Klasa 6b – Tydzień 13

Środa 10. 06.

Język polski

Temat: Jak rozróżnić głoski dźwięczne od bezdźwięcznych?
Dziś kolejna porcja wiedzy z fonetyki.
1.      Ćwiczenie na rozgrzewkę: dotknij delikatnie dłonią krtani i wymawiaj kolejno głoski. Przy niektórych zapewne poczujesz delikatne drgania…
SZ       Ż         CZ       A         F          G
Dzisiejszy temat dotyczy głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych, jeżeli przy wymowie głoski czujemy drgania wiązadeł głosowych, to znaczy, że jest ona dźwięczna, jeśli nie, głoska jest bezdźwięczna.
2.      Otwórz podręcznik na stronie 307 i przepisz kolorem do zeszytu Nową wiadomość (podział głosek na dźwięczne i bezdźwięczne).
3.      Wykonaj w zeszycie zad. 1 i 2  / 308 str. podręcznika.
4.      Kliknij na poniższy link, przeczytaj lekcję i rozwiąż wszystkie ćwiczenia on-line.

Biologia

Temat: Przegląd i znaczenie ssaków.
 1. Na dzisiejszą lekcję przygotowałam dla Was film o ssakach żyjących w Polsce:

Plastyka

Temat: Portret barokowy.
1. Dzisiejsza lekcja poświęcona jest portretom w epoce baroku. Lekcja dla Was znajduje się tutaj:
Proszę, abyście przeczytali cały temat i dokładnie obejrzeli wszystkie obrazy oraz wykonali ćwiczenia: 1, 3, 5, 6 i 7.
Pozdrawiam Was serdecznie!

Język niemiecki

Temat: Utrwalenie wiadomości – Kapitel 3.
1. Zbliżamy się do końca rozdziału, więc zaczynamy utrwalać zdobyte wiadomości.
2. Zaczniemy od zadania na rozumienie ze słuchu – otwórz podręcznik na str. 68 i przeczytaj zadanie 16, a następnie wysłuchaj nagrania, które znajdziesz tutaj, jeżeli nie masz płyty do podręcznika:
http://www.chmura.klett.pl/books/wir-smart-3-podrecznik-kl-vi  klikając na Modul 6, Kapitel 3 i poszukaj Track_37. Możesz słuchać tyle razy, ile potrzebujesz. Najważniejsze, abyś usłyszał potrzebne informacje.
3. Teraz przejdziemy do pisania. Przeczytaj polecenie w zadaniu 17 i napisz SMSa w zeszycie wg podanego opisu. Osoby chętne mogą wysłać do mnie swojego SMSa e-mailem.

Wtorek 09. 06.

Matematyka

Temat: Procenty.
2. Zapiszcie proszę pod tematem: Słowo procent pochodzi od łacińskiego „pro centum” (na sto).
100% to inaczej 100/100=1 całość.
25% całości to inaczej 25/100=1/4=0,25 tej całości
75% całości to inaczej 75/100=3/4=0,75 tej całości
10% całości to inaczej 10/100=1/10=0,1 tej całości
3. Zróbmy razem zadania:
W klasie VIa jest 20 uczniów. Spośród nich 10% trenuje karate. Ilu uczniów klasy VIa trenuje karate?
10%=10/100=1/10 uczniów
Obliczamy ile to jest 1/10 liczby 20.
1/10·20=20/10=2
Odp. Dwoje uczniów klasy VIa trenuje karate.
      Zad.5 str.159 w podręczniku
a) 100%, czyli całość
Odp. Samochodów osobowych jest 300.
b) 50%=50/100=1/2, czyli połowa
Odp. W Polsce wyprodukowano 150 samochodów.
c) 1%=1/100
1/100 liczby 300, 1/100·300=300/100=3
Odp. Auta zabytkowe są 3.
d) 10%=10/100=1/10
1/10 liczby 300, 1/10·300=300/10=30
Odp. Samochodów czerwonych jest 30.
e) 25%=25/100=1/4
1/4 liczby 300, 1/4·300=300/4=75
Odp. Samochodów typu kombi jest 75.
  Zad.9 str.159 w podręczniku
Klasa liczy 20 osób i to jest nasze 100%.
a) 10 osób ma włosy blond, czyli 10 na 20 wszystkich, czyli 10/20=1/2 (połowa)=50%
Odp. 50% uczniów tej klasy ma włosy blond.
b) 1 osoba ma laptopa, czyli 1 na 20 osób, czyli 1/20 ( rozszerzamy licznik i mianownik przez 5, aby w mianowniku było 100) 1/20= 5/100=5%
Odp. 5% uczniów ma na biurku laptopa.
c) 2 osoby mają okulary, czyli 2 na 20 osób, czyli 2/20 ( rozszerzamy licznik i mianownik przez 5, aby w mianowniku było 100) 2/20=10/100=10%
Odp. 10% uczniów nosi okulary
d) 5 osób to chłopcy, czyli 5 na 20 osób, czyli 5/20 ( rozszerzamy licznik i mianownik przez 5, aby w mianowniku było 100) 5/20=25/100=25%
Odp. 25% uczniów to chłopcy.
e) 15 osób to dziewczęta, czyli 15 na 20 osób, czyli 15/20 ( rozszerzamy licznik i mianownik przez 5, aby w mianowniku uzyskać 100) 15/20=75/100=75%
Odp. 75% uczniów to dziewczęta.
4. Zróbcie proszę samodzielnie zad.10 str.160. Pamiętajcie o sprawdzeniu odpowiedzi na końcu podręcznika.
Do mnie proszę nic nie przysyłajcie.

Język polski

Temat: Głoski ustne i nosowe.
Dziś poznacie klasyfikację głosek.
1.      Otwórz podręcznik na stronie 308 i przepisz do zeszytu Nową wiadomość.
2.      Kliknij na poniższy link, przeczytaj lekcję i rozwiąż ćwiczenia on-line
– opuść ćwiczenie 3, gdyż dotyczy pracy w grupie;
– ćwiczenie 8 wykonaj pisemnie w zeszycie, uważaj na pułapki ortograficzne

Historia

Temat: Po III rozbiorze Polski.

  1. Otwórz podręcznik na s. 234 i przeczytaj cały temat.
  2. Do zeszytu jako notatkę wpisz informację „To, co najważniejsze” ze s. 239.
  3. Wejdź na stronę https://epodreczniki.pl/a/dal-nam-przyklad-bonaparte-polacy-i-napoleon/D1ALcPaJM, przeczytaj lekcję i wykonaj ćwiczenia, pamiętając o sprawdzeniu rozwiązań. Pomiń pracę domową.
  4. Obejrzyj film: https://www.youtube.com/watch?v=hM-_9_AokMM

Wychowanie fizyczne

Temat: Taniec towarzyski i jego zalety.
Pobierz plik: taniec towarzyski

Poniedziałek 08. 06. 

Język polski

Temat: Jak wymawiamy, jak słyszymy, jak piszemy?
Dziś kontynuacja tematu z piątku.

Matematyka

Temat: Procenty.
2. Zapiszcie proszę pod tematem:
1% to 1/100 całości
100% to 100/100 całości, czyli 1 całość
50% to 50/100 całości, czyli połowa
25% to 25/100 całości, czyli 1/4 całości
10% to 10/100 całości, czyli 1/10 całości
3. Zróbmy razem zadania:
zad.1
W klasie VIb chłopcy stanowią 55% uczniów. Jaki procent uczniów tej klasy stanowią dziewczęta? Kogo jest więcej?
Wiemy, że całość to 100%. Jeżeli chłopcy to 55%, więc 100% – 55% =45%.
Odp.: Dziewczynek jest 45%, czyli chłopców jest więcej (55%>45%).
zad.2
Tomek pomalował 25% płotu. Jaka to część płotu? Ile procent zostało mu do pomalowania? Jaką część płotu musi jeszcze pomalować?
Wiemy, że 25%=25/100=1/4
100%-25%=75%
75%=75/100=3/4
Odp. Tomek pomalował 1/4 płotu. Musi jeszcze pomalować 75% płotu, czyli 3/4 płotu.
4. Zróbcie proszę zad.1,3 i 4 ze str.158 w podręczniku. Pamiętajcie o sprawdzeniu odpowiedzi na końcu podręcznika. Do mnie proszę nic nie przysyłajcie.

Język niemiecki

Temat: Wir richten eine Wohnung ein.
1. Ostatnio urządzaliśmy pokój dla Brigitty, a dzisiaj będziemy urządzali mieszkanie.
2. Zapisz temat lekcji, a następnie zapisz czasownik einrichten – urządzać (jest to czasownik rozdzielnie złożony).
3. Chciałabym, abyśmy dzisiaj rozpoczęli od biernika. Otwórz podręcznik na str. 67 i z podanych tam mebli oraz sprzętów domowych wybierz, które ustawisz w podanych pomieszczeniach.
Skoro będziemy je ustawili, to musimy sobie zadać pytanie dokąd? wohin?, czyli użyć biernika,
np. Der Elektroherd kommt in die Küche.
Der Fernseher kommt in das Wohnzimmer.
Teraz Ty ułóż zdania dla pozostałych mebli i sprzętów.
4. Teraz, kiedy już urządziliśmy mieszkanie, to nasze sprzęty znajdują się w wybranych przez nas pomieszczeniach, czyli gdzie? wo? więc będziemy budowali zdania z celownikiem,
np. Der Elektroherd steht in der Küche.
Der Fernseher steht in dem Wohnzimmer.
Teraz Ty ułóż zdania w celowniku do swoich wcześniejszych zdań.
5. Mam nadzieję, że celownik i biernik są dla Ciebie już całkowicie zrozumiałe i nie masz żadnego problemu z budowaniem zdań w tych przypadkach.

Technika

Temat: Inteligentny dom.
1. Dzisiejsza lekcja dla Was znajduje się tutaj:
2. Proszę, abyście przeczytali str. 122-124, a następnie w zeszycie napiszcie pod tematem lekcji odpowiedź na pytanie: W jaki sposób odpowiednio ustawiony system zarządzania domem może się przyczynić do obniżenia rachunków?
Pozdrawiam Was serdecznie!