Klasa 6b – Tydzień 8

Piątek 08. 05.

Język polski

Temat: Ćwiczenia redakcyjne.
Dziś spróbujecie napisać początek i zakończenie opowiadania na podstawie mitu lub przypowieści.
1.      Otwórz  podręcznik na stronie 269 i wejdź na stronę https://www.youtube.com/watch?v=-_70bN1PqhQ
Uważnie wysłuchaj omówienia tematu, mając otwarty podręcznik na str. 269- 270.
2.      W zeszycie ćwiczeń wykonaj ćw. 2 str. 137( wybierz punkt A lub B),  ćw. 3 str. 138 i ćw. 7 str.140( wybierz punkt A lub B).
3.      Dla chętnych uczniów proponuję ćw. 5 str. 139. 

Geografia

Dzień dobry.
Przesyłam kolejny temat i notatkę. Przepiszcie ją do zeszytu i przeczytajcie w podręczniku strony 73 i 74.
Temat: LUDNOŚĆ EUROPY.
  1. Liczba ludności Europy wynosi 743 miliony ( III miejsce wśród kontynentów po Azji i Afryce)
      popatrzcie na wykres na stronie 73
  2.Gęstość zaludnienia pokazuje rozmieszczenie ludności na danym obszarze. Liczymy ją dzieląc liczbę ludności przez powierzchnię danego obszaru i wychodzi ile osób średnio przypada na 1 kilometr kwadratowy.
  3. Średnia gęstość zaludnienia Europy wynosi 71 osób/ km kw. i jest dość duża.
      popatrzcie na drugi wykres na stronie 73
  4. Ludność Europy jest dość równomiernie rozmieszczona ( popatrzcie na mapkę  na str. 74)
      Rozmieszczenie ludności zależy od warunków naturalnych, klimatu, typu krajobrazu, ukształtowania terenu, występowania surowców mineralnych, a ostatnio od możliwości znalezienia pracy.
Zadanie dla Was. Na podstawie porównania mapy gęstości zaludnienia Europy (str. 74) oraz mapy politycznej z państwami Europy ( str.48) podajcie przynajmniej 5 państw, na terenie których występują dość duże obszary o gęstości zaludnienia ponad 250 osób na km kw. oraz
przynajmniej 5 państw, na terenie których występują obszary o gęstości zaludnienia poniżej 4 osób na km kw. Odpowiedzi proszę przesłać do mnie do przyszłego piątku.
Pozdrawiam serdecznie

Muzyka

Temat: Muzyczne arcydzieła klasycyzmu.

 

1.       W drugiej połowie XVIII wieku rozpoczęła się w muzyce epoka klasycyzmu. Okres ten związany był z twórczością wybitnych kompozytorów: Józefa Haydna, Wolfganga Amadeusza Mozarta i Ludwiga van Beethovena, zwanych klasykami wiedeńskimi, którzy tworzyli wspaniałe arcydzieła muzyczne. Ich muzykę cechuje nowatorstwo, śpiewność melodii, lekkość oraz wdzięk.

 Każdy z tych muzyków jest wybitną indywidualnością. Wprawdzie żaden z nich nie urodził się w Wiedniu, ale przez długie lata swoją artystyczną działalność związali właśnie z tym miastem – stąd mówimy o nich KLASYCY WIEDEŃSCY.

Waszym dzisiejszym zadaniem będzie wybrać jednego z tych kompozytorów i opisać go. Pamiętajcie, że najważniejsza jest dla nas twórczość. Termin oddania pracy: 15 maja br. Pomocą może Wam służyć materiał, który proponuję poniżej.

Obejrzyj materiał:

– Józef Haydn

https://www.youtube.com/watch?v=tjBzhYxRquk

– Wolfgang Amadeusz Mozart

https://www.youtube.com/watch?v=4YgjYCKCcDs

 – Ludwig van Beethoven

https://www.youtube.com/watch?v=lppCMwKp-r4

Wszelkie prace wysyłajcie na adres smolnik.muzyka@gmail.com  podpisując się zawsze imieniem, nazwiskiem oraz klasą.

