Klasa 8 – Tydzień 12

Piątek 05. 06.

Geografia

Witam Was serdecznie
Przesyłam kolejny temat i notatkę do niego. Proszę przepisać notatkę do zeszytu.
Temat: WARUNKI NATURALNE AUSTRALII I OCEANII.
1. Powierzchnia Australii i Oceanii wynosi  8 536 000 km kw.
2. Oceanią nazywamy liczne archipelagi wysp na Oceanie Spokojnym o powierzchni
    1 110 000 km kw. – popatrzcie na mapę na str. 160
3. W Australii przeważają tereny nizinne ( 56% ). Najniższy punkt to depresja J.Eyre
    ( -12 m npm), a najwyższy szczyt to Jaya na Nowej Gwinei ( 5030 m npm). – popatrzcie
    na mapę str. 152.
4. Linia brzegowa jest słabo rozwinięta. Największy półwysep to Płw. York.
5. Wyspy stanowią aż 15% obszaru. Największe to Nowa Gwinea, Nowa Zelandia, Tasmania,
    Wyspy Fidżi, Hawaje. (wyróżniamy wyspy kontynentalne, wulkaniczne i koralowe)
6. Sieć rzeczna jest bardzo słabo rozwinięta. Aż 54% obszaru to tereny bezodpływowe.
    Największa rzeka to Murray i Darling.
7. W Australii występuje 13 rozległych basenów wód artezyjskich (mapa str. 158.)
8. Jeziora stanowią 0,5% obszaru. Największe to J.Eyre (okresowe)
9. Większość obszaru Australii leży w klimacie zwrotnikowym suchym ( najbardziej
    pustynny kontynent), a na północy podrównikowym okresowo suchym. Przeważające
    strefy roślinne to pustynie i sawanna – obejrzyjcie mapę i wykresy na str. 156-157
10. W świecie zwierzęcym przeważają gatunki endemiczne
     a) ssaki jajorodne (dziobak, kolczatka)
     b) torbacze ( kangury, koala,diabeł tasmański)
     c) ptaki ( strusie emu, kazuary)
11. Wzdłuż wschodnich wybrzeży ciągnie się największa rafa koralowa na swiecie:
      Wielka Rafa Koralowa.
POZDRAWIAM SERDECZNIE

Język niemiecki

Temat: Utrwalenie wiadomości – Kapitel 3 i 4.
1. Chciałabym, abyśmy dzisiaj przypomnieli sobie wiadomości z rozdziału 3 i 4.
2. Otwórz zeszyt ćwiczeń na str. 42 i wykonaj ćwiczenie 1-5. Nagrania do zad. 1 i 2 znajdziesz tu: http://www.chmura.klett.pl/books/magnet-smart-3-kl-viii-zeszyt-cwiczen klikając w ZWISCHENSTATION 2.
3. Na kolejnej lekcji będziemy rozwiązywali pozostałe zadania. Osoby chętne mogą wysłać do mnie swoje odpowiedzi. Powodzenia!

Informatyka

Temat: Co to jest fake news?

Dowiesz się, czym są fake newsy i jak je rozpoznawać.

  1. Materiał do zajęć
    2.Możesz obejrzeć też prezentację https://www.youtube.com/watch?v=kxzn6JcPhNY

Wychowanie fizyczne

Temat: Doskonalenie zagrywki tenisowej.

Język polski

Temat: Powtórzenie treści lektury ,, Quo vadis” i ,, Syzyfowe prace”.
Dziś powtórka z ostatnich dwóch lektur obowiązkowych.
Odpowiedzi zapiszcie w zeszycie.
Prześlijcie mi wynik swojej pracy. Pamiętajcie, że otrzymujecie za swoją pracę oceny. Nie wszyscy przesłali mi odpowiedzi do poprzednich lektur. 
 
