najważniejsze gatunki to buki, dęby, graby, klony, lipy, sosny, jodły, wierzby, olchy)
4. Zwierzęta: niedźwiedzie brunatne, wilki, lisy, łosie, sarny, zające, dziki, żubry, liczne gryzonie
5. Obszary lasów liściastych i mieszanych zostały w większości wycięte i zamienione na pola uprawne (gdzie intensywnie rozwija się rolnictwo), tereny przemysłowe i zurbanizowane. Są to jedne z najgęściej zaludnionych obszarów na świecie.
POZDRAWIAM SERDECZNIE

Wychowanie fizyczne

Temat: Sztafeta – nauka podania i odebrania pałeczki.

 

Środa 06. 05.

Język polski

Temat: Przecinek w zdaniu pojedynczym.

 

  1. Otwórz podręcznik na s. 220 i przeczytaj zadanie „Na rozgrzewkę”. Zastanów się, co podmiot gotuje w pierwszym zdaniu, a co w drugim.

Zauważ, że z pierwszego zdania wynika, że podmiot lubi gotować książki. Dlaczego tak się stało? Bo zabrakło przecinka.

  1. Przeczytaj głośno informację „Przypomnienie” ze s. 220. Czy pamiętałeś wszystkie zasady? Mam nadzieję, że tak.
  2. Czas na ćwiczenia. Wpisz do zeszytu, pamiętając o przecinkach:
  • Jedno wybrane zdanie z zad. 1/s. 221.
  • Dwa zdania z zad. 2/s. 221.
  • Trzy zdania, do których należy wstawić przecinki z zad. 3/s. 221. Pomiń zdanie, gdzie przecinka nie wstawimy.
  1. Teraz zapisz kolorem informację „Nowa wiadomość” ze s. 221. Wpisz przykłady, pamiętając o przecinkach.
  2. Zapisz w zeszycie zad. 4/ s. 221. W każdym zdaniu musi pojawić się przecinek, a w najdłuższym z nich wpisz aż 3 przecinki – jest tam także wyliczenie.
  3. Jeśli został Ci czas, wykonaj zadania w zeszycie ćwiczeń – s. 99-100. Zadania te możesz przysłać na ocenę dodatkową do 06. 05.

Matematyka

Temat: Zamiana jednostek.
1. Zapiszcie i zapamiętajcie jednostki długości:
1 km (kilometr)=1000 m (metrów)     1 m (metr)=1/1000km=0,001km (kilometa)
1 m (metr)= 100cm (centymetrów)     1cm (centymetr)= 1/100m=0,01m (metra)
1 dm (decymetr)= 10 cm (centymetrów)  1cm (centymetr)=1/10dm=0,1 dm (decymetra)
1 cm (centymetr) =10mm (milimetrów)    1mm (milimetr)=1/10 cm=0,1cm (centymetra)zł
2. Zapiszcie i zapamiętajcie jednostki monetarne: 
1 zł (złoty)= 100 gr (groszy)     1 gr (grosz)= 1/100 zł=0,01 zł (złotego)
3. Zróbcie proszę zad.1 str 36 w podręczniku ( każdy robi tyle poziomów ile chce:) Pamiętajcie o sprawdzaniu przykładów na końcu podręcznika.
4. Sprawdźcie proszę przykłady z poprzedniej lekcji:
1kg8dag=1,08 kg
0,8kg=80 dag
11,52kg=11520 g
1,24dag=124 dag
Dla wszystkich, którzy zrobili dobrze: Brawo WY!!! 🙂

Biologia

Temat: Korzeń-organ podziemny rośliny.
1. Zapoznajcie się proszę z prezentacją dotyczącą  korzeni.
2. Przepiszcie proszę do zeszytu  To najważniejsze! ze str. 101 w podręczniku.
3. Bardzo proszę o przysyłanie odpowiedzi do zadania z 29 kwietnia, dotyczącego tkanek roślinnych  (kto jeszcze tego nie zrobił, jest to zadanie na ocenę ).

Technika

Temat: Szkice techniczne.
1. Dzisiaj wykonamy ostatnią pracę związaną z rysunkiem i pismem technicznym. Do kolejnych tematów z tego działu wrócimy w 6 klasie.
2. Przygotuj białą kartkę A4, linijkę, ołówek oraz temperówkę.
3. Otwórz podręcznik na str. 61 i przerysuj na swoją kartkę ekierkę wraz z podanymi wymiarami. Nie zapomnij zrobić ramki na swojej kartce (5mm od krawędzi z każdej strony) oraz tabliczki rysunkowej (której przykład masz w zeszycie), którą wypełnij pismem technicznym, oczywiście z danymi, dotyczącymi Ciebie. Bardzo Cię proszę, abyś zrobił to bardzo powoli i starannie.
4. Zrób zdjęcie swojej pracy i wyślij do mnie e-mailem do przyszłego wtorku, tj. 12.05.2020r. Powodzenia!