Matematyka

Temat: Pola i obwody figur.
1. Przygotowałam dla Was zestawienie wszystkich poznanych do tej pory wzorów na obliczanie pola figury. Znajdują się tutaj: Pola figur
2. Bardzo proszę zróbcie kartę pracy Karta pracy – pola powierzchni kl VI. Odpowiedzi możecie zapisać w mailu lub zróbcie wyraźne zdjęcie i prześlijcie na mój adres ania.diagnoza@tlen.pl Na Wasze odpowiedzi czekam do 12 maja.
3. Sprawdźcie proszę zadanie z wczoraj:
21m²=210000……….cm²
34dm²=  3400………..cm²
54km²=54000000…………m²
67a=6700………….m²
840000m²=8400……………..a
41ha=410000…………..m²
62ha=6200……………..a
5000000m²=500……………….ha
4ha=400………………….a
7000a=70…………………..ha
Dla osób, które zrobiły bez żadnego błędu WIELKIE BRAWA !!!

Czwartek 07. 05

Język niemiecki

Temat: Kącik czytelniczy i leksykalny.
1. Zbliżamy się do końca rozdziału, więc chciałabym, abyśmy zaczęli utrwalać zdobyte wiadomości.
2. Zapisz temat lekcji w zeszycie, a następnie wykonaj w zeszycie zadania 18,19,20,21 z podręcznika na stronie 59.

Matematyka

Temat: Zamiana jednostek pola powierzchni.
1. Obejrzyjcie proszę filmy:
2. Teraz przypomnijmy  sobie z klasy V w jaki sposób zamieniamy jednostki długości:
1 km (kilometr)=1000 m (metrów)     1 m (metr)=1/1000km=0,001km (kilometra)
1 m (metr)= 100cm (centymetrów)     1cm (centymetr)= 1/100m=0,01m (metra)
1 dm (decymetr)= 10 cm (centymetrów)  1cm (centymetr)=1/10dm=0,1 dm (decymetra)
1 cm (centymetr) =10mm (milimetrów)    1mm (milimetr)=1/10 cm=0,1cm (centymetra)
3. Zapiszcie proszę zamianę jednostek pola:
    1cm ²= 100 mm²                            1mm²=1/100cm²=0,01cm²
    1dm²= 100cm² = 10000mm²          1cm²=1/100dm²=0,01dm²       1mm²=1/10000dm²=0,0001dm²
    1m²= 100dm² = 10000cm² = 1000000mm²  1dm²=1/100 m²=0,01m² itd.
    1km² = 1000000m²
     1 a (ar)= 100m²
     1ha (hektar) = 100a = 10000m²
np. 5cm²=500mm² bo mnożymy przez 100 czyli  5*100=500
      30 mm²=0,30cm² bo dzielimy przez 100 czyli 30/100=0,30
4. Poćwiczcie proszę zamianę jednostek pola powierzchni:
21m²=…………..cm²
34dm²=…………cmπ
54km²=………….m²
67a=………………m²
840000m²=……………….a
41ha=……………..m²
62ha=……………..a
5000000m²=……………….ha
4ha=………………….a
7000a=…………………..ha
Nie przysyłajcie do mnie odpowiedzi. Jutro podam Wam prawidłowe odpowiedzi.

Informatyka

Temat: Bez komputera coraz trudniej.
1. W związku z tym, że otrzymałam informacje, że niektórzy z Was mają problem ze stroną scratch.mit.edu to dla Tych osób przygotowałam inne zadania do zrobienia. W podręczniku na stronie 111 znajduje się Temat: Zastosowania komputerów. Bardzo proszę wykonać prezentację multimedialną w programie Microsoft PowerPoint dotyczącą zastosowania komputerów.  Prezentacje potraficie zrobić, ponieważ uczyliście się tego na lekcjach informatyki. Możecie sobie podzielić materiał i zrobić dwie prezentacje. Jest to zadanie na ocenę.
2. Pozostałe osoby, które zrobiły gry, mogą zrobić prezentację na dodatkową ocenę. Mogą, również w dalszym ciągu pracować na stronie scratch.mit.edu i wykonać kolejne gry ( jeżeli coś Was w scratchu interesuje możecie wejść na stronę MiGra do strefy ucznia, tutaj są podręczniki do informatyki kl.IV i V). Za każdą grę jest ocena.

