Klasa 6a – Tydzień 15

Czwartek 25. 06.

Matematyka

Temat: Wakacje tuż, tuż.

1.     Otwórz załącznik: _WAKACJE TUŻ, TUŻ

Informatyka

Temat: Zagrożenia w internecie

Dowiem się, jakie są konsekwencje zagrożeń w internecie oraz nauczę się, jak ich unikać.

1.Lekcja z e-podręcznika 1

2.Lekcja z e-podręcznika 2

 

Życzę Wam wspaniałych wakacji, jak najmniej z komputerem.

Wychowanie fizyczne

Temat: Bezpiecznie na wakacjach. Zasady bezpieczeństwa w czasie zabaw i gier rekreacyjnych.

Historia

Temat: Polacy a Napoleon.

Dziś kończymy przygodę z historią w tym roku szkolnym. Podsumujmy epokę napoleońską z punktu widzenia Polaków.

Wejdź na stronę https://epodreczniki.pl/a/polacy-a-napoleon/D4MnxyXI5 i przeanalizuj lekcję. Ćwiczenia interaktywne wykonaj na stronie, sprawdź je.

Życzę Wam spokojnych i słonecznych wakacji! Do zobaczenia we wrześniu!

Środa 24. 06.

Język polski

Temat: Hrabia i chińska herbata, czyli o ch i h.

1.      Otwórz podręcznik na stronie 315 i przeczytaj ramkę Przypomnienie. Zapamiętaj wszystkie zasady ortograficzne.

2.      Kliknij na poniższy link, przeczytaj treść lekcji, wykonaj zadania on-line od 1 do 8.

Oto link: https://epodreczniki.pl/a/hrabia-i-chinska-herbata-czyli-o-ch-i-h/DT1kzOIFR

Pozdrawiam!

Biologia

Temat: Powtórzenie wiadomości.
1. Na ostatnią lekcję biologii w tym roku szkolnym, przygotowałam dla Was Escape Room dotyczący ssaków: https://view.genial.ly/5ea83598637c610dbf8676f9/game-breakout-ucieczka-z-zoo-ssaki?fbclid=IwAR1nZtkVfelsZRl9mZSLbRhui1V0jKeLXEwbjuWQ0YE7hHj-sTqIAMzMy-w
Miłej zabawy 🙂
Życzę Wam słonecznych, bezpiecznych wakacji 🙂 oraz udanego odpoczynku z dala od komputera 🙂

Plastyka

Temat: Nasze wakacyjne marzenia.
1. Chciałabym, abyśmy dzisiaj wykonali prace plastyczne dotyczące naszych wymarzonych wakacji.
2. Przygotuj kartkę bloku A3 i wybrane przez siebie narzędzia (mogą być pastele, farby, kredki, pisaki itp.), a następnie wykonaj dowolną techniką swoją pracę, zrób jej zdjęcie i wyślij je do mnie e-mailem.
Wszystkie Wasze prace zostaną zamieszczone na naszej szkolnej facebookowej stronie.
Pozdrawiam Was serdecznie i życzę Wam udanych wakacji!

Język niemiecki

Dzień dobry,

 

dzisiejszy temat lekcji brzmi: Rozwiązywanie zadań.

 

Na dzisiejszych zajęciach będziecie pracować z zeszytem ćwiczeń.

  1. Otwórzcie proszę ćwiczenia na stronie 57. Wykonajcie ćwiczenie 13. Dwa pierwsze pytania ułożyłam dla przykładu.

 

  1. a) Wo steht der Computer?

Er steht auf dem Schreibtisch.

  1. b) Wohin legst du die Bücher?

Ich lege sie  ins  Bücherregal.

 

  1. Przechodzimy teraz do zadania 10 na stronie 56. W zadaniu tym musicie wykazać się znajomością przyimków. Poniżej rozwiązanie dla pierwszego opisu.
  2. a) Das ist Marion.

 

  1. W zadaniu 17 na stronie 60 musicie zebrać do tabeli słownictwo opisujące Wasz wymarzony pokój.
  2. Na zakończenie wykonajcie w zeszycie zadanie 19 na stronie 60. Pierwsze zdanie przetłumaczyłam dla przykładu.

Wohin soll ich meine Kleider legen?

 

Powodzenia i pozdrawiam Was serdecznie!

Wtorek 23. 06.

Matematyka

Temat: Skala – Obliczanie długości odcinka w skali.

 

Na dzisiejszej lekcji dowiesz się:

• jak obliczyć rzeczywistą długość odcinka, gdy dana jest jego długość w skali,
• jak obliczyć rzeczywiste wymiary basenu, gdy są one podane w skali.
• jak obliczyć rzeczywiste wymiary pokoju korzystając z wymiarów na planie i skali,
• jak obliczyć rzeczywistą odległość między miastami korzystając ze skali i mapy,
• jak obliczyć rzeczywistą długość trasy korzystając ze skali i planu.