Henryk Sienkiewicz „Quo vadis” 
1. Co oznacza tytuł? Kto wypowiada te słowa i do kogo są skierowane? 
2. Określ czas i miejsce akcji. 
3. Kto reprezentował pogan? Wymień trzy postacie. 
4. Kto reprezentował chrześcijan? Wymień trzy postacie. 
5. Jaki znak symbolizował chrześcijan? 
6. Kogo dotyczy główny wątek miłosny? 
7. Kto przeszedł metamorfozę wewnętrzną w powieści? 
8. Kogo nazywano arbitrem elegancji? Kim on był? 
9. Kto według przekazów historycznych zabił Germanika – prawowitego następcę tronu, swoją pierwszą żonę Oktawię oraz swoją matkę Agryppinę? 
10. Kto opiekuje się Ligią, kiedy zostaje zakładniczką Rzymu, zastępując jej rodziców? 
11. Podaj co najmniej trzy sposoby prześladowania chrześcijan ukazane w utworze. 
12. Wymień co najmniej trzy cechy powieści historycznej. 
Stefan Żeromski „Syzyfowe prace” 
1. Określ czas akcji „Syzyfowych prac”. 
2. Gdzie znajdował się rodzinny dom Borowiczów? 
W jakiej miejscowości znajdowała się szkoła elementarna, w której Marcin rozpoczął naukę? 
3. W jakiej miejscowości znajdowało się gimnazjum, w którym uczył się Marcin? 
4. Co rozumiemy pod pojęciem rusyfikacja? 
5. Wymień co najmniej trzy metody, jakie stosowali rusyfikatorzy w klerykowskim gimnazjum. 
6. Dlaczego Żeromski zatytułował swoją powieść „Syzyfowe prace”? Do jakiego mitu nawiązuje? 
7. Kto na lekcji u profesora Sztettera recytuje „Redutę Ordona”? 
8. Do jakiego powstania nawiązuje „Reduta Ordona”? 
9. Jakie pochodzenie społeczne miał Andrzej Radek? 
10. W kim w sposób platoniczny zakochał się Marcin Borowicz? 

Czwartek 04. 06.

Fizyka

Temat: Zjawiska związane z rozchodzeniem się światła.

Pobierz plik: FIZYKA VIII 04

Język angielski

1. Temat lekcji: Życie społeczne – słownictwo.
2. Na tej lekcji poznacie słownictwo związane z pomocą charytatywną, przestępstwami i problemami społecznymi.
3. Zapoznajcie się ze słownictwem ze strony 127 z Repetytoriów Ósmoklasisty.
4. Zróbcie w zeszytach zadania 1 i 3 ze strony 120. W zadaniu 1 odpowiedzcie na podane pytania a w zadaniu 3 wpiszcie podane wyrazy do poniższych zdań
5. Teraz przechodzimy do następnych zadań tj. zadań 6,7 i 8 ze strony 121. W zadaniu 6 wpisujemy do tabelki nazwy przestępców i przestępstw, w zadaniu 7 przyporządkowujemy podane wyrazy do poniższych zdań, w zadaniu 8 czytamy trzy krótkie opisy problemów społecznych a następnie dobieramy jeden problem społeczny do każdego z opisów ( potrzebujemy tylko 3 wyrazy ).
6. Możecie mi przesłać wszystkie zadania ze stron 120 i 121.
7. Przesyłanie zadań nie jest obowiązkowe. Zachęcam do tego szczególnie uczniów dotychczas mało aktywnych.

Język polski

Temat: Powtórka z lektur – Juliusz Słowacki ,, Balladyna” i Antoine de Saint-Exupéry „Mały Książę”.
Dziś przypominamy sobie treść kolejnych lektur.
 Odpowiedzi zapiszcie w zeszycie.
Prześlijcie mi wynik swojej pracy. Pamiętajcie, że otrzymujecie za swoją pracę oceny.