Wychowanie fizyczne

Temat: Dbam o swój rozwój fizyczny.

Pobierz plik: rozwój fizyczny

Historia

Moi drodzy! Ze względu na wydłużony czas kształcenia na odległość nie wracamy do szkoły, za to wracają dwie godziny historii w tygodniu.

Temat: Sprawdź się!

Skończyliśmy IV dział historii, tematy 19 – 25. Dziś czeka nas podsumowanie.

Pobierz plik: sprawdzian-4-wersja-a-docx – jest to plik w wordzie, który możesz pobrać, uzupełnić i odesłać.

Albo plik: sprawdzian-4-wersja-a-pdf – jest to plik, który można wydrukować, wypełnić, zrobić zdjęcie i odesłać.

Jeśli nie możesz wydrukować arkusza, zapisz na kartce SAME ODPOWIEDZI (nie przepisuj poleceń, tylko ponumeruj zadania) i wyślij zdjęcie.

Czekam na Twoje odpowiedzi dziś i jutro, więc najpóźniej odeślij sprawdzian w piątek 08.05., żebyś miał wolny weekend.

 

Środa 06. 05.

Język polski

Temat: Bogowie greccy – powtórzenie.
Dziś proszę Was, abyście wypełnili kartę pracy i odesłali na moją pocztę. Plik do pobrania, uzupełnienia i odesłania: Karta pracy – bogowie greccy i ten sam w formacie pdf: Karta pracy – bogowie greccy

Biologia

Temat: Przegląd i znaczenie gadów.
1. Proszę dokończyć notatkę z poprzedniej lekcji (kto jeszcze tego nie zrobił) , przypominam link do prezentacji
2. Na dzisiejszej lekcji pobawimy się w Escape roomie dotyczącym gadów. Zadanie jest dla osób chętnych. Musicie odgadnąć hasło, które znajduje się w ostatnim slajdzie. Macie do pokonania kilka pokojów z zagadkami. Hasło prześlijcie na mój adres ania.diagnoza@tlen.pl  Kto pierwszy ten lepszy 🙂

Plastyka

Temat: Aranżacje kwiatowe lub rokokowe fryzury – wykonywanie prac.
1. Na ostatnich lekcjach poznaliście sztukę baroku, rokoko i klasycyzmu. Dzisiaj chciałabym, abyście wykonali prace plastyczne inspirując się tymi epokami.
2. Proszę, aby każdy z Was wybrał jedną z propozycji prac plastycznych, wykonał ją i wysłał do mnie jej zdjęcie e-mailem lub Messengerem do przyszłego wtorku, tj. 12.05.2020r.
3. Przygotuj kartkę bloku A3, nożyczki, klej, kolorowe gazety, wycinanki, pisaki, kredki i co jeszcze chcesz – chciałabym, aby Wasza praca powstała w technice kolażu.
4. Propozycje:
a) aranżacje kwiatowe – str. 60 pod zdjęciem ogrodu, nie z napisem „zadanie”, tylko wyżej jest opis pracy do wykonania https://flipbooki.mac.pl/szkola-podstawowa/klasa-6/plastyka-podr/mobile/index.html#p=63
b) rokokowe fryzury – str. 67 (nie musisz wykorzystywać swojego zdjęcia, możesz wyciąć jakieś z gazety, wydrukować lub po prostu narysować) https://flipbooki.mac.pl/szkola-podstawowa/klasa-6/plastyka-podr/mobile/index.html#p=69
Powodzenia! 🙂

Język niemiecki

Temat: Ich fahre mit dem Bus zur Schule.
1. Dzisiaj poćwiczymy zdania, w których będziemy mówili dokąd i czym jedziemy.
2. Najpierw wykonaj ćwiczenia, aby powtórzyć słownictwo. Zanim rozpoczniesz każdą z gier, podaj swoje imię i pierwszą literę nazwiska, np. Ania B. Za wszystkie ćwiczenia otrzymasz jedną ocenę:
3. Wykonaj ćwiczenie 11 w zeszycie ćwiczeń na stronie 46 – pamiętaj o prawidłowym użyciu przypadków (dla środków lokomocji – celownik i przyimek mit oraz dla miejsca – biernik i przyimek zu).
4. Wykonaj ćwiczenie 12 w zeszycie ćwiczeń na stronie 48.

