Klasa 6b – Tydzień 9

Piątek 15. 05.

Język polski

Temat: Zdania złożone współrzędnie. 
1.       Przeczytaj jeszcze raz notatkę z wczorajszej lekcji.  Zwróć szczególną uwagę na spójniki , jakimi łączą się zdania złożone współrzędnie.
2.       Otwórz zeszyt ćwiczeń i wykonaj ćwiczenie 2 str. 56, ćw. 3 str. 57, ćw. 5 str. 58 oraz 8 str. 59.
3.       Dla chętnych, na dodatkową ocenę, proponuję wykonanie ćwiczenia 11 str. 60.
Odpowiedzi do ćwiczeń otrzymacie w poniedziałek na pocztę.
Uwaga! W przyszłym tygodniu zaczynamy omawiać lekturę.

Geografia

Dzień dobry
Przesyłam Wam kolejny temat i notatkę do niego. Przepiszcie do zeszytu.

Muzyka

Temat: Klasycyzm w muzyce.

1. Na ostatniej lekcji poznaliśmy KLASYKÓW WIEDEŃSKICH czyli czołowych kompozytorów epoki klasycyzmu. Dziś poznamy formy muzyczne, jakie komponowano w tym czasie.

Muzyka w klasycyzmie komponowana była na zasadach homofonii, która polegała na prowadzeniu melodii przez jeden głos, najczęściej najwyższy, i tworzeniu akompaniamentu przez pozostałe głosy. W tym czasie rozwinęły się różne formy i gatunki muzyczne.

Wśród nich najpopularniejsze były:

– opera

– sonata

– symfonia

– koncert

– rondo

– wariacja


Sonata była podstawową formą muzyczną epoki klasycyzmu. Piękne sonaty na fortepian pisał między innymi Ludwig van Beethoven.

– Ludwig van Beethoven „Sonata nr 8 c – moll, Patetyczna

https://www.youtube.com/watch?v=WeAc0oh818s

Orkiestrowym odpowiednikiem sonaty jest symfonia.

Obejrzyj materiał:

– Józef Haydn ” Symfonia nr 82 C-dur Niedźwiedź”

https://www.youtube.com/watch?v=PhSuXWpNmo4

 Wolfgang Amadeusz Mozart ” Symfonia nr 40 g – moll”

https://www.youtube.com/watch?v=0sGqkMU-mGQ

W wykonaniu symfonii uczestniczy cały zespół orkiestrowy, a w koncercie eksponowana jest gra solisty – instrumentalisty. Znaczną rolę w rozwoju tej formy odegrał Wolfgang Amadeusz Mozart.

– Wolfgang Amadeusz Mozart ” Koncert fortepianowy C-dur”

https://www.youtube.com/watch?v=RU9dRIE7rII

Na następnej lekcji opowiemy sobie o operze i podsumujemy wiadomości o epoce klasycyzmu.
Jeśli piszecie do mnie, proszę abyście podpisywali się zawsze imieniem, nazwiskiem oraz na klasą na adres smolnik.muzyka@gmail.com.

Matematyka

Temat: Sprawdzanie, czyli rozwiązanie bez rozwiązywania.
1. W celu utrwalenia informacji z poprzedniej lekcji obejrzyjcie proszę film https://pistacja.tv/film/mat00382-liczba-spelniajaca-rownanie?playlist=281
2. Sprawdźcie proszę czy zrobiliście dobrze wczorajsze zadanie:
    Sprawdź, czy liczba 7 jest rozwiązaniem równania 6·x-2=5·x+8
                                                                                                 ↑            ↑
                                                              lewa strona równania      prawa strona równania
Podstawiamy 7 w te miejsca gdzie mamy x.
Lewa strona równania (L): 6·7-2=40
Prawa strona równania (P): 5·7+8=43
Widzimy, że prawa strona równania nie jest równa lewej stronie równania, czyli 40≠43 (L≠P)
Odp. Liczba 7 nie jest rozwiązaniem tego równania.
3. Zróbcie proszę ćwiczenia ze str. 96 i 97 w zeszycie ćwiczeń. Nie przysyłajcie mi odpowiedzi. Rozwiązania podam w poniedziałek.
4. Doskonale rozumiem, że równania są dla Was tematem nowym i trudnym, dlatego na pewno ten temat będziemy omawiać  po powrocie do szkoły. W razie jakichkolwiek problemów proszę pytać. Pomogę.

