Klasa 6b – Tydzień 6

Piątek 24. 04.

Język polski

Temat: Czy ziarno wyda plon? 

Dzisiaj na lekcji będziemy interpretować fragmenty Biblii, a także poznacie nowy gatunek literacki: przypowieść.

1. Otwórzcie  podręcznik na stronie 251 i przeczytajcie „Przypowieść o siewcy”. Myślę, że już słyszeliście ten tekst.

2.  Zastanówcie się  nad  pytaniami  1,2,3 i 4, które są zamieszczone pod tekstem. Pomyślcie, jaki głębszy sens może mieć ta przypowieść.

3.  Zapiszcie  w zeszycie poniższą notatkę – w niej  znajdziecie odpowiedzi na powyższe pytania .

Przypowieść o siewcy

Chrystus w tej przypowieści symbolizuje siewcę, którego nauka (ziarna) trafia na mniej lub bardziej podatny grunt (gotowość ludzi do słuchania nauk bożych). Pierwsza grupa ludzi (ziarno rozsypane na drodze i wyjedzone przez ptaki) to ci, którzy słuchają słów Boga, ale ich nie rozumieją. Druga grupa (skalisty grunt) odnosi się do ludzi, którzy może i mają dobre chęci, ale zbyt mało w nich wytrwałości i wiary. Dlatego słowo boże nie zakorzeni się na stałe w ich sercach. Ciernie są natomiast w przypowieści metaforą pokus i rozkoszy, którym ulega część ludzi. Rozumieją oni nauki Chrystusa, pewnie nawet starają się żyć zgodnie z nimi, ale nie mogą oprzeć się życiowym przyjemnościom i tu również nauki się nie zakorzenią. Urodzajna gleba to symbol tych, którzy są otwarci na naukę, słuchają słowa bożego i starają się żyć zgodnie z nim. Te słowa będą przekazywać następnym pokoleniom i dlatego ziarno wyda plon nawet stokrotny.

4.   Przepiszcie do zeszytu kolorem notatkę poniżej dotyczącą przypowieści  i  zapamiętajcie ją, gdyż przyda się Wam w klasie 7 i 8.
Pamiętaj!

Przypowieść to inaczej parabola, gatunek literatury o charakterze dydaktycznym, pouczającym, służący przekazywaniu prawdy moralnej. Przypowieść ma formę niewielkiej fabularnej historii, która przedstawia bohaterów w typowych życiowych sytuacjach.Oprócz znaczenia dosłownego, ma głębszy sens. Prezentuje wzory do naśladowania i wskazuje, czego trzeba unikać.
Jeszcze kilka słów o przypowieści.
Ponadczasowość przypowieści ewangelicznych objawia się m.in. w tym, że osoby niewierzące lub wyznawcy innych – poza chrześcijaństwem – religii używają w życiu codziennym (w języku potocznym) zwrotów, które wywodzą się z tego gatunku biblijnego.

Geografia

Dzień dobry!
Podsyłam Wam kolejny temat i notatkę do niego. Przepiszcie sobie do zeszytu i przeczytajcie strony
w podręczniku 68,69,70 i 71.
Temat: PODZIAŁ POLITYCZNY EUROPY.
1. Podział polityczny to jest podział na państwa. W Europie jest 45 niepodległych państw. (w książce macie 47, ale Turcja i Kazachstan to są państwa azjatyckie, a tylko ich małe fragmenty leżą geograficznie na terenie Europy)
2. Państwa Europy dzielą się na 4 regiony geograficzno-polityczne:
    I – region: Europa Północna (Skandynawia)
         1.Szwecja
         2.Norwegia
         3.Finlandia
         4.Dania
         5.Islandia
   II – region: Europa Zachodnia
         6.Wielka Brytania
         7.Irlandia
         8.Francja
         9.Monako
       10.Niemcy
       11.Holandia
       12.Belgia
       13.Luksemburg
       14.Austria
       15.Szwajcaria
       16.Liechtenstein
  III – region: Europa Środkowo-Wschodnia
       17.Polska
       18.Czechy
       19.Słowacja
       20.Ukraina
       21.Białoruś
       22.Rosja
       23.Litwa
       24.Łotwa
       25.Estonia
       26.Rumunia
       27.Węgry
       28.Mołdawia
  IV – region: Europa Południowa (Śródziemnomorska)
       29.Hiszpania
       30.Portugalia
       31.Andora
       32.Włochy
       33.San Marino
       34.Watykan
       35.Grecja
       36.Albania
       37.Malta
       38.Bułgaria
       39.Słowenia
       40.Chorwacja
       41.Bośnia i Hercegowina
       42.Macedonia Północna
       43.Serbia
       44.Czarnogóra
       45.Kosowo.
Jak przepiszecie te państwa do zeszytu to później korzystając z mapki w podręczniku na str.48 lub atlasu do każdego państwa dopiszcie nazwę jego stolicy. Kto miałby ochotę, może mi te stolice przesłać.
Pozdrawiam serdecznie i życzę zdrówka!

Muzyka 

Temat: Instrumenty dęte blaszane.

1. W tym roku szkolnym poznaliśmy już instrumenty dęte czyli aerofony. Mówiliśmy o instrumentach dętych drewnianych. Dziś przyszła kolej na instrumenty dęte blaszane.

Do instrumentów dętych blaszanych zaliczamy:

– trąbkę

– róg (waltornia)

– puzon

– tubę

Każdy z tych instrumentów ma inny kształt i wielkość, ale wszystkie wykonane są ze stopu metali.

wentyle- urządzenie do otwierania i zamykania przepływu powietrza w rurach; pozwoliło ono rozszerzyć skalę instrumentów dętych blaszanych i wpłynęło na większą precyzję wydobywanych dźwięków.

2. Przeczytaj w podręczniku o instrumentach dętych blaszanych (str. 109-110). Opisz trąbkę i puzon.

Termin: 30 kwietnia br.

3. Obejrzyj materiał:

https://www.youtube.com/watch?v=uF4MOfTyRgw

https://www.youtube.com/watch?v=_Aa4VW9gw-U&list=RD_Aa4VW9gw-U&start_radio=1&t=77

Jeżeli odpisujecie do mnie, proszę byście podpisywali się zawsze imieniem i nazwiskiem oraz klasą na adres: smolnik.muzyka@gmail.com.  Notatek nie musicie mi wysyłać – tylko zadania domowe, jeśli takowe będą.

Matematyka

Temat: Czworokąty.
2. Zatrzymajcie film na końcu tam gdzie jest podsumowanie i przepiszcie notatkę do zeszytu  z podziałem czworokątów.
3. Drugi film przypomni Wam w jaki sposób rysujemy równoległoboki i romby : https://pistacja.tv/film/mat00215-rysowanie-rombow-i-rownoleglobokow?playlist=339
4. Zróbcie proszę ćwiczenia znajdujące się na stronie  https://epodreczniki.pl/a/rodzaje-czworokatow-i-ich-wlasnosci/D6XMaaakO Proszę zrobić przynajmniej jedno zadanie. Zawsze pamiętajcie o sprawdzaniu swoich odpowiedzi.  

 

Czwartek 23. 04.

Język niemiecki

Temat: Entschuldigung, wie komme ich…?
1. Dzisiaj nauczymy się, jak zapytać o drogę. W notatce Wie komme ich… przygotowałam dla Was schemat kiedy użyć przyimka zur a kiedy zum. Zapoznajcie się z tym oraz przepiszcie do zeszytu pod tematem.
2. Chciałabym, abyście napisali w zeszycie 5 pytań, jak dojść do wybranych przez Was obiektów w mieście, np. Przepraszam, jak dojdę do kina? Pamiętajcie o prawidłowym użyciu przyimka zum/zur. Oraz udzielili odpowiedzi, używając 3 podanych słówek w notatce, np. Idź w lewo./ Niech Pan idzie w lewo.
3. Wykonajcie ćwiczenie 7 i 8 w zeszycie ćwiczeń na stronie 45-46.

Matematyka

2. Pod tematem lekcji zapiszcie wzór na pole trójkąta-podręcznik str.23. Proszę zwrócić uwagę na to, że wzór ten możemy zapisać w różny sposób
P=1/2 *a*h lub P=a*h( zapisane w liczniku ułamka) /2 ( w mianowniku). Ten pierwszy zapis jest w podręczniku.
Drugi zapis jest w filmie.
3. Zróbcie proszę zad.1 ze str 26 w podręczniku. Spróbujcie zrobić poziom C. Swoje odpowiedzi sprawdźcie na końcu podręcznika.
Jeżeli ktoś ma problem z którymkolwiek przykładem to proszę do mnie napisać.

Informatyka

Temat: Programujemy w języku Scratch.
1. Dzisiaj spróbujemy stworzyć kolejną grę.
2. Obejrzyjcie w jaki sposób możemy to zrobić :https://www.youtube.com/watch?v=m8ZFdlE1pek
3. Spróbujcie teraz sami zrobić własną grę i prześlijcie na mój adres ania.diagnoza@tlen.pl ( wszystkie potrzebne informacje dotyczące zakładania konta, udostępniania gier podawałam Wam w zeszłym tygodniu).

Wychowanie fizyczne

Temat: Rola muzyki w sporcie.

rola muzyki w sporcie

Środa 22. 04

Język polski

Temat: Punkt widzenia – „Pamiętniki Adama i Ewy”.
Dziś poznacie fragmenty „Pamiętników Adama i Ewy” M. Twaina, który napisał także znane Wam „Przygody Tomka Sawyera”. 
„Pamiętniki Adama i Ewy” to opowieść, która z poczuciem humoru opowiada o pierwszych ludziach. Przedstawiona jest historia biblijna z perspektywy Adama i Ewy. Poznają oni otaczający ich świat i siebie, ale jakże różnie. Ukazane są relacje między Adamem a Ewą. Miłość między nimi narodziła się po wielu latach. Autor pokazuje w jak odmienny sposób tytułowi bohaterowie postrzegają powstanie świata. Ewa była bardzo ciekawa świata, pragnęła posiąść wiedzę. Mówienie sprawiało jej wielką przyjemność. Lubiła ład i porządek. Była wrażliwa na piękno przyrody. Adam różnił się od Ewy. Był cichy, spokojny. Przeszkadzało mu to, że Ewa ciągle mówiła, nazywał ją „Stworzeniem”. Był dla niej niedelikatny, ignorował ją. Uważał, że raj był wcześniej szczęśliwszym miejscem. Po 40 latach na jej grobie napisał: „Gdziekolwiek była ona, tam był raj”.
Przejdźmy do zadań:
1. Przepiszcie kolorem do zeszytu nową wiadomość – str. 247 dotyczącą pamiętnika.
2. Wejdźcie na stronę
wykonajcie ćwiczenie 2, czyli przeczytajcie tekst.
3. Następnie wykonajcie i zapiszcie w zeszycie ćwiczenie 4.
4. Zastanówcie się nad ćwiczeniem 5.
Zachęcam Was do przeczytania całego utworu.

Biologia

Temat: 22 kwietnia-Międzynarodowy Dzień Ziemi.
1. W związku z tym, że dzisiaj przypada Międzynarodowy Dzień Ziemi, na dzisiejszej lekcji zajmiemy się tym zagadnieniem.
2. Znalazłam dla Was prezentację, wejdźcie proszę na stronę
Po przeczytaniu ciekawostek, zagrajcie w gry, które znajdują się na końcu.
3. Po wejściu na stronę https://view.genial.ly/5e9422d13abe390d9849327f/interactive-content-dzien-ziemi?fbclid=IwAR1ohpwvtyGyKI4C5Lp5QpTeY9e58FJ7tHrAEZN-yZ8l-zB3FQVSLP466G4 również znajdziecie ciekawostki i gry ( nie musicie wpisywać własnego imienia, możecie podać wymyślone).
4. Zadanie na dodatkową ocenę (dla chętnych): zrób ekologiczną zabawkę z materiałów, które podlegają recyklingowi np. papier, szkło, plastik, zakrętki, puszki itp. Zróbcie proszę zdjęcie Waszych zabawek i przyślijcie na mój adres ania.diagnoza@tlen.pl   Te osoby, które to zadanie już wykonały w szkole na kółku biologicznym to oczywiście nie muszą już robić tylko proszę o maila z informacją kto zrobił i co ( bo nie pamiętam teraz dokładnie 🙂
 Miłej zabawy 🙂

Plastyka

Temat: Sztuka baroku.
1. Dzisiaj poznacie sztukę baroku, ale również rokoko. Zapoznajcie się z notatkami barok rokoko oraz przepiszcie je do zeszytu.
2. Wasze zadanie polega na znalezieniu w internecie kilku przedstawicieli malarstwa, rzeźby oraz architektury. Zapiszcie ich nazwiska wraz z przykładami ich dzieł w zeszycie.

