Klasa 7 – Tydzień 8

Piątek 08. 05.

Matematyka

Temat: Trójkąt o kątach 30°, 60°, 90° – proste zadania

Na dzisiejszej lekcji porozwiązujesz zadania związane z połową trójkąta równobocznego

1.Wróć do lekcji ze środy, popatrz jakie są zależności między bokami w trójkącie, o którym mowa w temacie i wykonaj Ćw. 1, 2,3,4 na str. 108 i 109 w zeszycie ćwiczeń.
2.Uzupełnij kartę pracy Trójkąty i prześlij mi do 12 maja.
Przypominam, że trójkąt o kątach 45°, 45°, 90° jest połową kwadratu – korzystamy tu ze wzoru na przekątną kwadratu, a trójkąt 30°, 60°, 90° jest połową trójkąta równobocznego – lekcja ze środy.

Geografia

Dzień dobry
Przesyłam kolejne dwa tematy wraz z notatkami. Proszę je przepisać do zeszytu.
Temat: STRUKTURA PŁCI I WIEKU LUDNOŚCI POLSKI. (w podręczniku czytacie rozdział 3 str 101-103)
 
1. W Polsce żyje więcej kobiet niż mężczyzn. Zależność tą pokazuje współczynnik feminizacji, który określa ile kobiet przypada na 100 mężczyzn. W Polsce wynosi 108kobiet/100 mężczyzn. Wynika to z tego, że mężczyźni żyją krócej, bo znacznie częściej umierają na choroby cywilizacyjne, giną w wypadkach oraz konfliktach zbrojnych (np II wojna światowa).
2. Średnia długość życia w Polsce szybko rosła od początku lat 90-tych, ale od dwóch lat spada. Średnia długość życia kobiet wynosi 81,6 roku, a mężczyzn 73,8 roku. Kobiety żyją średnio prawie 8 lat dłużej.
3. Strukturę płci i wieku pokazuje wykres zwany „piramidą płci i wieku”. (popatrzcie na wykres i jego opis na str. 103) W ostatnich latach społeczeństwo Polski zaczęło się szybko starzeć z powodu:
    a) niskiej liczby urodzeń
    b) wzrostu średniej długości życia
( porównajcie piramidę wieku dla Polski ze str.103 z piramidami z poprzedniej strony dla Niemiec, gdzie społeczeństwo jest bardzo stare i dla Kosowa, gdzie społeczeństwo jest młode)
Temat: ROZMIESZCZENIE LUDNOŚCI POLSKI. (w podręczniku czytacie rozdział 4 str. 104-105)
1. Rozmieszczenie ludności na danym obszarze określa się przy pomocy gęstości zaludnienia. Gęstość zaludnienia pokazuje, ile osób średnio przypada na 1 km kwadratowy. Liczy się ją, dzieląc liczbę ludności danego obszaru przez jego powierzchnię.
2. Obliczamy średnią gęstość zaludnienia dla Polski gdzie GZ to gęstość zaludnienia, L liczba ludności i P powierzchnia:
   GZ = L : P = 38 383 000 : 312 685 = 123 osoby/km kw.
( w porównaniu z innymi krajami Europy jest to średnia gęstość zaludnienia)
3. Gęstość zaludnienia wg województw (popatrzcie na mapę Polski na stronie 104 gdzie widać, że
    w różnych częściach Polski gęstość zaludnienia mocno się różni)
     1. Ślaskie                    371 os/ km kw.
     2. Małopolskie              222 os/ km kw.
     3. Mazowieckie             150 os/ km kw.
     .
   13. Zachodniopomorskie   75 os/km kw.
     .
   16. Podlaskie                   59 os/ km kw.
4. Czynniki decydujące o rozmieszczeniu ludności to; warunki klimatyczne, ukształtowanie terenu, surowce mineralne, rozwój miast i przemysłu, możliwości zdobycia pracy i wykształcenia oraz czynniki historyczne.
POZDRAWIAM SERDECZNIE

