Klasa 5b – Tydzień 6

Piątek 24. 04.

Matematyka

Temat: Dodawanie i odejmowanie ułamków dziesiętnych

1.Obejrzyj filmiki https://www.youtube.com/watch?v=14vMyird3vo
https://www.youtube.com/watch?v=eiTqDtJAYOQ
2.Zapisz temat w zeszycie.
3.Otwórz podręcznik na str. 18 i wykonaj w pamięci jak najwięcej przykładów z zad. 1 (Mistrza nie musisz)
4.Następnie obejrzyj filmik https://www.youtube.com/watch?v=2BtFTM7mCxg
5. Teraz pod tematem w zeszycie zrób zad. 2 – po cztery przykłady z każdego poziomu, oprócz Mistrza – ten dla chętnych.

Muzyka

Temat: Utrwalenie wiadomości o chordofonach.

Wróćcie do notatek o chordofonach. Poznaliśmy chordofony (czyli instrumenty strunowe) smyczkowe, szarpane i uderzane. Waszym zadaniem będzie uzupełnić kartę pracy, którą znajdziecie w załączniku. Możecie to zrobić bezpośrednio na pliku PDF, jeżeli potraficie. Jeśli nie, możecie wydrukować i wysłać skan. Jeśli dwa powyższe rozwiązania nie są dla Was możliwe do wykonania, zapiszcie proszę do zeszytu SAME odpowiedzi.

Termin: 30 kwietnia br.

Klasa 5 SP Chwarstnica – 24.04.2020

Jeżeli odpisujecie do mnie, proszę byście podpisywali się zawsze imieniem i nazwiskiem oraz klasą na adres smolnik.muzyka@gmail.com.

 

Język polski

Temat: Zdanie pojedyncze nierozwinięte i rozwinięte.

  1. Dziś przypomnimy sobie, że głównymi częściami zdania są orzeczenie i podmiot oraz czym różni się zdanie pojedyncze nierozwinięte od rozwiniętego.
  2. Otwórz podręcznik na s. 217 i zrób w zeszycie notatkę z obu ramek „Przypomnienie”.
  3. Zadania: „Na rozgrzewkę”, 1 i 2 wykonaj ustnie.
  4. Otwórz stronę https://epodreczniki.pl/a/na-scenie-podmiot-i-orzeczenie/DzCRvq6wK
  5. Wykonaj na stronie i koniecznie sprawdź ćwiczenia: 1, 2, 4, 5, 7, 8 i 9.
  6. Do zeszytu zapisz ćwiczenie 6.
  7. Jeśli będziesz miał trudności, napisz do mnie. Wspólnie poszukamy rozwiązania.

Historia

Przypomnienie.

20.04.20 w poniedziałek obejrzeliście na kanale TVP HISTORIA lekcję historii „Bolesław Śmiały”.

Dzisiejszy temat lekcji:  „Polska Bolesława Krzywoustego”. 

Zadania dla ucznia.  Przerysuj do zeszytu (zrób to jakim chcesz sposobem), drzewo genealogiczne ze strony 160. Postaraj się zapamiętać – kto czyim był synem i w jakiej kolejności.

Teraz zapisz w zeszycie punkty.

1.W. Herman ojciec Zbigniewa (rządzi północną Polską) i Bolesława Krzywoustego (rządzi południową  Polską. Wygnanie Zbigniewa z kraju.  Władcą Polski zostaje Bolesław Krzywousty. (przeczytaj 159 str.)

2. Zbigniew zwraca się o pomoc do Niemiec do króla Henryka V. Niemcy i ich sprzymierzeńcy Czesi atakują Polskę. (czytaj na górze  162 str.)

3. Zwycięstwo B. Krzywoustego, Zbigniew oślepiony przez  brata (czytaj na dole  162 str.)

4. Podział Polski.  Po śmierci B. Krzywoustego Polska zostaje podzielona między jego 5 synów w 1138 roku. Najstarszy syn otrzymuje tzw. dzielnicę senioralną, i to on decydował o sprawach państwa. (czytaj na dole  163 str. Popatrz na mapę)

 

 

Czwartek 23. 04.

