Klasa 8 – Tydzień 6

Piątek 24. 04.

Geografia

Dzień dobry!
Kolejny temat z geografii. Przepiszcie notatkę do zeszytu i przeczytajcie w podręczniku jeszcze raz rozdział „Środowisko przyrodnicze Ameryki” i przestudiujcie mapę Ameryki Południowej na str. 103.
Temat: Warunki naturalne Ameryki Południowej.
 1. Powierzchnia Ameryki Południowej wynosi 17 819 000 km kw.
 2. Położenie Ameryki Południowej:
     N – Przyl. Gallinas – 12,5 N
     S – Przyl. Horn – 56 S
     W- Przyl. Parinas – 81,5 W
     E – Przl. Branco  – 34,5 W
 3. W Ameryce Południowej przeważają tereny nizinne (49%). Rzeźba terenu ma południkowy przebieg. Najniższy punkt leży na Półwyspie Valdes ( – 48 m npm), a najwyższy szczyt to Aconcagua ( 6 960 m npm).
 4. Największe krainy geograficzne Ameryki Południowej:
     Niziny:
     – Nizina Amazonki
     – Nizina La Platy
     – Nizina Orinoko
     Wyżyny:
     – Wyżyna Brazylijska
     – Wyżyna Gujańska
     – Wyżyna Patagońska
     Góry:
     – Andy
 5. Linia brzegowa jest słabo rozwinięta. Wyspy stanowią tylko 1% obszaru. Największe to:
     – Ziemia Ognista
     – Chiloe
     – Falklandy ( Malwiny)
     – Wyspy Galapagos (Żółwie)
 6. Sieć Rzeczna jest bardzo dobrze rozwinięta. Największa rzeka to Amazonka, która ze swoimi dopływami tworzy największy system rzeczny świata (długość 7100 km). Inne rzeki to Orinoko, Sao Francisco, Tocantins, Parana, Paragwaj.
 7. Jeziora zajmują tylko 0,4% obszaru. Największe to:
     – J. Maracaibo (pow. 13 000 km kw. – typu lagunowego)
     – J. Titicaca
     – J.Atacama
     – J. Poopo
Zadanie dla Was. Na podstawie współrzędnych przylądków obliczcie (robiliśmy to dla Azji i Afryki) rozciągłość w stopniach Ameryki Południowej z południa na północ i ze wschodu na zachód. Na podstawie wysokości najniższego i najwyższego punktu obliczcie deniwelacje Ameryki Pd. Wyniki proszę mi przesłać. Dostaliście podobne zadanie przy pierwszym temacie o Ameryce Północnej. Nikt mi nic nie przysłał.
POZDRAWIAM SERDECZNIE. CHYBA JUŻ TROCHĘ ZA WAMI TĘSKNIĘ.

Język niemiecki

Temat: Was für ein Typ bist du?
1. Dzisiaj poznacie przymiotniki, którymi można opisywać charakter innych osób.
2. Zapisz temat lekcji w zeszycie, a następnie przepisz do zeszytu wszystkie słówka podane w ćwiczeniu 11 w zeszycie ćwiczeń na stronie 49. Dopisz również: beliebt, bereit, blöd, ehrgeizig, eitel, lebenslustig, verrückt, zielstrebig.  Następnie przetłumacz wszystkie słówka ( pracuj z podręcznikiem oraz słownikiem internetowym www.pons.de) oraz naucz się ich. Przydatny może być zestaw na quizlet.com, który zamieściłam w Waszej klasie – kto z Was ukończy do wtorku 28.04.20r. 3 poziomy (fiszki, ucz się i test) otrzyma ocenę bardzo dobrą. Powodzenia!

Informatyka

Temat: Adresowanie bezwzględne. Zmiana wymiarów komórek.

1.Otwórz podręcznik na str.133 i przeczytaj temat (bez ćwiczeń) do str.138. Rysunki też proszę przeanalizować.
2. Pod tematem w zeszycie odpowiedz na pytanie 1, 2, 3, 4 i 5 na str. 139. Osoby, Które mają program Excel mogą odpowiedzieć na polecenie 6.
3. Proszę przysłać mi swoje odpowiedzi na ocenę.

