Klasa 5a – Tydzień 9

Piątek 15. 05.

Matematyka

Temat: Pole trójkąta.
1. W celu utrwalenia wiadomości z poprzedniej lekcji obejrzyjcie proszę film https://pistacja.tv/film/mat00479-pole-trojkata-zadania?playlist=538
2. Wejdźcie proszę na podane strony i poćwiczcie obliczanie pola trójkąta:
Miłej zabawy 🙂

Muzyka

Temat : Muzycznie o wiośnie.

 1. Zapiszcie notatkę do zeszytu:

Wiosna to wspaniała pora roku, tętniąca radością i życiem. Nic dziwnego, że fascynowała wielu kompozytorów.

Oto przykłady : (posłuchaj fragmentów utworów)

– Robert Schumann „Symfonia B-dur” op.38 Wiosenna  

https://www.youtube.com/watch?v=w9yTS7D51Eg

 – Johann Strauss „Odgłosy wiosny” 

https://www.youtube.com/watch?v=3_iZNMsUqDw&t=12s

 – Józef Haydn „Kwartet smyczkowy D- dur nr 5 Skowronek”

 https://www.youtube.com/watch?v=bwZv_q4q2_0

– Fryderyk Chopin ” Wiosna”

https://www.youtube.com/watch?v=dH1xfZYR_tw

– Ludwig van Beethoven „Sonata na skrzypce i fortepian F- dur Wiosenna”

https://www.youtube.com/watch?v=zOFCltUxuRc

Jeżeli odpisujecie do mnie, proszę byście podpisywali się zawsze imieniem i nazwiskiem oraz klasą na adres smolnik.muzyka@gmail.com.

Notatek nie musicie mi wysyłać – tylko zadania domowe, jeśli takowe będą.

 

Język polski

Temat: Podmiot szeregowy i domyślny.

Pobierz plik: Podmiot szeregowy i domyślny

Przypominam, że w przyszłym tygodniu zaczynamy omawiać lekturę i zaczynamy testem. Będzie on w środę. Macie jeszcze czas, żeby doczytać powieść „Lew, czarownica i stara szafa”. Miłej lektury!

Historia

Temat lekcji – Dążenie do jedności państwa
Zapisz temat i punkty w zeszycie.
1. B. Krzywousty to ojciec 5 synów. Najstarszy syn to Władysław Wygnaniec. W. Wygnaniec ma  wnuka  – Henryka Brodatego.  H. Brodaty ma syna Henryka Pobożnego (jest rok 1238 czyli XIII wiek). To właśnie on- H. Pobożny próbuje zjednoczyć Polskę, ale przeszkodzili mu w tym Mongołowie. (czytaj podręcznik strona 176)
2. Mongołowie zwani też Tatarami to koczownicze plemiona zamieszkujące Azję. Ich władca to  Czyngis – chan. To oni podbijają Europę w 1241 zaatakowali Polskę zdobywając Sandomierz, Kraków, Śląsk. (czytaj podręcznik strona 176)
3. Henryk Pobożny pokonany przez Tatarów. (czytaj podręcznik strona 177)
Koniec pisania. Teraz przeanalizuj tabelkę strona 177- porównanie armii mongolskiej …. wykonaj ćwiczenie 1 strona 76 zeszyt ćwiczeń. Proszę NIE odsyłać  ćwiczenia do mnie.

 

Czwartek 14. 05.

Informatyka

Temat: Wstawiamy do tekstu kształty

Na dzisiejszej lekcji dowiesz się, co to są kształty, jak je wstawiać i modyfikować.

1.Zapisz temat, a następnie notatkę: Kształty (autokształty) to rodzaj ilustracji, wstawianych do tekstu. Są to: linie, strzałki blokowe, gwiazdy, transparenty i objaśnienia.
Na wstawionym kształcie można wykonywać różne operacje, np. kolorować, przycinać, obracać, zmieniać położenie i rozmiar.
Wewnątrz niektórych kształtów można umieszczać tekst. Przydaje się to przy wykonywaniu schematu, komiksu i chmurek z tekstem.