Informatyka

Temat: Wykorzystujemy WordArt

1.Zapisz temat w zeszycie, a pod nim: WordArt służy do uzyskania ozdobnych napisów, najczęściej wielokolorowych, o nietypowych kształtach i rozmiarach. Używa się ich w celu zwrócenia uwagi odbiorcy. Najczęściej wykorzystywane są jako nagłówki artykułów, zaproszeń czy ulotek.
2.Obejrzyj film https://www.youtube.com/watch?v=pFOpd__GBZk
3.Temat ten jest w podręczniku na str. 116 – zrób przykład 2 – pobaw się WordArtem. Jeśli  nie masz Worda, możesz skorzystać z niego w Chmurze, trzeba tam tylko założyć konto.

Język niemiecki

Dzień dobry,

dzisiejszy temat lekcji brzmi: Czy potrafisz jeździć na łyżworolkach?

  1. Na początek otwórzcie proszę podręcznik na stronie 47. Przeczytajcie na głos dialog z zadania 4. Następnie wykonajcie w zeszycie zadanie 5 .
  2. Zapiszcie w zeszycie słówka, których do tej pory nie poznaliśmy oraz krótką notatkę o spóniku „aber”:

natȕrlich – naturalnie, oczywiście

auch – też

leider – niestety

sehr gut – bardzo dobrze

gut – dobrze

nicht sehr gut – niezbyt dobrze

gar nicht – w ogóle

Spójnik „aber” (ale) łączy zdania współrzędne w szyku prostym, tzn. czasownik znajduje się w nich na drugim miejscu. Przed spójnikiem „aber” umieszczamy przecinek. Przykłady użycia:

Ich kann Tennis spielen, aber ich kann nicht reiten. – Potrafię grać w tenisa, ale nie potrafię jeździć konno.

Ich kann gut inlineskaten, aber ich kann gar nicht surfen. – Potrafię dobrze jeździć na łyżworolkach, ale nie potrafię w ogóle serfować.

  1. Przechodzimy teraz do zadania 2 na stronie 40 w ćwiczeniach. W tabeli napiszcie, które czynności potraficie już robić i te, których nie potraficie. Następnie musicie ułożyć spójne zdania z użyciem spójnika „aber”.
  2. Na zakończenie wykonajcie proszę zadanie 3 na tej samej stronie. Dwa ostatnie zadania podlegają ocenie, rozwiązania prześlijcie na mój adres E-mail do 30.04.2020r. Powodzenia!

Geografia

Dzień dobry!
Przesyłam Wam kolejny temat i notatkę do niego. Notatkę przepiszcie do zeszytu i przeczytajcie w podręczniku strony 108, 109, 110 i 111. Obejrzyjcie również dokładnie mapy świata pokazujące zasięg stref klimatycznych ( str. 108) i stref krajobrazowych (str. 110).
Temat: STREFY KLIMATYCZNE I KRAJOBRAZOWE NA ZIEMI.
 1. Ziemię ze względu na roczny przebieg temperatury podzielono na 5 stref klimatycznych. W każdej strefie głównie ze względu na opady i roczną amplitudę temperatury wyróżnia się typy klimatu. Każdemu typowi klimatu odpowiada strefa krajobrazowa wyróżniana ze względu na występującą ta roślinność.
 2. Strefy klimatyczne i typy klimatu oraz strefy krajobrazowo-roślinne (w nawiasach)
    I – strefa równikowa
         typ klimatu wilgotny ( wilgotne lasy równikowe)
         typ klimatu okresowo suchy z porą deszczową i suchą ( sawanna)
  II – strefa zwrotnikowa
         typ klimatu wilgotny (lasy podzwrotnikowe)
         typ klimatu suchy ( półpustynie i pustynie)
 III – strefa podzwrotnikowa
         typ klimatu morski ( roślinność śródziemnomorska)
 IV – strefa umiarkowana
         typ klimatu morski i przejściowy ( lasy liściaste i mieszane)
         typ klimatu kontynentalny ciepły (stepy)
         typ klimatu kontynentalny chłodny ( lasy iglaste – tajga)
  V – strefa okoobiegunowa
         typ klimatu subpolarny ( tundra)
         typ klimatu polarny ( pustynie lodowe)
Czym poszczególne klimaty się charakteryzują, to sobie dokładnie powiemy jak będziemy omawiać strefy krajobrazowo- roślinne na świecie na następnych lekcjach.
PRZYPOMINAM O PRZESŁANIU MI ODPOWIEDZI NA ZADANIE Z POPRZEDNIEJ LEKCJI.
POZDRAWIAM SERDECZNIE