Juliusz Słowacki „Balladyna”

1. Określ czas i miejsce akcji „Balladyny”.
2. Wymień co najmniej trzy postacie realistyczne w utworze.
3. Wymień trzy postacie fantastyczne przedstawione w utworze i wskaż, kim były.
4. Dlaczego Balladyna zabiła Alinę?
5. Wymień kolejne zbrodnie Balladyny oraz wskaż, jakie były ich powody.
6. Które określenia wyglądu zewnętrznego pasują do Aliny, a które do Balladyny?
a) czarne włosy i czarne oczy, blada cera
b) jasne włosy i niebieskie oczy
7. W jaki sposób kończą się losy Balladyny?
8. Określ gatunek utworu.
Antoine de Saint-Exupéry „Mały Książę”
1. Gdzie spotyka Małego Księcia narrator pilot?
2. Jak nazywała się planeta Małego Księcia i co o niej wiemy?
3. Określ wygląd zewnętrzny Małego Księcia:
– Ma (jasne/ciemne) …………………………………………………. włosy i kędzierzawą czuprynę.
– Nosi zielone ubranie i …………………………….(żółty/zielony) szalik.
4. O kim mowa? Jest piękna, świadoma swej urody i czaru. Przybyła na planetę Małego Księcia jako
małe ziarenko. Jest kapryśna i kokieteryjna, żąda opieki i komplementów.
5. Wymień bohaterów, których spotyka Mały Książę na poszczególnych planetach.
6. Kto reprezentuje ludzi, którzy nade wszystko cenią sobie władzę, dla których wszystkie działania
zmierzają do podporządkowania sobie innych?
7. Kto reprezentuje typ człowieka, który jest skoncentrowany jedynie na sobie, ważne jest dla niego
tylko to, by był uwielbiany i oklaskiwany?
8. Kto w utworze jest symbolem wszelkich uzależnień, zniewolenia i braku panowania?
9. Kto reprezentuje ludzi, dla których dobra materialne są wartością, którym poświęciliby swoje życie?
Nieustannie liczy gwiazdy, przekonany, że je posiada.
10. Kto był człowiekiem, który bezwolnie wykonuje polecenia i rozkazy, nie zastanawiając się nad ich
sensem i celowością. Wciąż zajęty jest pracą?
11. Kogo możemy określić mianem pseudonaukowca? Nie jest badaczem, pisze księgi, jest zwykłym
biurokratą. Spisuje informacje gromadzone dla niego przez innych.
12. Kto w utworze jest symbolem śmierci i spraw ostatecznych?
13. Kto prosi Małego Księcia, aby go oswoił?
14. Jakie przesłanie przekazuje Małemu Księciu lisek?

Matematyka

Temat:  Przekształcanie wyrażeń algebraicznych. Sumy algebraiczne i działania na nich – powtórzenie. Działania na wyrażeniach algebraicznych 

Na tej lekcji powtórzymy wiadomości z zakresu działań na wyrażeniach algebraicznych.

EDB

Zasady zdrowego stylu życia
-definicja zdrowia
-czynniki mające wpływ na zdrowie
-zachowania ryzykowne i ich konsekwencje
Proszę przeczytać temat w podręczniku
W zeszycie wymienić zachowania prozdrowotne

Środa 03. 06.

Matematyka

Temat: Pierwiastki – powtórzenie wiadomości. Działania na pierwiastkach 

1. Dzisiaj  powtarzamy wiadomości z zakresu działań na pierwiastkach.

2. W ramach powtórzenia przeczytajcie lekcje w epodręczniku:

Chemia

Temat : Cukry

1.     Otwórz stronę https://epodreczniki.pl/a/cukry—glukoza-i-fruktoza/DRD64iNzp

2.     Przeczytaj i przeanalizuj lekcję.

3.     Wykonaj ćwiczenia interaktywne.
4.     W zeszycie zapisz:

·      równanie reakcji fotosyntezy

·      ogólny wzór cukrów

·      wzór glukozy i fruktozy

·      występowanie glukozy i fruktozy

·      właściwości fizyczne  glukozy i fruktozy

·      reakcje charakterystyczne na wykrywanie cukru( próba Trommera).

Język polski

Temat: Powtórka z lektur.
Dziś kolejna powtórka z lektur. Tym razem ,, Pan Tadeusz” i ,, Latarnik”.
 Odpowiedzi zapiszcie w zeszycie.
Prześlijcie mi wynik swojej pracy. Pamiętajcie, że otrzymujecie za swoją pracę oceny.
Adam Mickiewicz „Pan Tadeusz”
1. Podaj pełen tytuł „Pana Tadeusza”.
2. Gdzie dzieje się akcja utworu?
3. Wskaż trzy główne wątki w „Panu Tadeuszu”.
4. Dlaczego Jacek Soplica zabija Stolnika?
5. Kim dla Jacka był Tadeusz?
6. Czyją córką była Zosia?
7. Kim był ksiądz Robak?
8. Do kogo lub do czego skierowana jest inwokacja?
9. Kto na cymbałach przedstawił historię Polski ukazaną dźwiękami?
10. Wskaż co najmniej trzy cechy epopei narodowej.
11. Z ilu sylab składa się każdy wers „Pana Tadeusza”?
Henryk Sienkiewicz „Latarnik”
1. Gdzie i kiedy rozgrywa się akcja noweli?
2. Po którym powstaniu Skawiński został zesłany na emigrację? (podaj jego czas trwania)
3. Ile lat ma Skawiński?
4. Jaka sytuacja panowała wówczas na Polski?
5. W jakich walkach brał udział Skawiński?
6. Uzasadnij, że Skawiński był człowiekiem wielu zawodów, stale jednak mającym świadomość bycia
tułaczem.
7. Dlaczego Skawiński został zwolniony z posady latarnika?
8. Czym cechuje się nowela jako gatunek literacki?

Język niemiecki

Temat: Deutsch live – lekcja z filmem.
1. Dzisiaj chciałabym, abyśmy poćwiczyli rozumienie tekstów pisanych oraz słuchanych przed egzaminem, dlatego wykonacie zadania dotyczące filmu.
2. Otwórz zeszyt ćwiczeń na str. 60 i wykonaj ćwiczenie 1 – przeczytaj wszystkie 4 teksty, a następnie ponumeruj ich kolejność. Aby sprawdzić swoje odpowiedzi wejdź tu: http://www.chmura.klett.pl/books/magnet-smart-3-kl-viii-zeszyt-cwiczen i kliknij Deutsch LIVE 3 i CD_16 – wysłuchaj całego nagrania i sprawdź, czy poprawnie wykonałeś to zadanie.
3. Następnie obejrzyj film SZENE_9 (tyle razy, ile potrzebujesz) i wykonaj ćwiczenie 3 – musisz zaznaczyć, które zdanie jest pasujące do osób występujących w filmie.
4. Obejrzyj ten fragment jeszcze raz i wykonaj ćwiczenie 4 – wybierz poprawną odpowiedź w każdym z pytań.
5. Teraz obejrzyj SZENE_10 (tyle razy, ile potrzebujesz) i wykonaj ćwiczenie 5 – udziel odpowiedzi po polsku na zadane 4 pytania (ustnie).
Pozdrawiam Was serdecznie!

Wtorek 02. 06.

Matematyka

Temat: Potęgi o podstawach wymiernych – powtórzenie wiadomości. Działania na potęgach.
1. W ramach powtórzenia przeczytajcie lekcje w e-podręczniku:

Historia

Temat: Konflikt na Bliskim Wschodzie.

  1. Otwórz podręcznik na s. 130 i przeczytaj cały temat.
  2. Wpisz do zeszytu „To, co najważniejsze” ze s. 137.
  3. Obejrzyj film: https://www.youtube.com/watch?v=GoHwFUAnRpE
  4. Uzupełnij tekst i wpisz go do zeszytu.