Czwartek 14. 05.

Język niemiecki

Temat: Die Möbel und Hausgeräte.
1. Na dzisiejszej lekcji rozpoczynamy pracę z nowym rozdziałem.
2. Przygotowałam dla Was notatkę obrazkową dotyczącą mebli oraz sprzętów domowych – większość tych słówek już powinniście znać z klasy 5, jeżeli ich nie pamiętacie, bardzo proszę, abyście się wszystkich nauczyli, ponieważ będą one nam potrzebne na najbliższych lekcjach.
3. Pobierz załącznik Die Möbel und Hausgeräte i przerysuj lub przepisz notatkę pod tematem.
4. Do nauki tych słówek może być pomocny zestaw, który wstawiłam na quizlet.com w Waszej klasie (kto ukończy poziomy: fiszki, ucz się, test – otrzyma ocenę bardzo dobrą).
Pozdrawiam Was serdecznie!

Matematyka

Temat: Sprawdzanie, czyli rozwiązanie bez rozwiązywania.
1. Zapiszcie proszę pod tematem: O liczbie, która jest rozwiązaniem równania, mówimy, że spełnia to równanie.
x+1=7  czyli liczba 6 jest rozwiązaniem tego równania ( liczba 6 spełnia to równanie).
Równanie może mieć tylko jedno rozwiązanie np. x+1=7 (tylko liczba 6 pasuje).
Równanie może mieć kilka rozwiązań np. x²=25 ( tutaj pasuje 5 oraz -5).
Równanie może mieć nieskończenie wiele rozwiązań np. x+x=2·x ( każda liczba spełnia równanie).
Równanie może nie mieć w ogóle rozwiązań np.  x²=-25 (iloczyn dwóch jednakowych liczb nigdy nie jest ujemny)
Rozwiązać równanie to znaczy znaleźć wszystkie liczby spełniające to równanie, czyli wszystkie jego rozwiązania.
2. Rozwiążemy wspólnie zadania:
Zad.1
Sprawdź czy liczba 10 jest rozwiązaniem równania 100 : x-2=8
 Wstawiamy liczbę 10 w miejsce x:
Lewa strona równania (L): 100 : 10-2 =8
Prawa strona równania (P): 8
Lewa strona równania=Prawa strona równania (L=P) czyli 8=8
Zapisujemy odpowiedź: Liczba 10 jest rozwiązaniem tego równania.
Zad.2
Sprawdź czy liczba 5 jest rozwiązaniem równania 6·x-2+x=23
L: 6·5-2+5=33
P: 23
Lewa strona równania nie jest równa prawej stronie równania (L≠P).
Odp. Liczba 5 nie jest rozwiązaniem tego równania.
3. Zróbcie proszę sami zadanie:
Sprawdź, czy liczba 7 jest rozwiązaniem równania 6·x-2=5·x+8
Nie przysyłajcie mi odpowiedzi. Rozwiązanie podam jutro.
4. Podaje odpowiedzi do wtorkowych ćwiczeń:
zad.6
liczba kur: 3·x
liczba kurcząt: 6·x
razem: 40
równanie: x+3·x+6·x=40
zad.7
1 równanie: x+x:2=9
2 równanie: x+(x+2)=9
3 równanie: x+x-2=9
4 równanie: x+x·2=9

Informatyka

Temat: Bez komputera coraz trudniej.
1. Dzisiejsza lekcja to kontynuacja lekcji z zeszłego tygodnia.
W dalszym ciągu nie otrzymałam od niektórych osób gry lub prezentacji. Bardzo proszę aby te osoby odesłały do mnie swoje prace. Czekam.

Wychowanie fizyczne

Temat: Podania wewnętrzną częścią stopy w piłce nożnej.

Pobierz plik: wew.część stopy VIb

Historia

Temat: Ostatni król Polski.

W czasach saskich Rzeczpospolita podupadła. Wydawało się, że nie ma już dla niej ratunku, że zostanie pod protektoratem obcych mocarstw. Polacy jednak nie przewidzieli, że protektorat zostanie zamieniony na niewolę, a Polska zniknie z mapy świata.

Dziś poznamy ostatniego w dziejach króla Polski i sprawdzimy, czy podjął próbę ratowania państwa.

