Klasa 6a – Tydzień 10

Piątek 22. 05.

Język polski

Temat: Dobro i zło w powieści ,,Hobbit, czyli tam i z powrotem” J.R.R.Tolkiena.

Temat do realizacji w ciągu dwóch lekcji (w środę i piątek)

Powieść J.R.R. Tolkiena porusza wiele ważnych  tematów. Przygody dzielnego Bilba Bagginsa to tylko pozornie prosta opowieść dla dzieci, w rzeczywistości utwór niesie ze sobą bardzo poważne przesłanie.
Przede wszystkim jest to historia pojedynku dobra ze złem. Odwieczna walka dwóch sił – jasnej i ciemnej. W „Hobbicie” dobro reprezentują: Bilbo, Gandalf, Elfy, Krasnoludy i ludzie, natomiast po drugiej stronie barykady możemy umieścić Gobliny, Wargi, Smoka. Charakterystycznym zabiegiem Tolkiena jest powierzanie losów całego przedsięwzięcia postaci pozornie kruchej, słabej i tchórzliwej – hobbitowi.  Zwycięstwo dobra, które wcale nie jest oczywiste, zawsze okupione jest wielkimi stratami.

1.      Zapoznaj się z poniższą notatką. Przepisz tabelę do zeszytu (możesz wydrukować i wkleić).

DOBRO

ZŁO

Postaci

reprezentujące

-elfy

-orły

-Beorn

-krasnoludy

-Gandalf

-trolle

-gobliny

-Gollum

-pająki

-smok

Wartości, motywy działania

Walczą o bezprawnie zabrane skarby, pomagają w walce ze złem.

Są złośliwi dla zasady, okrutni, bezwzględni, chciwi, bawi ich cudze cierpienie.

Walka dobra ze złem trwa do dziś

2.      Skorzystaj ze słownika on-line i napisz, co oznacza wyrażenie biała magia, czarna magia.

3.      Co stracił Bilbo, a co zyskał podczas wyprawy z krasnoludami? Zrób notatkę w zeszycie (możesz ją wydrukować i wkleić).

Zyski i straty

Co stracił Bilbo?

Co zyskał Bilbo?

– rok wygodnego, spokojnego, ustabilizowanego życia

– poznał siebie i swoje możliwości

– poznał Dzikie Kraje

– uświadomił sobie, że wiele potrafi

– zrozumiał, że tak naprawdę żaden skarb nie jest wart życia

-zyskał nowych przyjaciół

-nauczył się obdarzać innych, np. króla elfów w dowód przyjaźni i w podzięce za gościnę łańcuchem od wodza krasnoludów Daina

-docenił wartość domu

-uświadomił sobie, ze jest tylko maleńką cząstką wielkiego świata

– napisał wspomnienia

4.      Przepisz  poniższą  notatkę do zeszytu (możesz ją wydrukować i wkleić).

Przed wyprawą Bilbo Baggins był typowym sybarytą –  lubił wygodne życie, komfort, dobre jedzenie i nie gardził bogactwem. Po wędrówce wrócił jako osobnik doświadczony i bogaty wewnętrznie. Przede wszystkim posiadł wiedzę o sobie samym – uświadomił sobie, że posiada wiele cech i umiejętności, o których dotąd nie miał pojęcia i nawet by siebie o nie nie podejrzewał : odwaga, spryt, pomysłowość, odpowiedzialność, spostrzegawczość, wytrwałość i wytrzymałość na trudy podróży, solidarność i lojalność.

Ponadto zrozumiał, że bogactwo wcale nie jest tak ważne, jak mu się dotąd wydawało. Wszystkiego tego dowiedział się o sobie samym Bilbo Baggins w wyniku pokonywania trudności wędrówki, stawiania czoła niebezpieczeństwom, a nawet śmierci.

Pozdrawiam!

Geografia

Dzień dobry
Przesyłam temat na ten tydzień.: Geografia 6 – Wielkie miasta Europy

Muzyka

Temat: Klasycyzm w muzyce.