Po ogłoszeniu w ………… r. przez Żydów utworzenia Izraela doszło do wybuchu pierwszej wojny ……………………………………………………… . W wyniku odniesionego zwycięstwa Izrael powiększył się o …………………………………………, Zachodni Brzeg Jordanu został przyłączony do …………………………, a ……………………………… – do Egiptu. W ………… r. Palestyńczycy założyli ……………………………………………… …………………………………………………………, której celem było utworzenie państwa palestyńskiego i zniszczenie Izraela.

Klęska Arabów w pierwszej wojnie z Izraelem trwającej w latach ………………………… doprowadziła do klęski planów utworzenia państwa palestyńskiego. W 1964 r. Palestyńczycy utworzyli ………………………………………………………………, której celem było zniszczenie Izraela i utworzenie demokratycznego, świeckiego państwa arabskiego. W …………… r. koalicja państw arabskich zaatakowała Izrael, doprowadzając do wybuchu wojny ……………………………. . Zwycięstwo Izraela doprowadziło do powiększenia państwa o wschodnią Jerozolimę i …………………………………………………. (kosztem Jordanii), płw. Synaj i …………………………………… (kosztem Egiptu) oraz …………………………………… (kosztem Syrii).

  1. Podaj dwa argumenty Palestyńczyków opowiadających się przeciw powstaniu państwa izraelskiego.
  2. Podaj dwa argumenty Żydów opowiadających się za powstaniem państwa izraelskiego.

Język polski

Temat: Powtórzenie przed egzaminem.
Dziś kolejna powtórka z poznanych tekstów literackich. 
 Odpowiedzi zapiszcie w zeszycie.
Prześlijcie mi wynik swojej pracy. Pamiętajcie, że otrzymujecie za swoją pracę oceny.
 
Adam Mickiewicz „Śmierć Pułkownika”
1. Kto jest bohaterem wiersza? Kim była ta osoba/jaką funkcję pełniła?
2. Dlaczego bohaterka wiersza to postać wyjątkowa?
3. Każda strofa wiersza to oddzielny obraz. O co prosi chory Pułkownik w drugiej zwrotce?
„Kazał konia Pułkownik kulbaczyć,
Konia w każdej sławnego potrzebie;
Chce go jeszcze przed śmiercią obaczyć,
Kazał przywieść do izby — do siebie.
Kazał przynieść swój mundur strzelecki,
Swój kordelas i pas i ładunki;
Stary żołnierz, — on chce, jak Czarniecki,
Umierając, swe żegnać rynsztunki”
4. Odbiorca na początku nie wie, kim jest konający żołnierz. Bohatera otacza aura tajemniczości.
Na podstawie opisanych sytuacji czytelnik może się zorientować, że jest to ktoś bardzo ważny
i zasłużony – domku leśnika pilnują straże, do umierającego dowódcy schodzi się lud. Na podstawie
dołączonej tabeli napisz, która zwrotka wiersza odsłania prawdę o bohaterze.
Strofa 1
Strofa 2
Strofa 3
Strofa 4
Strofa 5
Adam Mickiewicz „Sonety krymskie”
1. Z ilu utworów składają się „Sonety krymskie”?
2. Czym charakteryzuje się sonet jako gatunek literacki?
3. Co opisują dwie pierwsze zwrotki sonetu „Stepy akermańskie”?
„Wpłynąłem na suchego przestwór oceanu,
Wóz nurza się w zieloność i jak łódka brodzi,
Śród fali łąk szumiących, śród kwiatów powodzi,
Omijam koralowe ostrowy burzanu.
Już mrok zapada, nigdzie drogi ni kurhanu;
Patrzę w niebo, gwiazd szukam, przewodniczek łodzi;
Tam z dala błyszczy obłok? tam jutrzenka wschodzi?
To błyszczy Dniestr, to weszła lampa Akermanu”
4. Jakie uczucia cechują osobę mówiącą w wierszu w III i IV zwrotce?
„Stójmy! — Jak cicho! — Słyszę ciągnące żurawie,
Których by nie dościgły źrenice sokoła;
Słyszę, kędy się motyl kołysa na trawie,
Kędy wąż śliską piersią dotyka się zioła.
W takiej ciszy — tak ucho natężam ciekawie,
Że słyszałbym głos z Litwy. — Jedźmy, nikt nie woła!”
5. Nazwij podane środki poetyckie:
a) suchy przestwór
b) wśród kwiatów powodzi

Biologia

Temat: Różnorodność biologiczna.
2. Zadanie dodatkowe dla osób chętnych: na podstawie prezentacji lub podręcznika zróbcie proszę kartę pracy- karta pracy-różnorodność biologiczna. Zróbcie proszę kartę do czwartku 04.06.2020r.

WOS

Witam klasę 8 na kolejnych zajęciach zdalnej nauki. Powolutku zbliżamy się do końca roku i tematów z WOS-u.

Temat dzisiejszej lekcji: Sprawy międzynarodowe – podsumowanie wiadomości.

  1. Zapisz temat lekcji do zeszytu i zapoznaj się treścią podsumowania w podręczniku s. 196.
  2. Wykonaj test na podsumowanie s. 197 – podręcznik. Z testu wybierz cztery dowolne pytania i wykonaj je w zeszycie pisemnie. Na pozostałe pytania udziel ustnie odpowiedzi.
  3. Dla chętnych: w podręczniku na str. 198 znajdują się dwa teksty źródłowe: Integracja czy niezależność– zapoznaj się z nimi i spróbuj napisać pracę w formie eseju na temat: Czy w przyszłości państwa narodowe znikną?

W tym tygodniu nie odsyłacie mi swoich wykonanych prac.

Poniedziałek 01. 06. 

Matematyka

Temat: Powtórzenie wiadomości.
1.  Dzisiaj z okazji Waszego Święta przygotowałam dla Was kolejny powtórzeniowy Escape Room.
Zobaczymy komu uda się ukończyć misję 🙂 Do mnie proszę przysłać hasło, które należy wpisać do sejfu.
2. Z okazji Dnia Dziecka życzę Wam spełnienia wszystkich Waszych marzeń, dużo uśmiechu na co dzień i wytrwałości 🙂

Język polski

Temat: Filmowa adaptacja ,, Zemsty” Aleksandra Fredry.
Z okazji Dnia Dziecka życzę Wam radości, szczęścia i wspaniałego wyniku na egzaminach.
Dziś zapraszam Was do obejrzenia adaptacji filmowej ,, Zemsty”.
Oto link:
Sprawdź, czy potrafisz odpowiedzieć na pytania:
1. Skąd Aleksander Fredro zaczerpnął pomysł napisania komedii?
2. Gdzie i kiedy dzieje się akcja „Zemsty”?
3. Wymień dwóch głównych bohaterów utworu.
4. Co stanowi główny wątek w utworze?
5. O kim mowa? Prawny opiekun swojej bratanicy Klary; stary kawaler; wysoki, dobrze zbudowany
mężczyzna w średnim wieku; jego nazwisko pochodzi od słowa „raptus” – ktoś gwałtowny, porywczy,
wybuchowy.
6. O kim mowa? Szczupły, drobny człowiek; na pozór cichy, pobożny, w rzeczywistości sprytny,
podstępny, bardzo inteligentny, zawzięty i obłudny, a okazywana religijność jest tylko pozorna; jego
nazwisko wskazywałoby na to, że jest człowiekiem spokojnym i łagodnym. W rzeczywistości to
intrygant, który działa podstępnie i potrafi być bezwzględny nawet dla własnego syna Wacława.
7. Czyje nazwisko pochodzi od słowa „papka”, co w staropolszczyźnie oznaczało resztki pozostawione
z jedzenia po czyimś posiłku?
8. Co składa się na majątek Papkina? Co się stało z jego pozostałą częścią?
9. Jaka jest różnica pomiędzy Papkinem prawdziwym a Papkinem wymyślonym przez samego siebie?
10. Jakich dowodów miłości żąda Klara od Papkina?
11. Dlaczego Papkin pisze testament?
12. Z kim w czasie studiów romansował Wacław?
13. Kto jest wdową po trzech mężach i krewną Klary, osobą wyrachowaną i sprytną, która mówi:
„Chciałam za mąż wyjść czym prędzej, by nie zostać całkiem w nędzy”?
14. Jakimi wydarzeniami kończy się komedia?
15. Wskaż cechy dramatu jako rodzaju literackiego.
16. Podaj cechy komedii jako gatunku literackiego.
17. Wskaż rodzaje komizmu występujące w Zemście oraz zilustruj je przykładami.

