Klasa 6b – Tydzień 2

Piątek 27. 03

Geografia

Witajcie.  Przesyłam Wam temat i notatkę do niego. Przepiszcie sobie ją do zeszytu.
Temat: Rzeki i jeziora Europy.
1. Sieć rzeczna Europy jest dobrze i równomiernie rozwinięta. Europa w 80% należy do zlewisk
    Oceanu Atlantyckiego i Arktycznego. Pozostałe 20% to obszary bezodpływowe. Rzeki w Europie mają
    zasilanie deszczowo-śnieżne. Największe rzeki to:
    – Wołga ( 3531 km długości)
    – Dunaj
    – Dniepr
    – Ural
    – Don
   inne znane rzeki to: Loara, Sekwana, Tamiza, Pad, Łaba, Ren, Wisła.
2. Jeziora stanowią 1,5% powierzchni Europy. Prawie wszystkie jeziora są pochodzenia polodowcowego.
    Jeziora rozmieszczone są bardzo nierównomiernie. Największe jeziora to:
     – J.Ładoga (18 400 km kw pow.)
     – J.Onega
     – J. Wener
     – J. Saimaa
     – J. Pejpus
Wyjaśnienia:
sieć rzeczna – wszystkie rzeki płynące w Europie
zlewisko –  część lądu z którego rzeki spływają do danego oceanu
obszary bezodpływowe – obszary na których rzeki kończą bieg wewnątrz lądy np. w jeziorze
Spróbujcie na mapie Europy w atlasie, ponieważ mapka w podręczniku na str. 49 jest mało szczegółowa, znaleźć podane rzeki i jeziora.
Pozdrawiam. Nie dajcie się wirusowi, przestrzegajcie zakazów i nakazów.
Język polski

Temat lekcyjny: Rodzaje wypowiedzeń.

Wszystkie informacje dotyczące tego tematu znajdują się w załączonym pliku: 27.03

Pozdrawiam!

 

Muzyka

Temat: Koncert na jeden lub wiele instrumentów.

1. Zapisz notatkę do zeszytu :

concerto grosso, wielki koncert – wielkie współzawodnictwo- taka forma koncertu, w której mała grupa muzyków przeciwstawia się większemu zespołowi orkiestrowemu.

Wysłuchaj :

https://www.youtube.com/watch?v=jFMyHO8EtLo

2. Zapisz notatkę do zeszytu :

koncert solowy – utwór na instrument solowy i orkiestrę.

Wysłuchaj :

https://www.youtube.com/watch?v=0I5PlKK9bIM

Czwartek 26. 03

Język niemiecki

Temat: Wo kann man Obst und Gemüse kaufen? – Gdzie można kupić owoce i warzywa?
 
1. Zapisz temat w zeszycie, a następnie zapoznaj się z notatką przygotowaną przez nauczyciela (notatka wysłana na e-mail rodzica oraz na naszą grupę).
2. Przepisz ją do zeszytu.
3. Wykonaj 3 krótkie ćwiczenia z karty pracy – przepisz je do zeszytu (karta pracy również je
st wysłana na e-mail rodzica oraz naszą grupę).
4. Zrób ćwiczenie 11 w zeszycie ćwiczeń na stronie 39.
5. Zrób zdjęcie wykonanym zadaniom z karty pracy, wyślij je do mnie oraz napisz mi wiadomość, z czym miałeś największy problem oraz czy wszystko jest dla Ciebie zrozumiałe.
Informatyka 
Temat:Tworzymy pierwszy program w języku Scratch.
 Zapiszcie proszę pod tematem notatkę: Scratch jest dydaktycznym środowiskiem programowania, dostępnym bezpłatnie w Internecie.Umożliwia tworzenie programów w języku Scratch. Na scenie widoczna jest postać (duszek), która standardowo ma wygląd kota. Duszek porusza się po scenie i wykonuje rożne czynności.
 Zapoznajcie się z filmem dostępnym na stronie https://www.youtube.com/watch?v=xAcY3t3KdRI
Ten temat lekcji będziemy kontynuować w przyszłym tygodniu.
Matematyka 
Temat:Kolejność wykonywania działań.
Zapiszcie proszę pod tematem regułę kolejności wykonywania działań:
1.Działania w nawiasach, w których nie ma już innych nawiasów.
2.Potęgowanie.
3.Dzielenie i mnożenie( w kolejności występowania).
4.Odejmowanie i dodawanie (w kolejności występowania).
Przeanalizujcie przykład 1 ze strony 165 w podręczniku.
Przepiszcie proszę Zapamiętaj ze strony 166.
 W celu utrwalenia kolejności wykonywania działań obejrzyjcie proszę filmy na stronie  pistacja.tv/film/mat00044-kolejnosc-wykonywania-dzialan-przyklady-czesc-1?playlist=39
Zróbcie proszę zadanie 2 i 3 ze strony 167 w podręczniku.

Wychowanie fizyczne

Dzień dobry!
Temat: Żonglerka piłeczkami-czyli trening mózgu i ciała.
Bardzo proszę o zapoznanie się z tekstem oraz filmikami. Jeśli masz ochotę i chęci zapraszam do nauki żonglerki i życzę powodzenia i wytrwałości.
Żonglerka – rodzaj aktywności fizycznej. Najbardziej rozpoznawalną formą jest wielokrotne, powtarzalne podrzucanie przedmiotów w powietrze i ponowne ich chwytanie.
Do nauki żonglerki możesz wykorzystać piłeczki ,kłębki wełny, woreczki, chusty, skarpetki lub gazety zwinięte w kształcie kuli itp.
Zalety żonglerki:
usprawnia naszą sprawność manualną i mięśnie, aktywuje obie półkule mózgu, poprawia koncentrację oraz refleks, rozwija poczucie rytmu, a także wpływa pozytywnie na naszą koordynację ruchową i zręczność.
Filmy pokazowe:
https://www.youtube.com/watch?v=QaPAqN3Hj64

oraz

 

Środa 25. 03.

Język polski

Dzień dobry,
dzisiejszy temat lekcyjny: Gdy książka pochłania nas bez reszty…
1. Otwórz podręcznik na stronie 222 i przeczytaj uważnie tekst pt.: “Atramentowe serce”.
2. Pisemnie wykonaj zadanie 1, 2, 3 oraz 6 ze stron 224-225.
3. Jeżeli masz ochotę, obejrzyj film “Atramentowe serce” https://www.cda.pl/video/20795382. Zachęcam również do przeczytania książki C. Funke.
Plastyka
Temat: Perspektywa malarska i powietrzna
1. Zapisz w zeszycie temat lekcji, a następnie przeczytaj
i napisz po jednym zdaniu, czym jest perspektywa malarska i powietrzna.
2. Przygotuj 1 białą kartkę bloku technicznego A3, farby plakatowe, pędzle oraz kubek z wodą i wybierz, którą pracę plastyczną i w jakiej perspektywie wykonasz:
a. Przedstaw pejzaż z dalekim horyzontem z zastosowaniem perspektywy powietrznej. To, co znajduje się w oddali, maluj coraz jaśniejszymi kolorami z dodatkiem bieli, szarości i niebieskiego. Rozetrzyj też kontury kształtów. Obiektom, które są blisko, nadaj ostre krawędzie i zaprezentuj je w bardziej nasyconych barwach.
b. Namaluj kompozycję z wykorzystaniem perspektywy barwnej. Użyj barw złamanych i czystych. Zastosuj ciepłe barwy na pierwszym planie oraz zimne w tle. Możesz przedstawić miasto, krajobraz lub kompozycję z wyobraźni.
Podziel wykonanie tej pracy na dzisiaj oraz na lekcję w przyszłym tygodniu.
Biologia
Temat: Ryby-kręgowce środowisk wodnych.
Bardzo proszę przeczytajcie informacje o rybach znajdujące się w podręczniku na stronie 83-86.
Możecie także skorzystać ze strony epodreczniki.pl
W zeszytach zróbcie krótką notatkę. Przepiszcie proszę To najważniejsze! ze strony 86 podręcznika.
 Karty pracy ,które ode mnie otrzymaliście na ostatniej lekcji, możecie do mnie odesłać na adres ania.diagnoza@tlen.pl. Jeżeli kogoś wtedy nie było na lekcji to proszę też napisać to wyślę na adres e-mail kartę pracy.
 Jeżeli ktoś z Was ma pytania, odpowiem od poniedziałku do piątku w godzinach 10-12.

Wtorek 24.03

Język niemiecki

1. Wykonaj ćw. 14 na stronie 40 w zeszycie ćwiczeń, pracuj ze słownikiem internetowym www.pons.de oraz pamiętaj o użyciu celownika w połączeniu z podanymi przyimkami.

 

Poniedziałek 23. 03

Geografia

Temat: POŁOŻENIE I LINIA BRZEGOWA EUROPY.

  1. Powierzchnia Europy wynosi 10 534 000 km kwadratowych.
  2. Położenie Europy

(wyjaśnienie [tego, co jest w nawiasach nie przepisujcie] – dokładne położenie jakiegoś obszaru wyznacza się przez znalezienie skrajnie wysuniętych punktów danego obszaru np. Europy na północ, południe, wschód i zachód i ich współrzędnych geograficznych. Na kontynentach z dwoma wyjątkami te punkty to przylądki.)

