Klasa 7 – Tydzień 11

Piątek 29. 05.

Matematyka

Temat: Długość i środek odcinka

1.Zapisz temat w zeszycie
2.Obejrzyj i wysłuchaj lekcji https://www.youtube.com/watch?v=_Q6PeBmgVug i przepisz Zapamiętaj z jej końcówki.
3. Wykonaj zad. 3 na str. 325 w podręczniku i ćw. 2 na str.122 w zeszycie ćwiczeń.

Geografia

Witam przesyłam dwa kolejne tematy na ten tydzień

Geografia 7 – największe miasta Polski.

Geografia 7 – urbanizacja w Polsce

Język niemiecki

Temat: Was tut dir weh?
1. Dzisiaj nauczysz się mówić, co Cię boli.
2. Zapisz temat lekcji, a następnie zapoznaj się z notatką was tut dir weh, którą dla Was przygotowałam oraz przepisz ją do zeszytu.
3. Otwórz podręcznik na str. 94 i przeczytaj minidialog w zad. 6a oraz przetłumacz go na język polski. Następnie zrób zadanie 6b w zeszycie – przepisz całą rozmowę w odpowiedniej kolejności.
4. Wykonaj ćwiczenie 3, 4, 5 i 6 w zeszycie ćwiczeń na str. 55-56.
5. Naucz się słownictwa z dzisiejszej lekcji.

Wychowanie fizyczne

Temat: Rugby-podstawy gry.
Pobierz plik: Rugby VII

Muzyka

Temat: Galeria megagwiazd.

1. Pozostajemy w klimacie muzyki rozrywkowej. Zapiszcie proszę do zeszytu temat i wszystkie zespoły / solistów, natomiast opiszcie tylko jeden, który sami wybierzecie.

Poznamy dziś zespoły i solistów, którzy trwali na muzycznych scenach wieeele lat. Wywierali oni wpływ na miliony swych fanów. Oto oni:

– The Rolling Stones

Grupa ta powstała w 1962 roku jako antyteza dla „grzecznych”, grających melodyjne przeboje Beatlesów. Członkowie tej grupy mieli długie włosy i nosili niedbałe stroje, a na scenie często zachowywali się prowokacyjnie. Ich muzyka odbiegała od ogólnie przyjętych standardów.

Obejrzyj materiał:

https://www.youtube.com/watch?v=nrIPxlFzDi0

– Tina Turner

Zyskała wyjątkową pozycję w światowym przemyśle rozrywkowym dzięki doskonałym warunkom wokalnym i estradowym, perfekcjonizmie wykonawczym oraz starannemu doborowi repertuaru i pracowników.

Obejrzyj materiał:

https://www.youtube.com/watch?v=GC5E8ie2pdM

 

– Michael Jackson

Rozpoczął on karierę w show –  biznesie, kiedy miał zaledwie 6 lat. Michael Jackson to nie tylko znakomity wokalista, ale również doskonały tancerz. Wideoklipy z jego udziałem zachwycają skomplikowanymi układami choreograficznym, w których artysta wykonuje charakterystyczne dla siebie figury taneczne, a wśród nich słynny moonwalk [czyt. munłok].

Obejrzyj materiał:

https://www.youtube.com/watch?v=g3t9-kf7ZNA

– Madonna

Madonna to najpopularniejsza piosenkarka muzyki pop lat osiemdziesiątych. Każdy jej koncert to wielkie show, w którym zachwyca fanów talentem wokalno –  tanecznym i szokuje niekonwencjonalnymi kostiumami.

Obejrzyj materiał:

https://www.youtube.com/watch?v=zpzdgmqIHOQ

– Metallica

To amerykański zespół heavy metalowy, który został okrzyknięty twórcą nowego stylu w muzyce metalowej. Ich muzyka cieszy się ogromnym powodzeniem na całym świecie.

Obejrzyj materiał:

https://www.youtube.com/watch?v=tAGnKpE4NCI

Czwartek 28. 05.

Chemia

Temat : Stężenie procentowe roztworu. 

