Klasa 5b – Tydzień 7

Czwartek 30. 04.

Informatyka

Temat: Dyplom lub zaproszenie

1.Wykorzystując dotychczasowe umiejętności, takie jak wstawianie obrazów, obramowanie i cieniowanie, wstawianie clipartów i WordArtów, wykonaj dyplom (przykład na str.115) lub zaproszenie (ćw. 4 str.117). Możesz skorzystać ze wzorów z podręcznika – str.116 – 117.
Kto nie ma Worda, może pracować w WordPad.
Na Wasze prace czekam do 14 maja.

Język niemiecki

Witam Was serdecznie,

dzisiejszy temat lekcji brzmi: Czego potrzebujesz?

Na początek muszę Was przeprosić za błąd w tłumaczeniu zdania, które podałam na wtorkowej lekcji, jako pierwszy zauważył go Jakub Krywalewicz z klasy Va, za co jestem jemu bardzo wdzięczna:) Poniżej zdanie w języku niemieckim i jego prawidłowe tłumaczenie, poprawcie proszę błąd w swoich zeszytach:

Er muss einen Tenniskurs besuchen. – On musi uczęszczać na kurs gry w tenisa.

1.Zapiszcie w zeszycie następujące wyrazy i samodzielnie je przetłumaczcie (korzystajcie ze słowniczka w podręczniku na stronie 85, Modul 4, Kapitel 1).

 

der Jogginganzug –

Badeanzug –

Tennisschläger –

Ball

die Badehose –

das Pferd –

Fahhrad –

Surfbrett-

die (l.mn.) Inlineskates –

Skier –

  1. Przechodzimy następnie do zadania 10 w podręczniku na stronie 49. Polecenie brzmi :„Czego potrzebujesz?” W języku niemieckim czasownik potrzebować to „brauchen”, odmienia on się regularnie i wymaga użycia rzeczownika w bierniku. Poniżej dla przypomnienia odmiana rodzajnika określonego i nieokreślonego w mianowniku i bierniku. Przepiszcie tabelkę do zeszytu.
przypadek r. męski r. żeński r. nijaki l.mn.
I. mianownik

(Nominativ)

kto?co?

der Jogginganzug

ein Jogginganzug

die Badehose

eine Badehose

das Pferd

ein Pferd

die Skier

–  Skier

IV. biernik (Akkusativ)

kogo?co?

den Jogginganzug

einen Jogginganzug

die Badehose

eine Badehose

as Pferd

ein Pferd

die Skier

–  Skier

 

Zwróćcie uwagę, że tylko w rodzaju męskim następuje zmiana.

W zeszycie napiszcie na środku zdanie    Ich brauche (potrzebuję)… a pod nim cztery kolumny według  rodzaju rzeczownika z zadania 9. Przykład poniżej:

 

einen eine ein  l.mn.  –
Jogginganzug Badehose Surfbrett Inlineskates

Pozostało Wam sześć rzeczowników do wpisania z zadania 9.

  1. Otwórzcie ćwiczenia na stronie 43 i zróbcie proszę zadanie 9, postępujcie tak jak w przykładzie w ćwiczeniu.
  2. Na pewno pamiętacie czasownik „suchen” (szukać), który również odmienia się regularnie a rzeczownik występujący po nim używamy w bierniku. Na przykład:

Ich suche den Badeanzug. – Szukam (kogo? co?) stroju kąpielowego.

Wykonajcie teraz zadanie 8 w zeszycie ćwiczeń. Postępujcie tak jak w przykładzie w ćwiczeniu. Jeszcze jedno zdanie wykonałam za Was (zdań w ćwiczeniu nie musicie tłumaczyć):

Stefan sucht den Ball. Er will Fuʙball spielen. – Stefan szuka piłki. On chce grać w piłkę nożną.

Powodzenia!