1. Na ostatniej lekcji poznaliśmy KLASYKÓW WIEDEŃSKICH czyli czołowych kompozytorów epoki klasycyzmu. Dziś poznamy formy muzyczne, jakie komponowano w tym czasie.

2. Zapisz notatkę w zeszycie (wytłuszczony druk):

Muzyka w klasycyzmie komponowana była na zasadach homofonii, która polegała na prowadzeniu melodii przez jeden głos, najczęściej najwyższy, i tworzeniu akompaniamentu przez pozostałe głosy. W tym czasie rozwinęły się różne formy i gatunki muzyczne.

Wśród nich najpopularniejsze były:


– opera

– sonata

– symfonia

– koncert

– rondo

– wariacja


Sonata była podstawową formą muzyczną epoki klasycyzmu. Piękne sonaty na fortepian pisał między innymi Ludwig van Beethoven.

– Ludwig van Beethoven „Sonata nr 8 c – moll, Patetyczna”

https://www.youtube.com/watch?v=WeAc0oh818s

Orkiestrowym odpowiednikiem sonaty jest symfonia.

Obejrzyj materiał:

– Józef Haydn ” Symfonia nr 82 C-dur Niedźwiedź”

https://www.youtube.com/watch?v=PhSuXWpNmo4

– Wolfgang Amadeusz Mozart ” Symfonia nr 40 g – moll”

https://www.youtube.com/watch?v=0sGqkMU-mGQ

W wykonaniu symfonii uczestniczy cały zespół orkiestrowy, a w koncercie eksponowana jest gra solisty – instrumentalisty. Znaczną rolę w rozwoju tej formy odegrał Wolfgang Amadeusz Mozart.

– Wolfgang Amadeusz Mozart ” Koncert fortepianowy C-dur”

https://www.youtube.com/watch?v=RU9dRIE7rII

Jeżeli odpisujecie do mnie, piszcie na adres  smolnik.muzyka@gmail.com,  podpisując się zawsze imieniem i nazwiskiem oraz klasą.

Nie wszyscy z Was rozliczyli się z poprzednich prac. W przyszłym tygodniu muszę już wystawić ocenę niedostateczną w przypadku ich  braku.

Matematyka

Temat : Pole powierzchni prostopadłościanu i sześcianu.

Na dzisiejszej lekcji nauczysz się:

– jak obliczyć, ile miejsca zajmie siatka prostopadłościanu i sześcianu na kartce,

 – jak obliczyć sumę pól wszystkich ścian prostopadłościanu i sześcianu,

– czym jest pole powierzchni całkowitej bryły.

1.     Obejrzyj film https://pistacja.tv/film/mat00247-pole-powierzchni-prostopadloscianu-i-szescianu

1.2.   Wejdź na stronę https://epodreczniki.pl/a/pole-powierzchni-prostopadloscianu/Dpn3XHgwh

3.      Przeczytaj i przeanalizuj lekcję.

4.     Zapisz w zeszycie :

 Pole powierzchni całkowitej graniastosłupa jest sumą pól wszystkich jego ścian.

Przepisz do zeszytu Przykład 1 (łącznie z rysunkami) ze strony 129 podręcznika.

5.     Wykonaj zadanie 1 strona 131 z podręcznika.

 Sprawdź poprawność obliczeń. Na końcu książki znajdują się odpowiedzi.

Czwartek 21. 05.

Język niemiecki

Dzień dobry,

dzisiejszy  temat lekcji brzmi: Meble i urządzenia domowe.