Język niemiecki

Temat: Hast du Lust, nach Deutschland zu fahren?
1. Dzisiaj poznamy, w jaki sposób tworzyć wyrażenia bezokolicznikowe.
2. Zapiszcie temat lekcji, a następnie zapoznajcie się z notatka Hast du Lust, nach Deutschland zu fahren (1), którą dla Was przygotowałam oraz przepiszcie ją do zeszytu.
3. Przetłumaczcie przykłady, które zostały przeze mnie podane i przeanalizujcie każde zdanie, jak jest zbudowane.
3. Otwórzcie podręcznik na stronie 80 i przeczytajcie przykłady takich wyrażeń w zadaniu 8a.
4. Wykonajcie w zeszycie zadanie 5 z podręcznika na stronie 88, wykorzystując w odpowiedziach wyrażenia bezokolicznikowe.
5. Wykonajcie w zeszycie ćwiczeń ćwiczenie 18 i 19 na stronie 49.

Wychowanie fizyczne

Temat: Bezpieczna siłownia-trening z butelkami.

Pobierz plik: Bezpieczna siłownia kl.VII

Muzyka

Temat: Poezja śpiewana.

1. W drugiej połowie XX wieku na muzycznej scenie zaistnieli artyści, w których twórczości bardzo ważną rolę odgrywała poezja. Obdarzeni niepowtarzalną charyzmą, komponowali piosenki o specyficznym nastroju, głęboko zapadające w serca słuchaczy. Wykonawców tego gatunku nazywamy współczesnymi bardami.

 Najsłynniejsi wykonawcy tego gatunku:

 – Bułat Okudżawa

https://www.youtube.com/watch?v=MufUrcQ8–o

– Leonard Cohen

https://www.youtube.com/watch?v=NGorjBVag0I

https://www.youtube.com/watch?v=YrLk4vdY28Q

 W Polsce też mieliśmy wykonawców tego gatunku.

 Do czołowych przedstawicieli piosenki poetyckiej w Polsce należą:

– Marek Grechuta

https://www.youtube.com/watch?v=QrI5HUXXKu0

– Czesław Niemen

https://www.youtube.com/watch?v=3aRz0IVMuW8

– Ewa Demarczyk

https://www.youtube.com/watch?v=lsr9w0XEyJM

 Chciałabym abyście znaleźli  (i wysłali do mnie ) jakiś przykład poezji śpiewanej, który Wam przypadł do gustu. Jest tego sporo więc nie powinniście mieć problemu. Proponuję posłuchać Grzegorza Turnaua, Magdy Umer, Jacka Kaczmarskiego (jego słynne Mury), a także zespoły , np. Stare Dobre Małżeństwo, Wolną Grupę Bukowinę.

Czekam na Wasze propozycje 🙂

Wszelkie prace wysyłajcie na adres smolnik.muzyka@gmail.com  podpisując się zawsze imieniem, nazwiskiem oraz klasą.

 

Czwartek 07. 05.

Chemia

Temat: Rodzaje roztworów.

  1. Wejdź na stronę https://epodreczniki.pl/a/rozpuszczalnosc-substancji/Dd7KDPrY1
  2. Przeczytaj i przeanalizuj punkt 1, 2 i 3 lekcji.
  3. Napisz w zeszycie:
  • Co to jest roztwór nasycony?
  • Co to jest roztwór nienasycony?
  • Jak otrzymać roztwory nasycony i nienasycony?( możesz zrobić rysunek)
  • Czym roztwór stężony różni się od roztworu rozcieńczonego?

Fizyka

Temat: Siła tarcia.

Pobierz plik: FIZYKA 07

Język polski

Dzień dobry!

Dzisiaj poproszę Cię o rozwiązanie testuUwaga! Zadanie podlega ocenie.

Masz dwie możliwości:

a)      Otwierasz plik Word 07.05 – j. polski VII Test – słowotwórstwo, rozwiązujesz w nim zadania, zapamiętujesz i odsyłasz na moją skrzynkę mailową.

b)      Rozwiązania zapisujesz w zeszycie (starannie i wyraźnie), robisz zdjęcie i odsyłasz drogą mailową.