2.Obejrzyj lekcję https://www.youtube.com/watch?v=sdOCIGlZQN4 i spróbuj pobawić się na swoim komputerze kształtami. Te osoby, które nie mają Worda, mogą pobawić się kształtami w programie Paint, a następnie wkleić je do WordPad. (Temat ten jest na str.118 w podręczniku).
4.Osoby chętne mogą zrobić na ocenę ćw. 7 punkt 2 i 3 na str. 119 w podręczniku. Nie trzeba robić dokładnie tak, jak jest to pokazane na rysunku. Można wymyślić coś innego. Jeden warunek – trzeba wykorzystać kształty.

Język niemiecki

Witam Was serdecznie,

dzisiejszy temat lekcji brzmi: Ćwiczenia powtórzeniowe.

  1. Otwórzcie proszę zeszyt ćwiczeń na stronie 43. Wykonajcie zadanie 10. Musicie wybrać odpowiednią formę czasownika modalnego.
  2. Następnie rozwiążcie zadanie 11 na stronie 44. W zadaniu tym podobnie jak w poprzednim należy wybrać odpowiednią formę czasownika modalnego.
  3. Przechodzimy do zadania 13, również w zeszycie ćwiczeń na stronie 45. Jest to ponownie ćwiczenie na znajomość odmiany czasowników modalnych.
  4. Na zakończenie wykonajcie zadanie 18 ze strony 48 w zeszycie ćwiczeń. Zadanie to sprawdza znajomość zaimków dzierżawczych w mianowniku.

Dwa rozwiązania poniżej:

  1. a) Das Fahrrad von Brigitte (rower Brigitty) – ihr Fahrrad (jej rower)
  2. b) Die Jeans von Tina (jeansy Tiny) – ihre Jeans (jej jeansy)

W przypadku trudności w rozwiązywaniu zadań proszę do mnie napisać.

Powodzenia!

 

Geografia

Dzień dobry, witam Was serdecznie.
Przesyłam kolejny temat o krajobrazach z notatką. Przepiszcie notatkę do zeszytu i przeczytajcie w podręczniku str. 120-122 i pół strony 123 do podrozdziału o stepach.
Temat: KRAJOBRAZ SAWANNY.
1. Krajobraz sawanny występuje w strefie klimatu równikowego o typie okresowo suchym.
2. Główne obszary występowania sawanny na świecie to Kotlina Kongo (Afryka), Nizina Amazonki (Ameryka Południowa) i Archipelag Malajski (Azja). popatrzcie na mapę świata na stronie 120).
3. Cechy klimatu równikowego okresowo suchego:
    a) przez cały rok występuje klimatyczne lato (średnie temperatury miesięcy od 25 st.C do 35 st.C)
    b) występowanie pory suchej i pory deszczowej (opady od 200 do 1000 mm rocznie)
4. Sawanna jest krajobrazem trawiastym, bezleśnym. Rosną jedynie pojedyncze drzewa (akacje, baobaby)
5. Zwierzęta sawanny: lwy, żyrafy, nosorożce, antylopy, gazele, słonie, lamparty, hieny, szakale.
6. Ludność sawanny zajmuje się rolnictwem i hodowlą zwierząt (część prowadzi koczowniczy tryb życia np. Masajowie).
Pozdrawiam

Wychowanie fizyczne

Temat: Sport niepełnosprawnych.

Środa 13. 05.

Język polski

Temat: Mitologia na językach.

Na początek lekcji sprawdź, czy wczorajsze zadania wykonałeś poprawnie. Pobierz plik: Klucz odpowiedzi Co spotkało Dedala i Ikara

Dziś ostatnia lekcja z mitologii w tym roku szkolnym. Zobaczysz, jak wiele z mitologii greckiej zachowało się w naszym języku i dlaczego warto ją znać.