 

3. Przeczytaj i przeanalizuj lekcję
4. Wykonaj ćwiczenia  3, 4, 5 i 7. Zawsze sprawdź poprawność wykonanych obliczeń.

Język polski

Temat: Pisownia wyrazów z rz i ż.

1.      Otwórz podręcznik na stronie 314 i przeczytaj ramkę Przypomnienie.

2.      Kliknij na poniższy link, przeczytaj treść lekcji, wykonaj zadania on-line: 3, 4, 5, 9 i 13. W zeszycie zapisz rozwiązanie ćwiczenia 11 i 12 (jeżeli nie znasz znaczenia przysłów, sprawdź w słowniku frazeologicznym).

Oto link: https://epodreczniki.pl/a/slonce-prazy-zolw-na-plazy/D14L67yTu

Pozdrawiam!

Historia

Temat: Księstwo Warszawskie.

  1. Otwórz podręcznik na s. 240 i przeczytaj cały temat.
  2. Wejdź na stronę https://epodreczniki.pl/a/szabla-odbierane-legiony-i-ksiestwo-warszawskie/D2AxO4BLP i przeanalizuj lekcję. Ćwiczenia interaktywne wykonuj na stronie, pamiętając o ich sprawdzeniu.

Wychowanie fizyczne

Temat: Na drodze jako pieszy i rowerzysta. Przepisy ruchu drogowego.

Poniedziałek 22. 06.

Język polski

Temat: Jak odnaleźć się w ortograficznej dżungli?

Dzień dobry, bardzo podoba mi się treść tego tematu, a jakże jest prawdziwa… J

Przed nami cykl lekcji – ćwiczeń ortograficznych. Bądź uważny, polegaj też na pamięci wzrokowej.

1.      Na początku przypomnimy sobie zasady ortograficzne, które poznałeś w klasach młodszych. Otwórz podręcznik na stronie 312 i przeczytaj ramkę Przypomnienie.

2.      Kliknij na poniższy link, przeczytaj wskazówki i wykonaj ćwiczenia on-line: 2,3,5 i 9. Ćwiczenie 4 i 7 zapisz w zeszycie.

https://epodreczniki.pl/a/diabel-tkwi-w-szczegolach-czyli-o-o-i-u/DpZhNLY2s

Życzę miłej zabawy i pozdrawiam!

Matematyka

Temat:  Co to jest skala?

Na dzisiejszej lekcji dowiesz się:

·      co to jest skala,

·      gdzie wykorzystujemy skalę,

·      jakie są rodzaje skali,

·      w jaki sposób zapisujemy informacje dotyczące skali,

·      co oznaczają zapisy takie jak 1:4 lub 2:1,

·      co to znaczy, że skala jest pomniejszająca lub powiększająca.

1.     Obejrzyj film https://pistacja.tv/film/mat00145-skala-wprowadzenie?playlist=478

2.      Obejrzyj film https://pistacja.tv/film/mat00147-rysowanie-odcinka-w-skali-gdy-znamy-jego-rzeczywista-dlugosc?playlist=478

3.     Zapisz w zeszycie:

Skala mówi nam, ile razy wymiary danego przedmiotu na rysunku lub zdjęciu zostały powiększone lub pomniejszone w stosunku do wymiarów rzeczywistych.

·       Jeżeli wszystkie wymiary figury powiększone zostały na przykład 3 razy, to mówimy, że figura przedstawiona jest w skali 3:1 (czytamy: trzy do jednego).

·       Jeżeli wszystkie wymiary figury zmniejszone zostały 3 razy, to mówimy, że figura przedstawiona jest w skali 1:3 (czytamy: jeden do trzech).

·       Figura w rzeczywistych wymiarach jest przedstawiana w skali 1:1 (czytamy jeden do jednego).

1.     Narysuj prostokąt o wymiarach 3cm x 4cm, a następnie narysuj go w skali:

a)     1 : 2

b)    3 : 1

2.     Narysuj odcinek o długości 6cm, a następnie narysuj go w skali:

a)     1 : 3

b)    2 : 1

Język niemiecki

dzisiejszy temat lekcji brzmi: Sztuka pisania e-maila po niemiecku.

Na dzisiejszej lekcji podam Wam elementy składające się na e-mail do przyjaciela lub kolegi po niemiecku.

 

  1. Przeczytajcie poniższy przykład schematu e-maila:

 

Przywitanie – krótki, nieoficjalny zwrot grzecznościowy skierowany do adresata.

Hi Peter,

Wstęp – zdanie, zazwyczaj nawiązujące do poprzedniego listu.