Język niemiecki

Temat: In der Stadt.
1. Dzisiaj poznamy nowe słownictwo związane z miastem. Będzie ono nam potrzebne na kolejnych lekcjach, gdy będziemy się uczyli, w jaki sposób opisywać drogę.
2. Zapisz temat lekcji, a następnie przepisz słówka z załącznika słówka 22.04 do zeszytu. Twoje zadanie polega na przetłumaczeniu wszystkich słówek – tłumaczenia znajdziesz w podręczniku.
3. Proszę, abyście nauczyli się tego słownictwa, pomocny może być dla Was zestaw na quizlet.com, który zamieściłam w Waszej klasie. Kto ukończy 3 poziomy (fiszki, ucz się oraz test) do piątku 24.04.2020r. otrzyma ocenę bardzo dobrą. Powodzenia 🙂

Wtorek 21. 04.

Matematyka

Temat: Wysokość trójkąta.
1.Obejrzyjcie proszę film https://pistacja.tv/film/mat00223-wysokosc-trojkata?playlist=373 znajdują się tutaj  informacje dotyczące wysokości w różnych trójkątach ( które poznaliśmy w klasie 5).
2. Zapiszcie proszę pod tematem: Wysokość trójkąta to odcinek łączący wierzchołek z przeciwległym bokiem trójkąta albo z przedłużeniem tego boku i prostopadły do niego. Trójkąt ma zawsze 3 wysokości.
3. Narysujcie proszę w zeszycie trójkąt ostrokątny, prostokątny i rozwartokątny i w każdym trójkącie narysujcie po trzy wysokości.
4. Bardzo proszę o przysyłanie odpowiedzi na zadanie z 17 kwietnia i 20 kwietnia ( te osoby, które jeszcze tego nie zrobiły).

Język polski

Temat: Pierwsi ludzie.
1. Zapisz w zeszycie:
Wyrazy bliskoznaczne do słowa raj: Eden, kraina szczęśliwości, arkadia, kraj mlekiem i miodem płynący;
2. Wejdź na stronę
https://epodreczniki.pl/a/szczesliwy-dzien/D9aEDbifJ wykonaj i sprawdź ćw. 2. Jeśli chcesz, w miarę swoich możliwości, możesz wykonać też inne ćwiczenia z tej strony.
3. Otwórz podręcznik na stronie 242 i przeczytaj tekst ,, Książka nad książkami” A. Kamieńskiej. 
4. Wykonaj w zeszycie zad. 1 i 2 na str. 243.
5. Zapisz w zeszycie:
rajskie życie- beztroskie, wesołe, bez problemów
raj utracony- beztroskie, szczęśliwe życie do którego nie da się już wrócić
czuć się jak w raju- czuć się bardzo dobrze, być szczęśliwym
zakazany owoc – pokusa
Ułóż jedno zdanie z wybranym przez siebie związkiem frazeologicznym.

Historia

Temat: Powstanie Stanów Zjednoczonych.

  1. Otwórz podręcznik na s. 159 i przeczytaj temat. Następnie obejrzyj film: https://gwo.pl/powstanie-stanow-zjednoczonych-p4658
  2. W zeszycie zapisz temat lekcji i wykonaj polecenia:
  3. Dopisz wydarzenia do następujących dat: 1773, 4 lipca 1776, 1781,  1783, 1787, 1791
  4. Wyjaśnij na podstawie informacji w podręczniku, kim byli: Jerzy Waszyngton, Tadeusz Kościuszko, Kazimierz Pułaski, Indianie.
  5. Wyjaśnij pojęcia: „bostońska herbatka”, Deklaracja niepodległości, Konstytucja Stanów Zjednoczonych, Karta praw, Kongres, system prezydencki.
  6. Dla utrwalenia wiadomości obejrzyj: https://www.youtube.com/watch?v=dNMkMHDYDjM

 

Wychowanie fizyczne

Temat: Stałe fragmenty gry w piłce nożnej.

stałe fragment pn

Poniedziałek 20. 04.