  1. Na początek obejrzyj film: https://www.youtube.com/watch?v=5biNN8yJBBo
  2. Otwórz podręcznik na s. 188 i przeczytaj cały temat, zwracając szczególną uwagę na działania króla Stanisława Augusta Poniatowskiego.
  3. Zapisz w zeszycie notatkę – przepisz tabelę „To, co najważniejsze” ze s. 195. Datę I rozbioru zapisz na kolorowo i się jej naucz na zawsze.
  4. Teraz obejrzyj film https://www.youtube.com/watch?v=yaPldxHcSYg, a następnie przeanalizuj mapę na s. 194.
  5. W zeszycie zapisz odpowiedzi na pytania do mapy. Nie musisz przepisywać pytań, ale odpowiadaj pełnym zdaniem. Tabelę przerysuj i uzupełnij. Możesz mi przesłać swoje odpowiedzi – otrzymasz dodatkową ocenę.

Określ, gdzie i kiedy doszło do ogłoszenia konfederacji.

Na terenie którego późniejszego zaboru doszło do bitwy pod Lanckoroną?

Zaborca Zajęty obszar
powierzchnia główne miasta liczba mieszkańców
Rosja
Prusy
Austria

 

  1. Rejtan – Upadek Polski– obraz Jana Matejki jest jedną z najczęstszych ilustracji do pierwszego rozbioru. Jesteś ciekaw, kto na nim się znajduje? Dlaczego są tam postacie, których w rzeczywistości nie było? Co nam chciał przekazać autor? Jeśli masz czas, obejrzyj film https://www.youtube.com/watch?v=LMXY4yG02rw
  2. Propozycje filmów do obejrzenia dla poszerzenia i utrwalenia wiedzy:

https://www.youtube.com/watch?v=FehnaD7dLnE Ostatnia elekcja i I rozbiór Polski

https://www.youtube.com/watch?v=4EHFTECKlKA Konfederacja barska

https://www.youtube.com/watch?v=9_IgWE1bMns Porwanie Stanisława Augusta Poniatowskiego

Środa 13. 05.

Język polski

Temat:  Jak rozpoznać zdania złożone współrzędnie i podrzędnie?

Dziś gramatyka i zdania złożone współrzędnie i podrzędnie.

1.       Wejdź na stronę

Uważnie wysłuchaj omówienia lekcji.

2.       Zapisz notatkę w zeszycie lub wydrukuj i wklej. Pobierz plik: Notatka kl. 6b

3.       Wejdź na stronę poniżej i przeczytaj krótkie informacje tam zawarte

Biologia

Temat: Podsumowanie wiadomości o kręgowcach zmiennocieplnych.
1. Zróbcie proszę kartę pracy-kręgowce zmiennocieplne. Przygotowałam dla Was kartę w pliku Word oraz w pdf. Możesz wybrać sobie grupę A lub B. Pobierz wybrany plik:
2. Odpowiedzi możecie wysyłać w mailu, jako załącznik ( uzupełniony plik Word). Możecie także zrobić wyraźne zdjęcie.
3. Na wykonanie karty macie cały tydzień – do następnej środy.

Plastyka

Temat: Leonardo da Vinci – genialny umysł.

1. Dzisiejsza lekcja znajduje się tutaj: https://planetaplastyki.blogspot.com/2020/05/leonardo-da-vinci-genialny-umys.html – przeczytaj ją całą oraz obejrzyj wszystkie obrazy i filmik.
2. Zadanie dla osób chętnych: Przerysuj do zeszytu krzyżówkę załączoną na samym końcu lekcji, uzupełnij ją, zrób jej zdjęcie i wyślij mi e-mailem lub Messengerem do piątku, tj. 15.05.2020r.
3. Zadanie dla osób jeszcze bardziej chętnych, a zachęcam wszystkich 🙂
 https://planetaplastyki.blogspot.com/2020/05/mona-lisa-prace-plastyczne-szalenstwo.html – czekam na Wasze prace do przyszłego wtorku, tj. 19.05.2020r.
Pozdrawiam Was serdecznie!

Język niemiecki

Temat: Sprawdź się sam!
1. Dzisiaj sprawdzimy Waszą wiedzę z rozdziału 2.
2. Pobierz kartę pracy Karta pracy_6b, uzupełnij ją i odeślij do mnie e-mailem, jeśli nie masz takiej możliwości, napisz w treści e-maila numery zadań i poprawne rozwiązania. Na Wasze prace czekam do poniedziałku, tj. 18.05.2020r. Za te zadania otrzymasz ocenę! Powodzenia!