Termin dostarczenia pracy: do 08.05.2020r.

Dodatkowo każdy uczeń otrzyma test w osobnym mailu.

Powodzenia!

Informatyka

Temat: Schemat blokowy przedstawiający prosty algorytm

1.Obejrzyj film https://www.youtube.com/watch?v=LWNUczvbEgM
2.Pod tematem narysuj i opisz rodzaje bloków oraz przepisz zad.1 i 2 oraz ich rozwiązania
(z prezentacji).
3.W podręczniku ten temat jest na str.120 – 122
4.Przeanalizuj Przykład specyfikacji zadania i listy kroków algorytmu na str.120 w podręczniku
5.Wykonaj w podobny sposób ćw. 1 na str. 120, a następnie ćw. 3 na str. 122. Zadanie to możesz wykonać w zeszycie lub w programie Word, PowerPoint lub Paint wykorzystując do rysowania Kształty (Autokształty).
5.Wyślij mi swoje zadanie na ocenę.
6.Przypominam osobom, które jeszcze nie zrobiły, o zadaniu ze str.115. Też jest obowiązkowe.

 

Środa 06. 05.

Język angielski

1. Temat lekcji: Słownictwo związane z filmem.
2. Wszystkie potrzebne słówka do tej lekcji z tłumaczeniem na język polski znajdziecie na stronie 125 w podręczniku.
Zaczynają się od wyrazu director-reżyser i kończą na wyrażeniu win an award-zdobyć nagrodę.
3. Przepiszcie powyższe wyrazy do zeszytów wraz z tłumaczeniem na język polski.
4. Teraz wykonajcie ćwiczenie 1 ze strony 76 korzystając z audio do podręczników ze strony: https://www.macmillan.pl/strefa-ucznia
5. Przejdziemy teraz do wykonania zadań 2,3 i 4 ze strony 76, do których odpowiedzi możecie mi przesłać jako zadanie domowe.
6. Uczniowie chętni mogą dodatkowo zrobić wszystkie zadania ze strony 44 z zeszytów ćwiczeń.
7. Przesłanie zadań nie jest obowiązkowe dla wszystkich. Obowiązek przesłania zadań mają te osoby, które dotychczas nie przesyłały zadań domowych.

Język polski

Temat: Rodzina wyrazów – utrwalenie wiadomości.

1.      Przejrzyj sobie wszystkie notatki, począwszy od tematu „Jak powstaje wyraz”. Naucz się definicji. Jeżeli chcesz „się podeprzeć” podręcznikiem, to te tematy są zamieszczone od strony 284. Jutro będziesz rozwiązywał mały test na ocenę.

2.      Dzisiaj przetestujesz swoje wiadomości. Wklej poniższy skrót w przeglądarkę, rozwiąż test  i na koniec sprawdź swoje odpowiedzi (nie przejmuj się, że w nazwie zapisano „matematyka”).

https://gwo.pl/programy/matematyka/exercises.php?&kl=GIM1&cat=POL&sub=121

Pozdrawiam serdecznie!

Matematyka

Temat: Trójkąt równoboczny i jego połowa

Na dzisiejszej lekcji dowiesz się, jakie są zależności między bokami trójkąta prostokątnego, który jest połową trójkąta równobocznego.

1.Zapisz temat lekcji.
2.Obejrzyj uważnie filmik https://www.youtube.com/watch?v=vOEQdTl3s1s
3.W zeszycie napisz notatkę. Możesz przepisać Zapamiętaj z końcówki filmu lub przepisać
Przykład 3.1 i Zapamiętaj ze str. 286 w podręczniku.
Na tym zakończ lekcję.

Wychowanie fizyczne

Temat: Podstawy ataku szybkiego w koszykówce-dwutakt.

Pobierz plik: Podstawy ataku szybkiego-dwutakt VII

Biologia

Temat: Budowa i rola układu nerwowego.
1. Zapoznajcie się proszę z prezentacją dotyczącą układu nerwowego:
2. Notatkę możecie zrobić w takiej formie jak jest to przedstawione w prezentacji.