Język polski

Temat: Motywy biblijne.
1. Otwórzcie podręcznik na stronie 248-249. Zapoznajcie się z informacjami tam zawartymi.
2. Zapiszcie w zeszycie notatkę:
Z Biblii pochodzi wiele związków frazeologicznych, które na stałe używamy w języku codziennym. Oto niektóre z nich:
wieża Babel – przenośnie zamęt, bałagan, brak porozumienia;
syn marnotrawny – ktoś, kto zbłądził, lecz zrozumiał swój błąd i potrafi się do tego przyznać;
sądny dzień – wielkie zamieszanie, chaos
manna z nieba – cudowny ratunek, nieoczekiwany dar; coś bardzo upragnionego, potrzebnego i cennego;
salomonowy wyrok – sprawiedliwe rozstrzygnięcie, wyrok uwzględniający interesy obu stron;
3.Ułóż zdanie z wybranym przez siebie jednym związkiem frazeologicznym.
4.Wykonaj w zeszycie zad. 2 str.250. Wykorzystaj informacje zawarte na stronie 249.

Matematyka

Temat: Nierówność trójkąta.
1. Obejrzyjcie proszę filmy: 
2. Zapiszcie proszę pod tematem lekcji :
Aby z trzech odcinków zbudować trójkąt, najdłuższy z nich musi być krótszy od sumy długości dwóch pozostałych.
Jeżeli suma długości dwóch krótszych odcinków jest równa lub mniejsza od długości najdłuższego odcinka to nie da się zbudować trójkąta np.
a) odcinki o długości 6cm, 10cm, 3cm: 6+3 =9 czyli 9<10 nie da się zbudować trójkąta,
b) odcinki o długości 6cm, 4cm, 10cm: 6+4=10 czyli 10=10 nie da się zbudować trójkąta,
c) odcinki o długości 6cm, 5cm, 10cm: 6+5=11 czyli 11> 10 da się zbudować trójkąt.
3. Odpowiedz , czy z odcinków o podanych długościach można zbudować trójkąt.

a) 10cm, 6cm, 5cm

b) 4m, 2m, 1m

c) 8dm, 5dm, 3dm

d) 6cm, 6cm, 13cm

e) 8cm, 8cm, 1dm

f) 20mm, 34mm, 5cm

g) 2dm, 30cm, 6dm

Na adres  ania.diagnoza@tlen.pl  przyślij rozwiązania podpunktów a – g. Zwróć uwagę na jednostki. Zawsze muszą być takie same!

(napisz tylko czy  z podanych odcinków można czy nie można zbudować trójkąta czyli tak lub nie).

Język niemiecki

Temat: Wo czy wohin?
1. Chciałabym, abyście dzisiaj poćwiczyli celownik oraz biernik oraz sprawdzili, czy rozumiecie różnicę pomiędzy tymi przypadkami.
2. Wykonajcie ćwiczenia: 4, 5,6 w zeszycie ćwiczeń na str. 44-45.
3. Przerysujcie do zeszytu tabelkę z załącznika wo czy wohin oraz uzupełnijcie ją poprawnymi przyimkami oraz rodzajnikami w odpowiednim przypadku. Pamiętajcie o poprawnym zastosowaniu celownika i biernika.
4. Uzupełnioną tabelkę wyślijcie do mnie w formie zdjęcia, ale bardzo proszę, abyście wypełnili ją czytelnie, najlepiej drukowanymi literami. Powodzenia!

Technika

Temat: Domowe urządzenia elektryczne. 
1. Zapisz temat lekcji w zeszycie, a następnie otwórz podręcznik i przeczytaj ten temat na str. 28-35 (pomiń wszystkie ćwiczenia).
2. Obejrzyj film: https://www.youtube.com/watch?v=xqVym7AjIFY, aby dowiedzieć się, jak bezpiecznie korzystać z urządzeń elektrycznych.
3. Wykonaj w zeszycie ćwiczenie 1 na stronie 28 z podręcznika (możesz wypisać jeszcze inne urządzenia, które znasz, ale nie pojawiły się w podręczniku). Proszę, abyś to zrobił czytelnie, ponieważ chciałabym, abyś następnie zrobił zdjęcie swojego wykonanego zadania i wysłał je do mnie e-mailem. Otrzymasz za to zadanie ocenę. Powodzenia!