Mity wzbogaciły nie tylko naszą tradycję literacką, ale również nasz język. Pewnie nie raz usłyszeliście bądź użyliście wyrażenia: „syzyfowa praca”, „puszka Pandory” czy „jabłko niezgody”. Te wyrażanie to nic innego, jak związki frazeologiczne.

  1. Otwórz podręcznik na s. 230.
  2. Uzupełnij tabelę według wzoru na podstawie infografiki Mitologia na języka ze s. 230–231, swojej wiedzy z mitologii oraz dostępnych źródeł informacji. Zapisz ją w zeszycie lub wydrukuj i wklej.
Frazeologizm Współczesne znaczenie
jabłko niezgody przyczyna konfliktu, powód kłótni
koń trojański
nić Ariadny
paniczny strach
pięta Achillesa
w objęciach Morfeusza
stajnia Augiasza
syzyfowa praca
olimpijski spokój
róg obfitości
pod egidą
ikarowe loty
dojść po nitce do kłębka
puszka Pandory

 

  1. Pomocne strony:

https://www.powiedztopogrecku.pl/wyrazenia-mitologiczne-1/

https://www.powiedztopogrecku.pl/wyrazenia-mitologiczne-2/

https://www.starozytnosc.info/frazeologizmy-mitologiczne/

https://eszkola.pl/jezyk-polski/zwiazki-frazeologiczne-z-mitologii-247.html i następne.

 

  1. Zadania dla chętnych. Sprawdź, ile zapamiętałeś z dzisiejszej lekcji. Zagraj w wybraną grę, a może we wszystkie i jeśli masz ochotę, pochwal się swoim wynikiem. Wyślij do mnie maila dziś 13.05. Oto propozycje gier:

https://wordwall.net/pl/resource/1307040/polski/mitologia-na-j%c4%99zykach

https://wordwall.net/pl/resource/2156040/polski/mitologia-na-j%c4%99zykach

https://wordwall.net/pl/resource/1203113/polski/mitologia-na-j%c4%99zykach

Powodzenia!

Matematyka

2. Pod tematem lekcji zapiszcie wzór na pole trójkąta-podręcznik str.63. Proszę zwrócić uwagę na to, że wzór ten możemy zapisać w różny sposób:
P=1/2· a·h lub P=a·h( zapisane w liczniku ułamka) /2 ( w mianowniku).
3.Przepiszcie proszę dobrą radę ze str.65 w podręczniku.
3. Zróbcie proszę zad.1 ze str 65 w podręczniku. Wybierzcie sobie jeden poziom i  spróbujcie go zrobić. Swoje odpowiedzi sprawdźcie na końcu podręcznika.
Jeżeli ktoś ma problem z którymkolwiek przykładem to proszę do mnie napisać.

Biologia

Temat: Pęd. Budowa i funkcje łodygi.
2. Kto chce może zrobić notatkę tak jak w prezentacji lub proszę przepisać To najważniejsze! z podręcznika na str. 105.
3. Dla utrwalenia wiadomości zróbcie proszę uzupełniankę i krzyżówkę, które zostały ukryte pod kwiatkami w prezentacji. Miłej zabawy 🙂

Technika

Temat: Zdrowie na talerzu.
1. Dzisiaj rozpoczynamy nowy rozdział – ABC zdrowego życia.
2. Na dzisiejszej lekcji poznacie, w jaki sposób tworzyć zbilansowane posiłki, jakie składniki dostarczają nam różne produkty oraz dowiecie się czym jest zapotrzebowanie kaloryczne.
3. Zapiszcie temat lekcji w zeszycie, a następnie obejrzyjcie krótki film : https://www.youtube.com/watch?v=ltr6xhuHvO4.
Po jego obejrzeniu chciałabym, abyście otworzyli podręczniki na stronie 64 i przepisali pod tematem schemat „SKŁADNIKI ODŻYWCZE” wraz ze strzałkami i wypisali przykłady produktów, które są dobrym źródłem białek, węglowodanów, tłuszczy, witamin oraz składników mineralnych. Możesz wykorzystać informacje z filmiku, który obejrzałeś lub wyszukać informacje w internecie.
4. Przeczytaj na str. 65 fragment „Skąd czerpiemy energię elektryczną?”, a następnie zobacz w ćw. 2, jaki czas należy poświęcić na podane aktywności fizyczne, aby spalić kalorie po spożyciu zaprezentowanych produktów.
5. Na następnej lekcji będziemy kontynuować ten temat. Pozdrawiam Was serdecznie!