Wtorek 05. 05.

Doradztwo zawodowe

Witam serdecznie rodziców i uczniów klasy VII!
Chciałam przekazać Wam odrobinę informacji na temat: Jakie zawody można wykonywać zdalnie?

Praca zdalna cieszy się coraz większą popularnością. Często jest marzeniem wielu osób.
Nowe technologie w dzisiejszych czasach ułatwiają nam życie, często też zawodowe.
To właśnie dzięki temu, że mamy dostęp do Internetu możemy swoje prace wykonywać w domu lub w dowolnym miejscu na świecie. Rezultaty swojej pracy mamy możliwość przekazać za pośrednictwem poczty elektronicznej.
Praca zdalna, to dla wielu osób duże ułatwienie. W ostatnim czasie w pewnym stopniu doświadczamy wszyscy, na czym polega praca zdalna, telepraca, e-praca.
Najpopularniejsze zawody pracy zdalnej:
1. Programista – (pracownik IT) – w tej branży pracuje największy odsetek ludzi. Programiści mogą pracować dla kilku przedsiębiorstw, a także dla firm zagranicznych, bez konieczności wyjeżdżania za granicę.
2. Copywriter – praca w tym zawodzie polega na przygotowywaniu różnego rodzaju treści m.in. scenariusze, hasła, teksty reklamowe itp.
3. Tłumacz – potrzebna jest tu dobra znajomość języków obcych, możliwość wykonywania zadań od kilku zleceniodawców.
4. Grafik komputerowy – praca w tym zawodzie związana jest z przygotowaniem projektów graficznych np: oprawy graficzne reklam, broszur, produktów, książek itp.
5.  Księgowa – prowadzenie ksiąg rachunkowych firm.
6   Wirtualny asystent –  zawód nowy, do jego zadań należy np: wysyłanie maili, przygotowywanie dokumentów, tworzenie baz danych, wyszukiwanie informacji w Internecie…
Architekt – w tym zawodzie potrzebna jest duża wyobraźnia i kreatywność, bo chodzi tu o wykonywanie projektów budynków i kontrolowanie budowy.
Telemarketer – wykonywanie telefonów i budowanie relacji z ludźmi.
9. Handlowiec- przedstawiciel handlowy. Główne zadanie, to pozyskiwanie nowych klientów przy pomocy technik sprzedaży.
10. Nauczyciel
11. Specjalista ds. online marketingu – budowanie marki firmy, promowanie jej produktów, analiza preferencji klientów.
12. Dziennikarz – w tej pracy niekiedy jest możliwość zdalnego wykonywania obowiązków.
13. Sprzedawca internetowy – jednoosobowa działalność gospodarcza, praca w domu. W ostatnich latach handel internetowy bardzo się rozwija.
14. Na koniec dwa nowe zawody – bloger – pisanie bloga, włączanie się w różnego rodzaju kampanie marketingowe i Youtuber – przygotowywanie multimedialnych materiałów wrzucanych na platformę YouTube. Mówi się o nich, że jest to praca nie tylko przez Internet ale także w Internecie.
Jak widać, mamy wiele zawodów, które można wykonywać zdalnie. To na pewno nie wszystkie, ale najbardziej popularne. Poza tym są wymienione i bardzo krótko opisane. Wpisując w Internecie treść tematu możecie o wiele bardziej poszerzyć wiadomości do czego zachęcam.
Praca zdalna ma też swoje wady i zalety.
Zalety, np: – poczucie wolności, niezależność, praca z każdego miejsca na ziemi, ułatwienia w przypadku problemów zdrowotnych….
Wady, np: – brak bezpośredniego kontaktu z innymi pracownikami, umiejętność planowania i organizacji czasu,motywacja do pracy, problem z oddzieleniem życia prywatnego od pracy…
Proponuję obejrzenie filmu https://www.youtube.com/watch?v=v7iTVhKwH2s
Proponuję również film dla rodziców i uczniów https://www.youtube.com/watch?v=8KMmAN4DAHg
Pozdrawiam serdecznie.

