Klasa 6a – Tydzień 2

Piątek 27. 03

Geografia

Witajcie moi drodzy. Podsyłam Wam następny temat dotyczący warunków naturalnych Europy. Przepiszcie temat i notatkę do zeszytu.
Temat: Klimaty i roślinność naturalna Europy.
1. Europa jako kontynent leży w trzech klimatycznych, z którymi powiązana jest roślinność naturalna
I – strefa okołobiegunowa (na północ od równoleżnika 66 stopni N czyli koła podbiegunowego N)
              typ klimatu polarny ( roślinność pustynie lodowe)
              typ klimatu subpolarny ( roślinność tundra )
II – strefa umiarkowana ( między równoleżnikami 40 stopni i 66 stopni N)
              typ klimatu morski  ( roślinność lasy liściaste)
              typ klimatu przejściowy ( roślinność lasy mieszane )
              typ klimatu kontynentalny chłodny ( lasy iglaste czyli tajga)
              typ klimatu kontynentalny ciepły ( roślinność stepy i półpustynie)
III – strefa podzwrotnikowa ( na południe od równoleżnika 40 stopni N )
              typ klimatu morski ( roślinność śródziemnomorska)
2. Bardzo duży wpływ na klimat Europy ma równoleżnikowy przebieg rzeźby terenu oraz ciepły
    Prąd Zatokowy na Oceanie Atlantyckim.
Przeczytajcie rozdział w podręczniku od str. 62 do 67. Przejrzyjcie mapkę na str. 64 znajdując na niej miejscowości, które podane są przy klimatogramach (wykresach przebiegu temperatury i opadów).
Pozdrawiam serdecznie.

Język polski

Temat lekcyjny: Rodzaje wypowiedzeń.

Wszystkie informacje dotyczące tego tematu znajdują się w załączonym pliku: 27.03 (1)

Pozdrawiam!

 

Muzyka

Temat: Barokowa muzyka mistrza Jana Sebastiana Bacha.

1. Przeczytaj w podręczniku materiał na str 90-91.

2. Posłuchaj materiału :

https://www.youtube.com/watch?v=ho9rZjlsyYY

https://www.youtube.com/watch?v=8RaGcWX5mrU

3. Zapisz notatkę do zeszytu:

Jan Sebastian Bach – słynny kompozytor epoki baroku. Tworzył głównie muzykę instrumentalną- głównie organową, oraz wokalno-instrumentalną i wokalną.

 

 

Czwartek 26. 03

Matematyka

Temat lekcji: Kąty i ich rodzaje – przypomnienie wiadomości.

  1. Wejdź na stronę https://epodreczniki.pl/a/katy-i-ich-rodzaje/D1Ht6QG4k
  2. Przeczytaj, przeanalizuj lekcję.
  3. Wykonaj ćwiczenia. Zawsze sprawdź poprawność wykonywanych ćwiczeń.

Poinformuj mnie jak sobie poradziłeś.   Z czym miałeś/miałaś problem, a co okazało się dla Ciebie łatwe.

 

Informatyka    

Temat: Powtarzamy polecenia

1.W wyszukiwarce wpisz: migra strefa ucznia > kliknij pierwszy link Migra – Strefa  Ucznia > Wybierz książkę, z której korzystasz – podręcznik do klasy 4 > kliknij na nią  i wybierz Podręcznik online > po uruchomieniu przejdź nas stronę 75  – temat Powtarzamy polecenia.
2.Przeczytaj i przeanalizuj go.
3.Uruchom program scratch –  scratch.mit.edu i zbuduj skrypty pokazane na Rys. 3a i 3b na str.76. Zaobserwuj, jak działają oba skrypty.
4.Miłej zabawy.

Wychowanie fizyczne

Dzień dobry!
Temat: Żonglerka piłeczkami-czyli trening mózgu i ciała.
Bardzo proszę o zapoznanie się z tekstem oraz filmikami. Jeśli masz ochotę i chęci zapraszam do nauki żonglerki i życzę powodzenia i wytrwałości.
Żonglerka – rodzaj aktywności fizycznej. Najbardziej rozpoznawalną formą jest wielokrotne, powtarzalne podrzucanie przedmiotów w powietrze i ponowne ich chwytanie.
Do nauki żonglerki możesz wykorzystać piłeczki ,kłębki wełny, woreczki, chusty, skarpetki lub gazety zwinięte w kształcie kuli itp.
Zalety żonglerki:
usprawnia naszą sprawność manualną i mięśnie, aktywuje obie półkule mózgu, poprawia koncentrację oraz refleks, rozwija poczucie rytmu, a także wpływa pozytywnie na naszą koordynację ruchową i zręczność.
Filmy pokazowe:
https://www.youtube.com/watch?v=QaPAqN3Hj64

oraz

 

Język niemiecki

Dzień dobry,

dzisiejszy temat lekcji: W mieście.

1. Zapisz proszę do zeszytu następujące słówka, korzystając ze słownika przetłumacz je na język polski.

IN DER STADT – W MIEŚCIE

der Blumenladen – …………………………….

der Mediamarkt – ……………………………..

der Park-…………………………….

der Bahnhof – ………………………

der Marktplatz-…………………….

der Flughafen -……………………..

die Konditorei – ………………………

die Bank-…………………………..

die Bibliothek-………………………

die Kirche-………………………….

die Apotheke-………………………

die Bäckerei -……………………………

die Post – ………………………………

die Eisdiele- ………………………….

die Buchhandlung-……………………

die Haltestelle – ……………………..

die Pizzeria -………………………….

die Sprachschule ……………………

das Kino-…………………………..

das Museum-……………………..

das Kaufhaus……………………

das Parkhaus-…………………….

das Hotel – ……………………

das Gymnasium-…………………..

das Rathaus………………………..

das Krankenhaus-…………………….

das Restaurant………………………

 

3. Dla utrwalenia słownictwa wykonaj zadania ze strony:
http://www.akadaf.com/HotPot/Kapitel02/Orte.htm

http://www.akadaf.com/HotPot/Kapitel02/orientierung.htm

 

 

Środa 25. 03.

Język polski

Dzień dobry,
dzisiejszy temat lekcyjny: Gdy książka pochłania nas bez reszty…
1. Otwórz podręcznik na stronie 222 i przeczytaj uważnie tekst pt.: “Atramentowe serce”.
2. Pisemnie wykonaj zadanie 1, 2, 3 oraz 6 ze stron 224-225.
3. Jeżeli masz ochotę, obejrzyj film “Atramentowe serce” https://www.cda.pl/video/20795382. Zachęcam również do przeczytania książki C. Funke.

Plastyka

Temat: Perspektywa malarska i powietrzna
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji, a następnie przeczytaj
i napisz po jednym zdaniu, czym jest perspektywa malarska i powietrzna.
2. Przygotuj 1 białą kartkę bloku technicznego A3, farby plakatowe, pędzle oraz kubek z wodą i wybierz, którą pracę plastyczną i w jakiej perspektywie wykonasz:
a. Przedstaw pejzaż z dalekim horyzontem z zastosowaniem perspektywy powietrznej. To, co znajduje się w oddali, maluj coraz jaśniejszymi kolorami z dodatkiem bieli, szarości i niebieskiego. Rozetrzyj też kontury kształtów. Obiektom, które są blisko, nadaj ostre krawędzie i zaprezentuj je w bardziej nasyconych barwach.
b. Namaluj kompozycję z wykorzystaniem perspektywy barwnej. Użyj barw złamanych i czystych. Zastosuj ciepłe barwy na pierwszym planie oraz zimne w tle. Możesz przedstawić miasto, krajobraz lub kompozycję z wyobraźni.
Podziel wykonanie tej pracy na dzisiaj oraz na lekcję w przyszłym tygodniu.
Biologia
Temat: Ryby-kręgowce środowisk wodnych.
Bardzo proszę przeczytajcie informacje o rybach znajdujące się w podręczniku na stronie 83-86.
Możecie także skorzystać ze strony epodreczniki.pl
W zeszytach zróbcie krótką notatkę. Przepiszcie proszę To najważniejsze! ze strony 86 podręcznika.
 Karty pracy ,które ode mnie otrzymaliście na ostatniej lekcji, możecie do mnie odesłać na adres ania.diagnoza@tlen.pl. Jeżeli kogoś wtedy nie było na lekcji to proszę też napisać to wyślę na adres e-mail kartę pracy.
 Jeżeli ktoś z Was ma pytania, odpowiem od poniedziałku do piątku w godzinach 10-12.

Wtorek 24.03.

Język polski

Dzisiaj jest kontynuacja tematu “Gdzie mieści się wyobraźnia?”.

    Otwórz podręcznik na stronie 219 i uważnie przeczytaj wiersz Z. Herberta. Jeżeli masz ochotę na liryczną wersję muzyczną, to możesz ją tutaj odsłuchać: https://youtu.be/gt3nbwDjKNo  (Magdalena Golebiowska – Pudełko zwane wyobraźnią )

    Wykonaj teraz pisemnie zadanie 3/str. 220, a następnie wypisz z wiersza środki stylistyczne:

– epitety

– onomatopeje (wyrazy dźwiękonaśladowcze)

– porównanie

– ożywienia

Jeżeli masz trudność z wykonaniem tego zadania, zerknij do  “Twojego niezbędnika” ze strony 348, tam są wypisane, wyjaśnione i wraz z przykładami podane środki stylistyczne.