  1. Przepiszcie do zeszytu poniższe wyrazy i przetłumaczcie je. Korzystajcie ze słowniczka w podręczniku str. 91 „Modul 6, Kapitel 3” lub posiłkujcie się słownikiem internetowym:

https://pl.pons.com/t%C5%82umaczenie/niemiecki-polski

der Stuhl –

der  Schreibtisch –

der Nachtisch –

der Computer –

der Sessel –

der Elektroherd –

der Tisch –

der Fernseher –

der Kühlschrank –

der Teppich –

der Kleiderschrank –

die Kommode –

die Stehlampe –

die Badewanne –

die Mikrowelle –

die Dusche –

die Waschmaschine –

die Geschirrspülmaschine –

das Sofa –

das Bücherregal –

das Bett –

das Waschbecken –

  1. Otwórzcie teraz ćwiczenia na stronie 51 i wykonajcie zadanie 1.
  2. Nauczcie się dzisiejszych słówek na pamięć.

Matematyka

Temat : Siatki graniastosłupów.
Na dzisiejszej lekcji nauczysz się:

– jak rozpoznać siatkę prostopadłościanu i sześcianu,

– jak narysować siatkę prostopadłościanu i sześcianu,

– jak narysować siatkę graniastosłupa o podstawie trójkąta

-jak narysować siatkę graniastosłupa  prawidłowego sześciokątnego.

3.     Przeczytaj i przeanalizuj punkt lekcji „ Rysujemy graniastosłupy i ich siatki”.
4.     Narysuj w zeszycie siatkę:
a)     prostopadłościanu o wymiarach 3cm,4cm,5cm
b)    sześcianu o krawędzi 4cm
c)     graniastosłupa prawidłowego czworokątnego o krawędzi podstawy 4cm i krawędzi bocznej 6cm. Wskazówka: Zastanów się, co jest podstawą takiego graniastosłupa, skoro jest prawidłowy.
Swoje rysunki przyślij na adres spchwarstnica_ilonapartyka@op.pl

Informatyka

Temat: Piszemy list elektroniczny i wysyłamy go.

Na poprzedniej lekcji przypomnieliście sobie, co to jest netykieta. Przypominam, że zadania
z poprzedniego tygodnia (netykieta) i jeszcze wcześniejszego (komunikacja), podlegają ocenie. Jeżeli ktoś nie może lub nie chce wykonać prezentacji, to ma obowiązek wysłania notatki z netykiety.
Natomiast dzisiaj chciałabym, abyście wysłali do mnie maila na dowolny temat (co najmniej 6 zdań), przestrzegając zasad netykiety. Mile widziany załącznik. Czas do 28 maja.

Wychowanie fizyczne

Temat: Zwody w piłce ręcznej.

Historia

Temat: Konstytucja 3 maja.

Dziś zobaczymy, czym skończyła się próba reformowania Rzeczpospolitej.

  1. Otwórz podręcznik na s. 204 i przerysuj do zeszytu pod tematem oś czasu.
  2. Przepisz teraz schemat: 
  3. Obejrzyj film: https://gwo.pl/konstytucja-3-maja-p4611

Na podstawie fragmentu filmu (00:50–01:23) wykonaj polecenia. Odpowiadaj pełnym zdaniem.

a) Podaj, w jakich latach trwał sejm.

b) Wymień pierwsze reformy podjęte przez ten sejm.

c) Określ, jaki charakter miał ten sejm i z jakim ograniczeniem się to wiązało.

  1. Przeczytaj cały rozdział w podręczniku.
  2. Wykonaj w zeszycie zadania:

Polecenie 1

Przy każdym opisie wpisz nazwę stronnictwa na Sejmie Wielkim.

  1. a) ………………………… – starało się o zgodę Rosji na powiększenie armii i stopniowe reformy
  2. b) ………………………… – sprzeciwiało się jakimkolwiek reformom państwa
  3. c) ………………………… – dążyło do sojuszu z Prusami, aby pod ich osłoną zreformować państwo

Polecenie 2

Korzystając z wiedzy własnej i fragmentu tekstu źródłowego, uzupełnij tabelę.