1.     Obejrzyj film https://www.youtube.com/watch?v=AUdl11k17BA

2.     Otwórz stronę https://epodreczniki.pl/a/stezenie-procentowe-roztworu/DBs4CnWwG

3.     Przeczytaj i przeanalizuj podpunkt 1,2 i 3 lekcji.

4.     Zapisz w zeszycie

   Co to jest stężenie procentowe roztworu.

   Wzór na obliczanie stężenia procentowego

Przykład I :

Oblicz stężenie procentowe roztworu cukru, jeśli 250 g roztworu zawiera 100 g tej substancji.

ms = 100g

mr = 250g

Cp = (Można również przekształcić wzór na stężenie procentowe

Jeśli mamy podane stężenie procentowe i masę roztworu, możemy obliczyć masę substancji rozpuszczanej.

  =

lub mając dane stężenie procentowe i masę substancji rozpuszczonej, możemy obliczyć masę roztworu

 r=   )

Cp = 

Cp = 40%

Odp. Stężenie procentowe roztworu wynosi 40%

Przykład II

Oblicz stężenie procentowe roztworu chlorku sodu, który powstał po rozpuszczeniu 10 g tej substancji w 250 g wody. Wynik podaj z dokładnością do drugiego miejsca po przecinku.

Wskazówka

1. Obliczamy masę roztworu, która jest sumą masy wody i masy chlorku sodu (substancji rozpuszczonej):

mr = mrozp. +ms = 250 g + 10 g = 260 gmr = mrozp. +ms = 250 g + 10 g = 260 g

Cp = 

Cp = 

Cp = 3,85%

Odp. Stężenie procentowe roztworu wynosi 3,85%.

Drugi sposób obliczenia stężenia procentowego roztworu macie przedstawiony w scenariuszu lekcji. ( polega na ułożeniu i rozwiązaniu odpowiedniej proporcji).

5.     Wykonaj ćwiczenie 3, 4 i 5 ze scenariusza lekcji.

Fizyka

Temat Pierwsza zasada dynamiki.

Pobierz plik: FIZYKA VII 28

Język polski

Temat: W jakich sytuacjach przydaje się wiedza na temat wywiadu?

1.      Otwórz podręcznik na stronie 314 i uważnie przeczytaj informacje dotyczące sposobu przeprowadzenia i zapisu wywiadu. Przeczytaj również krótki przykładowy wywiad, który jest zamieszczony na stronie sąsiedniej – 315.

2.      Jeżeli masz ochotę poszerzyć swoje wiadomości na ten temat, skorzystaj np. ze strony internetowej:https://www.juniormedia.pl/juniorlab/wyzwanie-sztuka-wywiadu

3.      Sporządź w zeszycie notatkę.

Wywiad składa się następujących części:

– wstępu – w którym przedstawiamy rozmówcę, temat i okoliczności wywiadu;

– rozwinięcia – w którym rozmówca odpowiada na zadawane przez nas pytania;

– zakończenia – w którym krótko podsumowujemy wywiad, formułujemy wnioski i dziękujemy rozmówcy za poświęcony czas.

4. Wykonaj pisemnie zadanie 1 i 2 z 316 strony podręcznika.

5. Wykonaj zadanie 2 i 3 w zeszycie ćwiczeń, str. 108-109.

6. Zadanie na ocenę. Wybierz jeden z dwóch tematów. Swój wywiad, składający się przynajmniej z 10 pytań,  prześlij na mój adres mailowy (nie ukrywam, że mile widziany jest plik Word J). Zwróć uwagę na poprawność ortograficzną i interpunkcyjną. Termin: do 01.06.2020 r.

a) Przeprowadź wywiad z osobą z Twojego otoczenia (mama, siostra…) na temat jej życiowej pasji.

b) Przeprowadź wywiad z koleżanką lub kolegą (telefonicznie oczywiście J ). Postaw pytania dotyczące zainteresowań, spędzania wolnego czasu, marzeń i planów na przyszłość.

Pozdrawiam!

Informatyka

Temat:   Formatowanie tekstu

Na dzisiejszej lekcji dowiesz się, co to jest i po co robimy formatowanie tekstu.