 

Historia

Temat: Monarchia parlamentarna w Anglii. (podręcznik s. 137).

Przeczytaj cały temat, zaczynając od osi czasu, i sporządź notatkę, odpowiadając na pytania:
1. Kim byli: Karol I Stuart, Oliver Cromwell, Elżbieta I Wielka, William Shakespeare, Wilhelm III Orański?
2. Wyjaśnij pojęcia: Izba Lordów, Izba Gmin, monarchia parlamentarna, czasy elżbietańskie, Wielka Armada, purytanie, Armia Nowego Wzoru, lord protektor, chwalebna rewolucja, Deklaracja praw.
Pamiętaj, że każdą postać i każde wydarzenie należy umieścić w czasie, więc nie zapomnij o datach.

 

Matematyka
1. Temat lekcji : Koło i okrąg
2. Obejrzyj materiał z pistacja.tv
4. Obejrzyj lekcję i wykonaj ćwiczenia
5. Wykonaj ćwiczenie https://learningapps.org/621314

Poniedziałek 23. 03

Język niemiecki

https://niemiecki.ang.pl/gramatyka/przyimek/przyimki_z_celownikiem_lub_biernikiem
Proszę przede wszystkim utrwalić przyimki vor, in, an , neben. Po zapoznaniu się ze stroną rozwiąż zadanie 1 w ćwiczeniu str. 35. Proszę pracować ze słownikiem.

 

Geografia

Temat: Rzeki i jeziora Europy.

  1. Sieć rzeczna Europy jest dobrze i równomiernie rozwinięta. Europa w 80% należy do zlewisk Oceanu Atlantyckiego i Arktycznego. Pozostałe 20% to obszary bezodpływowe. Rzeki w Europie mają zasilanie deszczowo-śnieżne. Największe rzeki to:

– Wołga (3531 km długości)

– Dunaj

– Dniepr

– Ural

– Don

inne znane rzeki to: Loara, Sekwana, Tamiza, Pad, Łaba, Ren, Wisła.

  1. Jeziora stanowią 1,5% powierzchni Europy. Prawie wszystkie jeziora są pochodzenia polodowcowego. Jeziora rozmieszczone są bardzo nierównomiernie. Największe jeziora to:

– J.Ładoga (18 400 km kw pow.)

– J.Onega

– J. Wener

– J. Saimaa

– J. Pejpus

Wyjaśnienia:

sieć rzeczna – wszystkie rzeki płynące w Europie

zlewisko –  część lądu z którego rzeki spływają do danego oceanu

obszary bezodpływowe – obszary na których rzeki kończą bieg wewnątrz lądy np. w jeziorze

Spróbujcie na mapie Europy w atlasie, ponieważ mapka w podręczniku na str. 49 jest mało szczegółowa, znaleźć podane rzeki i jeziora.

 

Wychowanie fizyczne

Rozegranie turnieju rodzinnego „Piłkarzyki na kartce”
Zasady gry: http://www.jak-to-zrobic.pl/index.php/a/3/b/11/c/49/d/145/id/952
oraz pokaz: https://www.youtube.com/watch?v=1MbjvBLkt3M

 

Język polski

  1. Proszę zapisać w zeszycie temat lekcyjny: “Gdzie mieści się wyobraźnia?”
  2. Łatwe ćwiczenia na rozgrzewkę. Odpowiedzi zapisz w zeszycie.
  3. a) Z liter “OPOWIADANIE TWÓRCZE’’ ułóż jak najwięcej wyrazów.
  4. b) Dokończ zdanie. LUBIĘ WYOBRAŻAĆ SOBIE…
  5. c) Dokończ zdanie, wybierz z kolorowych wyrażeń trzy możliwości.

CO BY BYŁO, GDYBY…

ludzie chodzili po suficie, motyle były wielkości krowy, istniał Park Jurajski, buty ożyły, dzieci rządziły dorosłymi, woda była lodem, na świecie nie rosły rośliny

  1. d) Jak zinterpretowałbyś tytuł “Pudełko zwane wyobraźnią”? (pisemnie).

 

Historia

Temat: Absolutyzm we Francji (cz. 2).

Przeanalizuj z podręcznika s. 134 – 135 i dokończ kartę pracy – Skutki rządów Ludwika XIV.

W zeszycie odpowiedz na pytania (s. 132):

  1. Co nazywamy absolutyzmem?
  2. Na czym polegała różnica między absolutyzmem a monarchią stanową?

Obejrzyj film: https://www.youtube.com/watch?v=Z3Lx8WoVIRc