  1. Rząd, czyli oznaczenie władz publicznych

Wszelka władza społeczności ludzkiej początek swój bierze z woli narodu. Aby więc całość państw, wolność obywatelska i porządek społeczności w równej wadze na zawsze zostawały, trzy władze rząd narodu polskiego składać powinny: władza prawodawcza w Stanach zgromadzonych, władza najwyższa wykonawcza w królu i Straży, i władza sądownicza.

Ustawa rządowa, 1791 rok

Rodzaj władzy (według trójpodziału władzy) Nazwa instytucji Wykonywane zadanie
wykonawcza pełnienie funkcji głowy narodu
Stany zgromadzone (sejm)
sądy karanie przestępców

 

  1. Powodzenia!

Środa 20. 05.

Język polski

Temat: Dobro i zło w powieści ,,Hobbit, czyli tam i z powrotem J.R.R.Tolkiena.

Temat do realizacji w ciągu dwóch lekcji (w środę i piątek)

Powieść J.R.R. Tolkiena porusza wiele ważnych  tematów. Przygody dzielnego Bilba Bagginsa to tylko pozornie prosta opowieść dla dzieci, w rzeczywistości utwór niesie ze sobą bardzo poważne przesłanie.
Przede wszystkim jest to historia pojedynku dobra ze złem. Odwieczna walka dwóch sił – jasnej i ciemnej. W „Hobbicie” dobro reprezentują: Bilbo, Gandalf, Elfy, Krasnoludy i ludzie, natomiast po drugiej stronie barykady możemy umieścić Gobliny, Wargi, Smoka. Charakterystycznym zabiegiem Tolkiena jest powierzanie losów całego przedsięwzięcia postaci pozornie kruchej, słabej i tchórzliwej – hobbitowi.  Zwycięstwo dobra, które wcale nie jest oczywiste, zawsze okupione jest wielkimi stratami.

1.      Zapoznaj się z poniższą notatką. Przepisz tabelę do zeszytu (możesz wydrukować i wkleić).

DOBRO

ZŁO

Postaci

reprezentujące

-elfy

-orły

-Beorn

-krasnoludy

-Gandalf

-trolle

-gobliny

-Gollum

-pająki

-smok

Wartości, motywy działania

Walczą o bezprawnie zabrane skarby, pomagają w walce ze złem.

Są złośliwi dla zasady, okrutni, bezwzględni, chciwi, bawi ich cudze cierpienie.

Walka dobra ze złem trwa do dziś

2.      Skorzystaj ze słownika on-line i napisz, co oznacza wyrażenie biała magia, czarna magia.

3.      Co stracił Bilbo, a co zyskał podczas wyprawy z krasnoludami? Zrób notatkę w zeszycie (możesz ją wydrukować i wkleić).

Zyski i straty

Co stracił Bilbo?

Co zyskał Bilbo?

– rok wygodnego, spokojnego, ustabilizowanego życia

 

– poznał siebie i swoje możliwości

– poznał Dzikie Kraje

– uświadomił sobie, że wiele potrafi

– zrozumiał, że tak naprawdę żaden skarb nie jest wart życia

-zyskał nowych przyjaciół

-nauczył się obdarzać innych, np. króla elfów w dowód przyjaźni i w podzięce za gościnę łańcuchem od wodza krasnoludów Daina

-docenił wartość domu

-uświadomił sobie, ze jest tylko maleńką cząstką wielkiego świata

– napisał wspomnienia

4.      Przepisz  poniższą  notatkę do zeszytu (możesz ją wydrukować i wkleić).

Przed wyprawą Bilbo Baggins był typowym sybarytą –  lubił wygodne życie, komfort, dobre jedzenie i nie gardził bogactwem. Po wędrówce wrócił jako osobnik doświadczony i bogaty wewnętrznie. Przede wszystkim posiadł wiedzę o sobie samym – uświadomił sobie, że posiada wiele cech i umiejętności, o których dotąd nie miał pojęcia i nawet by siebie o nie nie podejrzewał : odwaga, spryt, pomysłowość, odpowiedzialność, spostrzegawczość, wytrwałość i wytrzymałość na trudy podróży, solidarność i lojalność.