 

Wtorek 05. 05.

Język niemiecki

Dzień dobry,

dzisiejszy temat lekcji brzmi: Do kogo to należy?

 

Na początek proszę, abyście poprawili błąd literowy w wyrazie „das Fahrrad”,  który podałam na poprzedniej lekcji do przetłumaczenia, na który zwróciło uwagę kilkoro uczniów, za co bardzo im dziękuję.

  1. Napiszcie pod tematem lekcji odmianę czasownika „gehören”:

gehören – należeć (do)

l. poj. l. mn.
ich gehöre wir gehören
du gehörst ihr gehört
er,sie,es gehört sie/Sie gehören
  1. Otwórzcie następnie proszę podręcznik na stronie 50. Zwróćcie uwagę na ilustrację w zadaniu 13. Przeczytajcie na głos podpisy i zapiszcie nowe wyrazy:

das Handy – telefon komórkowy

die Sporttasche – torba sportowa

der Roller – hulajnoga

Aby przećwiczyć wymowę wyrazów, możecie skorzystać ze słownika internetowego:

https://pl.pons.com/t%C5%82umaczenie/niemiecki-polski

  1. Przechodzimy teraz do zadania 14, również na tej samej stronie, zapoznajcie się z jego poleceniem. W zeszycie udzielcie pełnymi zdaniami odpowiedzi, przykład poniżej:

Das Fahrrad gehört Tina.

Możecie mieć problem z odnalezieniem imion dzieci, w związku z tym poniżej podpowiedź:

Markus – chłopiec z piłką

Stefan – chłopiec z łyżworolkami

Brigitte – dziewczyna z torbą sportową

  1. Na zakończenie wykonajcie załączoną kartę pracy, która podlega ocenie. Ta sama karta jest w dwóch formatach: pliku Word karta pracy V, którą można wypełnić i odesłać oraz w pliku pdf karta pracy V
  2. Proszę rozwiązania przesyłać do 12. 05. 2020 r. Powodzenia!

 

Język polski

Temat: Wykres zdania pojedynczego.

  1. Zajmiemy się dziś budową zdania pojedynczego, czyli takiego, które zawiera tylko jedno orzeczenie, np.

Wzorowy uczeń odsyła zadania na czas.

W tym zdaniu czynność wyrażona jest czasownikiem odsyła i jest to orzeczenie. Podkreślamy je dwiema liniami.

Podmiot jest wykonawcą czynności – tu jest to uczeń – podkreślamy go jedną linią.

 

Zapisz to zdanie w zeszycie, podkreśl orzeczenie i podmiot. Pod spodem zapisz kolorem.

Zdanie pojedyncze zawiera tylko jedno orzeczenie.

 

  1. Otwórz podręcznik na s. 219 i przepisz również kolorem „Nową wiadomość”. Dokładnie przerysuj wykres – tak jak w podręczniku. Zaplanuj więc miejsce i przepisz starannie.
  2. Teraz obejrzyj film https://www.youtube.com/watch?v=eI6LDnqMjg0 i wpisz z niego do zeszytu pierwsze dwa zdania razem z wykresami.
  • Mały Nemeczek przyszedł rano na plac.
  • Rozsądny Boka obmyślił wcześniej plan bitwy o Plac.
  1. Wpisz jeszcze do zeszytu zad. 4 ze s. 218 z podręcznika. Pamiętaj o rozplanowaniu wykresów i ich dokładnym przepisaniu. Jeśli masz wątpliwości, czy zrobiłeś dobrze, napisz do mnie. Pomogę!

Plastyka

Temat: „Słodkie budynki”.
1. Ostatnio poznaliście, czym jest architektura, więc dzisiaj chciałabym, abyście wyobrazili sobie, że jesteście architektami, w dodatku łasuchami 🙂
2. Przygotujcie kartkę z bloku technicznego A3, kolorowe pisaki oraz pastele olejne.
3. Wyobraźcie sobie, że jesteście wspomnianymi już architektami łasuchami i możecie zaprojektować budowle wykonane ze słodyczy. Narysujcie wybrany przez Was budynek użyteczności publicznej, np. szkołę, teatr, dom, itp. zbudowany z samych słodkości, np. lizaków, pierniczków, ciastek, bitej śmietany i z czego jeszcze podpowie Wam wyobraźnia. Pamiętajcie, że mogą być to budynki fantastyczne, więc nie ograniczajcie się 🙂
Zaplanujcie swoją pracę na 2 lekcje – na dzisiaj i na przyszłą –  za tydzień.
4. Wykonajcie swoje prace plastyczne przygotowanymi pisakami oraz pastelami, następnie zróbcie im zdjęcie i wyślijcie do mnie e-mailem dopiero w przyszłym tygodniu, kiedy skończycie swoje prace. Powodzenia! 🙂