1.Obejrzyj lekcje – w każdej z nich są omówione nowe rzeczy

https://www.youtube.com/watch?v=mSyy7HNAnFY

https://www.youtube.com/watch?v=oWhOq98ibHU

https://www.youtube.com/watch?v=TAvScroaQGs
2.Jeżeli posiadasz program Word, to proponuję Ci sformatować jeden wybrany tekst.

Babeczki waniliowe

Brzydkie kaczątko

Środa 27. 05.

Język angielski

Zagadnienia z języka angielskiego dla klasy VII na dzień 27.05.2020r
1. Temat lekcji: Nasi przyjaciele – słownictwo.
2. Wszystkie potrzebne słówka do tej lekcji z tłumaczeniem na język polski znajdziecie na stronie 126 w podręczniku. Zaczynają się od wyrazu arrive early i kończą na wyrażeniu tell jokes.
3. Przepiszcie powyższe wyrazy do zeszytów wraz z tłumaczeniem na język polski.
4. Teraz wykonajcie ćwiczenie 1 ze strony 86 korzystając z audio do podręczników ze strony: https://www.macmillan.pl/strefa-ucznia
5. Przejdziemy teraz do wykonania zadań 3 i 4 ze strony 86 z podręczników, do których odpowiedzi możecie mi przesłać jako zadanie domowe.
6. Uczniowie chętni mogą dodatkowo zrobić wszystkie zadania ze strony 50 z zeszytów ćwiczeń.
7. Przesyłanie zadań nie jest obowiązkowe. Zachęcam do tego szczególnie uczniów, którzy dotychczas byli mało aktywni.

Język polski

Temat: Szansa przetrwania.

1.      Zastanów się, które umiejętności wydają Ci się szczególnie cenne w sytuacjach zagrożenia życia? – to jest dzisiejszy przedmiot naszej lekcji.

2.      Otwórz podręcznik na stronie 311 i przeczytaj zamieszczony tekst Urodzony, by przetrwać. Myślę, że zainteresuje Ciebie ten temat.

3.      Pod tekstem są zamieszczone pytania. Wybierz sobie trzy, na które udzielisz pisemnej odpowiedzi.

4.      Na zakończenie zachęcam do obejrzenia filmu na YouTube pt. „Przeżyłem katastrofę w Andach”. Oto link:https://youtu.be/WErPXMIYBb8

Pozdrawiam!

Matematyka

Temat: Twierdzenie Pitagorasa w układzie współrzędnych – zadania

1.W podręczniku na str. 319 wykonaj dwa wybrane przykłady z zad. 8
2.W zeszycie ćwiczeń wykonaj ćw. 5 na str. 120
3.Proponuję obejrzeć lekcje https://www.youtube.com/watch?v=mpe4Y28Y17g
https://www.youtube.com/watch?v=RWtWJmfuVwE

 

Wychowanie fizyczne

Temat: Sztuki walki-dyscyplina, samoobrona.
Pobierz plik: sztuki walki kl.VII

Biologia

Temat: Higiena oka i ucha.
1. Obejrzyjcie proszę prezentację:
2. W prezentacji, na slajdzie z astygmatyzmem znajduje się zadanie, które proszę wykonać w zeszycie.
Zadania proszę do mnie nie przysyłać.

Wtorek 26. 05.

Fizyka

Temat: Warunki pływania ciał.

Pobierz plik: FIZYKA VII 26

Język polski

Temat: Skrótowce i skróty.

Dzień dobry, przed nami trochę kształcenia językowego…

1.      Otwórz podręcznik na stronie 322 – 324 i uważnie przeczytaj wszystkie tabelki Nowa wiadomość.

2.      Sporządź w zeszycie notatkę (możesz ją wydrukować i wkleić):

SKRÓTOWCE

LITEROWCE

– utworzone z pierwszych liter wyrazów ze skracanej nazwy;

– wymawiamy je, używając nazw liter, np. MSZ (wymawiamy: em-es-zet) – Ministerstwo Spraw Zagranicznych;

GŁOSKOWCE

– utworzone z pierwszych liter wyrazów ze skracanej nazwy, najczęściej w środku występuje samogłoska, np. ZUS (wymawiamy: zus) – Zakład Ubezpieczeń Społecznych;

GRUPOWCE

– utworzone najczęściej z pierwszych sylab wyrazów ze skracanej nazwy, np. Pafag – Państwowa Fabryka Wagonów;

MIESZANE

– utworzone lub wymawiane w sposób charakterystyczny dla przynajmniej dwóch innych typów skrótowców, np. PKOL (wymawiamy: pe-ka-ol) – Polski Komitet Olimpijski;

Kłopotliwa pisownia – Z kropką czy bez kropki?Jak zapisywać skróty – z kropką czy bez kropki? Zapamiętaj kilka zasad, a skróty już nigdy nie sprawią Ci kłopotu.