Ponadto zrozumiał, że bogactwo wcale nie jest tak ważne, jak mu się dotąd wydawało. Wszystkiego tego dowiedział się o sobie samym Bilbo Baggins w wyniku pokonywania trudności wędrówki, stawiania czoła niebezpieczeństwom, a nawet śmierci.

Pozdrawiam!

Biologia

Temat: Ptaki-kręgowce zdolne do lotu.
1. Temat ten został przewidziany na dwie lekcje, dzisiaj i w przyszłym tygodniu.
2. Obejrzyjcie uważnie prezentację:
3. Na podstawie prezentacji lub podręcznika (str.119-130) odpowiedzcie proszę na pytania (możecie sobie pracę podzielić na tę i następną lekcję):
a) Ptaki to kręgowce zmiennocieplne, czy stałocieplne?
b) Na czym polega stałocieplność?
c) Na jakich kontynentach żyją ptaki?
d) Podaj trzy przystosowania ptaków do lotu.
e) Czy ptaki to zwierzęta jajorodne?
f) U ptaków zapłodnienie jest wewnętrzne, czy zewnętrzne?
g) Co to są toki?
Odpowiedzi proszę do mnie nie przysyłać 🙂

Plastyka

Temat: Bogactwo ornamentu.
2. Przeczytajcie cały temat, a następnie wykonajcie ćwiczenia 1-8.
3. Na kolejnej lekcji wykonamy pracę plastyczną – będziemy projektowali ornamenty.
Pozdrawiam Was serdecznie!

Język niemiecki

Witam Was serdecznie,

dzisiejszy temat lekcji brzmi: Czasowniki wyrażające ruch lub stan.

  1. Zapiszcie w zeszycie krótką notatkę.

W języku niemieckim istnieje grupa czasowników wyrażających ruch, po których przyimek łączy się z rzeczownikiem w bierniku (Akkusativ). Istnieje również druga grupa czasowników, która wyraża stan i po których przyimek łączy się z rzeczownikiem w celowniku (Dativ).

  1. Narysujcie teraz proszę w zeszycie tabelkę, w której umieściłam omawiane powyżej dwie grupy czasowników. Przepiszcie również podane przykłady.
Czasowniki, po których przyimek łączy się z rzeczownikiem w celowniku (Dativ) Czasowniki, po których przyimek łączy się z rzeczownikiem w bierniku (Akkusativ)
stehen – stać stellen – stawiać
liegen – leżeć legen – kłaść
hängen – wisieć hängen – wieszać
sitzen – siedzieć setzen – siadać
sein – być kommen – przychodzić
  1. Nauczcie się tych czasowników na pamięć wraz z tłumaczeniem.
  2. Przekłady:

Ich liege in dem  Bett.  – Leżę w łóżku.

 czasownik wyrażający stan (leżę)

 

Ich lege die Bücher auf den Tisch. –  Kładę książki na stół.

  czasownik wyrażający ruch (kładę)

 

Das Poster hängt an der Wand. – Plakat wisi na ścianie.

czasownik „hängen” wyraża w tym zdaniu stan (wisi)

 

Ich hänge das Poster an die Wand. – Wieszam plakat na ścianę.

            ↑

  czasownik „hängen” wyraża w tym zdaniu ruch (wieszam) 

 

  1. Obejrzyjcie krótki filmik, który pomoże Wam zrozumieć różnicę w użyciu liegen i legen. Link poniżej:

 

Na poprzednich naszych lekcjach podawałam Wam odmianę rodzajnika określonego w celowniku i bierniku, kto jeszcze jej nie opanował, musi koniecznie nauczyć się jej na pamięć, gdyż znajomość jej będzie niezbędna na następnych zajęciach.

 

Wtorek 19. 05.

Matematyka

Do rozwiązywania trudniejszych równań pierwszego stopnia z jedną niewiadomą i rozwiązywania zadań z treścią przy pomocy równań wrócimy po powrocie do szkoły.