Wychowanie fizyczne

Temat: Nowoczesne formy spędzania wolnego czasu.

Język polski

Temat: Natura okiem poety.
1. Przeczytaj wiersz J. Rymkiewicza ,, Wiosna w Milanówku” – str. 264 podręcznika
2. Wejdź na stronę https://www.youtube.com/watch?v=zfQJjCsmxp8 i obejrzyj film.
3. Wykonaj zadanie 3 str. 265 w podręczniku i prześlij na mój adres notatkę. 
4. Wysłuchaj utworu na stronie https://www.youtube.com/watch?v=jdLlJHuQeNI

 

Czwartek 23. 04.

Fizyka

Temat: Pole magnetyczne przewodnika kołowego z prądem.

(FIZYKA)VIII 23

Język angielski

1. Temat lekcji: Umiem rozmawiać, słuchać i czytać o sporcie po angielsku.
2. Na tej lekcji będziecie doskonalili umiejętności słuchania i czytania o sporcie po angielsku, a te umiejętności ułatwią Wam rozmowę.
3. Wysłuchajcie materiału do lekcji ze strony: https://www.youtube.com/watch?v=AGkbqEGIwpc i postarajcie się zapamiętać jak największą ilość słów.
4. Teraz przeczytajcie 2 teksty o sporcie z Waszych podręczników i zróbcie zadanie 3 ze strony 86 i zadanie 6 ze strony 89.
Odpowiedzi zapiszcie w zeszytach, zróbcie zdjęcie i prześlijcie mi je na maila.

Język polski

Temat: Sprawdź swoją wiedzę.
Dziś czas na sprawdzenie wiadomości i umiejętności. Na pocztę wysłałam Wam test na ocenę. Wypełnijcie go i odeślijcie. Powodzenia!

Matematyka

Temat: Powtórzenie wiadomości.
1. Dzisiaj w ramach powtórzenia kolejny escape room- tym razem potęgi.
2. Musicie uwolnić się z zamku. Kiedy dojdziecie do samego końca to proszę NIE RÓBCIE OSTATNIEGO ZADANIA ( wysłanie odpowiedzi na adres, który tam się znajduje), ponieważ to nie ja zrobiłam ten escape room tylko korzystam z możliwości  udostępniania.
3. Na mój adres  ania.diagnoza@tlen.pl prześlijcie wykładnik potęgi liczby 8 znajdujący się na ściance przedostatniego slajdu. ( Ostatni slajd to właśnie adres na który NIE WYSYŁACIE ODPOWIEDZI).
4. Czekam na wasze odpowiedzi 🙂 Jest nagroda 🙂

EDB

Temat: Tamowanie krwawień i krwotoków.
*rodzaje ran i krwotoków
*środki ochrony indywidualnej w kontakcie z płynami ustrojowymi
*zakładanie opatrunku osłaniającego i uciskowego w obrębie kończyn
*praktyczne sposoby opatrywania ran w zależności od miejsca zranienia
Proszę przeczytać temat 6 w podręczniku Tamowanie krwawień i krwotoków str. 95 oraz wykonać w zeszycie zadania 1,2,3 str. 98 sprawdź czy potrafisz.
W razie pytań proszę o kontakt

Środa 22. 04

WAŻNE!
Uczniowie i rodzice klasy VIII!
Na stronie Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Gryfinie jest oficjalna strona. która została zamieszczona w dniu 20.04.2020 r. a dotyczy konsultacji z doradztwa zawodowego.
Odbywają się one w formie zdalnej (Teleporady, Skype).
Podaję adres e-mail do doradcy zawodowego, pani Elżbiety Pietrzak:
elzbieta.pietrzak@pppgryfino.pl
Pod tym adresem można się kontaktować lub za pośrednictwem sekretariatu pod numerem 91 416-27-37.