·         Podstawowa zasada – jeśli skrót jest pierwszą literą lub pierwszymi literami skróconego wyrazu, wtedy stawiamy kropkę – np. s. (strona), płn. (północ), t. (tom);

·         Nie stawiamy kropek po skrótach, które zawierają ostatnią literę skróconego wyrazu – np. nr (numer), dr (doktor), mgr (magister);

·         Nie stawiamy kropek po skrótach nazw jednostek miar i wag oraz rodzimych jednostek monetarnych – np. kg (kilogram), cm (centymetr), zł (złoty);

·         Kropek nie stawia się również po skrótach stosowanych w matematyce, fizyce i przy skrótach pierwiastków chemicznych.

3.      Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadanie 2, 3, 5 i 6 ze stron 61 – 62. Pracuj samodzielnie, na końcu sprawdź swoje odpowiedzi z poniższym kluczem.

Odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń.

2. PKP – Polskie Koleje Państwowe

PKO – Powszechna Kasa Oszczędności

PCK – Polski Czerwony Krzyż

PGNiG – Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo

MSZ – Ministerstwo Spraw Zagranicznych

3.Personal Identification Number [czyt.: personal identifikejszyn namber] (ang.) PIN – (pin)

Oddział Intensywnej Opieki Medycznej – OIOM (ojom)

Powszechny Elektroniczny System Ewidencji Ludności – PESEL (pesel)

Zapomniałam PIN-u do karty i zostałam bez gotówki.

Jej stan zdrowia pogorszył się, bo znalazła się na OIOM-ie.

Proszę o dowód osobisty, bo pani numeru PESEL nie ma w naszej ewidencji.

5. ds. – do spraw

Dep. – Departamencie

dr – doktor

n. – nauk

med. – medycznych

spec. – specjalista

p.o. – pełni obowiązki

gen. – generał

prof. – profesor

6. Każde dobrze rozwiązane zadanie to 10 (punktów) p.

Wydatki muszą być sprawdzone do 11 listopada (bieżącego roku) br.

Perykles żył w V (wieku przed naszą erą) w. p.n.e.

Spotkanie odbędzie się dzisiaj, (to jest) tj. 6 września.

Podobnie o romantycznej miłości pisze Juliusz Słowacki, (porównaj strona) por. s. 123.

Pozdrawiam!

Język niemiecki

Temat: Die Körperteile.
1. Dzisiaj rozpoczynamy nowy rozdział, który będzie dotyczył zdrowia. Na dzisiejszej lekcji przypomnimy sobie nazwy części ciała oraz poznamy nowe.
2. Zapisz temat lekcji, a następnie zapisz podane słownictwo(tam, gdzie podaję liczbę mnogą musisz znać formę liczby pojedynczej oraz mnogiej):
der Kopf –
das Haar, die Haare –
das Gesicht –
das Auge, die Augen –
das Ohr, die Ohren –
die Nase –
der Mund –
die Zunge –
der Zahn, die Zähne –
der Hals –
die Hand, die Hände –
der Arm, die Ame –
der Finger, die Finger –
die Brust –
der Bauch –
der Rücken –
das Bein, die Beine –
das Knie –
der Fuß, die Füße
Twoim zadaniem jest przetłumaczyć wszystkie słówka, możesz pracować z podręcznikiem lub słownikiem internetowym www.pons.de.
3. Proszę, abyście nauczyli się wszystkich tych słówek. Wykonaj ćwiczenia interaktywne, które pomogą Ci je zapamiętać:
4. Wykonaj ćwiczenie 1 i 2 w zeszycie ćwiczeń na str. 55.

Plastyka

Temat: Kubizm – kierunek, który zrewolucjonizował malarstwo.
 