Teraz zajmiemy się bryłami, obliczaniem ich pól powierzchni i obliczaniem objętości.

Temat: Graniastosłupy proste.

 Na dzisiejszej lekcji dowiesz się:

– co to jest graniastosłup,

– co to jest graniastosłup prosty,

– co to jest graniastosłup prawidłowy,

– co to jest prostopadłościan,

– co to jest sześcian.

1.     Obejrzyj film https://pistacja.tv/film/mat00520-co-to-jest-graniastoslup-co-to-jest-graniastoslup-prawidlowy

2.     Obejrzyj film https://www.youtube.com/watch?v=5h9CyxzieDk

3.     Wejdź na stronę https://epodreczniki.pl/a/graniastoslupy-proste/DaCL4nc7d

4.     Przeczytaj i przeanalizuj pierwszą część lekcji. „Własności graniastosłupów prostych”

5.     Wykonaj ćwiczenie 1 i 2

6.     Zapisz w zeszycie

Graniastosłup, to bryła, która posiada:

– dwie przystające, równoległe podstawy

– krawędzie boczne równoległe i jednakowej długości.

Graniastosłup prosty posiada:

– dwie przystające podstawy,

– ściany boczne są prostokątami( krawędzie boczne są prostopadłe do podstaw).

Graniastosłup prawidłowy:

–  podstawy, to dwa przystające wielokąty foremne ( wszystkie boki wielokąta są tej samej długości i wszystkie kąty wewnętrzne wielokąta mają tę samą miarę),

– ściany boczne są prostokątami.

Graniastosłup pochyły:

– dwie przystające podstawy,

– ściany boczne są równoległobokami,

– krawędzie boczne nie są prostopadłe do podstaw.

Przerysuj do zeszytu graniastosłup ze scenariusza lekcji na stronie Epodreczniki.pl. Zaznacz wszystkie jego elementy (wierzchołek, podstawę, krawędź boczną, krawędź postawy, ścianę boczną)

7.     Przypomnij sobie wszystkie wzory na obliczanie pól figur płaskich.

Język polski

Temat: Przygody hobbita.

1.      Kim jest Hobbit?

Słowo „hobbit” nie było wcześniej nikomu znane, ponieważ Tolkien po prostu je wymyślił. Powstało ono jako nazwa dla istoty sięgającej dorosłemu człowiekowi mniej więcej do pasa, o wielkich i owłosionych stopach, bez brody oraz o okrągłym brzuchu. Hobbit cechował się przyjaznym usposobieniem i  niechęcią wobec przygód. Ulubione jego kolory to zielony i żółty.

2.      Wejdź na poniższą stronę, wykonaj i sprawdź ćwiczenie 7 i 8.

https://epodreczniki.pl/a/dzien-dobry-przygodo/DLwiYNOz0

3.      Zapisz w zeszycie plan wydarzeń (możesz wydrukować i wkleić). Podane punkty ponumeruj zgodnie z chronologią.

…….   Bieg do gospody Pod Zielonym Smokiem.

…….   Niewola u leśnych elfów.

…….   Pierwsze zadanie dla włamywacza – sakiewka trolla.

…….   Nieoczekiwana wizyta trzynastu krasnoludów.

…….   Rozstanie z kucykami Beorna i Gandalfem.

…….   W gościnie u Elronda w Ostatnim Przyjaznym Domu.

…….   Walka z pająkami.

…….. Ognisty pojedynek z wargami i goblinami.

…….   Na samotnej skale.

…….   Podróż w beczkach.

…….. Wypadek podczas przeprawy przez zaczarowany strumyk.

…….   Znalezienie pierścienia przez Bilba i gra o życie z Gollumem.

……    Odpoczynek u człowieka- niedźwiedzia.

…….   Licytacja pod Pagórkiem.

…….   Gościna w Mieście na Jeziorze.

…….. W orlim gnieździe.

