Klasa 6a – Tydzień 8

Piątek 08. 05.

Język polski

Temat: Ćwiczenia redakcyjne.

Dziś spróbujecie napisać początek i zakończenie opowiadania na podstawie mitu lub przypowieści.

1.      Otwórz  podręcznik na stronie 269 i przeczytaj o tym, jak należy napisać opowiadanie twórcze na podstawie mitu lub przypowieści. Koniecznie przeczytaj przykładowe opowiadanie ze strony 270.

2.      Wejdź na stronę: https://www.youtube.com/watch?v=-_70bN1PqhQ

Uważnie wysłuchaj omówienia tematu.

3.      W zeszycie ćwiczeń wykonaj ćw. 2 str. 137( wybierz punkt A lub B),  ćw. 3 str. 138 i ćw. 7 str.140 (wybierz punkt A lub B).

4.      Dla chętnych uczniów proponuję ćw. 5 str. 139.

Pozdrawiam!

Geografia

Dzień dobry
Przesyłam Wam kolejny temat i notatkę do niego. Przepiszcie do zeszytu.

Muzyka

Temat: Instrumenty dęte blaszane.

1. W tym roku szkolnym poznaliśmy już instrumenty dęte czyli aerofony. Mówiliśmy o instrumentach dętych drewnianych. Dziś przyszła kolej na instrumenty dęte blaszane.

Do instrumentów dętych blaszanych zaliczamy:

– trąbkę

– róg (waltornia)

– puzon

– tubę

Każdy z tych instrumentów ma inny kształt i wielkość, ale wszystkie wykonane są ze stopu metali.

wentyle – urządzenie do otwierania i zamykania przepływu powietrza w rurach; pozwoliło ono rozszerzyć skalę instrumentów dętych blaszanych i wpłynęło na większą precyzję wydobywanych dźwięków.

2. Przeczytaj w podręczniku o instrumentach dętych blaszanych (str. 109-110). Opisz trąbkę i puzon.

Termin: 15 maja br.

3. Obejrzyj materiał:

https://www.youtube.com/watch?v=uF4MOfTyRgw

https://www.youtube.com/watch?v=_Aa4VW9gw-U&list=RD_Aa4VW9gw-U&start_radio=1&t=77

Wszelkie prace na ocenę wysyłajcie proszę na adres  smolnik.muzyka@gmail.com  podpisując się zawsze imieniem, nazwiskiem oraz klasą.

Matematyka

Temat: Zapisywanie wyrażeń za pomocą równania.

Pobierz plik: Zapisywanie wyrażeń za pomocą równań

 

Czwartek 07. 05

Język niemiecki

Witam Was serdecznie,

dzisiejszy temat lekcji brzmi: Opisujemy drogę.

  1. Bazując na wczorajszym słownictwie wykonajcie proszę zadanie 11 na stronie 56 w podręczniku. W zadaniu tym musicie przyporządkować ilustracjom odpowiednie opisy.

Możecie mieć trudność z wyrazem „überqueren”, poniżej jego tłumaczenie wraz z przykładem użycia, zapiszcie je do zeszytu.

überqueren-przechodzić

Überqueren Sie die Straße! – Proszę przejść przez uliucę!

der Kreisverkehr – rondo

  1. Zapiszcie teraz krótką notatkę dotyczącą przyimka „zu“:

Zawsze wtedy, kiedy mówimy, że idziemy lub jedziemy do kogoś, do czyjegoś domu stosujemy przyimek „zu“. Przyimek „zu“ zawsze łączy się z celownikiem (Dativ), nawet w przypadku zdania, w którym użyjemy pytania: Wohin? (Dokąd?).

zu – do kogoś do domu

zu – do budynku (podkreślamy cel)

Przykłady użycia:

Wir gehen zu Anna. Idziemy do Anny.

Ich gehe zu dem (zum) Arzt. – Idę do lekarza.

Ich gehe zur (zu +der) Party. – Idę na imprezę.
Sie geht zum (zu +dem) Fenster. – Ona idzie do okna.

 Wir gehen zum (zu + dem) Restaurant. – Idziemy do restauracji.  – Mimo, że pytamy dokąd użyjemy przyimka z rodzajnikiem w celowniku!

  1. Przechodzimy teraz do zadania 12 na stronie 56, również w podręczniku. Z tego względu, że zadania tego nie możemy zrobić ustnie w klasie, proszę abyście napisali cztery dialogi, korzystając z planu miasta na stronie 44. Pamiętajcie, że punktem wyjściowym jest księgarnia. Powodzenia!

 

Matematyka

Temat:  Równanie z jedną niewiadomą.

Na dzisiejszej lekcji nauczysz się:

  • jak określić, co jest niewiadomą,
  • jaką literą określić niewiadomą,
  • jak ułożyć i zapisać równanie opisujące treść zadania.
  1. Obejrzyj film https://pistacja.tv/film/mat00372-zapisywanie-wyrazen-za-pomoca-rownan?playlist=281
  2. Przepisz do zeszytu  „Co to jest równanie?” – podręcznik strona 67
  3. W zeszycie ćwiczeń wykonaj ćwiczenia 1- 5  strona 94.

Informatyka

Temat: Jak się kiedyś komunikowano?

Na dzisiejszej lekcji przypomnimy sobie, co to jest komunikacja, jak się ludzie komunikowali dawniej i jak robią to dzisiaj.

1.Obejrzyj prezentacje http://www.bsip.miastorybnik.pl/publik/komu.pdf
https://slideplayer.pl/slide/6327116/
2.Pod tematem w zeszycie wykonaj tabelę, w której po jedne stronie będą wymienione i krótko scharakteryzowane sposoby komunikowania się dawniej, a po drugiej stronie sposoby komunikacji w czasach dzisiejszych.
3.Zrób zdjęcie (wyraźne) i wyślij mi swoje zadanie do 15 maja na ocenę.

Wychowanie fizyczne

Temat: Rzuty w piłce ręcznej: rzut rozpoczynający grę, rzut wolny, rzut karny, rzut z linii bocznej, rzut od bramki.

Pobierz pliki: Rzuty w piłce ręcznej.

test-wiedzy-o-sporcie

Historia

Moi drodzy! Ze względu na wydłużony czas kształcenia na odległość nie wracamy do szkoły, za to wracają dwie godziny historii w tygodniu.

Temat: Sprawdź się!

Skończyliśmy IV dział historii, tematy 19 – 25. Dziś czeka nas podsumowanie.

Pobierz plik: sprawdzian-4-wersja-a-docx – jest to plik w wordzie, który możesz pobrać, uzupełnić i odesłać.

Albo plik: sprawdzian-4-wersja-a-pdf – jest to plik, który można wydrukować, wypełnić, zrobić zdjęcie i odesłać.

Jeśli nie możesz wydrukować arkusza, zapisz na kartce SAME ODPOWIEDZI (nie przepisuj poleceń, tylko ponumeruj zadania) i wyślij zdjęcie.

Czekam na Twoje odpowiedzi dziś i jutro, więc najpóźniej odeślij sprawdzian w piątek 08.05., żebyś miał wolny weekend.

 

Środa 06. 05.

Język polski

Dzień dobry!

Dzisiaj poproszę Cię o rozwiązanie testu pt.: „Bogowie greccy”Uwaga! Zadanie podlega ocenie.

Masz dwie możliwości:

a)      Otwierasz plik Word Karta pracy – bogowie greccy, rozwiązujesz w nim zadania, zapamiętujesz i odsyłasz na moją skrzynkę mailową.

b)      Otwierasz plik pdf Karta pracy – bogowie greccy. Rozwiązania zapisujesz w zeszycie (starannie i wyraźnie), robisz zdjęcie i odsyłasz drogą mailową.

Termin dostarczenia pracy: do 07.05.2020r.

Dodatkowo każdy uczeń otrzyma test w osobnym mailu.

Powodzenia!

Biologia

Temat: Przegląd i znaczenie gadów.
1. Proszę dokończyć notatkę z poprzedniej lekcji (kto jeszcze tego nie zrobił) , przypominam link do prezentacji
2. Na dzisiejszej lekcji pobawimy się w Escape roomie dotyczącym gadów. Zadanie jest dla osób chętnych. Musicie odgadnąć hasło, które znajduje się w ostatnim slajdzie. Macie do pokonania kilka pokojów z zagadkami. Hasło prześlijcie na mój adres ania.diagnoza@tlen.pl  Kto pierwszy ten lepszy 🙂

Plastyka

Temat: Aranżacje kwiatowe lub rokokowe fryzury – wykonywanie prac.
1. Na ostatnich lekcjach poznaliście sztukę baroku, rokoko i klasycyzmu. Dzisiaj chciałabym, abyście wykonali prace plastyczne inspirując się tymi epokami.
2. Proszę, aby każdy z Was wybrał jedną z propozycji prac plastycznych, wykonał ją i wysłał do mnie jej zdjęcie e-mailem lub Messengerem do przyszłego wtorku, tj. 12.05.2020r.
3. Przygotuj kartkę bloku A3, nożyczki, klej, kolorowe gazety, wycinanki, pisaki, kredki i co jeszcze chcesz – chciałabym, aby Wasza praca powstała w technice kolażu.
4. Propozycje:
a) aranżacje kwiatowe – str. 60 pod zdjęciem ogrodu, nie z napisem „zadanie”, tylko wyżej jest opis pracy do wykonania https://flipbooki.mac.pl/szkola-podstawowa/klasa-6/plastyka-podr/mobile/index.html#p=63
b) rokokowe fryzury – str. 67 (nie musisz wykorzystywać swojego zdjęcia, możesz wyciąć jakieś z gazety, wydrukować lub po prostu narysować) https://flipbooki.mac.pl/szkola-podstawowa/klasa-6/plastyka-podr/mobile/index.html#p=69
Powodzenia! 🙂

Język niemiecki

Dzień dobry,

dzisiejszy temat lekcji brzmi: Jak dojdę do poczty?

 

Na dzisiejszej lekcji nauczymy się pytać o drogę oraz jak udzielać informacji.

  1. Zapiszcie do zeszytu niezbędne wyrazy i zdania:

Entschuldigung, wie komme ich zu…. ?– Przepraszam, jak dojdę do…?

Gehen Sie – niech Pani/Pan idzie
Fahren Sie – niech Pani/Pan jedzie
biegen – skręcić
geradeaus – prosto
nach rechts – w prawo
nach links – w lewo
über die Kreuzung – przez skrzyżowanie
bis zur Kreuzung – aż do skrzyżowania
bis zum Markt – aż do rynku
durch (Akk.) den Markt – przez rynek
die Straße entlang (Akk)– wzdłóż ulicy
die erste/zweite/dritte Straße – pierwsza/druga/trzecia ulica
um die Ecke – za rogiem
an (+D) der Ecke –na rogu
neben (+D) – obok
gegenüber (+D) – naprzeciw
über die Brücke – przez most
über die Straße – przez ulicę
die ganze Zeit – cały czas
an der Kreuzung – na skrzyżowaniu

vorbeigehen an (+D)  – przechodzić obok (kogoś, czegoś), mijać
zuerst – najpierw
dann – potem

+D – skrót od Dativ

Akk – skrót od Akkusativ

  1. Obejrzyjcie krótki filmik, dzięki któremu przećwiczycie wymowę powyższych wyrazów. https://www.youtube.com/watch?v=EZOcmTuLSGE
  2. Otwórzcie teraz proszę podręczniki na stronie 55 i przeczytajcie na głos dialog pt. „Nach dem Weg fragen”.
  3. Na zakończenie wykonajcie zadanie 10, również w podręczniku na stronie 55.

 

Wtorek 05. 05.

Matematyka

Temat: Pola figur płaskich – ćwiczenia sprawdzające. (cz.2)

Dziś kontynuujcie pracę z wczoraj. Powodzenia!

Język polski

Temat: O wielkiej sile miłości – mit o Orfeuszu i Eurydyce.

Mit o Orfeuszu i Eurydyce – jest tematem dzisiejszej lekcji.

1.      Kliknij na poniższy link i zacznij czytać lekcję od części „Wprowadzenie”. Wykonaj ćwiczenia on-line od pierwszego do piątego.

https://epodreczniki.pl/a/kultura-i-mity—orfeusz-i-eurydyka/DVNaPKBkI

2.      Zadanie pisemne: Zredaguj w punktach plan wydarzeń opisanych w micie.

Pozdrawiam!

Historia

Temat: Od monarchii konstytucyjnej do republiki.

 

  1. Otwórz podręcznik na s. 172 i zapoznaj się z całym tematem. Przeczytaj również podpisy pod ilustracjami.
  2. Obejrzyj film: https://www.youtube.com/watch?v=_WYw1V_kKd4
  3. W zeszycie zrób notatkę według poniższego schematu. Rozpisz go, koniecznie dopisz daty i najważniejsze informacje.

Rewolucja francuska (1789 – 1799) – trwała 10 lat.

1)     Francja w okresie monarchii

·       Ustawa o duchowieństwie

·       Konstytucja

·       Wojna z Austrią i Prusami

2)     Francja w okresie republiki

·       Egzekucja króla Ludwika XVI

·       Wojna z koalicją państw europejskich

·       Powstanie w Wandei

·       Jakobini

·       Komitet Ocalenia Publicznego

·       Wielki terror

3)     Skutki rewolucji francuskiej.

 

Wychowanie fizyczne

Temat: Na kółkach – rower, wrotki, deskorolka.

Poniedziałek 04. 05.

Język polski

Temat: Prometeusz – zbawca ludzkości.

Moi drodzy, od dzisiejszej lekcji zmieniamy tematykę, przed nami…mity (widzę uśmiech na waszych twarzach J). Postarajcie się zapamiętać treść mitu o Prometeuszu – jest bardzo ważny!

1.      Otwórz podręcznik na stronie 256 i uważnie przeczytaj mit o Prometeuszu.

2.      Zapoznaj się z poniższym tekstem.

Mit o Prometeuszu jest jednym z tych mitów, które wyjaśniają funkcjonowanie świata.  Opowieść wyjaśnia, w jaki sposób na ziemi pojawili się ludzie, kto jest ich stwórcą oraz kto podarował im podstawową wiedzę niezbędną do życia. Sam akt stworzenia człowieka – ulepienie go z gliny odsyła do Biblii, w której ten proces został podobnie przedstawiony.

Prometeusz poza tym, że jest stwórcą człowieka, jest również gotów za niego cierpieć. Jego postawa pokazuje, że są wartości, którym warto się poświęcić, nie patrząc na możliwe kary. Prometeusz w imię tych wartości pokazuje, że można złamać pewne zasady. Dopuszcza się kradzieży i oszukuje bogów, by zapewnić ludziom możliwość przeżycia. Z jednej strony Prometeusz jest bohaterem, z drugiej strony jest on buntownikiem.

Ważnym elementem mitu jest kara Prometeusza. Stwórca ludzi zostaje osamotniony i skazany na wieczne męki. Czas jego cierpień nie ma początku ani końca, bezustannie odrastająca wątroba jest stale wydziobywana przez orła krążącego wokół skał Kaukazu.

3.      Odpowiedz pisemnie na pytanie 2,3, 4 i 5 z 258 strony podręcznika.

4.      Zapisz w zeszycie kolorem definicję mitu i mitologii.

Mit – to fantastyczna opowieść dotycząca bardzo odległej przeszłości. Wyraża wierzenia danej społeczności, np. Greków, Rzymian, Słowian. Mity opowiadają między innymi o powstaniu świata i człowieka, pochodzeniu zjawisk atmosferycznych, życiu i czynach bogów oraz bohaterów.

Mitologia – zbiór mitów jednego ludu.

5.      Sprawdź w słowniku termin: prometeizm. Wyjaśnienie zapisz w zeszycie.

Pozdrawiam!

Matematyka

Temat: Pola figur płaskich – ćwiczenia sprawdzające.

1.     Ten temat przewidziany jest na dwie godziny lekcyjne.

2.     Przypomnij sobie wszystkie wzory na obliczanie pól trójkątów i czworokątów.

3.     Rozwiąż zadania. KARTA PRACY POLA FIGUR PŁASKICH

4.     Odpowiedzi przyślij na adres spchwarstnica_ilonapartyka@op.pl

Język niemiecki

Witam Was serdecznie,

dzisiejszy temat lekcji brzmi: Sprawdź się sam!

  1. Na dzisiejszej lekcji musicie wykonać tylko załączoną kartkówkę. Do rozwiązania są trzy zadania. W zadaniu A należy zaznaczyć odpowiednią formę przyimka z rodzajnikiem w celowniku. W zadaniu B musicie połączyć pytanie z pasującą odpowiedzią. Zadanie C sprawdza umiejętność budowy zdań oznajmujących i pytających, zwróćcie uwagę, że czasownik, jak i rodzajnik określony, jest już odmieniony.

Kartkówka VIA, 04.05.2020r.

Rozwiązaną kartę pracy należy przesłać na mój adres E-mail do 11.05.2020r. Powodzenia!

Technika

Temat: Sprzęt elektroniczny wokół nas. 
1. Zapisz temat lekcji w zeszycie, a następnie przeczytaj ten temat w podręczniku na str. 37.
2. Chciałabym, abyście się zastanowili, jakiego sprzętu elektronicznego lub elektrycznego brakuje jeszcze w naszym codziennym życiu, do jakich czynności potrzebujmy wsparcia i ułatwienia.
3. Wasze zadanie polega na narysowaniu w zeszycie Waszego wymyślonego sprzętu, oczywiście może być to coś „fantastycznego”. Podpiszcie również w zeszycie swój „wynalazek” oraz opiszcie jednym zdaniem, do czego służy. Następnie wyślijcie do mnie zdjęcie swojej pracy na e-maila lub Messengera. Powodzenia!