1. Chciałabym, abyśmy dzisiaj wrócili do kubizmu, o którym już mówiliśmy. Lekcja dla Was znajduje się tutaj: https://epodreczniki.pl/a/kubizm—kierunek-ktory-zrewolucjonizowal-malarstwo/D120SO47j – przeczytajcie wszystko, a następnie wykonajcie pracę plastyczną zgodną z poleceniem : Przygotuj białą kartkę bloku A3 oraz pastele olejne. Inspirując się przykładami dzieł kubistycznych, wykonaj obraz przedstawiający martwą naturę tak, jak robili to kubiści. Zdecyduj, z którego okresu kubizmu będzie to dzieło: prekubistycznego, analitycznego czy też syntetycznego. 
Na Wasze prace czekam do poniedziałku, tj. 01.06.2020r. Powodzenia!

Matematyka

Temat: Twierdzenie Pitagorasa w układzie współrzędnych

Dzisiaj dowiesz się jak i po co wykorzystuje się słynne twierdzenie w układzie współrzędnych

1.Obejrzyj uważnie lekcję https://www.youtube.com/watch?v=i03loOVAY_E
2.W zeszycie ćwiczeń wykonaj ćw. 3 i 4 na str. 119. Jeśli nie masz ćwiczeń, wykonaj zad. 2 (Rys.1 ) na str. 318 – trzeba tam obliczyć długości podanych odcinków. Szczególnie skup się nad odcinkami EF, KL, PR, ST.

 

Poniedziałek 25. 05.

Biologia

Temat: Ucho-narząd słuchu i równowagi.
1. Obejrzyjcie proszę prezentację:
2. Wykonajcie zadanie, które znajduje się przy filmie pt. Budowa ucha.
3. Na ostatnim slajdzie znajdują się trzy zadania. Zadanie ostatnie jest dla osób chętnych. (Proszę tylko dorysować 7 kratek do hasła 7. Hasło główne czytacie od 9 kratki w dół hasła 1). Na mój adres ania.diagnoza@tlen.pl  wysyłacie tylko wyjaśnienie hasła głównego.

Matematyka

Temat: Długości odcinków i pola w układzie współrzędnych

Na dzisiejszej lekcji dowiesz się, jak obliczamy długości odcinków równoległych do osi oraz jak oblicza się pola prostych figur.

1.Obejrzyj lekcje (jedna po drugiej) https://www.youtube.com/watch?v=IW8MjzGCK84,
https://www.youtube.com/watch?v=AnoUFP1Y0Hw
2.W zeszycie ćwiczeń wykonaj ćw. 1 i 2 na str. 118
3.Z podręcznika na str. 318 rozwiąż zad. 1 poziom A ( dwa wybrane przykłady) i zad. 3 (Rys. 2).

Język polski

Temat: Uwierz w siebie!

1.      Zanim przejdziemy do tekstu literackiego, odpowiedz pisemnie na pytanie: Dlaczego niektórzy ludzie nie wierzą w siebie oraz w to, że mogą odnosić sukcesy, być lubiani i podziwiani?

2.      Otwórz teraz podręcznik na stronie 305 i uważnie przeczytaj fragment książki B. Kosmowskiej pt. „Samotni.pl”.

3.      Odpowiedz pisemnie na pytanie 3, 5 oraz 9 ze str. 307.

Pozdrawiam!

Historia

Temat: Sprawdzian wiadomości z działu V – II Rzeczpospolita – formowanie państwa.
Proszę pobrać załącznik: Sprawdzian

Prace proszę odesłać w dniu dzisiejszym tj. 25.05.2020 r.
Pozdrawiam!

Język niemiecki

Temat: Sprawdź się sam!
 
1. Dzisiaj sprawdzimy Waszą wiedzę z rozdziału 5.
2. Pobierz kartę pracy Karta_pracy_kl.7, uzupełnij ją i odeślij do mnie e-mailem, jeśli nie masz takiej możliwości, napisz w treści e-maila numery zadań i poprawne rozwiązania. 
3. Na Wasze prace czekam do poniedziałku, tj. 01.06.2020r. Za te zadania otrzymasz ocenę! Powodzenia!