Pedagog szkolny.

Fizyka

Temat: Siła oporu powietrza.

Pobierz plik: FIZYKA 05

Język polski

Temat: Rodzina wyrazów.

1.      Dzień dobry, na początku koniecznie obejrzyj 4 min. film, w którym doskonale został omówiony ten temat. Oto link: https://youtu.be/asSvut8scIU

2.       Zapisz kolorem podane definicje w zeszycie:

Rodzina wyrazów – grupa słów, w których występuje wspólna cząstka mająca określone znaczenie. Tę wspólną cząstkę nazywa się rdzeniem. Wszystkie wyrazy należące do jednej rodziny są wyrazami pokrewnymi.

W rdzeniu może dochodzić do wymiany głosek, którą nazywamy obocznością, z kolei różne warianty tego samego rdzenia tordzenie oboczne, np.

stół, stołowy, stolarz, stolica;

oboczności: ó:o, ł: l: l’;

rdzenie oboczne: stół : stoł: : stol : stol’.

3.      Przepisz do zeszytu rodzinę wyrazów w formie wykresu, Nowa wiadomość w podręczniku na str. 291.

4.      Wykonaj w zeszycie zadanie 1, 2 oraz 5 / str. 290-291 podręcznika.

Pozdrawiam!

Język niemiecki

Temat: Wohin in Urlaub?
1. Dzisiaj nauczymy się mówić, dokąd chcielibyśmy pojechać na urlop.
2. Zapiszcie temat lekcji, a następnie zapiszcie podane słownictwo:
die See
der See
das Meer
der Urlaub
der Strand
das Gebirge
3. Proszę o przetłumaczenie podanych słówek – znajdziecie je w podręczniku.
4. Zapoznajcie się z notatką Wohin in Urlaub, którą dla Was przygotowałam oraz przepiszcie ją do zeszytu. Macie tu przykłady miejsc, dokąd możemy pojechać, używając biernika – pamiętajcie o tym.
5. Wykonajcie ćwiczenie 13, 14, 15, 16 i 17 w zeszycie ćwiczeń na stronach 48-49 oraz nauczcie się słówek i zwrotów z notatki.

Plastyka

Temat: Film jako dziedzina sztuki.
1. Zapoznajcie się z materiałem w e-podręczniku na str. 92-93 dotyczącym filmu:
2. Przygotujcie białą kartkę A4 oraz kolorowe flamastry. Potrzebne będą również inne materiały, opisane w poszczególnych zadaniach.
3. Dzisiaj mam dla Was dwa zadania do wyboru, proszę, aby każdy sam zdecydował, które chce wykonać:
1. Wasze zadanie polega na zaprojektowaniu stroju filmowego dla roli króla lub królowej, dokładne informacje znajdziecie na str. 42 tutaj https://flipbooki.mac.pl/szkola-podstawowa/klasa-5/plastyka-cwi/mobile/index.html#p=44
2. Wasze zadanie polega na wykonaniu charakteryzacji do roli motyla lub wilka, dokładne informacje znajdziecie na str. 41 tutaj https://flipbooki.mac.pl/szkola-podstawowa/klasa-5/plastyka-cwi/mobile/index.html#p=43
4. Na zdjęcia Waszych prac czekam do przyszłego poniedziałku, tj. 11.05.2020r. Powodzenia!

Matematyka

Temat: Trójkąt równoboczny – zadania

Dzisiaj poćwiczysz obliczanie wysokości i pola trójkąta równobocznego, wykorzystując poznane wzory

1.Obejrzyj filmiki https://www.youtube.com/watch?v=pdLBuVCY0fg
https://www.youtube.com/watch?v=_9mpyUjQ-s0
pomogą Ci one rozwiązać  na str. 289 w podręczniku trzy dowolne przykłady z poziomu A z zad.1, a także  przykład a i b z zad. 5 na str. 290.
3.Spróbuj też rozwiązać takie zadanie: Oblicz długość boku trójkąta równobocznego o polu równym
P= 9√3

Poniedziałek 04. 05.

Biologia

Temat: Zaburzenia funkcjonowania układu hormonalnego.
1. Obejrzyjcie proszę prezentację wykonaną przez p. Annę Puścian. Nie wykonujcie zadania, które jest na ostatnim slajdzie.
 2.Zapiszcie proszę pod tematem: Równowaga hormonalna to taka ilość hormonów, która umożliwia prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Nadczynność gruczołu powoduje, że gruczoł wydziela za dużo hormonów. Niedoczynność gruczołu powoduje, że produkuje on za mało hormonu.
3. Proszę zapisać notatkę dotyczącą zaburzeń w wydzielaniu hormonu wzrostu ( na czym polega karłowatość, gigantyzm i akromegalia), na czym polega nadczynność i niedoczynność tarczycy, cukrzyca typu I i II.
Wszystkie informacje znajdziecie w podręczniku str.170-172 lub w prezentacji powyżej.
4. Przypominam o karcie pracy z 27 kwietnia, ponieważ jeszcze nie otrzymałam wszystkich prac ( praca jest na ocenę).

Matematyka

Temat:  Wysokość i pole trójkąta równobocznego

Na dzisiejszej lekcji poznasz wzory na obliczanie pola i wysokości trójkąta równobocznego

1.Obejrzyj 6 minut i 50 sekund filmiku https://www.youtube.com/watch?v=8yEqNUsRXWo
2.Otwórz podręcznik na str. 284 i przepisz pod tematem w zeszycie ramkę Zapamiętaj (wraz z rysunkiem).
3.Obejrzyj filmik https://www.youtube.com/watch?v=VsD1kdoNIWI
4.W zeszycie przepisz teraz ramkę Zapamiętaj ze str. 285 w podręczniku
5.Wykonaj zadanie: Oblicz wysokość i pole trójkąta równobocznego o boku a = 8.

Język polski

Temat: Wyrazy pochodne.

Nauki o języku ciąg dalszy. Nie martw się! Dasz radę!

1.      Zapoznaj się z poniższą informacją. Kolorem zapisz w zeszycie (możesz też wydrukować i wkleić).

Wyrazy pochodne są tworzone przez różnego typu formanty, które niosą ze sobą pewne znaczenia. Przykładowo, w wyrazach pochodnych malarz, wojownik, marzyciel występują formanty: -arz, -nik, -yciel, wskazujące na znaczenie: „osoba wykonująca jakąś czynność, zajmująca się czymś”.

            Grupy wyrazów o podobnym znaczeniu słowotwórczym, które wynika z ich budowy, należą do tej samej kategorii słowotwórczej. Można wyróżnić m.in. następujące kategorie słowotwórcze:

– nazwy wykonawców czynności, np. wykładowca, pisarz, podróżnik;

– nazwy czynności, np. patrzenie, myślenie, bieg;

– nazwy urządzeń i narzędzi, np. suszarka, pilnik, lodówka;

– nazwy żeńskie, np. wykładowczyni, pisarka, Polka;

– nazwy miejsc, np. poczekalnia, cukiernia, stoisko;

– nazwy cech, np. głupota, młodość, spryt;

– nazwy nosicieli cech, np. siłacz, ważniak, skąpiec;

– nazwy zdrobniałe, np. stolik, krzesełko, kwiatek;

– nazwy zgrubiałe, np. bucior, paluch;

2.      Kliknij teraz na poniższy link. Zjedź kursorem do części „zadaniowo”. Wykonaj on-line ćwiczenia 1 – 6. Sprawdź od razu poprawność swoich odpowiedzi.

https://epodreczniki.pl/a/formanty-i-ich-znaczenie/Dj86LLniP

3.      Ćwiczenie drugie przepisz do zeszytu.

Pozdrawiam!