Ich danke für deine E-Mail. (Warto zaznaczyć, że E-mail oder SMS zawsze są rodzaju żeńskiego – często jest to mylone)

  1. Rozwinięcie – przekazanie informacji, poinformowanie adresata o naszych planach, zaproszenie, podziękowanie, przeproszenie lub prośba (w zależności od polecania w zadaniu).

Seit drei Tagen verbringe ich die Sommerferien in Zakopane. Das Wetter ist schön. Die Sonne scheint und es ist warm. Gestern ist etwas unerwartetes passiert. Als ich Einkäufe gemacht habe, hat mir jemand meine Portemonnaie gestohlen. Ich habe es sofort bei*(bei nie jest tutaj obligatoryjne) der Polizei gemeldet. Zum Glück haben die Polizisten den Dieb schnell gefunden.

  1. Zakończenie – podsumowanie listu, prośba o szybką odpowiedź, pozdrowienia.

Wie verbrinst du deine Sommerferien? Antworte mit mal schnell bitte.

  1. Zwrot kończący – miły zwrot pożegnalny i podpis.

Bis bald!

XYZ

  1. Przepiszcie teraz do zeszytu poniższe zwroty.

Przydatne zwroty podczas pisania e-maila.

  1. Przywitanie:

Lieber Thomas, – Drogi Thomasie!

Hi Maciej,– Cześć Macieju!

Hallo Bartek, –Cześć Bartku!

  1. Wstęp:

Wie geht’s dir? – Jak się masz?

Ich freue mich, dass du geschrieben hast. – Cieszę się, że napisałeś.

Ich danke für deine E-Mail. – Dziękuję za Twój e-mail.

Entschuldigung, dass ich so lange nicht geschrieben habe/ Entschuldigung, dass ich mich so lange nicht gemeldet habe. – Przepraszam, ze tak długo nie pisałam/ Przepraszam, że się tak długo nie odzywałam.

sich melden-odzywać się / Ich melde mich später – odezwę się później

Ich hoffe bei dir ist alles in Ordnung. – Mam nadzieję, że u Ciebie wszystko w porządku.

  1. Rozwinięcie:

Es tut mir leid, dass … – Przykro mi, że …

Ich schreibe um dir … mitzuteilen. – Piszę, aby poinformować Cię o …

Ich schreibe, weil …– Piszę, ponieważ…

Ich muss dir sagen …– Muszę Ci powiedzieć …

Ich habe wichtige Informationen/Nachrichten für dich. – Mam dla Ciebie ważne wiadomości.

Ich habe tolle Neuigkeiten. – Mam świetne wieści.

Ich hab dir so viel zu erzählen. – Mam dużo do opowiedzenia.

Ich schreibe um Rat zu fragen. – Piszę, żeby prosić Cię o radę.

Ich schreibe um Hilfe zu bitten. – Piszę, żeby prosić Cię o pomoc.

Könntest du mir sagen … – Czy mogłabyś powiedzieć mi…

Ich möchte mich bei dir bedanken für… – Chcę Ci podziękować …

sich bei jemanden für etwas bedanken – dziękować komuś za coś

Vielen Dank für … – Bardzo dziękuję za …

Ich möchte dich … einladen. – Chcę Cię zaprosić …

  1. Zakończenie:

Ich hoffe, dass wir uns bald treffen. – Mam nadzieję, że niedługo się spotkamy.

Ich warte auf deine Antwort. – Czekam na Twoją odpowiedź.

Antoworte mir mal schnell bitte. – Odpisz mi proszę szybko.

Ich muss schon enden. – Muszę już kończyć.

Grüße mal … von mir. – Pozdrów ode mnie … (forma ‚mal’ zachęca odbiorcę do wykonania danej czynności. Jest używana zwłaszcza w formie Imperativ.)

  1. Zwrot kończący:

Liebe Grüße – Pozdrowienia

Tschüss! – Cześć!

Bis bald! – Do zobaczenia!

Küsse – Buziaki

Deine… – Twoja…

Dein … – Twój…

  1. Korzystając z podanego na wstępie wzoru, napiszcie proszę w zeszycie krótkiego e-maila do kolegi lub koleżanki z Niemiec, w którym opiszecie swoje najlepsze wakacje, tj.: z kim pojechaliście, gdzie byliście i co robiliście. E- mail nie jest na ocenę.

 

  1. Poniżej podałam rozwiązanie do karty pracy z dnia 15.06.2020r. Pozdrawiam Was serdecznie.

Otwórz plik: rozwiązania

Technika

Temat: Podsumowanie wiedzy z techniki.
1. Dzisiaj mamy ostatnią lekcję techniki, dlatego chciałabym, abyście podsumowali swoją wiedzę zdobytą w klasie 5 i 6.
2. Wejdź tutaj: https://samequizy.pl/test-technika-klasa-vi/ i sprawdź się sam, co zapamiętałeś z naszych wspólnych lekcji.
Pozdrawiam Was serdecznie!