Wtorek 05. 05.

Matematyka

Temat: Figury na kratce.
1. Przeczytajcie proszę o własnościach kratki i figur rysowanych na kratkach na str. 48 i 49 w podręczniku.
2. Zapiszcie proszę pod tematem: Jeżeli w zadaniu nie ma polecenia „zmierz”, to nie mierzymy długości odcinków. Wykorzystujemy tylko informacje z treści zadania lub własności kratki.
3.  Zapiszcie: Jeżeli figura jest np.pięciokątem, a my nie znamy pola pięciokąta, to dzielimy nasz pięciokąt na figury których pola umiemy policzyć.
4. Zróbcie proszę zad.1,2,3 i 4 na str.54 w podręczniku. Pamiętajcie o sprawdzeniu odpowiedzi na końcu podręcznika.
5. Sprawdźcie czy dobrze zrobiliście wczorajsze zadania. Odpowiedzi znajdują się tutaj Zadanie klasa VIb

Język polski

Temat: Siła miłości – mit o Orfeuszu i Eurydyce.
 Tematem dzisiejszej lekcji jest mit o Orfeuszu i Eurydyce.  
 

i zacznij czytać lekcję od części „Wprowadzenie”. Wykonaj i sprawdź ćwiczenia od 1 do 5.
2.  Zapisz w zeszycie plan wydarzeń opisanych w micie.

Historia

Temat: Od monarchii konstytucyjnej do republiki.

  1. Otwórz podręcznik na s. 172 i zapoznaj się z całym tematem. Przeczytaj również podpisy pod ilustracjami.
  2. Obejrzyj film: https://www.youtube.com/watch?v=_WYw1V_kKd4
  3. W zeszycie zrób notatkę według poniższego schematu. Rozpisz go, koniecznie dopisz daty i najważniejsze informacje.

Rewolucja francuska (1789 – 1799) – trwała 10 lat.

1)     Francja w okresie monarchii

·       Ustawa o duchowieństwie

·       Konstytucja

·       Wojna z Austrią i Prusami

2)     Francja w okresie republiki

·       Egzekucja króla Ludwika XVI

·       Wojna z koalicją państw europejskich

·       Powstanie w Wandei

·       Jakobini

·       Komitet Ocalenia Publicznego

·       Wielki terror

3)     Skutki rewolucji francuskiej.

 

Wychowanie fizyczne

Temat: Technika rzutów w koszykówce.

Pobierz plik: Technika rzutów w koszykówce VIb

Poniedziałek 04. 05.

Język polski

Temat: Dobroczyńca ludzkości – Prometeusz.
Na dzisiejszej lekcji poznacie mit o Prometeuszu. Postarajcie się zapamiętać treść tego mitu, ponieważ jest bardzo ważny. 
1.      Otwórzcie  podręcznik na stronie 256 i uważnie przeczytajcie mit o Prometeuszu.
2.      Zapoznaj się z poniższym tekstem.
Mit o Prometeuszu wyjaśnia, w jaki sposób na ziemi pojawili się ludzie, kto jest ich stwórcą oraz kto podarował im podstawową wiedzę niezbędną do życia. 
Prometeusz poza tym, że jest stwórcą człowieka, stworzył go, lepiąc ,, z gliny pomieszanej ze łzami”, duszę(…) dał mu z ognia niebieskiego”,  jest również gotów za niego cierpieć. Pokochał ludzi, opiekował się nimi, co oczywiście potępiał Zeus.  Jego postawa pokazuje, że są wartości, którym warto się poświęcić, nie patrząc na możliwe kary. Prometeusz w imię tych wartości pokazuje, że można złamać pewne zasady. Dopuszcza się kradzieży i oszukuje bogów, by zapewnić ludziom możliwość przeżycia. Wykradł z Olimpu ogień i ofiarował go ludziom. Został za to okrutnie ukarany. Zeus kazał przykuć go do skały, a ogromny orzeł codziennie wyrywał mu wątrobę. Prometeusz był nieśmiertelny, cierpiał więc straszliwe męki do końca.
Od jego imienia przyjęło się określenie postawy prometejskiej, cechującej się humanitaryzmem, bezinteresowną miłością do drugiego człowieka i gotowością poświęcenia się za niego.
 