Wtorek 12. 05.

Język niemiecki

Dzień dobry,

dzisiejszy temat lekcji brzmi: Zaimek dzierżawczy w bierniku.

Na ostatniej lekcji poznaliśmy zaimek dzierżawczy w mianowniku, dzisiaj będziemy omawiać jego odmianę w IV przypadku, czyli bierniku.

  1. Zapiszcie w zeszycie tabelkę z odmianą zaimka dzierżawczego w bierniku i przykłady użycia:

Biernik (Akkusativ) odpowiada na pytanie: kogo?, co?

AKKUSATIV – BIERNIK
RODZAJ MĘSKI RODZAJ ŻEŃSKI RODZAJ NIJAKI L. MNOGA – PLURAL
meinen Vater (tata)
deinen Vater
seinen Vater
ihren Vater
unseren Vater
euren Vater
ihren Vater
Ihren Vater
meine Frau (pani)
deine Frau
seine Frau
ihre Frau
unsere Frau
eure Frau
ihre Frau
Ihre Frau
mein Kind (dziecko)
dein Kind
sein Kind
ihr Kind
unser Kind
euer Kind
ihr Kind
Ihr Kind
meine Kinder (dzieci)
deine Kinder
seine Kinder
ihre Kinder
unsere Kinder
eure Kinder
ihre Kinder
Ihre Kinder

Formy pierwszego i czwartego przypadku (Nominativ i Akkusativ) są w liczbie pojedynczej identyczne dla rodzaju nijakiego i żeńskiego oraz w liczbie mnogiej. (Porównajcie z tabelką odmiany w mianowniku.)

Przykłady użycia zaimka dzierżawczego w bierniku

Der Vater hat seinen Anorak. – Tata ma swój/ jego skafander.
Peter hat sein Fahrrad.- Piotr ma swój/ jego rower.

Liest du deine Bücher? – Czytasz swoje / twoje książki?
Wir suchen unsere Uhr. – My szukamy naszego zegarka.
Sucht ihr eure Skier? – Czy szukacie waszych nart?

2. Otwórzcie teraz proszę podręcznik na stronie 53. Przeczytajcie polecenie zadania 22. Ułóżcie w zeszycie minidialogi tak jak w przykładzie poniżej, dialogów nie musicie tłumaczyć w zeszycie.

a)

–  Was sucht Markus? – Czego szuka Markus?

– Er sucht seinen Roller? – On szuka swojej/ jego hulajnogi.

Pozostało jeszcze pięć dialogów do ułożenia.

  1. Przechodzimy teraz do zeszytu ćwiczeń. Przeczytajcie polecenie zadania 22 na str. 49. We wszystkich zdaniach musicie użyć zaimka dzierżawczego w bierniku! Poniżej rozwiązanie dla zdania A:
  2. a) Ich finde meinen Pulli nicht. – Nie mogę znaleźć (kogo?co?) mojego swetra. (Sweter jest rodzaju męskiego stąd forma „meinen”.)
  3. Następnie wykonajcie proszę zadanie 23 na tej samej stronie. Musicie wybrać odpowiednią formę zaimka dzierżawczego w bierniku a następnie odpowiedni zaimek osobowy, w zależności od rodzaju rzeczownika. Poniżej rozwiązanie dla dialogu A:
  4. a) Suchst du deine Schirmmütze? – Czy szukasz swojej/twojej czapki z daszkiem? (Wybierzemy formę „deine”, ponieważ Schirmmütze jest rodzaju żeńskiego.)