…….   Bitwa pięciu armii.

…….   Wejście przez tajemne wrota do Samotnej Góry.

……    Zabicie Smauga przez Barda.

…….   Podróż z powrotem w towarzystwie Beorna i Gandalfa.

…….   W górę Bystrej Rzeki.

Pozdrawiam!

Historia

Temat: Czasy stanisławowskie.

W XVIII wieku w kulturze i nauce europejskiej nastał okres zwany oświeceniem lub „wiekiem rozumu”. Nazwa ta wiąże się z dążeniem ówczesnych ludzi do poznania świata metodami naukowymi, aby wyjaśnić m.in. zjawiska przyrodnicze. Nastąpił wówczas szybki rozwój szkolnictwa, powstało wiele wynalazków, np. balon czy maszyna parowa.

Idee oświecenia docierały do Polski już w czasach saskich, głównie dzięki kontaktom z cudzoziemcami. Rozkwit oświecenia nastąpił jednak za panowania Stanisława Augusta Poniatowskiego (1764 – 1795). Wpływ króla na kulturę narodową był tak znaczny, że lata jego rządów nazwano czasami stanisławowskimi.

  1. Na początek obejrzyj film o kulturze polskiego oświecenia https://www.youtube.com/watch?v=il36bv-v4Xk
  2. Otwórz podręcznik na s. 196 i przeczytaj cały temat.
  3. Napisz podaną notatkę, uzupełniając luki.

W ……… roku sejm zebrany na żądanie Rosji, Austrii i Prus zatwierdził decyzję dotyczącą pierwszego rozbioru Polski, mimo protestów jednego z posłów – ……………………… …………………………… . Ponadto z inicjatywy Rosji powołano …………… ……………………………, która miała odebrać królowi część uprawnień i stała się rządem Rzeczpospolitej.

Po kasacji zakonu ………………… sejm podjął decyzję o utworzeniu ………………… ………………… …………………, która rozpoczęła reformę polskiego szkolnictwa. Do jej najwybitniejszych działaczy należał ……………………………………, odpowiedzialny za reformę uniwersytetu w Krakowie.

Najwybitniejsi pisarze polskiego oświecenia to ……………… Krasicki i Julian Ursyn …………………… . Poeci i publicyści byli zapraszani przez króla na …………… …………………… .

4. Na pamiątkę utworzenia Komisji Edukacji Narodowej 14 października w polskiej szkole do dziś obchodzi się Dzień Edukacji Narodowej. Obejrzyj film: https://www.youtube.com/watch?v=FLCFxFa-yw4

5. Obejrzyj także film o obiadach czwartkowych https://www.youtube.com/watch?v=ds0n-2Wk9dE oraz o Łazienkach Królewskich https://www.youtube.com/watch?v=g3ItTGYiAOI

6. Chcesz zjeść jak król? Ugotuj zupę taką, jaką jedzono na obiadach czwartkowych: https://www.youtube.com/watch?v=xvo65Y3Sjns

 

Wychowanie fizyczne

Temat: Rzut piłeczką palantową.

Poniedziałek 18. 05.

Język polski

Temat : Spotkanie z lekturą ,,Hobbit, czyli tam i z powrotem” J. R. R. Tolkiena.

1.      Na początku wysłuchaj krótkiego omówienia lektury na stronie: https://www.youtube.com/watch?v=5OOaqyo3Bz4

2.      Wejdź na poniższą stronę i zapoznaj się z sylwetką pisarza – J.R.R.Tolkiena.

https://epodreczniki.pl/a/dzien-dobry-przygodo/DLwiYNOz0

3.      Przepisz notatkę do zeszytu.

Świat przedstawiony w utworze „Hobbit, czyli tam i z powrotem” J.R.R. Tolkiena.