 

Geografia

Dzień dobry!
Przesyłam Wam kolejny temat i notatkę do niego. Proszę notatkę przepisać do zeszytu i przeczytać w podręczniku strony 113, 114, 115, 116.
Temat: KRAJOBRAZ WILGOTNYCH LASÓW RÓWNIKOWYCH.
1. Wilgotne lasy równikowe leżą w strefie klimatów równikowych. Obszary występowania to Kotlina Kongo, Nizina Amazonki i Archipelag Malajski ( popatrzcie na mapkę na str. 113)
2. Cechy klimatu równikowego wilgotnego:
    a) taka sama i bardzo wysoka temperatura przez cały rok
    b) przez cały rok jest klimatyczne lato
    c) bardzo mała roczna amplituda temperatury ( około 2C)
    d) bardzo wysokie opady ( ponad 2000 mm rocznie – deszcze zenitalne)
3. Roślinność lasów równikowych charakteryzuje się warstwowością:
    a) warstwa krzewów i runa (panuje tam półmrok, rośnie np. helikonia)
    b) warstwa drzew do 20 m wysokości ( np. kakaowce)
    c) warstwa drzew do 40 m wysokości ( zwarte korony drzew, rosną np. storczyki na konarach)
    d) warstwa drzew do 70 m wysokości ( np. drzewo kapokowe)
( popatrzcie na rysunek na str. 114,115)
4. Zwierzęta lasów równikowych: liczne owady, motyle, ptaki (np. kolibry), małpy (goryle, wyjce), tapiry, pumy, jaguary.
5.Mieszkańcy lasów równikowych:
    a) Indianie (Nizina Amazonki) – zajmują się prymitywnym rolnictwem, polowaniami, łowieniem ryb
    b) Pigmeje ( Kotlina Konga) – zajmują się zbieractwem, polowaniami
POZDRAWIAM WAS SERDECZNIE

Wychowanie fizyczne

Temat: Piramida zdrowego żywienia.

piramida

krzyżówka zasady zdrowego żywienia

Środa 29. 04.

Język polski

Temat: Syzyfowa praca.

 

Zapisz zadania w zeszycie:

  1. Dopisz po dwa określenia wyjaśniające, kim są wymienione postacie.
  • Syzyf – ……………………………………
  • Tanatos – ……………………………………
  • Hermes – ……………………………………
  • Charon – ……………………………………
  1. Ustal chronologiczną kolejność wydarzeń w micie o Syzyfie. Przepisz wydarzenia do zeszytu w odpowiedniej kolejności.

Ukaranie Syzyfa.
Uwięzienie bożka Tanatosa.
Decyzja bogów o uśmierceniu króla Koryntu.
Wspólne uczty na Olimpie.
Drobne grzeszki i plotkarstwo Syzyfa.
Odkrycie podstępu Syzyfa.
Podstęp z pogrzebem.

3. Dokończ zdanie: Syzyf odświeżał swoje ziemskie ciało

  • ambrozją i wodą.
  • nektarem i winem.
  • ambrozją i sokiem.
  • nektarem i ambrozją.
  1. Czym zawinił Syzyf, że został ukarany daremną pracą? Uzupełnij tekst zgodnie z treścią mitu.

Za życia Syzyf był władcą ………… i cieszył się przyjaźnią …………. Jednak zdradził ich sekrety i za karę musiał umrzeć. Wymyślił wówczas fortel – nakazał żonie, aby nie wyprawiała mu ……………. Niepochowany, nie mógł zaznać spokoju w królestwie zmarłych. Ulitował się nad nim ………… i wypuścił na ziemię, aby uregulował sprawy z małżonką. Sprytny …………… uciekł do swojego królestwa i znowu używał życia. Po pewnym czasie bogowie jednak przypomnieli sobie o Syzyfie i odkryli jego ……………. Za ten czyn ukarali go surowo wtaczaniem …………… po nieskończoność.

  1. Do podanych przymiotników dopisz rzeczowniki.

sprytny – ……………………………………………………….

zarozumiały – ………………………………………………..

uchwały – …………………………………………………….

pewny siebie – ……………………………………………….

gadatliwy – …………………………………………………….

  1. Syzyfowa praca to nadaremny trud, praca bez końca i efektów.

 

Matematyka

Temat: Mnożenie i dzielenie ułamków dziesiętnych przez 10, 100, 1000,…

1.Zapisz temat w zeszycie.
2.Obejrzyj film https://www.youtube.com/watch?v=7_gFDt9VOeg i przepisz pod tematem Zapamiętaj z końcówki filmu.
3.Obejrzyj film https://www.youtube.com/watch?v=3ERW0tfP1LU i przepisz Zapamiętaj z końcówki filmu.
4.Otwórz podręcznik na str. 22 – są tam Przykłady w zielonej ramce – przeanalizuj je i wykonaj zad.1 poziom A i B na str. 24.

Biologia 

Temat: Tkanki roślinne.
1.Zapiszcie proszę pod tematem lekcji: Rodzaje tkanek (podręcznik str.93).
3. Zróbcie proszę ćwiczenie 2 (slajd 39) i ćwiczenie 4 (slajd 41). Odpowiedzi przyślijcie na mój adres ania.diagnoza@tlen.pl
4. Przepiszcie do zeszytu To najważniejsze! ze str. 97.
Na zrobienie zadań macie cały tydzień 🙂

Technika

Temat: Szkice techniczne.
1. Dzisiaj dowiecie się, czym są szkice techniczne.
2. Zapiszcie temat lekcji, a następnie przeczytajcie w podręczniku ten temat na stronie 57.
3. Wykonajcie w zeszycie ćwiczenie: 1 i 2 z podręcznika na stronie 57. Nie są to zadania na ocenę, więc nie wysyłajcie mi zdjęć.
Za tydzień będziemy mieli ostatnią lekcję z rysunku i pisma technicznego i wtedy zdobędziecie ostatnią ocenę z tych tematów.
Przypominam wszystkim, którzy nie wysłali do mnie jeszcze poprzednich prac, aby to nadrobili.

Wtorek 28. 04.

Język niemiecki

Witam Was serdecznie,

dzisiejszy temat lekcji brzmi: Czasowniki modalne „müssen” i „wollen”.

Na dzisiejszej lekcji poznamy odmiany dwóch kolejnych czasowników modalnych. Do tej pory poznaliśmy tylko czasownik „können” (móc, umieć, potrafić). Przepiszcie do zeszytu poniższe odmiany:

                            müssen – musieć

l.poj.                                                                   l. mn.

 ich muss                                                       wir  müssen

du musst                                                       ihr  müsst

er, sie,es muss                                               sie, Sie  müssen

 

                          wollen – chcieć

l. poj.                                                                l. mn.

 ich will                                                   wir  wollen

du willst                                                  ihr  wollt

er, sie,es will                                           sie, Sie  wollen

 

Przykłady użycia:

Er muss einen Tenniskurs besuchen. – On musi uczęszczać na kurs tańca.

Was müssen wir machen?Co musimy zrobić?

Ich will am Samstag ins Kino gehen. – Chcę iść w sobotę do kina.

Willst du mit mir spielen? – Czy chcesz ze mną grć?

  1. Zapiszcie teraz proszę w zeszycie poniższe wyrazy:

die Unfähigkeit – niezdolność

denn – ponieważ

also – a więc

natürlich – oczywiście

dann – potem; w takim razie

besuchen – odwiedzać, uczęszczać

  1. Otwórzcie proszę podręczniki na stronie 48. Zapoznajcie się z zadaniem 7. W zeszycie napiszcie krótkie odpowiedzi Ja/Nein, na podane pytania (1-5).
  2. Przechodzimy następnie do zadania 8. Musicie ułożyć i napisać w zeszycie 3 dialogi. Wybierzcie trzy czynności i trzy odpowiednie dla nich kursy. Poniżej napisałam jeden dla przykładu. Nie musicie tłumaczyć zdań tak jak ja to zrobiłam.
  • Kannst du schwimmen? – Czy potrafisz pływać?

▲Nein, aber ich will es lernen. – Nie, ale chcę się nauczyć.

  • Dann musst du einen Schwimmkurs besuchen. – W takim razie musisz uczęszczać na kurs pływania.
  1. Na zakończenie wykonajcie zadanie 5 w ćwiczeniu na stronie 41. Do podanych sytuacji musicie dopasować właściwe reakcje.

 

Język polski

Temat: Zuchwałość ukarana – mit o Syzyfie.

 

Mity to nie tylko opowieści o początkach świata i o bogach. Są to także opowieści o niezwykłych ludziach. Takim człowiekiem był Syzyf. Był on królem jednego z miast w Grecji – Koryntu. Zobacz na mapie, gdzie leży Korynt.

https://www.google.com/maps/place/Korynt+201+00,+Grecja/@37.5493454,21.903347,8z/data=!4m5!3m4!1s0x14a0144ce0a75b5f:0xcbec55e5ce5dabf4!8m2!3d37.9386365!4d22.9322383

Czym zasłynął Syzyf?