Wychowanie fizyczne

Temat: Zumba-ćwiczenia w rytmie.

zumba

Środa 22. 04

Język polski

Temat: Zaproszenie na Olimp

Jak już wiesz, Zeus pokonał Kronosa – swego ojca – i uwolnił swoje rodzeństwo. Nie mógł jako zwycięzca objąć panowania nad wszystkimi, bo miał dwóch starszych braci. Ciągnęli oni losy, którą częścią świata będą władać. Posejdon wylosował morza i oceany, Hades – świat podziemny, czyli królestwo zmarłych, zaś Zeus został panem nieba i ziemi.

Siedzibą bogów greckich została góra Olimp.

Otwórz teraz podręcznik na s. 206 – 207 i przeczytaj informacje o bogach.

Wejdź teraz na stronę https://epodreczniki.pl/a/zaproszenie-na-olimp/DPe7bKtG6 i zapoznaj się z tekstem „Na Olimpie” Jana Parandowskiego, Na stronie wykonaj i sprawdź ćwiczenia: 1 i 6. Nie przepisuj ich do zeszytu.

Na podstawie podręcznika i wiadomości z e-podręcznika uzupełnij kartę pracy: Zaproszenie na Olimp. Przepisz zadania do zeszytu lub wydrukuj i wklej. Jeśli będziesz miał wątpliwości, pisz. Poszukamy rozwiązania.

Zadanie dla chętnych: jacy są bogowie

Matematyka

Temat: Zamiana ułamków – zadania

1.Otwórz podręcznik na stronie 11 i wykonaj poziom D z zad. 1, a następnie poziom E ze str.12.
2.Ze str. 13 zrób ustnie zad. 9, a w zeszycie zad. 11
3.W zeszycie ćwiczeń zrób ćw. 7 na str. 91 – możesz mi je przysłać .

Biologia

Temat: 22 kwietnia-Międzynarodowy Dzień Ziemi.
1. W związku z tym, że dzisiaj przypada Międzynarodowy Dzień Ziemi, na dzisiejszej lekcji zajmiemy się tym zagadnieniem.
2. Znalazłam dla Was prezentację, wejdźcie proszę na stronę
Po przeczytaniu ciekawostek, zagrajcie w gry, które znajdują się na końcu.
3. Po wejściu na stronę https://view.genial.ly/5e9422d13abe390d9849327f/interactive-content-dzien-ziemi?fbclid=IwAR1ohpwvtyGyKI4C5Lp5QpTeY9e58FJ7tHrAEZN-yZ8l-zB3FQVSLP466G4 również znajdziecie ciekawostki i gry ( nie musicie wpisywać własnego imienia, możecie podać wymyślone).
4. Zadanie na dodatkową ocenę (dla chętnych): zrób ekologiczną zabawkę z materiałów, które podlegają recyklingowi np. papier, szkło, plastik, zakrętki, puszki itp. Zróbcie proszę zdjęcie Waszych zabawek i przyślijcie na mój adres ania.diagnoza@tlen.pl   Te osoby, które to zadanie już wykonały w szkole na kółku biologicznym to oczywiście nie muszą już robić tylko proszę o maila z informacją kto zrobił i co ( bo nie pamiętam teraz dokładnie 🙂
 Miłej zabawy 🙂