3. Na podstawie powyższych informacji napisz w zeszycie : Czym charakteryzuje się postawa prometejska?
4.      Odpowiedz pisemnie na pytanie 2,3 i 4  z 258 strony podręcznika.
5.      Zapiszcie  w zeszycie kolorem definicję mitu i mitologii.
Mit
– to fantastyczna opowieść dotycząca bardzo odległej przeszłości. Wyraża wierzenia danej społeczności, np. Greków, Rzymian, Słowian. Mity opowiadają między innymi o powstaniu świata i człowieka, pochodzeniu zjawisk atmosferycznych, życiu i czynach bogów oraz bohaterów. 
Mitologia
– zbiór mitów jednego ludu.

Matematyka

Temat: Pole trapezu.
 1. Obejrzyjcie proszę filmy :
2. W celu przypomnienia wiadomości dotyczących trapezów przeczytajcie proszę informacje o trapezach na stronie 33 i 34 w podręczniku.
3. Narysujcie proszę trapez prostokątny i równoramienny (str. 34 w podręczniku) i zaznaczcie: podstawę górną, podstawę dolną, ramiona, kąty proste  w trapezie prostokątnym, jednakowe kąty w trapezie równoramiennym.
4. Zapiszcie wzór na pole trapezu( str.42 w podręczniku)
P=1/2* (a+b)*h  lub przekształcony wzór P=(a+b)*h/2
 gdzie: a, b- podstawy trapezu
           h- wysokość trapezu
5. Dorysujcie proszę wysokość w Waszych trapezach (punkt 3).
6. Zróbcie proszę ćwiczenie 7 str.86 w zeszycie ćwiczeń. Nie przysyłajcie do mnie odpowiedzi.
Jeżeli nie będziecie potrafili zrobić któregoś przykładu to proszę do mnie pisać. Pomogę 🙂

Język niemiecki

Temat: Womit fährst du? – czym jedziesz?
1. Dzisiaj nauczycie się nazw środków lokomocji oraz nauczycie się, jak powiedzieć, że czymś jedziecie.
2. Zapoznajcie się z notatką, którą dla Was przygotowałam, a następnie przepiszcie ją do zeszytu. mit dem Bus oder zu Fuß(2)
3. Wasze zadanie polega na nauczeniu się wszystkich środków lokomocji w mianowniku oraz z użyciem przyimka mit, tak jak macie podane. Sprawdzimy niebawem w ćwiczeniu interaktywnym, czy znacie te słówka 🙂 Powodzenia!

Technika

Temat: Sprzęt elektroniczny wokół nas. 
1. Zapisz temat lekcji w zeszycie, a następnie przeczytaj ten temat w podręczniku na str. 37.
2. Chciałabym, abyście się zastanowili, jakiego sprzętu elektronicznego lub elektrycznego brakuje jeszcze w naszym codziennym życiu, do jakich czynności potrzebujmy wsparcia i ułatwienia.
3. Wasze zadanie polega na narysowaniu w zeszycie Waszego wymyślonego sprzętu, oczywiście może być to coś „fantastycznego”. Podpiszcie również w zeszycie swój „wynalazek” oraz opiszcie jednym zdaniem, do czego służy. Następnie wyślijcie do mnie zdjęcie swojej pracy na e-maila lub Messengera. Powodzenia!