N – Przylądek Nordkyn (Północny) : szer. geogr. 71 N

S – Przylądek Marroqui : szer. geogr. 36 N

W – Przylądek Roca : dług.geogr. 9,5 W

E – ujście rzeki Bajdaraty : dług. geogr. 68,5 E

(spróbujcie znaleźć te trzy przylądki na mapce w książce str. 49, ujścia rzeki nie znajdziecie)

  1. Rozciągłość Europy z południa na północ : 71N – 36N = 35 stopni
  2. Rozciągłość Europy z zachodu na wschód : 9,5W + 68,5E = 78 stopni
  3. Europa ma najlepiej rozwiniętą linię brzegową ze wszystkich kontynentów. Największe półwyspy Europy to:

– Płw. Skandynawski

– Płw. Kolski

– Płw. Iberyjski

– Płw. Apeniński

– Płw. Bałkański

  1. Wyspy stanowią 8% obszaru Europy (jest to średnie uwyspienie). Największe wyspy to:

na Oceanie Atlantyckim

– Wielka Brytania

– Irlandia

– Islandia

na Oceanie Arktycznym

– Nowa Ziemia

– Szpicbergen (Svalbard)

– Ziemia Franciszka Józefa

na Morzu Śródziemnym

– Sycylia

– Sardynia

– Korsyka

– Kreta

– Baleary

( przeczytajcie w podręczniku strony 50, 51 i 52, odszukajcie na mapach ze stron 49 i 52 podane półwyspy i wyspy)

Temat: UKSZTAŁTOWANIE POWIERZCHNI EUROPY

  1. W Europie zdecydowanie przeważają tereny nizinne;
  2. a) depresje –   1%
  3. b) niziny     – 74%
  4. c) wyżyny   –   9%
  5. d) góry       – 16%
  6. Charakterystyczną cechą rzeźby terenu w Europie jest jej równoleżnikowy przebieg.
  7. Najniższy punkt Europy leży w depresji Niziny Nadkaspijskiej ( – 28 m npm)
  8. Najwyższy szczyt Europy to Mt. Blanc (4807 m npm)

Zadanie: Oblicz deniwelacje Europy czyli różnicę wysokości między najniższym i najwyższym punktem.

Rozwiązanie: 4807 m npm – (- 28 m npm) = 4807 m npm + 28 m npm = 4835 m

  1. Największe krainy geograficzne Europy:

niziny:

– Nizina Wschodnioeuropejska

– Nizina Nadkaspijska

– Nizina Środkowoeuropejska

– Nizina Francuska

– Wielka Nizina Węgierska

wyżyny:

– Wyżyna Środkoworosyjska

– Średniogórze Niemieckie (Wyżyna Bawarska)

– Masyw Centralny

góry:

– Alpy

– Góry Skandynawskie

– Pireneje

– Apeniny

– Góry Dynarskie

– Karpaty

– Ural

(przeczytajcie w podręczniku stronę 53 i znajdźcie na mapie ze strony 49)

 

Wychowanie fizyczne

Rozegranie turnieju rodzinnego „Piłkarzyki na kartce”
Zasady gry: http://www.jak-to-zrobic.pl/index.php/a/3/b/11/c/49/d/145/id/952
oraz pokaz: https://www.youtube.com/watch?v=1MbjvBLkt3M

 

Język polski

Temat: O przecinku raz jeszcze.
Zajrzyj do podręcznika i przypomnij sobie, kiedy stawiamy przecinek w zdaniu pojedynczym str. 232-233. Wykonaj w zeszycie ćwiczeń str.107 ćw.1, 2 oraz str. 108 ćw. 4

 

Historia

Temat: Monarchia parlamentarna w Anglii. (podręcznik s. 137).

Przeczytaj cały temat, zaczynając od osi czasu, i sporządź notatkę, odpowiadając na pytania:

  1. Kim byli: Karol I Stuart, Oliver Cromwell, Elżbieta I Wielka, William Shakespeare, Wilhelm III Orański?
  2. Wyjaśnij pojęcia: Izba Lordów, Izba Gmin, monarchia parlamentarna, czasy elżbietańskie, Wielka Armada, purytanie, Armia Nowego Wzoru, lord protektor, chwalebna rewolucja, Deklaracja praw.

Pamiętaj, że każdą postać i każde wydarzenie należy umieścić w czasie, więc nie zapomnij o datach.

  1. Obejrzyj film https://www.youtube.com/watch?v=k-dOeYrDcpU