Matematyka

Temat: Zamiana jednostek.
1. Obejrzyjcie proszę film:
2. Zapiszcie proszę pod tematem: Wyrażenie dwumianowane  to taki zapis, w którym są użyte dwie różne jednostki np. złote i grosze, metry i centymetry np. 6 zł 5 g , 2 m 35cm.
 6 zł 5g=6,05 zł
2m 35cm=2,35 m
3. Zapiszcie i zapamiętajcie jednostki wagi
1 dag (dekagram)=10 g (gramów)           1 g (gram)=1/10dag=0,1dag (dekagramów)
1 kg (kilogram)=100dag (dekagramów)   1dag (dekagram)=1/100kg=0,01kg (kilograma)
1kg (kilogram)=1000g (gramów)             1 g (gram)=1/1000kg=0,001kg (kilograma)
1 t (tona)=1000kg (kilogramów)              1kg (kilogram)=1/1000t=0,001t (tony)
4. Zamień  tak jak w przykładach:
a) 2kg 60 dag (zamień na kilogramy)=2,6 kg
b) 2,3kg (zamień na dekagramy)=230dag
c) 1kg 8 dag( zamień na kilogramy)=
d) 0,8 kg (zamień na dekagramy)=
e) 11,52 kg (zamień na gramy)=
f) 1,24 kg (zamień na dekagramy)
Zadania nie przysyłacie do mnie. Na następnej lekcji podam Wam odpowiedzi.
5. Sprawdźcie czy dobrze zrobiliście wczorajsze zadania . Odpowiedzi znajdują się tutaj Zadania kl.Va

Poniedziałek 04. 05.

Matematyka

Temat: Dzielenie ułamków dziesiętnych przez 10, 100,1000…
2. Zapiszcie proszę pod tematem lekcji: Aby podzielić ułamek dziesiętny przez 10,100,1000… wystarczy odpowiednio przesunąć przecinek w lewo:
  • gdy dzielisz przez 10 to przesuwamy przecinek o jedno miejsce w lewo 245,8 : 10=24,58
  • gdy dzielisz przez 100 to przesuwamy przecinek o dwa miejsca w lewo  245,8 :100=2,458
  • gdy dzielisz przez 1000 to przesuwamy przecinek o trzy miejsca w lewo 245,8 :1000=0,2458 (jeśli nie ma gdzie przesunąć przecinka to dopisujemy zera)
3. Zróbcie proszę ćwiczenie 4 na str.97 w zeszycie ćwiczeń. Nie przysyłajcie do mnie odpowiedzi.
Jeżeli nie będziecie potrafili zrobić któregoś przykładu to proszę do mnie pisać. Pomogę 🙂

Język polski

Temat: Jak korzystać ze słownika frazeologicznego?

 

Otwórz podręcznik na s. 215 i przeczytaj, czym jest słownik frazeologiczny, co w nim znajdziesz i jak zbudowane jest hasło.

Teraz wpisz do zeszytu informację „Nowa wiadomość” ze s. 214 podręcznika. Przykład przeczytaj, ale nie przepisuj go do zeszytu.

W zeszycie zapisz rozwiązania zadań 7 i 8 ze s. 214. Jeśli będziesz miał wątpliwości, pisz. Wyjaśnię Ci podane związki frazeologiczne.

I ostatnie zadanie na dziś. Wyróżnione części zdań zamień na frazeologizmy z ramki, tak by treść zdań nie uległa zmianie. Wpisz przeredagowane zdania do zeszytu.

 

wiercić komuś dziurę w brzuchu,

wystrychnąć kogoś na dudka,

zmyć komuś głowę,

siedzieć cicho jak mysz pod miotłą,

znać się jak łyse konie,

mieć muchy w nosie

 

1) Nie wiadomo, dlaczego Kasia od rana jest w złym humorze.

2) Piotruś przez wiele dni uporczywie domagał się od mamy nowej zabawki.

3) Wczoraj mama zwymyślała mnie za ostatni wybryk w szkole.

4) Z Dorotką znałyśmy się bardzo dobrze. Chodziłyśmy razem do podstawówki.

5) Nie chcieliśmy, by pani się na nas rozgniewała, więc staraliśmy nie zwracać na siebie uwagi.

6) Dopiero w domu zorientowałem się, że kolega mnie oszukał.

 

Historia

Proszę obejrzeć dzisiaj lekcję historii kanał TVP HISTORIA o godzinie 11.00 i zrobić krótką notatkę. Kto przegapi o 15.30 jest powtórka.

 

Wychowanie fizyczne

Temat: Hula hop nie tylko do kręcenia.