Język niemiecki

Temat: Die Visionen von Jules Verne – czytanie ze zrozumieniem.
1. Dzisiaj poćwiczymy przed egzaminem czytanie ze zrozumieniem.
2. Otwórz podręcznik na str. 84 i przeczytaj tekst w zad. 20, a następnie udziel pisemnych odpowiedzi w zeszycie na 4 pytanie, które znajdują się pod tekstem (osoby chętne mogą wysłać do mnie swoje odpowiedzi).
3. Przechodzimy do zadania 21 – przeczytaj prognozy A-D i w luki wstaw słowa, które znajdują się pod obrazkami (chętne osoby mogą wysłać do mnie swoje odpowiedzi).
4. Otwórz zeszyt ćwiczeń na str. 59 i wykonaj ćwiczenie 22.

Wychowanie fizyczne

Temat:  Biegaj i myśl. BnO czyli bieg na orientację – coś więcej niż samo bieganie. 
Otwórz plik: Biegaj i myśl

Historia

Z okazji Dnia Dziecka życzę Wam, żeby uśmiech stale gościł na Waszych twarzach, a każdy dzień był niezapomnianą przygodą! Przygodą, która niesie ze sobą wiele pozytywnych doświadczeń. Niech spełniają się Wasze marzenia!

Temat: Konflikty na świecie po II wojnie światowej.

 

  1. Filmy są uzupełnieniem, utrwaleniem Twojej wiedzy. Jeżeli to, co czytasz w podręczniku, wydaje Ci się jasne, nie musisz ich oglądać. Polecam je, bo w przystępny sposób obrazują treści z lekcji.
  2. Na początek przypomnij sobie, jak wyglądała Europa po II wojnie światowej. Obejrzyj film https://www.youtube.com/watch?v=sDr41kKVX0U, w którym pojawią się również informacje o zimnej wojnie.
  3. Otwórz podręcznik na s. 122 i przeczytaj o następujących konfliktach:

https://www.youtube.com/watch?v=9YjtOdzBoTY

  1. Zapisz w zeszycie krótką notatkę o każdym z tych konfliktów. Pomocna będzie tabela na s. 129.
  2. Otwórz podręcznik na s. 143 i przeczytaj o okupacji Japonii i jej rozwoju po II wojnie światowej. Zwróć uwagę na udział Japonii w wojnie w Korei.
  3. W zeszycie zapisz notatkę, uwzględniając słowa klucze: gen. MacAthur, demokratyczna konstytucja, rozwój przemysłu w czasie wojny koreańskiej.
  4. Obejrzyj reportaż Andrzeja Fidyka „Defilada” o reżimie w Korei Północnej. Zwróć uwagę na wychowanie dzieci na wzorowych, czyli posłusznych obywateli. https://www.youtube.com/watch?v=nmrcNQ0DstM