Wtorek 12. 05.

Matematyka

Temat: Równania, czyli skąd my to znamy.
1. Przeczytajcie proszę Przykład 1,2,3 i 4 ze stron 68-69 w podręczniku.
2. Zróbmy razem zadanie 2 ze str. 69 w podręczniku:
a) wypiszmy co wiemy:
balony Janka: x ( nasza niewiadoma)
balony Franka: x+3 ( bo Janek ma o 3 balony mniej)
ilość balonów razem: 19
Układamy teraz równanie  x+(x+3)=19
                                                 ↑        ↑
                 lewa strona równania       prawa strona równania
b) wypiszmy co wiemy:
serwetki Magdy: y
serwetki Tosi: 1/4        ↑        ↑
                 lewa strona równania       prawa strona równania y ( bo Magda ma 4 razy więcej serwetek)
ilość serwetek razem: 100
układamy równanie   y+(1/4· y)=100
                                            ↑        ↑
             lewa strona równania       prawa strona równania
3. Zróbcie proszę ćwiczenie 6 i 7 str.95 w ćwiczeniach. Odpowiedzi proszę nie przysyłać.
4. Podaję odpowiedzi do wczorajszych zadań:
zad.1
17+13=30
50-39=11
15·3=45
22:11=2
2·2+3=7
3·4-2=10
zad.2
a) 12+13=30-5         c) 3+21:3=4·3-2
b) 2·7-6=5+3            d) 3² ·4=72:2
zad.3
a) 7+5≠11  b) 3·5=7+8   c) 3·5+2=17   d) 2+3·4≠20
zad. 4
3·x+7=16      niewiadoma: x
  ↑        ↑
L        P
2·(t-4)=3·t-9  niewiadoma: t
  ↑        ↑
  L           P
4·m=3·(m-5)+7·m:2 niewiadoma: m
   ↑        ↑
  L           P
7=a-5      niewiadoma: a
↑     ↑
L      P
zad.5
liczba białych kóz: 4·x
liczba wszystkich kóz: x+4·x
równanie: x+4·x=30

Język polski

Temat: Pisownia wyrazów obcych.
Dziś na lekcji ortografia, czyli jak poprawie zapisać wyrazy obcego pochodzenia.
 Lubimy obco brzmiące słowa, ale czy powinniśmy ich używać?
1.       Na początku wejdźcie na stronę  https://www.youtube.com/watch?v=SDmwR6DrHG4  i wysłuchaj kilku  słów skierowanych do nas przez językoznawcę prof. Jerzego Bralczyka.
2.       Wejdź na stronę
 https://epodreczniki.pl/a/ile-jest-polszczyzny-w-jezyku-polskim/DLIaVufDT, przeczytaj informacje tam zawarte, wykonaj i sprawdź ćwiczenie 4 i 5. Przeczytaj ciekawostkę tam zawartą.
3.       W zeszycie ćwiczeń wykonaj ćwiczenie 2,3,4,5,6 str. 94-96 ( wpisz odpowiednie formy wyrazu).
Odpowiedzi do ćwiczeń otrzymacie na pocztę, abyście mogli sprawdzić, czy poprawnie je wykonaliście.

Historia

Temat: Czasy saskie.

Czasami saskimi nazywamy okres panowania dwóch królów – Augusta II i Augusta III Sasów z dynastii Wettinów w latach 1697 – 1763.

  1. Otwórz podręcznik na s. 181 i przerysuj do zeszytu oś czasu.
  2. Teraz obejrzyj film https://www.youtube.com/watch?v=pf-9vpQyxic
  3. Wróć do podręcznika i przeczytaj cały temat. Zwróć szczególną uwagę na mapę na s. 182. Przeanalizuj ją zgodnie z legendą do mapy. Zobacz, gdzie leży Saksonia, skąd pochodzili Sasowie; czy jest mniejsza czy większa od Polski; kto zyskiwał bardziej na unii personalnej – Saksonia czy Polska?
  4. Aby utrwalić przeczytane informacje, obejrzyj także film https://www.youtube.com/watch?v=DZRQqFManA0
  5. W zeszycie jako notatkę zapisz tabelę „To, co najważniejsze” ze s. 187.
  6. Zadanie dla chętnych – uważnych słuchaczy. W filmie https://www.youtube.com/watch?v=v6emqn4cgGo pojawia się błąd. Narrator opowiada o zniszczeniu Pałacu Saskiego – podaje datę i wydarzenie. Gdzie jest błąd? Jeśli go znajdziesz, napisz. Do swojej odpowiedzi dopisz, co dziś stoi w miejscu Pałacu Saskiego – tę odpowiedź znajdziesz w w/w filmie.
  7. Powodzenia!