Przesyłam odpowiedzi do ostatnio rozwiązywanych zadań z zeszytu ćwiczeń (zad. 2,3,4,6 / str. 50-52)

2. ogrodzić, ogrodzenie  – coś, co pozwala ogrodzić

dowcip, dowcipny – ktoś, kto opowiada dowcipy

kuchnia, kuchenny – znajdujący się w kuchni

liść, liściasty – z cechami liścia, pełen liści

skąpiec, skąpy – ktoś, kto jest skąpy

żółknąć, żółty – robić się żółtym

3. przystojny – przystojniak (ktoś, kto jest przystojny)

piękny – pięknie (określenie, w jaki sposób)

mówić – mówca (osoba, która zajmuje się mówieniem)

budować – zbudować (zakończyć czynność budowania)

podróż – podróżnik (osoba, która podróżuje)

4. Wyraz

Temat słowotwórczy

Formant

ogrodowy

ogrod

-owy

naukowiec

nauk

-owiec

papierowy

papier

-owy

starość

star

-ość

praktykantka

praktykant

-ka

kucharka

kuchar

-ka

6. Np. mądry – mądrość, przemądry

krzyknąć – wykrzyknąć, krzykacz

malować – zamalować, malarz

przyjaciel – nieprzyjaciel, przyjaciółka

wyższy – najwyższy, wyższość

czuły – nieczuły, czułostkowy

Historia

Dzisiaj chciałam zacząć od przypomnienia wiadomości o Dniu Flagi Rzeczypospolitej Polskiej i Konstytucji 3 maja.
Obejrzyjcie  krótkie filmy.
https://www.youtube.com/watch?v=OEN7ms59824

https://www.youtube.com/watch?v=Xr9CiG-lmog

https://www.youtube.com/watch?v=_EjUJZPd2tk

TEMAT: Walka o granice 

Przeczytaj temat- str. 176 – 182, obejrzyj filmy, zapisz temat i notatkę w zeszycie
https://gwo.pl/pages/show/4448
1. Zapamiętam wydarzenia:
a. walki w obronie Lwowa – 1 listopada 1918 r.
b. wybuch powstania wielkopolskiego – grudzień 1918 r.
https://www.youtube.com/watch?v=WzBbzkoEh-I
c. I powstanie śląskie – sierpień 1919 r.
d. II powstanie śląskie – sierpień 1920 r.
e. plebiscyty graniczne – marzec 1920 r.
f. III powstanie śląskie – maj 1921 r.
g. plebiscyt na Warmii i Mazurach – lipiec 1920 r.
2. Na czym polegała koncepcja inkorporacyjna i federacyjna.
3. Przyczyny i przebieg działań Polaków na Śląsku (Wojciech Korfanty).
4. Postanowienia traktatu wersalskiego nt. granic Polski i wyniki plebiscytów.
5. Zapoznam się z pojęciami: koncepcja federacyjna, koncepcja inkorporacyjna, Orlęta lwowskie, powstanie wielkopolskie, wolne miasto, plebiscyt, powstanie śląskie.
Pozdrawiam!

Język niemiecki

Temat: Verkehr in der Altstadt.
1. Dzisiaj poznacie czasownik modalny „dürfen”, przypomnicie sobie formy bezosobowe oraz będziecie tworzyć zdania wyrażające zakazy i nakazy w ruchu ulicznym.
2. Zapiszcie temat lekcji, a następnie odmianę oraz znaczenie czasownika modalnego „dürfen” z załącznika dürfen. Pod spodem zapiszcie przypomnienie, jak tworzymy formy bezosobowe.
3. Otwórzcie podręcznik na stronie 79 i przeczytajcie zadanie 5, dopasujcie co mówią poszczególne osoby z polskimi podpisami (ustnie).
4. Wykonajcie w zeszycie zadanie 6a z podręcznika na stronie 79.
5. Wykonajcie w zeszycie zadanie 3 i 4 z podręcznika na stronie 88 oraz ćwiczenie 11 i 12 w zeszycie ćwiczeń na stronie 48.
6. Nauczcie się odmiany czasownika „dürfen”.