Technika

Temat: Zasady wykonywania rysunków.
1. Otwórz podręcznik na stronie 55 i przeczytaj fragment „Zasady wykonywania rysunków”.
2. Już wiesz, że każdy rysunek techniczny musi być opatrzony tabliczką rysunkową. Chciałabym, abyś nauczył się dzisiaj ją rysować oraz wypełniać.
3. Zapisz temat lekcji w zeszycie, a następnie przerysuj tabliczkę rysunkową zgodnie z podanymi wymiarami (pamiętaj, że wymiary zostały podane w milimetrach), która została zamieszczona w podręczniku na stronie 56 w ćwiczeniu 5. Używaj ostrego ołówka oraz linijki. Następnie wypełnij wszystkie dane PISMEM TECHNICZNYM. Nie przepisuj podpisów, np. Imię i nazwisko, tylko wpisz w tę rubrykę swoje imię i nazwisko. Rubrykę „Nazwa rysunku” wypełnij podpisem TABLICZKA RYSUNKOWA, „Podziałka” – 1:1 oraz „Numer rysunku” – 1.
4. Taką tabliczkę rysunkową będziemy rysowali przy tworzeniu każdego rysunku technicznego, dlatego ważne jest, abyś potrafił ją narysować oraz wypełnić.
5. Zrób zdjęcie gotowego rysunku i wyślij je do mnie e-mailem. Powodzenia!

Wtorek 21. 04.

Język niemiecki

Witam Was serdecznie,

dzisiejszy temat lekcji brzmi: Czy potrafisz jeździć na łyżworolkach? 

 Na wstępie naszej lekcji omówimy czasownik modalny können.

Zapiszcie teraz do zeszytu następującą notatkę.

Czasowniki modalne odmieniają się nieregularnie tylko w liczbie pojedynczej. Formy pierwszej i trzeciej osoby liczby pojedynczej są takie same:

                                                        können  – móc, umieć, potrafić

 poj. l. mn.

 ich kann                                                                     wir  können

du kannst                                                                   ihr  könnt

er, sie, es kann                                                            sie, Sie  können

 Obejrzyjcie teraz proszę  filmik, do którego link znajduje się poniżej, ale tylko rzez  1 min. i 15 sek. Przećwiczycie dzięki niemu wymowę czasownika w czasie teraźniejszym.

https://www.youtube.com/watch?v=o-iUTm6-BuU

  1. Zapiszcie następnie w zeszycie schemat budowy zdań z czasownikiem modalnym.

Zdanie oznajmujące

Ich                               kann     gut     schwimmen. – Potrafię dobrze pływać.

↑                                            ↑                      ↑

podmiot           czasownik modalny         czasownik w bezokoliczniku

W zdaniu oznajmującym czasownik modalny znajduje się zawsze na drugim miejscu (z prawej lub lewej strony podmiotu), natomiast drugi czasownik występuje zawsze na końcu zdania w bezokoliczniku.

Zdanie pytające

Kannst             du      gut              schwimmen? – Czy potrafisz dobrze pływać?

↑                        ↑                                            ↑

czasownik           podmiot                czasownik w bezokoliczniku

modalny

W zdaniu pytającym (wymagającym odpowiedzi tak lub nie) czasownik modalny znajduje się zawsze na pierwszym miejscu, podmiot znajduje się zawsze za nim, natomiast drugi czasownik występuje zawsze na końcu zdania w bezokoliczniku.

Zdanie pytające z zaimkiem pytającym (wie,was, wo, woher, warum,wer…)

Wer              kann                      gut                   schwimmen?  – Kto potrafi dobrze pływać?

↑                      ↑                                                      ↑

zaimek             czasownik                                 czasownik w bezokoliczniku

pytający            modalny

W zdaniu pytającym (z zaimkiem pytającym) czasownik modalny znajduje się zawsze na drugim miejscu za zaimkiem pytającym, natomiast drugi czasownik występuje zawsze na końcu zdania w bezokoliczniku.

Zaimki pytające:

was – co

wer  – kto

warum – dlaczego

wann – kiedy

wie – jak

woher – skąd

wo – gdzie

  1. Nauczcie się proszę na pamięć odmiany czasownika „können”, gdyż będzie ona nam potrzebna na następnej lekcji.

 

Język polski

Temat: Narodziny świata po grecku.

Jak zauważyłeś, Grecy wierzyli w wielu bogów w przeciwieństwie do chrześcijan. Dlatego na początek musimy wyjaśnić dwa terminy. Zapisz je w zeszycie:

  • monoteizm – to wiara w jednego Boga,
  • politeizm – to wiara w wielu bogów.

Przypomnij sobie mit o stworzeniu świata przeczytany wczoraj i uzupełnij plan wydarzeń podanymi w ramce wyrazami w odpowiedniej formie. Przepisz plan do zeszytu.

Rea, Gaja, Zeus, Okeanos, Kronos, dzieci, cyklopi, Uranos, Tartar, Kronos, sierp, sturęki, władza, Hestia, Arkadia, tytani

 

  1. Pierwotny Chaos.
  2. Powstanie Kosmosu.
  3. a) Pojawienie się __________________ i Uranosa.
  4. Potomstwo pierwszej boskiej pary.
  5. a) Narodziny __________________, pana wód.
  6. b) Przyjście na świat kolejnych __________________.
  7. c) Pojawienie się na Ziemi jednookich ________________ oraz ________________ olbrzymów.
  8. Niezadowolenie Uranosa.
  9. a) Niezaakceptowanie swych dzieci przez __________________.
  10. b) Strącenie potomstwa do __________________.
  11. Zemsta Gai.
  12. a) Uzbrojenie Kronosa w kamienny __________________.
  13. b) Przejęcie władzy przez __________________.
  14. Rządy Kronosa i Rei.
  15. a) Ślub.
  16. b) Podejrzliwość Kronosa i obawa przed utratą __________________.
  17. c) Narodziny __________________.
  18. d) Połykanie kolejnych __________________ przez Kronosa.
  19. Walka Rei o dzieci.
  20. a) Oszukanie Kronosa.
  21. b) Ukrycie __________________ w __________________.
  22. c) Spisek __________________ i Zeusa – podanie Kronosowi środka na wymioty.

Teraz otwórz stronę https://epodreczniki.pl/a/narodziny-swiata-po-grecku/DbqPw99oD i przeczytaj jeszcze raz mit o powstaniu świata i wykonaj ćwiczenia: 4, 5, 6 i 10.

Do ćwiczenia 4 drzewo genealogiczne znajdziesz w załączniku chaos. Przerysuj je do zeszytu lub wydrukuj i wklej.

Ćwiczenia 5 i 6 wykonaj na stronie i sprawdź. Do ćwiczenia 6 wyjaśnienie znajduje się poniżej ćwiczenia. Najpierw przeczytaj wzór odmiany, potem uzupełniaj zdania.

Ćwiczenie 10 uzupełnij, sprawdź i wpisz do zeszytu.

Plastyka

Temat: Formy przestrzenne.
1. Zapisz temat lekcji w zeszycie, a następnie zapisz notatkę:
Formy przestrzenne to trójwymiarowe konstrukcje rzeźbiarskie, które nie ograniczają się, jak bryła, od otaczającej je przestrzeni, ale się z nią wzajemnie przenikają.
2. Obejrzyj krótki film, gdzie zobaczysz różne przykłady form przestrzennych: https://www.youtube.com/watch?v=k4TzWQCsL-s
3. Mam nadzieję, że dostrzegasz różnicę pomiędzy rzeźbą, a formą przestrzenną.
Pozdrawiam serdecznie 🙂

Matematyka

Temat: Zamiana ułamka zwykłego na dziesiętny i odwrotnie

1.Zapisz temat w zeszycie, a pod nim: Zamiana ułamka dziesiętnego na zwykły,.
2.Obejrzyj filmik https://www.matzoo.pl/klasa5/zamiana-ulamkow-dziesietnych-na-zwykle_32_179_video a następnie przepisz do zeszytu Przykłady z ramki na str. 9 w podręczniku (poziom A, B i C), Dobra rada do przeczytania.
3.Zapisz teraz w zeszycie: Zamiana ułamka zwykłego na dziesiętny, następnie obejrzyj filmik https://www.youtube.com/watch?v=b0-B2mJypUY, w trakcie oglądania zatrzymuj film i przepisuj przykłady, które tam są.
4.Na tym zakończ lekcję.

Poniedziałek 20. 04.

Matematyka

Temat: Porównywanie ułamków dziesiętnych

1.Obwjrzyj film na stronie https://pistacja.tv/film/mat00137-porownywanie-i-porzadkowanie-liczb-dziesietnych-wprowadzenie?playlist=249.
2.Przeanaliuj Przykłady z osiami na str. 10 w podręczniku.
3.Zapisz temat w zeszycie i obejrzyj film na stronie https://pistacja.tv/film/mat00138-porownywanie-i-porzadkowanie-liczb-dziesietnych-latwiejsze-zadania?playlist=249, a następnie Zapamiętaj
z końcówki filmu zapisz pod tematem.
4.Przeanalizuj Przykłady ze str. 11 w podręczniku.
5.Wykonaj ustnie zad.2 na str. 12 w podręczniku. W zeszycie wykonaj zad. 7 na str. 13.
6.W zeszycie ćwiczeń wykonaj ćw. 6, 8, 9 na str.91 (ćw. 10 i Dla dociekliwych na str. 92 –
dla chętnych) i prześlij mi je (czas do środy).

Język polski

Temat: Mitologia, czyli zbiór mitów.

Dziś zaczynamy poznawanie mitologii starożytnej Grecji. Zanim przejdziemy do tekstów literackich musimy umieścić Grecję w czasie i przestrzeni. Zacznijmy od przestrzeni.

  1. Otwórz stronę encyklopedii internetowej https://pl.wikipedia.org/wiki/Grecja, znajdź tam mapę Grecji i uzupełnij zdania. Dla ułatwienia wpisałam pierwszą literę uzupełnianych wyrazów. Notatkę zapisz w zeszycie.

Grecja leży w południowo-wschodniej części E…………, na południowym krańcu Półwyspu B…………………. . P…………… stanowi najdalej na południe wysuniętą część Półwyspu Bałkańskiego i kontynentalnej Grecji. Znajduje się między Morzem J……………… a E…………. . Stolicą Grecji są A…………… . Największa z greckich wysp to K………… .

  1. Kiedy powstawały mity?

Mity powstawały od zarania dziejów, gdyż ludzie tłumaczyli sobie w ten sposób otaczający ich świat. W starożytnej Grecji mity zebrali Homer i Hezjod w VIII w. p.n.e. W ten sposób przetrwały do dziś.

  1. Ale czym w ogóle jest mit? Co to takiego mitologia?

Otwórz, proszę, podręcznik na s. 205 i zapoznaj się z informacją „Nowa wiadomość”. Następnie zrób z niej notatkę w zeszycie. Może to być tekst ciągły, może to być mapa myśli lub inna forma notatki, która pozwoli Ci zapamiętać najważniejsze informacje.

  1. Nadszedł czas na tekst literacki. Od czego zaczniemy? Oczywiście, od stworzenia świata.

Przeczytaj z podręcznika „Mit o powstaniu świata” – zaczyna się na s. 202, a następnie obejrzyj film  https://www.youtube.com/watch?time_continue=310&v=01IHzwLB42g&feature=emb_title

Jeżeli link nie zadziała, wejdź na youtube.com i wpisz w wyszukiwarkę „mit o stworzeniu świata”. Wyskakuje jako pierwszy – mit animowany, autor: Klemi.

Zapamiętaj jak najwięcej, bo jutro do niego wrócimy.

Miłego odbioru!

Historia 

Proszę obejrzeć dzisiaj lekcję historii kanał TVP HISTORIA o godzinie 11.00 i zrobić krótką notatkę. Kto przegapi o 15.30 jest powtórka.

Wychowanie fizyczne

Temat: Szybkość i zwinność w piłce nożnej.

szybkość i zwinność