PS. Niestety, nie mogę jeszcze Wam podać odpowiedzi do ostatniego arkusza, gdyż wciąż nie otrzymałam wszystkich prac. Cierpliwości! Moja wystawiana jest na próbę…

Wychowanie fizyczne

Temat: Bieg terenowy-pokonywanie różnorodnych przeszkód.

Pobierz plik: bieg terenowy VIb

Poniedziałek 11. 05. 

Język polski

Temat: Kiedy używamy nawiasu?
Dziś ćwiczenia z interpunkcji. Dowiecie się, kiedy używamy nawiasu.
1.      Otwórzcie podręczniki na str. 277  i przepiszcie krótką Nową wiadomość.
2.      Zastanówcie się nad zad. 1 str. 277 w podręczniku- Dlaczego w tekście użyto nawiasów?
3.      Wejdź na stronę poniżej, na której omówiono temat dzisiejszej lekcji
Wysłuchajcie 4 minuty i 15 sekund z tej strony. Wykonujecie tylko ćwiczenia podane poniżej.
     4.Otwórz zeszyt ćwiczeń na stronie 109 i wykonaj ćw. 1,2,3.
Na kolejnej lekcji otrzymacie odpowiedzi do ćwiczeń.

Matematyka

Temat: Równania, czyli skąd my to znamy.
1. Zapiszcie proszę pod tematem lekcji:
Oto przykłady równań:
     2·x=7
     x-5=12
Rozwiązywaliśmy je, to znaczy podawaliśmy liczbę, którą należy wstawić w miejsce litery (czyli niewiadomej), żeby otrzymać prawdziwą równość.
2. W każdym równaniu występuje niewiadoma liczba oznaczona literą. Najczęściej jest to x, ale można używać dowolnych liter np. y,z.
3. W każdym równaniu występuje jeden znak =. Rozdziela on lewą stronę równania i prawą stronę równania.
                                  2·x+1=13
                                    ↑        ↑
      lewa strona równania    prawa strona równania
Znak równości oznacza, że lewa i prawa strona równania muszą być równe.
5. Zróbcie proszę ćwiczenie 1,2,3,4,5 na str.94 w zeszycie ćwiczeń.
Nie wysyłajcie mi odpowiedzi. Jutro podam Wam rozwiązanie zadań.

Język niemiecki

Temat: Utrwalenie wiadomości z rozdziału 2.
1. Dzisiaj nadal będziemy utrwalać zdobyte wiadomości, natomiast na następnej lekcji otrzymacie karty pracy sprawdzające Waszą wiedzę.
2. Wykonaj w zeszycie ćwiczeń ćwiczenie 13 na str. 48 (napisz minimum 3 zdania), ćwiczenie 14 na str. 49 (najpierw przetłumacz sobie odpowiedzi, a następnie ułóż pytania), 17 na str. 50 oraz w zeszycie ćwiczenie 18 ze str. 50.

Technika

Temat: Elementy elektroniki.
1. Na dzisiejszej lekcji podejmiemy temat elektroniki. W ciągu ostatnich 100 lat obserwujemy błyskawiczny rozwój elektroniki, która poprawiła standard życia współczesnego człowieka. Nikt nie wyobraża sobie życia bez telefonu czy komputera.
3. Zapiszcie temat lekcji, a następnie krótką notatkę:
Co to jest elektronika? Elektronika zajmuje się obwodami elektrycznymi zawierającymi elementy elektroniczne.
Co to są elementy elektroniczne? Zapoznaj się z ich przykładami w podręczniku na stronie 54 i zapisz ich nazwy w zeszycie (bez opisów).
4. Następnie zapisz:

Elementy elektroniczne dzielimy na dwie grupy :

a) aktywne – które maja zdolność wzmacniania sygnału elektrycznego :

  • tranzystory

  • diody

  • układy scalone

  • lampy elektronowe

b) bierne – które wyłączenie pobierają energie elektryczną :

  • rezystory

  • kondensatory

  • cewki

5. Wykonaj ćwiczenia interaktywne: