Klasa 6b – Tydzień 11

Piątek 29. 05.

Język polski

Temat: Jak napisać list oficjalny?
List oficjalny, w odróżnieniu od listu prywatnego, skierowany jest do osoby publicznej lub do instytucji, urzędu czy organizacji. Tekst ten ma najczęściej charakter prośby lub podziękowania. Cechują go zwięzłość i rzeczowość.
1.      Na stronie poniżej  obejrzyj  dwuminutowy film, który wyjaśnia, po co pisze się listy oficjalne i jakie są jego najważniejsze cechy.  https://app.biteable.com/watch/1712868/0410f4c5804ff4c1da534dab4a2d9c916d5706b5
2.      Otwórz podręcznik na stronie 299 i uważnie przeczytaj informacje zamieszczone w ramkach, koniecznie przeanalizuj treść przykładowego listu oficjalnego zamieszczonego na stronie 300.
3.      Przepisz do zeszytu schemat listu oficjalnego (możesz wydrukować i wkleić).

4. Odpowiedz pisemnie na pytania 1, 3 i 4 z podręcznika 300-301 str.

Geografia

Dzień dobry
Przesyłam temat na ten tydzień.: Geografia 6 – Wielkie miasta Europy

Muzyka

Temat: Wariacje muzyczne.

1. Na dzisiejszych zajęciach poznamy nową formę muzyczną, jaką są wariacje.

2. Zapiszcie notatkę do zeszytu:

Wariacje to samodzielna forma muzyczna lub część większego utworu instrumentalnego, np. symfonii, koncertu, sonaty, w którym temat muzyczny zaprezentowany na początku utworu, ulega wielu przekształceniom. Zmiany te dotyczą : rytmu, metrum, tempa, melodii, tonacji, dynamiki, instrumentacji, sposobu wykonania. Każde przekształcenie nazywamy wariacją.

 

Posłuchajcie przykładów muzycznych wariacji :

– Johann Brahms – Wariacje B-dur na temat Haydna

https://www.youtube.com/watch?v=BRu7CMg6wSs

-Wolfgang Amadeusz Mozart – Wariacje C-dur

https://www.youtube.com/watch?v=7BTvoqVK420

Matematyka

Temat: Siatki brył-zadania.
 Dzisiaj w dalszym ciągu ćwiczymy siatki brył.
1. Przepiszcie proszę do zeszytu Dobrą radę ze str. 122 w podręczniku.
2. Przeanalizujcie bryły i ich siatki, które znajdują się na str.122 w podręczniku.
3. Zróbcie proszę ćwiczenie 1,2,3,4 i 5 na str.116-117 w zeszycie ćwiczeń. Odpowiedzi proszę do mnie nie przysyłajcie. W poniedziałek podam Wam rozwiązania.

Czwartek 28. 05.

Język niemiecki

Temat: Celownik i biernik – ćwiczenia.
1. Dzisiaj chciałabym, abyśmy nadal poćwiczyli celownik i biernik.
2. Zacznijmy od celownika – wykonaj ćwiczenie 6 na str. 54 w zeszycie ćwiczeń – popatrz na przykład i na jego podstawie zbuduj krótkie dialogi.
3. Teraz wymieszamy celownik i biernik i musisz sam zdecydować, kiedy którego przypadku użyć. Wykonaj ćwiczenie 12 na str. 57 w zeszycie ćwiczeń.
4. Ostatnie ćwiczenie na dzisiaj, to ćwiczenie 10 na str. 56 w zeszycie ćwiczeń – musisz odgadnąć, kto koło kogo siedzi na podstawie podpowiedzi.
5. Na następnej lekcji otrzymacie kartę pracy dotyczącą celownika i biernika, więc bardzo proszę, abyście do tego czasu utrwalili zdobyte wiadomości.

Matematyka

Temat: Siatki brył.
2. Zapiszcie proszę pod tematem: Siatka figury przestrzennej powstaje przez „rozcięcie” niektórych krawędzi tej figury tak, aby dało się rozłożyć ściany na płaszczyźnie.
3. Przeczytajcie lekcję w epodręczniku: https://epodreczniki.pl/a/graniastoslupy-proste/DaCL4nc7d
4. Zróbcie proszę ćwiczenie 3,4 i 9 w epodręczniku. Pamiętajcie o sprawdzaniu swoich odpowiedzi.

Informatyka

Temat: Komputer pomaga osobom niepełnosprawnym.
1. Przypominam o wysłaniu do mnie prezentacji lub gry, ponieważ nadal są osoby, które jeszcze tego nie zrobiły ( wszystkie informacje znajdują się w tematach z  poprzednich lekcji).

Wychowanie fizyczne

Temat: Podchody-gra terenowa.
Pobierz plik: Podchody kl.VIB

Historia

Temat: Upadek Rzeczpospolitej.

  1. Na początek obejrzyj film: https://gwo.pl/upadek-rzeczypospolitej-p4676
  2. Otwórz podręcznik na s. 218 i przeczytaj cały temat. Zwróć szczególną uwagę na postać Tadeusza Kościuszki i jego działania w obronie niezawisłości Polski.
  3. Teraz obejrzyj film o insurekcji kościuszkowskiej https://www.youtube.com/watch?v=bbWnUn-1wpw
  4. Zapisz w zeszycie notatkę:
1. Wybuch insurekcji kościuszkowskiej

a. po drugim rozbiorze okrojona Polska była całkowicie zależna od Rosji

b. powstanie było planowane przez patriotów należących do tajnych organizacji

c. na naczelnika powstania wyznaczono gen. Tadeusza Kościuszkę

d. Tadeusz Kościuszko ogłosił akt powstania w Krakowie 24 III 1794 r.

 

2. Tadeusz Kościuszko 7 V 1794 r. ogłosił Uniwersał połaniecki – poprawiał położenie chłopów

 

3. Przebieg powstania

a. wojska Tadeusza Kościuszki odniosły pierwsze zwycięstwo pod Racławicami

b. w lipcu 1794 r. wojska rosyjskie i pruskie przystąpiły do oblężenia Warszawy

 zostało przerwane na skutek wybuchu powstania w Wielkopolsce

 z pomocą do Wielkopolski wyruszył gen. Jan Henryk Dąbrowski

c.  10 X 1794 r. po klęsce pod Maciejowicami Kościuszko dostał się do niewoli rosyjskiej

d. wojska carskie zdobyły szturmem Pragę 4 XI 1794 r.

 

4. Trzeci rozbiór Polski  1795 r.

a. Prusy zabrały zach. część Mazowsza z Warszawą

b. Austria otrzymała południową i wschodnią część Mazowsza

c. Rosja przejęła Litwę, Polesie, Wołyń oraz ziemie białoruskie

d. trzeci rozbiór oznaczał całkowitą likwidację państwa polskiego.

5. Przyczyny upadku Rzeczpospolitej.

 

  1. Na podsumowanie obejrzyj film o rozbiorach Polski: https://www.youtube.com/watch?v=ZBx40SBSvoU
  2. To już ostatni temat z działu. Powtórz wiadomości na przyszły tydzień.

Środa 27. 05.

Język polski

Temat: Uczucia zwierząt.
Dziś rozpoczynamy pracę w ostatnim rozdziale naszego podręcznika pt:,, Spotkania z naturą”.
1.      Otwórzcie podręcznik na stronie 294 i przeczytajcie fragment artykułu Olgi Kowalik pt.: „Delfin człowiekowi człowiekiem”.
2.      Zastanówcie się, jak byście odpowiedzieli na pytanie 1 i 2  zamieszczone pod tekstem.
3.      Odpowiedzcie pisemnie na pytanie 3 i 6 / 295 str.
4.      Na zakończenie zachęcam Was do obejrzenia krótkiego filmu dokumentalnego nt. delfinów. Oto link: https://youtu.be/VkItjOCYyPo

Biologia

Temat: Przegląd i znaczenie ptaków.
1. Tak jak pisałam w poprzednim tygodniu, temat lekcji jest rozłożony na dwie lekcje.
2. Bardzo proszę dokończyć notatkę przez osoby, które jeszcze tego nie zrobiły. ( przypominam link do prezentacjihttps://view.genial.ly/5e83565a59ee3c0df4de03bc/presentation-ptaki-klasa-6 )
3. Dla osób chętnych przygotowałam Ptasi Escape Room. Po rozwiązaniu wszystkich zadań i wpisaniu hasła do sejfu, zobaczycie pytanie. Odpowiedź proszę przysłać na mój adres ania.diagnoza@tlen.pl
Czekam na wasze odpowiedzi 🙂

Plastyka

Temat: Projektuję własny ornament.
 
1. Na ostatniej lekcji poznaliście, czym są ornamenty, a dzisiaj zaprojektujecie własne. 
2. Inspirując się poznanymi w trakcie ostatniej lekcji motywami zdobniczymi, zaprojektuj własny ornament. Może być wykonany wybraną techniką na płaszczyźnie lub w przestrzeni. Wykorzystaj rysunek, malarstwo, grafikę lub rzeźbę. 
Na Wasze prace czekam do przyszłego wtorku, tj. 02.06.2020r. Powodzenia!

Język niemiecki

Temat: Wo czy wohin?
1. Dzisiaj chciałabym, abyśmy poćwiczyli, kiedy użyć celownika, a kiedy biernika przy tworzeniu zdań.
2. Zapisz temat lekcji oraz otwórz załącznik wo i wohin – przygotowałam dla Was notatkę, w której podzieliłam, które czasowniki łączą się z celownikiem, a które z biernikiem. Dopisałam jeszcze raz przyimki, które łączą się i z celownikiem i z biernikiem, które już znamy oraz tabelkę rodzajników dla celownika oraz biernika. Proszę, abyś przeanalizował całą notatkę oraz ją przepisał wraz z przykładami.
3. Wykonaj ćwiczenia interaktywne, mam nadzieję, że wszystko jest dla Ciebie zrozumiałe i nie masz problemu z odróżnieniem celownika i biernika:
4. Aby to jeszcze poćwiczyć wykonaj ćwiczenie 8 i 9 na str. 55 oraz 11 na str. 56 w zeszycie ćwiczeń.

Wtorek 26. 05.

Matematyka

Temat: Objętość brył-zadania.
1. Zróbmy razem zad.11 ze str.111 w podręczniku.
Najtrudniejsze w tym zadaniu jest ustalenie, która ściana jest podstawą.
Pamiętamy, że graniastosłup prosty ma dwie jednakowe podstawy, które mogą być dowolnymi wielokątami, a ściany boczne to prostokąty.
W naszym basenie podstawy to trapezy.
V=Pp·H
Pamiętamy o zamianie jednostek: 80 cm=0,8m
Pp=1/2·(a+b)·h=1/2·(2+0,8)·10=14[m²]
H=5m
V=14·5=70[m³]
Pamiętamy, że 1dm³=1l
70m³=70000dm³=70000l
Odp. W tym basenie zmieści się 70m³ wody, a to jest 70000 litrów.
2. Sprawdźcie czy zrobiliście dobrze zad.3 ze str.117 w podręczniku:
Zamieniam cm na dm bo 1dm³=1l
20cm=2dm
50cm=5dm
40cm=4dm
V=Pp·H=2·5·4=40[dm³]
40dm³=40l=40kg
Odp. W akwarium zmieści się 40 litrów wody, która waży 40kg.
3. Zróbcie proszę zad.4 i 7 ze str.118 w podręczniku. Całe rozwiązania ( nie tylko odpowiedzi) proszę przyślijcie na mój adres ania.diagnoza@tlen.pl

Język polski

Temat: Hałas z błahego powodu – ćwiczenia ortograficzne.
Dziś ćwiczenia i  krzyżówki z ortografii. Utrwalimy pisownię wyrazów z h i ch.
1.       Wejdź na stronę
Wykonaj i sprawdź ćwiczenie 1,3,4,5,6,7,8. Miłej zabawy.

Historia

Temat: II rozbiór Polski.

Dziś dowiesz się, co wydarzyło się po uchwaleniu Konstytucji 3 maja i jak doszło do II rozbioru Polski.

  1. Otwórz podręcznik na s. 211 i przerysuj do zeszytu oś czasu.
  2. Obejrzyj film: https://www.youtube.com/watch?v=BXU6BqsxELM. Zaczyna się powtórzeniem z ostatniej lekcji, a w drugiej części przechodzi do tematu dzisiejszego.
  3. Przeczytaj cały rozdział z podręcznika. Zwróć szczególną uwagę na mapę na s. 215.
  4. Utrwal wiedzę i obejrzyj filmy:
  5. Zapisz notatkę do zeszytu.
1. Przeciwnicy konstytucji zawiązali  konfederację targowicką – 1792

a. targowiczanom udzieliła pomocy caryca Katarzyna II

b. przywódcy konfederacji targowickiej:

– Stanisław Szczęsny Potocki

– Franciszek Ksawery Branicki

– Seweryn Rzewuski

2. Wojna w obronie Konstytucji 3 maja – 1792 r.

a. do Polski wkroczyła armia carska w celu przywrócenia dawnego porządku

b. wojska polskie stoczyły dwie duże bitwy:

– pod Zieleńcami pod dowództwem księcia Józefa Poniatowskiego

– pod Dubienką pod dowództwem gen. Tadeusza Kościuszki

c. na pamiątkę zwycięstwa pod Zieleńcami Stanisław August Poniatowski ustanowił Order Virtuti Militari

d. ze względu na przewagą armii carskiej król postanowił skapitulować

3. Drugi rozbiór Polski – 1793 r.

a. Prusy zabrały Wielkopolskę, część Mazowsza oraz Gdańsk i Toruń

b. Rosja zabrała ziemię białoruską, ukraińskie i Podole

4. Sejm rozbiorowy w Grodnie – 1793 r.

a. zatwierdził drugi rozbiór Polski

b. unieważnił Konstytucję 3 maja

c. przywrócił dawne zasady ustroju Polski (m.in. liberum veto i wolną elekcję)

5. Zwolennicy Konstytucji 3 maja musieli udać się na emigrację.

  1. Zadanie dla chętnych: przeczytaj tekst źródłowy Targowica tekst źródłowy i odpowiedz na pytania. Termin: 26. 05.

Wychowanie fizyczne

Temat: Deskorolka, rolki- czyli aktywnie na kółkach.
Pobierz plik: aktywnie na kółkach

Poniedziałek 25. 05.

Język polski

Temat: Cechy powieści J.R.R. Tolkiena jako utworu fantasy.
1.      Co to jest powieść fantasy?
Powieść fantasy to odmiana literatury fantastycznej (występująca np. obok science-fiction), w której świat przedstawiony z jednej strony jest realistyczny, z drugiej natomiast znacząco różni się od rzeczywistości. Czasoprzestrzeń powieści fantasy zbliża się do rzeczywistości mitu i baśni, często korzysta z folklorystycznych obyczajów i wierzeń. Fabuła to niezwykłe wydarzenia i zwroty akcji najczęściej dotyczące  uniwersalnych problemów walki dobra ze złem. Główna postać to często bohater, którego zadaniem jest uratowanie świata zagrożonego zagładą.
2.      Wejdź na stronę
przeczytaj informacje od punktu Fantastyka, fantasy czy fantazja – Ważne!
Wykonaj i sprawdź ćwiczenie 9.
Zapoznaj się z kartą pracy – Cechy literatury fantasy

Matematyka

2. Zapiszcie proszę pod tematem:
     1ml (mililitr)=1cm³
     1 litr=1dm³
1cm=10mm
1cm²=100mm² (bo 10·10=100)
1cm³=1000mm³ (bo 10·10·10=1000)
1m=100cm
1m²=10000cm² (bo 100·100=10000)
1m³=1000000cm³ (bo 100·100·100=1000000)
3. Zróbmy razem zadanie:
Basen w kształcie prostopadłościanu ma wymiary 25m x 10m x 1,6m. Ile litrów wody trzeba do niego wlać, żeby go wypełnić.
Zaczynamy od zamiany jednostek ( tak aby mogły wyjść nam litry bo 1 litr=1dm³):
25m=250dm
10m=100dm
1,6m=16dm
Obliczmy objętość naszego basenu: V=Pp·H=250·100·16=400000 [dm³]=400000 litrów
Odp. Do basenu trzeba wlać 400000 litrów wody.
4. Zróbcie proszę zad. 3 ze str.117 w podręczniku. Pamiętajcie o sprawdzeniu odpowiedzi na końcu podręcznika.

Język niemiecki

Temat: Die Bücher stehen auf dem Regal.
1. Dzisiaj wrócimy do celownika, który poznaliśmy już w pierwszym rozdziale, czyli będziemy zadawali pytanie gdzie?(coś jest).
2. Zapisz temat lekcji, a następnie przypomnijmy sobie czasowniki stehen, liegen, sein i hängen – poszukaj w zeszycie , co oznaczają, jeśli nie pamiętasz oraz znajdź tabelkę, w której masz zapisane rodzajniki w celowniku.
3. Otwórz podręcznik na str. 63 i rozwiąż ustnie zadanie 9 – wstaw odpowiedni czasownik i uzupełnij rodzajnik w celowniku.
4. Wykonaj ćwiczenie 5  w zeszycie ćwiczeń na str. 54 oraz ćwiczenie 7 na str. 55.

Technika

Temat: Z mechatroniką w przyszłość.
2. Następnie obejrzyjcie film o wynalazkach przyszłości, które istnieją już dzisiaj: https://www.youtube.com/watch?v=NzR9_Q1oSjo&fbclid=IwAR3KmH4mlrIk1q3-cEdR2D4X3OkfPdv_-x9Zni2NlCGFpsI8huvhXI3Wx_0