Matematyka

 Proszę przysłać mi liczbę czterocyfrową, która jest kluczem do wyjścia. Dla pięciu pierwszych osób przewidziana nagroda 🙂
 Miłej zabawy:)

Chemia

Temat: Estry – budowa i właściwości (zapisz temat w zeszycie)

Na lekcji nauczysz się:

·       czym są estry;
·       opisywać budowę estrów;
·       na czym polega reakcja estryfikacji;
·       zapisywać równanie reakcji pomiędzy kwasami karboksylowymi i alkoholami jednowodorotlenowymi;
·       tworzyć nazwy estrów;
·       projektować doświadczenie pozwalające otrzymać ester;
·       jakie są właściwości estrów i jakie mają zastosowania.

1.     Wejdź na stronę https://epodreczniki.pl/a/estry—budowa-i-wlasciwosci/D1KYqhxnO

2.     Przeczytaj i przeanalizuj lekcję.

3.     Zrób notatkę w zeszycie ( notatka powinna zawierać)

·      Co to są estry?

·      Wzór ogólny estrów.

·      Jak tworzy się nazwę estrów?

·      Co to jest reakcja estryfikacji?

·      Przepisz z lekcji przykład 1, 2 i 3 reakcji estryfikacji.

·     Właściwości estrów.

4.     Spróbuj wykonać polecenie 1.1 i 1.2

5.     Jako zadanie domowe wykonaj polecenie 1.3

Język polski

Temat: Co wiem? Co umiem?
Czas na powtórzenie. Na stronie 260 w podręczniku znajduje się podsumowanie wiadomości, które powinniście znać z poprzednich klas, a uzupełniliście w klasie 8. Przeczytajcie je uważnie. Możecie zrobić krótką notatkę w dowolnej formie, wypisując najważniejsze informacje – słowa klucze i krótką informację.
Następnie na stronie 261 przeczytajcie tekst i wykonajcie w zeszycie zadanie od 1 do 9.
Odpowiedzi do zadań prześlę Wam na pocztę, abyście mogli sprawdzić, czy wykonaliście je poprawnie. Po sprawdzeniu wyślijcie mi zdjęcie swojej pracy.

Język niemiecki

Temat: Czytanie ze zrozumieniem.
1. Otwórz podręcznik na stronie 63 i przeczytaj tekst w zadaniu 8a, a następnie znajdź wszystkie słówka i zwroty, które dotyczą zagrożeń i uzależnień. Zapisz je w zeszycie wraz z tłumaczeniami.
2. Otwórz zeszyt ćwiczeń na stronie 48 i sprawdź, czy wypisałeś wszystkie zwroty, które są podane w ćwiczeniu 10 – jeżeli nie, uzupełnij.
3. Wykonaj w zeszycie zadanie Richtig/falsch, które znajduje się pod tekstem w zadaniu 8a w podręczniku.
4. Wykonaj ćwiczenie 8 w zeszycie ćwiczeń na stronie 48 – odpowiedź na pytania dołączone do tekstu. Pracuj ze słownikiem internetowym www.pons.de.

 

Wtorek 21. 04.

Doradztwo zawodowe 

Witam uczniów klasy VII i VIII!

Na początku chcę przypomnieć, że uczniowie klasy VIII otrzymali stronę, dzięki której mogą rozwijać własne zasoby i nabywać wiedzę na temat różnych zawodów.

Pragnę również przypomnieć, że otrzymaliście test inteligencji wielorakiej.  Proszę i zachęcam pozostałych uczniów, abyście odesłali wynik (ostatnia- 4 strona lub tylko rodzaj inteligencji jaki wam wyszedł, możliwie najprostszym dla was sposobem).

Podałam także możliwość kontaktu z doradcą zawodowym z poradni w Gryfinie, gdzie można umówić się na poradę indywidualną. Wiem, że są osoby, które już z tej formy pomocy i wsparcia korzystają z czego bardzo się cieszę i zachęcam innych.

Dzisiaj dla uczniów klasy VII i VIII przesyłam bardzo prosty i ciekawy test: „Typy osobowości zawodowych według Hollanda” do poznawania siebie i swoich predyspozycji zawodowych. Test_predyspozycji_zawodowych

Nie zajmuje on dużo czasu.  Ma też służyć wam w procesie świadomego i samodzielnego podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych. Informacje jakie otrzymacie z testu są dla was. Wykonując go bądź szczery sam z sobą, a wtedy na pewno otrzymasz rzetelną informację zwrotną.

W razie pytań i wątpliwości proszę o kontakt. Podaję też jeszcze raz adres mail: l.wolniakowska@op.pl

Pozdrawiam serdecznie!
Pedagog szkolny

Matematyka

Temat: Powtórzenie wiadomości.
1.Otwórzcie proszę plik powtórki z cke dzień 2 powtorki-z-cke-dzien-2-. Na str.15- 17 znajdują  się zadania z matematyki. Jest tam 6 zadań dotyczących wyrażeń algebraicznych.

Historia

Temat: Od stalinizmu do małej stabilizacji.

  1. Otwórz podręcznik na s. 168 – dziś dowiesz się, jak zakończył się okres stalinizmu w Polsce i czym była mała stabilizacja. Przeczytaj pierwsze dwa punkty:
  • Aresztowanie prymasa Stefana Wyszyńskiego.
  • Poznański Czerwiec 1956.
  1. Wejdź na stronę https://prezi.com/_kvh34l-jqbj/stalinizm-w-polsce-1944-1956/ i przeanalizuj prezentację od slajdu 70 do końca.
  2. Przeczytaj z podręcznika pozostałą część tematu oraz przeanalizuj prezentację https://prezi.com/stphmbignibk/polski-pazdziernik-1956/
  3. Obejrzyj film https://www.youtube.com/watch?v=XtKdKLhjlZg
  4. Zapisz w zeszycie notatkę – korzystaj z tabeli na s. 175 w podręczniku.
  5. W podręczniku na s. 172 i s. 174 znajdują się dwa teksty źródłowe. Odpowiedz na pytania do tych tekstów, a odpowiedzi wyślij mi na maila do 23 kwietnia – zostaną ocenione. Pamiętaj, żeby się podpisać.
  6. Osoby, które nie rozliczyły się z projektu, zostaną ocenione odpowiednio do efektów pracy.

Język polski

Temat: O poszukiwaniu siebie.
Dziś pracujemy z fragmentami tekstu B.Kosmowskiej ,, Pozłacana rybka”.
1. Wejdź na stronę
Wykonaj w zeszycie ćwiczenie 1.3, 1.4, 5.3, 5.7. Przeanalizuj ustnie ćwiczenie 5.1 i 5.2.
Wyślijcie mi zdjęcia swoich notatek.

Biologia

Temat: Drapieżnictwo. Roślinożerność.
1. Wejdźcie proszę na stronę
Spróbujcie zrobić notatkę w taki sposób jak zostało to przedstawione.
2. Proszę aby każdy z Was zrobił kartę pracy drapieżnictwo-roślinożerność kartkowka-drapieznictwo-roslinozernosc-1. Kartę proszę wysłać na mój adres ania.diagnoza@tlen.pl Możecie napisać maila z samymi odpowiedziami albo wypełnić kartę (plik word) i odesłać jako załącznik. Na odesłanie pracy macie cały tydzień.

WOS

Temat: Organizacje międzynarodowe – NATO i ONZ.

– przeczytaj temat w podręczniku s. 168 – 173,  w zeszycie napisz temat i przepisz do niego notatkę

Notatka do  lekcji

  1. Każde państwo dąży do realizacji określonych zadań zgodnych z własnym interesem, czyli z racją stanu. Aby osiągnąć te cele, na arenie międzynarodowej współpracuje z innymi krajami. Działania takie nazywa się polityką zagraniczną.
  1. Polska na arenie międzynarodowej realizuje swoje interesy przez:
  • prowadzenie polityki zagranicznej,
  • aktywny udział w organizacjach międzynarodowych.

Członkostwo w takich zrzeszeniach pozwala państwom na wspólne rozwiązywanie problemów o ponadnarodowym zasięgu. Polska należy m.in. do NATO ( od 1999r), ONZ ( od 1945r, była państwem założycielskim), Grupa Wyszehradzka, OBWE (Organizacja Bezpieczeństwa                              i Współpracy w Europie), Trójkąt Weimarski

  1. NATO (Organizacja Paktu Północnoatlantyckiego) – międzynarodowy sojusz militarny, który powstał w 1949 r. w celu zapewnienia bezpieczeństwa przed radzieckim zagrożeniem. Układ podpisało 12 państw.