Hier ist sie! – Tutaj ona jest. (Wybierzemy zaimek osobowy „sie”, ponieważ  Schirmmütze jest rodzaju żeńskiego.)

Powodzenia!

Język polski

Temat: Na skrzydłach w stronę słońca – o Dedalu i Ikarze.

 

Bohaterami mitów greckich mogli być także zwykli ludzie, których historia poruszała serca i wyobraźnię starożytnych. Takimi bohaterami byli Dedal i Ikar, a zwłaszcza ten drugi. Od jego imienia powstała nazwa morza – Morze Ikaryjskie i nazwa wyspy – Ikaria.

Zobacz na mapie: https://www.google.com/maps/place/Ikaria/@37.5996158,25.6093622,9z/data=!4m5!3m4!1s0x14bd1d88f2402c4f:0x2a22c3406064214f!8m2!3d37.5967227!4d26.1123078

Ludziom od zawsze towarzyszyła wielka ciekawość świata, potrzeba pokonywania kolejnych barier i ograniczeń. Nasi przodkowie marzyli o wzbiciu się w powietrze, locie na Księżyc, wiecznej młodości. Niektóre z tych pragnień udało się spełnić, inne wciąż czekają na realizację. Symbolem śmiałka, który zaryzykował własne życie dla spełnienia marzeń, jest właśnie Ikar, zaś ikarowym lotem do dziś nazywamy śmiały, ale nieudany plan, ryzykowne przedsięwzięcie, które może zakończyć się klęską.

Sprawdźmy, jak do tego doszło.

  1. Otwórz podręcznik na s. 232 i przeczytaj mit.
  2. Obejrzyj krótki film https://www.youtube.com/watch?v=AtWsiuOASxc
  3. Wykonaj zadania do mitu. Pobierz kartę pracy Co spotkało Dedala i Ikara i pracuj zgodnie z poleceniami. Możesz ją wydrukować i wkleić do zeszytu lub przepisać.
  4. Powodzenia!

Plastyka

Temat: „Słodkie budynki” – wykonywanie prac.
1. Dokończcie swoje prace, które rozpoczęliście w tamtym tygodniu, zróbcie im zdjęcie i wyślijcie do mnie e-mailem.

Matematyka

Temat: Pole rombu.
 1. Obejrzyjcie proszę film :
2. Zapiszcie proszę pod tematem: Romb to równoległobok, który ma wszystkie boki równe.
Pole rombu możemy policzyć na dwa sposoby:
  • P=d1·d2/2 (d1 i d2 to przekątne rombu) trzy sposoby zapisu tego wzoru są na str.54 w podręczniku
  • P=a·ha ( bo romb jest równoległobokiem)
3. Narysujcie w zeszycie romb i zaznaczcie jego przekątne ( zawsze zaczynamy od narysowania przekątnych, które są względem siebie prostopadłe i dzielą się na połowy). Pomoże Wam w tym rysunek ze str. 54 w podręczniku.
4.Przeczytajcie proszę przykłady ze str.55 w podręczniku.
5. Zróbcie proszę zad.1 poziom A str.57 w podręczniku. Pamiętajcie o sprawdzeniu swoich odpowiedzi na końcu podręcznika. Jeżeli ktoś czegoś nie zrozumiał to proszę pytać. Pomogę 🙂
6. Odpowiedzi do wczorajszego zadania:
 Zad. 1
Oblicz pole równoległoboku, gdzie a=9cm, ha=4cm
P=9·4=36cm²
Odp. Pole równoległoboku wynosi 36cm².
Zad. 2
Oblicz pole i obwód równoległoboku, gdzie a=6cm, b=5dm i ha=7dm
5dm=50cm
7dm=70 cm
P=6·70=420cm²
Obw.=6+6+50+50=112cm
Odp. Pole równoległoboku wynosi 420cm², obwód tego równoległoboku wynosi 112cm.

Poniedziałek 11. 05.