Czas akcji – „dawno, dawno temu, w czas dla świata spokojny” – czas legendarny, baśniowy;

Miejsce akcji – Hobbiton – Pagórek, Dzikie Kraje;

Bohaterowie – główni: Bilbo Baggins, Gandalf, krasnoludy;

                        drugoplanowi: trolle, gobliny, Beorn, pająki, orły, elfy;

Wątek główny: wyprawa przeciw Smaugowi, zdobycie skarbu;

Wątki poboczne: np. historia hobbita, elfów;

Narrator: 3-osobowy, wszystkowiedzący

4.      Na zakończenie rozwiąż na ocenę krótki test z lektury –  Test znajduje się w załączniku 18.05 – j. polski VI Hobbit -Test ze znajomości lektury (dodatkowo każdy z Was otrzyma go w osobnym mailu). Proszę o odpowiedzi typu 1a, 2b itd.

5.      Proponuję także quiz na stronie:

https://samequizy.pl/test-z-lektury-hobbit-czyli-tam-i-z-powrotem/

Pozdrawiam!

Matematyka

Temat: Ćwiczenia w rozwiązywaniu równań pierwszego stopnia z jedną niewiadomą.

Dzisiejsza  lekcja poświęcona będzie ćwiczeniom w rozwiązywaniu równań pierwszego stopnia z jedną niewiadomą.

1.     Przypomnijmy  :

Równania równoważne są to równania, które mają ten sam zbiór rozwiązań.

Metoda równań równoważnych polega na takim przekształcaniu danego równania, aby na każdym etapie otrzymywać równanie prostsze, lecz równoważne danemu.

Można więc:

·      do obu stron równania dodać taką samą liczbę

·      od obu stron równania odjąć taką sama liczbę

·      obie strony równania pomnożyć przez tę samą liczbę różną od zera

·      obie strony równania podzielić przez tę samą liczbę różną od zera

2.     Otwórz zeszyt ćwiczeń na stronie 98 – 99 i zgodnie z instrukcją wykonaj ćwiczenia.

Język niemiecki

Dzień dobry,

dzisiejszy temat lekcji brzmi: Podsumowanie rozdziału V.

Na dzisiejszej lekcji będziemy pracować tylko z zeszytem ćwiczeń, aby utrwalić wiadomości poznane w tym rozdziale.

  1. Otwórzcie ćwiczenia na str. 38 i wykonajcie zadanie 8. Należy w nim uporządkować chronologicznie dialog. Dialogu nie musicie zapisywać w zeszycie. Poniżej wyrażenia, których możecie nie zrozumieć:

Sagen wir … – Powiedzmy ….

Passt dir? – Czy pasuje tobie?

Sag mal!– Powiedz!

Stimmt. – Zgadza się.

  1. Przechodzimy teraz do zadania 12 na stronie 39. W zadaniu tym musimy po przyimku „in” użyć rodzajnika określonego w celowniku. Drugie zdanie zrobiłam dla przykładu:

Frau Malin hat das Brot in dem (lub „im”) Supermarkt liegen lassen.  – Pani Malin zostawiła chleb w supermarkecie.

  1. Następnie rozwiążcie zadanie „prawda czy fałsz” na str. 40, zad. 13. Możecie korzystać ze słownika internetowego w przypadku nieznajomości wyrazów.

https://pl.pons.com/t%C5%82umaczenie/niemiecki-polski

  1. Na koniec przechodzimy do zadania 15 na stronie 41. Musimy ułożyć pytania, które będą pasowały do podanych odpowiedzi. Przykład poniżej:
  2. a) Wo ist hier ein Kino? – Gdzie jest tutaj kino?

In der Jakoberstraʙe.  – Na ulicy Jakuba.

 

Powodzenia!

Technika

Temat: Wynalazki, które zmieniły świat.
 
2. Przeczytajcie wszystko, obejrzyjcie filmiki, wykonajcie ćwiczenia interaktywne (trzeba kliknąć w fioletowe pola na samym dole strony), lecz zadanie domowe, które zostało tam zamieszczone, Was nie dotyczy 🙂
Pozdrawiam Was serdecznie!