To największy spryciarz i oszust w mitologii. Wcale nie bał się gniewu bogów, wiedział, jak ich wywieść w pole. Zadrwił sobie z najpotężniejszych bogów – Zeusa i Hadesa. Nic dziwnego, że bogowie skazali go na okrutną karę. I właśnie ta kara stała się przykładem pracy żmudnej, bezsensownej, skazanej na niepowodzenie.

Zanim przeczytasz mit, musisz wiedzieć, czym jest obol. To grecka moneta stanowiąca formę zapłaty za usługi dla duszy w zaświatach.

Według mitologii greckiej, gdy umierał człowiek, jego dusza udawała się do Hadesu – podziemnego królestwa zmarłych, którym władał bóg Hades i jego żona Persefona. Aby dusza mogła się tam dostać, musiała przejść przez wielką bramę, której pilnował Cerber – pies o trzech głowach. Odróżniał on żywych od zmarłych i przepuszczał do Hadesu tylko dusze.

Po przejściu przez bramę dusza przychodziła nad Styks. To podziemna rzeka opływająca królestwo zmarłych. Nie można jej było przepłynąć wpław. Jedyną drogą była łódka Charona. To starzec, który przewoził dusze przez Styks do Hadesu. Nie robił tego jednak za darmo. Trzeba było mu zapłacić 1 obola. Skąd dusza miała mieć monetę?

O to miała zatroszczyć się rodzina zmarłego. Podczas pogrzebu żywi mieli wsunąć zmarłemu do ust lub do ręki obola, którym on później płacił Charonowi. Jeśli tego nie zrobili, dusza błąkała się nad Styksem i nie mogła zaznać ukojenia po śmierci. I tę właśnie informację wykorzystał Syzyf.

 

Otwórz, proszę, podręcznik na stronie 211 i przeczytaj mit o Syzyfie.

Dla pewności wysłuchaj krótkiego streszczenia https://www.youtube.com/watch?v=lUHxR4GsTE0

Pamiętaj, że Pluton to przydomek boga Hadesa. Teraz rozwiąż test i przyślij mi swój wynik.

http://pisupisu.pl/klasa5/mity-syzyf

 

Jutro wrócimy jeszcze do mitu o Syzyfie, więc zapamiętaj jego treść.

 

Plastyka

Temat: Sztuka pod gołym niebem – architektura.
1. Dzisiaj poznasz kolejną dziedzinę sztuki – architekturę.
2. Zapisz w zeszycie temat lekcji, a następnie zapoznaj się z moimi notatkami oraz przepisz je do zeszytu.

Matematyka

Temat: Dodawanie i odejmowanie ułamków dziesiętnych – zadania

Na dzisiejszej lekcji doskonalimy dodawanie i odejmowanie liczb dziesiętnych.

1.W dalszym ciągu rozwiązujemy zadania i ćwiczenia podane na poprzedniej lekcji.
2.Rozwiąż i prześlij mi do piątku kartę pracy (grupa dowolna).

kartkowka-uł.dzies.-klasa-5

 

Poniedziałek 27. 04.

Matematyka

Temat: Dodawanie i odejmowanie ułamków dziesiętnych – zadania

1.Jest to temat na dwie lekcje
2.Proszę zapisać temat w zeszycie.
3.Otwórz podręcznik na str. 19 i wykonaj zad. 4, 6, 7, 8 (jeden przykład), 9.
4.Zadanie domowe: zad. 10 lub 12 na str. 20.
5.Możesz porozwiązywać dla treningu również ćwiczenia z zeszytu ćwiczeń na str. 93, 94, 95.

Język polski

Wkrótce (za około 2 tygodnie) zaczniemy omawianie ostatniej lektury – „Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa” C. S. Lewisa. W wolnym czasie proszę już czytać powieść. Można ją znaleźć tu: http://www.stypendiada.pl/files/Lew,%20czarownica%20i%20stara%20szafa.pdf

Można wysłuchać powieści z audiobooka https://www.youtube.com/watch?v=Lo04v4OU2bA

Dziś jeszcze zajmiemy się mitami.

Temat: Rozpacz matki po stracie córki – mit o Demeter i Persefonie.

Demeter i Persefona

Historia

Proszę obejrzeć dzisiaj lekcję historii kanał TVP HISTORIA o godzinie 11.00 i zrobić krótką notatkę  w zeszycie. Kto przegapi o 15.30 jest powtórka.

Wychowanie fizyczne

Temat: Technika biegów sztafetowych.

technika biegów sztafetowych