Matematyka

Temat: Pole równoległoboku.
1. Obejrzyjcie proszę film : https://www.youtube.com/watch?v=2zW-yo7ufB4
2.Narysujcie proszę równoległobok, zaznaczcie boki a i b oraz wysokości ha i hb (podręcznik str.54).
3. Zapiszcie wzór na pole równoległoboku:
       P=a·ha lub P=b·hb
a-bok równoległoboku
ha-wysokość opuszczona na ten bok
b-bok równoległoboku
hb-wysokość opuszczona na ten bok
4. Wykonajcie zadania:
Zad. 1
Oblicz pole równoległoboku, gdzie a=9cm, ha=4cm
Zad. 2
Oblicz pole i obwód równoległoboku, gdzie a=6cm, b=5dm i ha=7dm
Pamiętajcie proszę o zamianie jednostek i napisaniu odpowiedzi.
Zadań nie przysyłajcie do mnie. Jutro podam Wam rozwiązanie.

Język polski

Dzień dobry! Pozostajemy w kręgu mitów greckich. Aby miał pewność, że zadania w zeszłym tygodniu z mitów o Syzyfie i Heraklesie wykonałeś dobrze, pobierz plik z odpowiedziami: Klucz odpowiedzi Syzyf i Herakles i sprawdź.

Dziś poznamy kolejnego z bohaterów mitologii – herosa Tezeusza. Słynął z ogromnej siły, dlatego został wysłany, aby pokonać potwora Minotaura.

Temat: W czym pomogła nić Ariadny?

  1. Otwórz podręcznik na s. 228 i przeczytaj mit.
  2. Następnie odsłuchaj streszczenia mitu, który uzupełni treść mitu z podręcznika. https://www.youtube.com/watch?v=rBuF8Hwv6K4
  3. Teraz wejdź na stronę http://pisupisu.pl/klasa5/mity-tezeusz-i-ariadna i rozwiąż test. Przyślij mi swój wynik najpóźniej do jutra (wtorek – 12.05.).
  4. Pobierz kartę pracy Tezeusz i Ariadna i ją uzupełnij. Możesz ją wydrukować i wkleić do zeszytu, możesz ćwiczenia przepisać.

Historia

Dzień dobry.  Zadanie 2 i 3 zostało sprawdzone i ocenione.
Dzisiejszy temat: Rozbicie dzielnicowe Polski – ćwiczenia. (zapisz w zeszycie)
Proszę jeszcze raz dokładnie przeanalizować mapę na stronie 168. Przeczytać  stronę 167. Opisano tam utracone ziemie, chcę zwrócić szczególnie uwagę na Pomorze Zachodnie (mieszkam tu), które uznało zwierzchność (władza nad czymś – w tym przypadku władza nad  P.Z) Cesarstwa Rzymskiego. Tu powinniście sobie przypomnieć  temat  o podziale Imperium Rzymskiego (str. 82 i 83) na część  zachodnią (upada w Vw.) i wschodnią (upada w XVw.). Nasz dzisiejszy temat osadzony jest w czasie – połowa XIII w.
Teraz proszę otworzyć zeszyt ćwiczeń, strona 72 i wykonać ćwiczenie 4. Jak już przeczytasz polecenie (aby je dobrze zrozumieć przeczytaj jeszcze raz), to zwróć uwagę na punkt 2 „zamaluj każdy …..” Proszę obszar  Pomorza Zachodniego (nie jest to jasno określone na Twojej mapie i możesz mieć z tym problem) zamalować  na czarno. Na górze tej strony napisz swoje imię i nazwisko i odeślij do mnie w tym samym dniu (czyli jest to poniedziałek). Prace nadesłane w dniu następnym (wtorek)  i następnym (środa), spadają z każdym dniem o ocenę w dół. Prace nie nadesłane do środy (włącznie) uznaję za niewykonane.

Wychowanie fizyczne

Temat: Nauka żonglerki – doskonalenie czucia piłki.