W razie zagrożenia agresją wojskową państwa zrzeszone w NATO mogą liczyć na pomoc ze strony pozostałych krajów członkowskich.

Przyjrzyj się mapie na str. 170 i wskaż jakie to były państwa, które powołały NATO

  1. Organizacja Narodów Zjednoczonych (ONZ), powstała w 1945 r. Celem tej instytucji jest zachowanie pokoju na świecie. Najważniejsze organy działające w ramach ONZ to: Zgromadzenie Ogólne, w którym każde państwo członkowskie ma jednego przedstawiciela, oraz Rada Bezpieczeństwa – decydująca o podejmowaniu przez organizację akcji militarnych.
  • Aby utrzymać pokój, ONZ przeprowadza misje wojskowe w regionach zagrożonych konfliktami np. w Kosowie, Etiopii, Palestynie.
  • Organizacje wyspecjalizowane ONZ współpracują z nią w określonych dziedzinach np.: UNICEF, WHO, UNESCO

Osoby chętne mogą skorzystać  z e- podręcznika

https://epodreczniki.pl/a/organizacja-narodow-zjednoczonych-pokoj—bezpieczenstwo—wspolpraca/D1EZk96tj

https://epodreczniki.pl/a/razem-bezpieczniej-organizacja-paktu-polnocnoatlantyckiego/D1dhXHJ7v

https://epodreczniki.pl/b/pakt-polnocnoatlantycki—historia-i-wspolczesnosc/PwTnwFFFb

Pytania (1 -4) na ocenę (każda praca podpisana) – przesłać do 27.04 na adres  anna.urbanska@sp3gryfino.pl

  1. Wypisz państwa założycielskie NATO.
  2. Gdzie mieści się siedziba głównych organów NATO czyli Kwatera Główna NATO.
  3. Wyjaśnij skróty organizacji (nazwy polskie): UNICEF, WHO, UNESCO
  4. dodatkowe – dla chętnych: Wymień decyzje jakie zostały podjęte na szczycie przywódców państw NATO w Warszawie w 2016 roku.

Poniedziałek 20. 04

Matematyka

Temat: Powtórzenie wiadomości.
1. W związku z tym, że przerobiliśmy już wszystko co powinniśmy do egzaminu, to zaczynamy powtórki.
Otwórzcie plik powtorki-z-cke-dzien-1-. Na str.14 i 15 znajdują  się zadania z matematyki. Jest tam 6 zadań dotyczących potęgowania i pierwiastkowania.
2. W ramach przypomnienia wiadomości   https://youtu.be/e4JdOzkk7YI – potęgi, pierwiastki (w tym zadania na dowodzenie)

Język polski

Temat: Internet.
1. Otwórzcie podręcznik na str. 246 i zapiszcie cztery zdania o początkach internetu. Napiszcie, kiedy został wysłany pierwszy e-mail i kiedy użyto po raz pierwszy emotikonu.
Przeczytajcie pozostałe informacje zawarte na stronie 246-248.
2. Wejdźcie na stronę
https://epodreczniki.pl/a/internet-a-media/DgIXkV997 , wykonajcie i sprawdźcie ćwiczenie 4,5,6. 

Język niemiecki

Temat: Meine Eltern lassen mich allein zu Hause.
 
1. Dzisiaj zapoznasz się z różnymi znaczeniami czasownika lassen oraz dowiesz się, jak go stosować.
2. Zapisz temat lekcji, a następnie obejrzyj film: https://www.youtube.com/watch?v=pdCNaVs_oSA, w którym lektorka Ci wszystko wytłumaczy. W trakcie filmu, zapisz w zeszycie odmianę tego czasownika oraz jego znaczenia. Przepisz również przykłady z tablicy z filmu.
3. Wykonaj ćwiczenie 7 w zeszycie ćwiczeń na stronie 47 oraz zadanie 3 i 4 z podręcznika na stronie 72 w zeszycie.

Wychowanie fizyczne

Temat: Naskok do ataku – sekwencja kroków. Siatkówka.
Witam.